• 0

Probleem met IB2005

Hallo allemaal,

 

Ik heb begin 2006 uitstel aangevraagd voor het indienen van de IB 2005 cijfers en heb deze gekregen tot 1september 2006.

 

Na een lange regenachtige vakantie te hebben doorgebracht in Duitsland, heb ik toch maar eens besloten om met behulp van mijn reeds berekende cijfers mbt omzet/winst/kosten etc. in te voeren.

 

Ik kan hier heel kort over zijn, een ware NACHTMERRIE!! Ik dacht dat het simpelweg wat velden invullen is, maar het programma zit zo verwarrend in elkaar dat ik geen flauw idee heb hoe ik dit moet oplossen.

 

Allereerst wat cijfers:

 

Omzet 7810

Te ontvangen BTW 1484

 

Kosten 4323

Te vorderen BTW 339

Winst 3487

 

Eigen vermogen 628

 

Te betalen BTW 0 na aftrek van kleine ondernemersregeling (1145).

 

De melding die ik helemaal aan het eind krijg:

Het saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming.

 

Enig idee wat ik fout doe?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik moet zeggen, IB 2004 was een eitje. IB 2005 is een drama. Ik heb in mijn holding 1 rentefactuur (inkomen) en 1 kvk factuur (uitgaven).

 

Twee keer is bij het doen van de aangifte het systeem gecrashed en de derde keer lukte het wel. 10 uur bezig geweest. Nu krijg ik een aanmaning dat ze mijn aangifte niet hebben ontvangen >:( ...

 

HET AANGIFTEFORMULIER BEVAT 371 PAGINA"S ! dat om twee facturen en drie balansposten op te geven.

 

Is dat voor iedereen zo? Ik kan me niet herinneren dat het in 2004 zo lastig was.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Twee keer is bij het doen van de aangifte het systeem gecrashed en de derde keer lukte het wel. 10 uur bezig geweest. Nu krijg ik een aanmaning dat ze mijn aangifte niet hebben ontvangen >:( ...

 

IB2005; dat was toch dat grote pdf-formulier dat je elektronisch moest invullen en indienen? Ik heb dat voor mijn ex gedaan; een hele dag mee bezig geweest, mede omdat ik daarvoor ook nog een windows-machine moest regelen. De belastingdienst moet er nog steeds aan beginnen, maar de geuploade pdf bij de belastingdienst lijkt leeg te zijn, dus misschien krijgt mijn ex ook nog wel zo'n aanmaning? Ik heb ze daar maanden geleden al eens een brief over geschreven, maar nog steeds geen reactie gehad. Als de belastingdienst niet gelooft dat het hun fout is dan heb je bij deze dus misschien een medestander en medeslachtoffer. >:(

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wil ik het roerend eens zijn met Nils de Witte, het is een regelrechte ramp, dat was het over 2004 en is het weer over 2005.

En als je denkt; laat ik het vooraf even uitprinten en de boel op klad noteren voordat ik me aan het grote werk waag........zoek dan eerst een snelle printer met een fatsoenlijk geheugen, anders is het huilen met de pet op.Enne....leuker kunnen ze het niet maken >:(

 

@Golddigger:

Ik denk dat je cijfers niet in evenwicht zijn door die vrijstelling BTW inz.de kleineondernemersregeling.

Doordat je geen BTW hebt hoeven afdragen, maar in feite wel je in je berekening naar de brutowinst toe rekening hield met de BTW afdracht c.q. voorheffing, krijg je waarschijnlijk de boel niet in balans??

Pablo Picasso zei: "De mensen zijn niet zo slecht als ze geschilderd worden."

Link naar reactie
  • 0

Je fiscale winst is 3.487 + 1.45 = 4.632 alleen de manier waarop de belastingdienst dit verwerkt is gebaseerd op de z.g. vermogensvergelijking. Aan het eind moet deze vergelijking aansluiten op de winstberekening. als er ergens een verschil zit, dan wordt de aangifte niet geaccepteerd.

De vermogens vergleijking wordt dan

eigen vermogen per 31-12-2005 1.773 (628+1145)

+ prive opnames stel 3.300

5.073+

-/- prive stortingen stel 0

eigen vermogen per 1-1-2005 stel 441

441 -/-

 

Fiscale winst vemrogenvergelijking 4.632

 

controle: omzet 7.810 min kosten 4.323 + kleine ondernemersregeling 1.145(verhoogd eigen vermogen) = fiscale winst 4.632

 

Hoop dat je dit wat kan helpen om het verschil te vinden bij het invoeren van de gegevens.

 

Succes,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Je fiscale winst is 3.487 + 1.45 = 4.632 alleen de manier waarop de belastingdienst dit verwerkt is gebaseerd op de z.g. vermogensvergelijking. Aan het eind moet deze vergelijking aansluiten op de winstberekening. als er ergens een verschil zit, dan wordt de aangifte niet geaccepteerd.

De vermogens vergleijking wordt dan

eigen vermogen per 31-12-2005 1.773 (628+1145)

+ prive opnames stel 3.300

5.073+

-/- prive stortingen stel 0

eigen vermogen per 1-1-2005 stel 441

441 -/-

 

Fiscale winst vemrogenvergelijking 4.632

 

controle: omzet 7.810 min kosten 4.323 + kleine ondernemersregeling 1.145(verhoogd eigen vermogen) = fiscale winst 4.632

 

Hoop dat je dit wat kan helpen om het verschil te vinden bij het invoeren van de gegevens.

 

Succes,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Tja, zoals Fred al aangeeft, sinds de digitale aangifte dient de winst en verliesrekening (de winstaangifte in de fiscale aangifte)aan te sluiten bij de vermogensvergelijking.

Dit is niet voor eenieder direkt te begrijpen, kon je voorheen lekker alles op papier toezenden vanaf 2005 zit je vast aan deze manier van digitaal aangeven (als er ook maar een euro verschil tussen de zg. winstaangifte en vermogensvergelijking is kun je de aangifte niet doorzenden)

 

Dit is er inderdaad voor degene die het voorheen zelf deden en net dat beetje kennis missen om de winstaangifte en vermogensvergelijking met elkaar af te stemmen een echte puzzel geworden.

 

grz.

 

Ted Maton

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

En met de software die de belastingidnest ter beschikking stelt wordt je er helemaal niet vorlijk van om het hele programma (zeker als deskundig ondernemer, maar geen cijferman of vrouw) door te worstelen.Commerciele software is in dat opzicht vaak een stuk vriendelijker, maar helaas ook weer een stuk duurder.

 

Wens iedereen die de belastingsoftware (maar ook andere) gebruikt dan ook veel sterkte toe,

 

Fred londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.