• 0

financieel plan voor discotheek

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste zou ik de spellingscontrole nog eens gebruiken. Er staan een aantal fouten in.

 

Daarnaast zie ik nergens de kosten staan van bijvoorbeeld drank, muziekrechten, enz. Deze moeten volgens mij vrij gespecificeerd staan bij de inkoopwaarde van jouw omzet.

 

 

fantastisch dank je ik ga er mee te veranderingen aan brengen

 

hoe vind je het voor de rest

Link naar reactie
  • 0

- Winstbelasting lijkt me een wat laag percentage (19%). Als het een B.V. wordt reken dan met 30%. In dat geval haal je de salarissen af van het bedrijfsresultaat; over de rest betaal je belasting. Over de salarissen ook, maar dat is apart.

 

- Je bruto omzet is mij niet duidelijk. Reken je met 400 mensen die gemiddeld 20 EUR besteden, 50 weken per jaar? Is de disco maar 1 avond/week open?

 

- Afschrijven computers in 3 jaar, in veel andere machines 5 jaar denk ik.

 

- aflossing hypotheek is 1e 2 jaar anders dan 3e jaar.

 

- kijk ook eens wat je 'break-even' is: hoeveel klanten/omzet heb je nodig om precies op 0 uit te komen? Als je daaronder komt lijd je dus verlies...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

- Winstbelasting lijkt me een wat laag percentage (19%). Als het een B.V. wordt reken dan met 30%. In dat geval haal je de salarissen af van het bedrijfsresultaat; over de rest betaal je belasting. Over de salarissen ook, maar dat is apart.

 

- Je bruto omzet is mij niet duidelijk. Reken je met 400 mensen die gemiddeld 20 EUR besteden, 50 weken per jaar? Is de disco maar 1 avond/week open?

 

- Afschrijven computers in 3 jaar, in veel andere machines 5 jaar denk ik.

 

- aflossing hypotheek is 1e 2 jaar anders dan 3e jaar.

 

- kijk ook eens wat je 'break-even' is: hoeveel klanten/omzet heb je nodig om precies op 0 uit te komen? Als je daaronder komt lijd je dus verlies...

 

winstbelasting

 

we zijn een v.o.f is het percentage dan ook 30%

 

omzet

 

ja 400 mensen die gemiddeld 20 euro uitgeven en heb gekozen voor 50 zaterdagen

 

hypotheek is aangepast

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het persoonlijk niet een erg sterk verhaal. Bij een bank/brouwerij zal je op basis van deze stukken waarschijnlijk niet serieus worden genomen. De horeca heeft al geen 'goede' reputatie bij financiers en bij discotheken gaan de seinen nog sterker op rood. Een goed onderbouwd ondernemingsplan inclusief een professionele prognose is onontbeerlijk.

Een omzetspecificatie lijkt te ontbreken (entree, garderobe, verkoop dranken, eventuele verkoop snacks etc.). De inkoopwaarde van de omzet ontbreekt en de specificatie ontbreekt. De personele lasten lijken aanzienlijk aan de lage kant. Personele lasten vormen naast de inkoop de grootste kostenposten voor een horeca-exploitatie. Maak voor jezelf een personele planning op basis van je omzet/bezetting en bekijk vervolgens de CAO-lonen (www.horeca.org). Vermenigvuldig de lonen met de vakantietoeslagen (8%) en eveneens met zo'n 15% ivm sociale lasten. Ook de verkoopkosten (die zeker bij een discotheek hoog liggen ivm promotie en inhuur artiesten) ontbreken, de accountantskosten lijken mij te laag begroot etc etc. Er bekruipt mij op basis van jouw eerste aanzet dat deze sector in algemene zin en in het bijzonder een discotheekexploitatie voor jou nog nieuw is. Kijk anders ook eens op www.bedr-horeca.nl. Op de site van het bedrijfschap kan je benchmarkcijfers vinden van discotheekbedrijven.

Discotheken hebben het de afgelopen jaren uberhaupt erg zwaar. Een exploitant dient continu te investeren in nieuwe concepten. Indien wenselijk kan ik je wederom feedback geven op een nieuwe versie.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het persoonlijk niet een erg sterk verhaal. Bij een bank/brouwerij zal je op basis van deze stukken waarschijnlijk niet serieus worden genomen. De horeca heeft al geen 'goede' reputatie bij financiers en bij discotheken gaan de seinen nog sterker op rood. Een goed onderbouwd ondernemingsplan inclusief een professionele prognose is onontbeerlijk.

Een omzetspecificatie lijkt te ontbreken (entree, garderobe, verkoop dranken, eventuele verkoop snacks etc.). De inkoopwaarde van de omzet ontbreekt en de specificatie ontbreekt. De personele lasten lijken aanzienlijk aan de lage kant. Personele lasten vormen naast de inkoop de grootste kostenposten voor een horeca-exploitatie. Maak voor jezelf een personele planning op basis van je omzet/bezetting en bekijk vervolgens de CAO-lonen (www.horeca.org). Vermenigvuldig de lonen met de vakantietoeslagen (8%) en eveneens met zo'n 15% ivm sociale lasten. Ook de verkoopkosten (die zeker bij een discotheek hoog liggen ivm promotie en inhuur artiesten) ontbreken, de accountantskosten lijken mij te laag begroot etc etc. Er bekruipt mij op basis van jouw eerste aanzet dat deze sector in algemene zin en in het bijzonder een discotheekexploitatie voor jou nog nieuw is. Kijk anders ook eens op www.bedr-horeca.nl. Op de site van het bedrijfschap kan je benchmarkcijfers vinden van discotheekbedrijven.

Discotheken hebben het de afgelopen jaren uberhaupt erg zwaar. Een exploitant dient continu te investeren in nieuwe concepten. Indien wenselijk kan ik je wederom feedback geven op een nieuwe versie.

 

daarom zet ik hem ook hier neer

om te kunnen leren van me fouten en van de dingen die ontbreken en daarmee een nog sterker plan bij de bank te kunnen leggen

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik inderdaad een mooie insteek om gebruik te maken van de expertise die deze site biedt. Mijn feedback is misschien wat zwaar, maar ik probeer je te behoeden voor de complexiteit die horeca en met name een discotheekexploitatie met zich meebrengt. In mijn horecapraktijk kom ik te vaak tegen dat mensen de horeca onderschatten. Ik hoop dat jij degene bent die een uitzondering vormt op mijn persoonlijke regel.

 

Ik adviseer je om eerst je hele ondernemingsplan gereed te hebben (waarbij je natuurlijk gebruik kan maken van de expertise van deze site). Je prognose is uiteindelijk de financiele uitwerking van je beoogde concept. Een goed doordacht plan heeft tevens als voordeel dat je financiele plan straks 'eenvoudig' is op te stellen.

Nogmaals succes en als je hulp nodig hebt, dan laat je dat maar weten.

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik inderdaad een mooie insteek om gebruik te maken van de expertise die deze site biedt. Mijn feedback is misschien wat zwaar, maar ik probeer je te behoeden voor de complexiteit die horeca en met name een discotheekexploitatie met zich meebrengt. In mijn horecapraktijk kom ik te vaak tegen dat mensen de horeca onderschatten. Ik hoop dat jij degene bent die een uitzondering vormt op mijn persoonlijke regel.

 

Ik adviseer je om eerst je hele ondernemingsplan gereed te hebben (waarbij je natuurlijk gebruik kan maken van de expertise van deze site). Je prognose is uiteindelijk de financiele uitwerking van je beoogde concept. Een goed doordacht plan heeft tevens als voordeel dat je financiele plan straks 'eenvoudig' is op te stellen.

Nogmaals succes en als je hulp nodig hebt, dan laat je dat maar weten.

 

ik wil niet eigendunk hebben maar dat ben ik

der is maar 1 manier hoe je kan overleven in deze wereld met valle en opstaan

 

daar word je alleen maar sterker van

 

ik heb mijn ondernemingsplan klaar maar nog niet af(hij is klaar maar wil er eerst nog verschillende mensen naar laten kijken)

 

concept is af

 

en fiancieel plan probeer ik beter te maken met u hulp en van de rest van de mensen

 

 

Link naar reactie
  • 0

winstbelasting

 

we zijn een v.o.f is het percentage dan ook 30%

 

 

Bij een VOF worden de partners apart belast. De winst van de VOF wordt verdeeld volgens de afspraken die de partners met elkaar hebben gemaakt (bijv ieder een gelijk deel, maar andere verdelingen ook mogelijk). Over de winst betaal je als partner inkomstenbelasting. Zie www.belastingdienst.nl voor de percentages.

 

 

Over je omzet: het lijkt me niet zo rendabel om een pand te kopen voor een disco en die dan maar 1 dag/week open te hebben. Wat doe je met het pand de rest van de week?

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij bij Janssen aan want het is niet zo makkelijk als het lijkt.

 

Goede promotie is noodzakelijk en een gevarieerd aanbod aan artiesten. Het wil dan wel eens helpen om goed bekend te zijn in dit wereldje. Je weet dan b.v. wat een artiest mag kosten en wie de gewenste bezoekers aantallen trekt.

 

Belangrijkste punten zijn:

Artiesten

Promotie

Afschrijving muziekinstallatie 5 jaar!!!

Tevens mis ik kosten voor isolatie en geluidsrapportage.

Entertainment overig. Dit kan zijn aankleding tbv thema feesten.

 

Trouwens. een discotheek open op alleen zaterdag ga je niet redden. Het kan zijn dat de ruimte voor andere doeleinden wordt gebruikt maar disco's met 1 clubavond hebben in de regel geen kans op overleven.

De vrijdag en zaterdag zijn vaste avonden, donderdag en zondag zijn opties.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij bij Janssen aan want het is niet zo makkelijk als het lijkt.

 

Goede promotie is noodzakelijk en een gevarieerd aanbod aan artiesten. Het wil dan wel eens helpen om goed bekend te zijn in dit wereldje. Je weet dan b.v. wat een artiest mag kosten en wie de gewenste bezoekers aantallen trekt.

 

Belangrijkste punten zijn:

Artiesten

Promotie

Afschrijving muziekinstallatie 5 jaar!!!

Tevens mis ik kosten voor isolatie en geluidsrapportage.

Entertainment overig. Dit kan zijn aankleding tbv thema feesten.

 

Trouwens. een discotheek open op alleen zaterdag ga je niet redden. Het kan zijn dat de ruimte voor andere doeleinden wordt gebruikt maar disco's met 1 clubavond hebben in de regel geen kans op overleven.

De vrijdag en zaterdag zijn vaste avonden, donderdag en zondag zijn opties.

 

 

we nemen een discotheek over us de kosten voor isolatie hebben we niet

jullie zeggen dat een discotheek het niet kan reden met 1 avond open

maar praten jullie dan over de hoofdstad of in het algemeen

 

voor artiesten wat moet ik daar per maand ongeveer voor rekenen als beginnende?

 

alvast en nogmaals bedankt voor u reactie en tijd

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag.

 

Het is namelijk net wat voor muziek je wilt en wat voor publiek je wilt trekken. Zoiets is in het begin al heel belangrijk want je geeft daar mee aan wat voor weg je in slaat.

 

Voor de rest weet ik dat het begint met bv een 100 euro tot hoe gek je het wilt maken. Ik zou anders om een idee te krijgen eens wat boekingsbureau's bellen. Vraag wat demo's op eventueel en overleg vooral goed met je zakenpartner.

Eerlijk gezegd denk ik dat je begint met een 1.000 tot 2.000 per maand in totaal. Echter er zijn genoeg wannabe DJ's die graag willen draaien het natuurlijk voor minder doen (50 euro ofzo) en daar moet je eens goed naar kijken. Soms zitten erbij die het best aardig doen en dat is mooi meegenomen want een goedbetaalde DJ staat zelden de hele nacht plaatjes te draaien. Het is een wereldje op zich en verdiep je er goed in voordat je met geld gaat smijten. Waar ik wel op wil wijzen is de mix van muziek en een DJ waarvoor mensen komen. Je kan best iets leuks hebben met de beste bedoelingen maar als de mensen niet komen gaan die paar mensen die wel komen ook zo weer weg.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt zelf dat je een bestaande discotheek wilt overnemen.

 

Informeer eerst goed hoe het zit met de verguningen en of de huidige isolatie volstaat. In principe heeft vrijwel iedere discotheek te maken met geluidsoverlast. Het zou bv kunnen zijn dat de huidige eigenaar er van af wil omdat hij voor een enorme investering staat om aan de eisen te voldoen. Dit is misschien wel de grootste valkuil.

Link naar reactie
  • 0

we nemen een discotheek over...

 

Dan heb je toch wel een kijkje in de boeken mogen nemen, of is het de bedoeling dat dit nog moet gebeuren op het moment dat er daadwerkelijk geld is?

 

Er staat waarschijnlijk een vaste prijs voor de overname vast. Hier zal ook wel een prijskaartje goodwill ergens tussen zitten.

 

Van één dag in de week kun je in een kleine stad laat staan in een grote stad niet leven. Je zult zeker op DO (studentenavonden, als die er in zeeland zijn) VR en ZA open moeten zijn.

 

Mensen die "geen cent teveel" uitgeven zou ik niet in m'n tent hoeven te hebben.

 

En die 1000 blikjes redbull voorraad raak je niet kwijt als er geen vodka ingeslagen is. ;)

 

Ga er vanuit dat je goede artiesten weet aan te trekken dan moet je al gauw denken aan een entree van 10 to 15 Euro, niet dat dit kosten dekend is.

 

Anyway toch veel succes gewenst.

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Ik maak het doorgaans mee dat met de entree slechts een deel van de gage van de artiesten wordt gedekt. De echte verdiensten zit hem in de baromzet. Het kan dan een goed idee zijn om bijvoorbeeld op die vrijdag of een andere dag een studentenavond te maken met andere prijzen. Verder zou ik ook serieus bekijken wat er in de omgeving speelt en waar behoefte aan is. Het kan bijvoorbeeld een goed idee zijn om bijvoorbeeld op de zondag een salsaavond neer te zetten. Je zou ook nog een organisatie kunnen intresseren om op bepaalde avonden de zaak te verhuren dat ze dan voor de muziek zorgen en de kaartverkoop. De bar omzet is dan voor jou.

 

De omzet van de garderobe en wc's is meestal slechts kostendekkend voor personeel.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eventueel een voorbeeld financieel plan voor een discotheek voor je.

Wel wil ik je meegeven dat als je serieus bent over het starten met een discotheek dat het plan wat je hebt gemaakt met geen mogelijkheid een financiering los krijgt bij een brouwerij of bank. Zeker de het eigen vermogen ten opzichte van de totale investering is niet toereikend. Laat me maar weten of je nog op zoek bent.

Link naar reactie
  • 0

Om nog even terug te keren naar de oorspronkelijke vraag...

1. Opbrengsten - kosten = bruto bedrijfsresultaat (voor vpb dus).

2. Bruto bedrijfsresultaat - evt compensabele verliezen = belastbare winst -> - vennootschapsbelasting = netto bedrijfsresultaat.

 

3. LET OP! BTW in horeca is essentieel. BTW afdrachten worden door de fiscus gebruikt om te kijken of je branche conform rapporteert (m.a.w. of er geen omzet (o.a. fooien) zwart achterover worden gedrukt. Reserveer je BTW die je moet afdragen op een separate rekening en werk dit iedere dag bij. M.a.w. gebruik BTW die je moet afdragen niet om iets mee te financieren. BTW is niet van jou... maar van de fiscus.

 

4. Maak ook een zgn cash flow analyse. Verwerk hierin ook voorlopige aanslagen vennootschapsbelasting, betalingstermijnen (van leveranciers ed). Je krijgt zo inzicht in wat je in welke maand moet reserveren...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eventueel een voorbeeld financieel plan voor een discotheek voor je.

Wel wil ik je meegeven dat als je serieus bent over het starten met een discotheek dat het plan wat je hebt gemaakt met geen mogelijkheid een financiering los krijgt bij een brouwerij of bank. Zeker de het eigen vermogen ten opzichte van de totale investering is niet toereikend. Laat me maar weten of je nog op zoek bent.

 

ja ik ben nog steeds opzoek ernaar

dus als u het naar markkorshuize@zeelandnet.nl

zou kunnen sturen heel graag

 

zo goed als alle dingen die hier worden opgenoemd zijn meegenomen in het nieuwe fiancieel plan

 

daarom wil ik zo ie zo iedereen die een opmerking geeft bedanken

want ik gebruik alles

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi,

 

Ik heb je financieel plan is bekeken, ik zelf run een danscafe met een capaciteit van +- 450 personen zonder de mezzazine 50 man +-.

 

ik kan je garanderen dat je met die onkosten niet gaat toekomen.

personeelonkosten ? hoeveel personen zijn hier voorzien ?

 

dit was mijn financieel plan toen ik mijn zaak opstarte,

 

 

 

             JAAR 1 (12 maanden)      JAAR 2 (12 maanden)      JAAR 3 (12 maanden)   

                           

1. Verkopen (excl. BTW) of inkomsten   € 192.000,00   € 240.000,00   € 240.000,00   

2. Aankopen (excl. BTW)            € 48.000,00      € 60.000,00      € 60.000,00   

1a. Opbrengst verhuur 2 app         € 13.200,00      € 13.200,00      € 13.200,00   

3. Brutobedrijfswinst (1-2)            € 157.200,00   € 193.200,00   € 193.200,00   

                           

BEDRIJFSLASTEN                           

4. Huur - onroerende voorheffing      € 46.800,00      € 46.800,00      € 46.800,00   

5. Water, gas, elektriciteit, verwarming   € 11.000,00      € 11.000,00      € 11.000,00   

6. Kosten voertuig (verzekeringen, taksen,                            

brandstof, herstellingen)                           

7. Bureaukosten, onderhoud materieel, € 4.290,00      € 4.290,00      € 4.290,00   

telefoon, portokosten                           

8. Reclamekosten                           

9. Lonen en lasten (indien U personeel in € 56.400,00   € 56.400,00      € 56.400,00   

dienst neemt)                           

10. Verzekeringen, brand, B.A.            € 6.000,00   € 6.000,00      € 6.000,00   

11. Sociale verzekeringen zelfstandige       € 4.500,00   € 4.500,00      € 4.500,00   

(min. € 1.900)                           

12. Afschrijvingen             € 6.745,00   € 6.745,00      € 6.745,00   

13. Andere diverse kosten             € 5.000,00   € 5.000,00      € 5.000,00   

14. Totaal van de bedrijfslasten (4 tot 13)   € 140.735,00€ 140.735,00   € 140.735,00   

                           

15. Nettobedrijfswinst (3-14)            € 16.465,00      € 52.465,00      € 52.465,00   

16. Financiële lasten, intresten op leningen   € 650,00      € 650,00      € 650,00   

                           

17. Lopende winst vóór belastingen (15-16)      € 15.815,00      € 51.815,00      € 51.815,00   

18. Belastingen              € 5.535,25      € 18.135,25      € 18.135,25   

19. Winst van het boekjaar (17-18)            € 10.279,75      € 33.679,75      € 33.679,75   

                           

+ Cashflow (19+12)             € 17.024,75      € 40.424,75      € 40.424,75   

- Persoonlijke uitgaven (gezinsuitgaven)      € 9.000,00      € 9.000,00      € 9.000,00   

= Terugbetalingscapaciteit             € 8.024,75      € 31.424,75      € 31.424,75   

Kapitaalsaflossingen startlening                        € 3.600,00   

Andere leningen m.b.t. het project                           

                           

   Leasing keuken materiaal          € 3.456,00      € 3.456,00      € 3.456,00   

                           

Lasten andere bestaande kredieten                           

                           

                           

                           

+ Beschikbare cashflow na aftrek leningen       € 4.568,75      € 27.968,75      € 24.368,75   

(terugbetalingscap. - lasten diverse leningen)                           

 

 

Ik heb wel 3 man personeel 1 voltijds 2 deeltijds

je moet de onkosten toch nog is zeker laten berekenen.

ook al gedacht aan je nacht en geluids vergunningen ? denk daar maar goed overna

de onderzoekskosten voor een discotheek zijn +- het zelfde als die van mij zegt mijn boekhouder

alle vergunningskosten kwamen op een totaal van +- 10.000 € ( milieu onderzoek, akoestische onderzoek, VLAREM 2 graad

2 )

 

ik weet uit ervaring dat je echter niet zal toekomen met die onkosten !

 

als je nog bijkomende vragen of opmerkingen hebt, mail mij gerust.

 

ik heb zo is een snele bereking gedaan over wat jij heb staan in u financieel plan.

berekent op marge x4 dat is dus heel hoog ! ik heb ook een marge x4 en dat is echt het maximum.

 

brutowinst 250.000 €

drankaankoop 62.500 €

brutobedrijfswinst: 187.500 €

 

onkosten: 139.417,90 €

belastbare winst: 48.082,10 €

belastingen: 17.304,74 €

Winst: 30.777,63 €

 

kermis, nieuwjaar etc. 4.000 €

 

totale winst: 26.777,63 €

 

loonkosten zaakvoeders: 33.600 €

aan 1.400 €/ maand de man.

met taksen enz.

 

netto winst/verlies - 6.822,37 €

 

dan moet je nog de persoonlijke uitgaven opnemen die verplicht zijn

da is een minimum van 9.000 €/ jaar.

en je hebt je verzekings onkosten niet geteld ik betaal/jaar Brand en burgerlijke +- 5.500 € voor 384m²

en aangezien je een discotheek bent gaat dit bedrag aanzienlijk hoger zijn !

en ook geen fout marge's gerekend op drank verspilling, eigen verbruik enz.

en op dingen die kapot gaan, mag je toch gerust een 10% van glazen, tafels, stoelen, barkrukken, verlichtingen, muziek, installatie's etc. tellen. van de aankoopprijs/ jaar

 

Denk toch maar heel goed na als je dit gaat doen ??

ja kan me altijd mailen, als je nog vragen hebt !

ik wil je ook gerust helpen bij deze zaak !

 

Met vriendelijke groet,

 

Walthéry Thiemo

 

Thiemowalthery@yahoo.com

Link naar reactie
  • 0

Ervaring met discotheken/open podia leert dat je ook rekening moet houden met een behoorlijk persentage diefstal en/of vermissingen. Door zowel eigen personeel als ingehuurde freelancers, technici en artiesten. Voor een discotheek in Rotterdam zijn we de leverancier hiervoor. De gemiddelde omzet ligt op 10.000 euro per jaar, nu welliswaar wat minder omdat er ook minder feesten zijn.

Je bent niet de eerste die hierop onderuit gaat.

 

Let ook even op, dat een hoop apparatuur de 5 jaar niet haalt, voor bewegend licht, lasers en rookmachines halen dat echt niet. Bovendien moet je ook rekening houden met de vervangen van lampen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.