Er staat NL btw op de factuur dus die kun je gewoon terugvragen net als alle andere facturen met NL btw. Dat je vanaf mei een factuur met verlegde btw krijgt omdat je in april pas een btw nummer hebt, maakt daarbij niet uit. Ook voor de factuur van april, die is uitgereikt voordat jij het btw nummer had. is prima om gewoon mee te nemen in de btw aangifte met aftrek. De belastingdienst kent standaard een regeling voor kosten in de aanloopfase, die mag je gewoon op de eerste aangifte verrekenen. Dat er in de startmaand ook nog wat dingen doorelkaar lopen is onvermijdelijk en zal normaal geen probleem zijn.
Kortom ik zou deze facturen gewoon meenemen en niet uit (extreme) voorzichtigheid de kosten en btw opeens maar niet meenemen in je boekhouding omdat je niet helemaal zeker bent.
Elke (startende) onderneming heeft te maken met overgangssituaties en die mogen gewoon pragmatisch opgelost worden. Je kunt onmogelijk iets doorgeven wat je nog niet hebt en er wordt ook niet verwacht dat je wacht met kosten maken totdat je een btw nummer hebt.
Kortom pragmatisch oplossen in de eerste kwartalen en voor nieuwe contracten zorgen dat alles meteen netjes volgens de regels gaat.
Zelfs als je toch besluit geen btw terug te vragen dan kun je de facturen gewoon incl btw als kosten verantwoorden. Er is geen enkele reden om ze niet in je boekhouding op te nemen.