Als ik het goed zie, dan hebben we het over een soort overeenkomst die niet speciaal in de wet is geregeld.
Dan val je terug op de generieke regels. Waarbij - zo begrijp ik - het ook niet over een consument als klant gaat.
Er is een overeenkomst, alleen de inhoud staat niet op schrift. Althans het geschrift is weg. Er zijn geen algemene voorwaarden.
Wat zijn partijen dan overeengekomen? Voor de beantwoording van die vraag komt het aan op de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht.
De contractuele relatie zal uitgelegd en ingevuld moeten worden. Wat is normaal/gebruikelijk? Wat mochten ze van elkaar verwachten?
Zelf vind ik het relevant dat de betaling vooruit gebeurt. Voor mij suggereert dat de overeenkomst ieder jaar door de betaling verlengd wordt. Dus niet betalen, is niet verlengd. Dit is ook de systematiek die ik ken van buitenlandse tijdschriften. Dan is er dus ook geen sprake van opschorting als er niet betaald wordt, maar eenvoudigweg van een niet continueren van de overeenkomst.
Maar het kan ook best anders zijn. Wat mocht de klant in deze situatie verwachten? En wat mocht de hoster in dit geval verwachten?