- Wanbetalers de wacht aanzeggen
- Slecht betalende klant
- Debiteur vs Incasso afrekening
-
Lucien Ridderbroek startte met het volgen van (wet) Incassokosten en OB en Klant betaalt niet. Wat is wijsheid?
- Slecht betalende klant
- Slecht betalende klant
- Grote klant heeft uitstel van betaling gevraagd
-
[Column] Kleine ondernemers nóg beter beschermd tegen lange betalingstermijnen
Klopt. Als de (publieke) opinie gaandeweg verschuift, waarbij late betaling meer wordt afgekeurd of snelle betaling meer wordt gewaardeerd, dan kan dit wel steeds meer gaan meespelen. Vergelijk het met milieubewust produceren of MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Wellicht is het modewoord binnenkort 'maatschappelijk verantwoord betalen' ;D Van belang is dat het besef om sneller te betalen doorwerkt in de bestuurskamer van grote ondernemingen, bijvoorbeeld door meer aandacht bij financieel managers, of door de betalingsmoraal in een bepaalde branche ter discussie te stellen, bijvoorbeeld in de logistiek of bouw. Want bepaalde sectoren staan er natuurlijk om bekend dat er beroerd wordt betaald.
-
[Column] Kleine ondernemers nóg beter beschermd tegen lange betalingstermijnen
De praktijk is natuurlijk altijd weerbarstiger dan de theorie, maar de basis is natuurlijk dat je hierdoor juridisch gezien veel sterker staat als kleine onderneming tegenover grote ondernemingen. Zonder dit soort regels word je nauwelijks beschermd en had je niet eens aanspraak op eerdere betaling kunnen maken al had je dat gewild, los van het belang van de klantrelatie. Tenzij je natuurlijk een kortere betalingstermijn hebt bedongen, maar daarin zit het probleem nu juist. Dat kan vrijwel niet in deze ongelijke verhoudingen. En van goede klanten mag je toch ook wel verwachten dat zij conform afspraak betalen, of niet? ;) Natuurlijk blijft het in de praktijk balanceren tussen enerzijds een redelijke betalingstermijn en anderszijds het behoud van de klantrelatie, maar er zijn altijd grenzen en als die grenzen worden overschreden, is het maar wat goed dat je als ZZP-er of MKB-er wordt beschermd.
- [Column] Kleine ondernemers nóg beter beschermd tegen lange betalingstermijnen
- [Column] Kleine ondernemers nóg beter beschermd tegen lange betalingstermijnen
-
[Column] Kleine ondernemers nóg beter beschermd tegen lange betalingstermijnen
Vanaf 1 juli 2018 worden kleine ondernemers nóg beter beschermd tegen onredelijk lange betalingstermijnen van grote bedrijven. Betalingstermijnen van meer dan 60 dagen in bestaande contracten zijn vanaf die datum namelijk ongeldig. Consequentie daarvan is dat de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen geldt. Hoewel de wet 'Tegengaan van onredelijk lange betaaltermijnen' al een jaar geldt voor betalingstermijnen in nieuwe contracten, gaf deze wet grote ondernemingen één jaar de tijd om langere betalingstermijnen in bestaande contracten te verkorten tot maximaal 60 dagen. Grote bedrijven die dit hebben nagelaten, krijgen nu te maken met een betalingsafspraak van meer dan 60 dagen die nietig blijkt. Dit betekent dat de langere betalingstermijn ongeldig is en dat in plaats daarvan de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen geldt. Consequenties voor grote ondernemingen Consequentie hiervan is dat kleine bedrijven dergelijke ongeldige afspraken voor niet-geschreven kunnen houden en aanspraak kunnen maken op de verschuldigde wettelijke handelsrente en incassokosten vanaf 30 dagen na ontvangst van hun factuur. Voor grote ondernemingen zijn er echter méér consequenties verbonden aan ongeldige betalingsafspraken en structureel te late betalingen. Zo wordt in de Memorie van Toelichting op de bovenvermelde wet opgemerkt dat het slechte betalingsgedrag kan doorwerken in de financiële cijfers van een onderneming. Bij structureel te late betaling moet immers een voorziening op de balans worden geplaatst voor na te vorderen wettelijke handelsrente en wel voor de duur van de verjaringstermijn van vijf jaar. Publicatieplichtig Aangezien grote ondernemingen publicatieplichtig zijn, wordt het slechte betalingsgedrag door publicatie van de jaarcijfers ook zichtbaar voor de buitenwereld. Zouden deze financiële verplichtingen niet uit de boeken van de onderneming in kwestie blijken, dan dient er bovendien rekening mee te worden gehouden dat een accountantsverklaring mogelijk niet wordt verleend. Voor de accountant van een grote onderneming is er nu dus meer oplettendheid geboden. Verdere aanscherping wet Een evaluatie van de wet staat op de agenda voor 2019, zo blijkt uit de recente brief die de staatssecretaris afgelopen maand stuurde. In deze brief wordt aangekondigd dat de wet mogelijk wordt aangescherpt als in de toekomst blijkt van verslechterd betaalgedrag. Infographic met alle wettelijke betalingstermijnen Gezien de complexiteit van de wettelijke regels voor betalingstermijnen en het toepasselijke overgangsrecht, hebben we een infographic ontwikkeld waarin eenvoudig kan worden nagegaan hoe lang de wettelijke betalingstermijn per 1 juli 2018 is (zie hieronder). < Overname van deze infographic is toegestaan mits onder bronvermelding door een link naar e-Legal incasso advocaten
- Klant vraagt 2 x onterecht Paypal terugboeking aan, wat te doen
-
Incassobureau maar nooit factuur, herinnering of telefoontje ontvangen
Nog een korte aanvulling: De betalingstermijn gaat doorgaans lopen vanaf de datum van ontvangst van de factuur. Hiervan kan worden afgeweken door in betalingsvoorwaarden op te nemen dat de betalingstermijn begint te lopen vanaf factuurdatum. Uiteraard werkt het wel praktisch als de factuur wél wordt ontvangen. ;D
-
[Column] Scoor in komkommertijd met een persbericht de aandacht van de media
Goede tips Henk-Jan. Het is niet eenvoudig om te concurreren met de volgende (handels)oorlog of het WK/EK. ;) Heb me net trouwens aangemeld voor jouw nieuwsbrief (wat niet leek te werken op de site, want het aanmeldscherm bleef zich herhalen zonder een successcherm te laten zien). Kun je zien of het is gelukt met de aanmelding? Hoor het graag. Edit: bevestiging ontvangen. Het werkt. Zal wel aan mijn browser hebben gelegen.
- Hoe kom ik aan een voorbeeld van leveringsvoorwaarden?