Quator

Junior
  • Aantal berichten

    17
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    De Meern (Utrecht)

Quator's trofeeën

  1. Het hangt een beetje van de gelegenheid af. Als ik bij (game)programmeurs ga praten ga ik zeker niet in pak. Als ik (zoals meestal voorkomt) met managers en beleidmakers praat dan ga ik wel in pak en kleed mij daarbij zo conservatief als de meest conservatieve van mijn gehoor. Ik houd mij daarbij strak aan de ouwe corps regels: nooit witte sokken, zwarte brogues na 17.00u, rijksdaalder hoge omslag in de broek, nooit dubbelbreasted jasjes, nooit meer dan 3 knopen in het jasje, nooit button down, nooit dasspeld, nooit zwaarder bewerkte (zijden) das dan clubtie en altijd een effen overhemd. De enige keer dat ik een krijtstreep zou dragen is wanneer ik met financiele mensen praat. Persoonlijk vind ik een pak prettig, omdat het ideaal gereedschap is voor pen, communicator en visitekaartjes. Als ik op mijn gewone werkplek zit en ik verwacht geen klanten dan komt jasje (om bovenstaande redenen) zonder das ook voor.
  2. Leuk die mail alerts als ergens op geantwoord is. Ik heb ook nog wel een paar tips: works 4 me. - bel de dag van tevoren de secretaresse die de intake doet, bevestig dat je komt, spel je naam goed, vraag naar bijzonderheden (beste manier om goeie parkeerplekken te regelen) en vraag haar dan meteen of het mogelijk is een gastenlijst gemaild te krijgen. (die ze dankzij je vraag toch voor zich heeft) - bel dezelfde dag, ongeveer 15 minuten van tevoren weer de balie, verifieer de route. Eenmaal binnen 'ken' je de intakers, dat is de beste manier om gratis tickets, tips voor volgende borrels en andere service te krijgen. Je bent niet meer anoniem. - goede tweede is de portier, die is ongelooflijk onderschat als kennis(sen)bron en die is op zijn beurt vaak een prima omweg naar de huishoudelijke dienst. (laptop stekkers heb je nooit genoeg) - het is niet altijd makkelijk, maar een droge stevige hand onderstreept je zelfvertrouwen (natte handjes duiden op fysiologisch omgezet ongemak) Ik ben zelf rechtshandig en heb mezelf aangeleerd om nooit een (bier)glas in mijn rechterhand te houden. Het koude glas condenseert ... - Mensen zijn sociale beesten en kennen dus onbewust rangorde. Degene met een goed verhaal, natuurlijk charisma of een traditionele rang(bewustzijn) trekt mensen aan die zich om hem/haar heen opstellen. Zo ontstaan hoefijzers in een zaal. Investeer 5 minuten in rondlopen zonder met iemand te praten en bestudeer de onderlinge verhoudingen. Target daarna in volgorde van 'potentieel belang'(kun je je enorm in vergissen trouwens) de mensen die het midden van de cirkel uitmaken en als je die gesproken hebt heb je 90% van je doelgroep te pakken. - Doe altijd wat je belooft en beloof nooit iets wat je niet op eigen kracht waar kunt maken. - Lieg nooit, dat kost te veel energie. - Gebruik suggesties, open vragen etc. Mensen vinden belangstelling leuk en praten (zeker met een borrel op) snel te veel. - Als er sterke drank wordt geschonken, neem 1 jenever en vervang dat in het zelfde glas door water. - Als je belooft informatie te mailen, doe dat ook. Stop daarbij nooit meer dan 1 onderwerp in een mail. - Houd je adressen bestand voortdurend in beweging. Iedereen die duidelijk achterblijft: lozen. (in mijn geval aan die naar een sub-adressenbestand) Als je twijfelt wat iemand nu doet: bellen. Blijf top of mind. - Mensen zijn lui, geef ze geen reden om iets niet te doen. Dus altijd je mobiele nummer en/of email adres meegeven, ook bij mensen die je al heel lang kent. Cc: belangwekkende mail naar mensen met overlappende belangen (sociale controle opbouwen) - Aan het eind van de dag is de insteek: ik ga om me te vermaken, omdat ik het onderwerp interessant vind, aardige mensen heb je overal en de bottom line is goeie koffie, drank en happen: betaald borrelen. - De 'anderen' zijn daar ook voor hun hypotheek en het kan verfrissend zijn om daar juist NIET over te praten. - Waaruit volgt: doe echte zaken nooit op een borrel (teveel grote oren) - Ik zie netwerken als (mijn) entertainment, niet krampachtig, gewoon wat basis spelregels en kansen meteen inschieten (agenda, kaartje!). Mensen zijn druk, die kans komt meestal niet terug op die dag. Ik weet dat dit berekenend klinkt (ben tenslotte lobbyist) maar aan het eind van de rit ben je wel gewoon aan het WERK en dat kan dan buiten zo leuk beter ook zo effectief mogelijk zijn.
  3. Hartstikke bedankt voor alle gouden tips! Ik heb Utrecht geschreven en mijn marketing model ligt op de operatie tafel voor plastische chirurgie. Voor wat betreft de gestolen auto nog een opmerking: gestolen auto's zijn niet zo'n probleem, want de autofabrikant is blij (meer auto's en zien rijden doet rijden) en de verzekeraar is blij (hogere premies). Grote grondmachines (rond de 6 ton in guldens en te starten met een roestige spijker) worden relatief vaker gestolen. (die gaan niet zelden in de roulatie; uitgevoerd naar een ander land, bij de verzekering geclaimd in het land van herkomst en na claimen teruggekocht) Ik gaf het voorbeeld van de gestolen auto omdat mijn productcombinatie het mogelijk maakt om locatie van objecten arbeidsextensief mogelijk te maken. Maar dat kan dus ook voor het volgen van geldtransporten of dure lading. Ik ben wel erg geinteresseerd in die GE lead, niet in het minst omdat ik graag voor/met dat bedrijf zou werken. Mag die via de offline mail? ::)
  4. Ik ben zo'n doener: niet het idee telt maar wat je er mee doet. Creatief zijn is niet zo moeilijk (draai het bord nog maar een keer om) en het is zelfs niet ontzettend moeilijk om een product uit te vinden (gaat toch meestal per ongeluk), maar als je een concept neerzet: - probeer je je eigen vraag te creeren en je brengt liever nooit een nieuw product in een nieuwe markt, maar een nieuw product in een bestaande markt danwel een oud product in een nieuwe markt. - laat je meteen zien hoe iets werkt en dat is vrijwel niet te beschermen - kun je achteraf geen geld vragen omdat vooraf niemand opdracht gaf - was de manier waarop je een product in wilt zetten nooit de manier waarop de eigenaar het product nu gebruikt en daarom klopt zijn achterliggende organisatie (marketing, installatie, opvolging)vaak niet. - is timing alles, want als het jaarbudget op is ben je nog wat maanden fucked - vind ik het erg moeilijk om een prijs te bepalen voor een absoluut heldere toegevoegde waarde, maar dan wel van andermans producten die te duur zijn om zelf in te kopen. Ik probeer deze vraagstukken op te vangen door: - mogelijk kosten uit te sparen door bestaande producten te gebruiken - die bestaande producten zijn bekender en daarom vertrouwder - die bestaande producten maken dat je per deel van het concept kunt verwijzen naar trackrecord van dat ingredient en de gelukkige gebruikers. - zoveel mogelijk mensen en middelen van bestaande bedrijven gebruiken - geen probleem verzinnen voor je oplossing, maar de oplossing aandragen voor een erkend nagging probleem dat je in de media bent tegengekomen en waarvoor je eerst diep research hebt gedaan naar de spelers en hun belangen(actorenanalyse). - het nijpende van het vraagstuk maakt dat er pijn is, ook in slechte tijden - de belangenanalyse van de spelers maakt dat er iemand kan scoren en dus het risico waard maakt Overdrachtelijk: een nieuw, maar herkenbaar gerecht maken van bestaande producten. Boter bloem en ei = cake, boter bloem en kaas = quiche. Het is het verkoopmodel (franchise, thuisbezorging) die het succes voor een belangrijk deel bepaalt. Je moet alleen niet aan de deur komen als iedereen net gegeten heeft.
  5. (moderator: moet wellicht verplaatst worden) In antwoord op de opmerking over IP over satelliet: De capaciteit is verkrijgbaar van oud modem tot 35 mbps. Goed in de gaten moet worden gehouden of je over 1-weg (locaal opvangen van data) of 2-weg (locaal opstralen van data) praat. Een satelliet is maar een relatief klein ding en eenmaal in de lucht niet makkelijk hardwarematig op te werken. Je moet zo'n ding zien als een grote spiegel voor data en het spiegelelement, de transponders, zijn beperkt in omvang, individuele capaciteit en aantal op de satelliet. Om op te stralen moet je dus bandbreedte inkopen op een schaars goed, en hiervoor heb je op de grond een systeem nodig dat dat kan (VSAT) Tweeweg is dus duur. De oplossing is doorgaans een hybride: via de grond heen naar een grondstation (via modem, netwerk of gsm/gprs verbinding), die stuurt de request naar de satelliet en die weerkaatst massaal opgestraalde data van elders, bijvoorbeeld websites of nieuwsgroepen. In Burum (NL) en Luxemburg staan van die opstraal stations. Ik heb een jaar of twee geleden vanuit een consultancybedrijf businessconcepten geschreven voor een satcom telco. Van cruiseschepen die via satelliet voorzien werden van content en e-commerce producten en zo tot een drijvend medialab zouden worden tot treinen waarin tijdelijke kopieen van bedrijfsintranetten van forensen worden ingeschoten. Hierdoor heb ik de spelers goed leren kennen. Toen mijn rapport om bedrijfstechnische redenen (zie nieuws) op de kast ging ben ik de concepten zelf gaan opzetten. Momenteel draait de pilot waarbij een zwerm wearables en VR trainers, onderling verbonden worden door synchronisatie software, op afstand voorzien van real live content. Kenniswijk is mij minder bekend, maar ik zou daar dolgraag (betaald) mee spelen. De satelliet zou hier absoluut goed werk kunnen doen, juist op die veel minder sexy wijzen dan men zou denken (multicast IP) Ik ben wel goed bekend met http://www.id-wijk.nl/ waar ik bij de opstart een consultancy opdracht voor heb gedaan.
  6. Het gaat dus om de vraag hoe uren te schrijven cq een korte termijn inkomen te genereren op een gedistribueerd netwerk. De structuur van Advanced Tech Zentrum is als volgt: ik heb een management BV, mijn Arabische 'compagnon' heeft in zijn eigen rechtssysteem een bedrijfsentiteit, gezamenlijk DELEN wij ATZ als platform en wij hebben een behoorlijk aantal NIET-betalende partnerbedrijven waar we sales commissies mee hebben afgesproken. Ik leg en onderhoud contacten met die Westerse bedrijven en verzin de concepten waarbij hun producten praktisch worden gecombineerd, Tarek levert de online backoffice (intranet, extranet, projectgroupware, istore, kijk bijvoorbeeld op www.atzentrum.com/intranet en /istore) Juridisch zijn wij bewust gescheiden. Ik sluit commissie contracten met de westerse bedrijven. Tarek is in feite een extra verkoopkanaal. We delen de commissie. De bedoeling was/is dat bij een toegezegd contract in het Midden Oosten, de westerse bedrijven zijn kantoor en mensen mogen gebruiken. Hiermee hebben ze meteen locale vertaaldiensten en gidsen voor handen. Wij hebben dit geheel effectief de laatste 6 maanden opgezet. Waar ik naar toe wil is het model van het Vlaamse http://www.inno.com/ dat helpt ondernemingen zich te positioneren door het realiseren van geavanceerde applicaties en integratiemogelijkheden. Mijn probleem is nu dat mijn geld domweg op is. Het wordt dus finetunen naast werk voor een baas, danwel het vinden/aansluiten bij een venture netwerk waartoe ik mij bij deze aanbevolen houd. Ik zou inderdaad betaling kunnen zoeken voor het integreren en verkopen van een bepaalde technologie in een nieuwe waardeketen en ga dat nu meteen proberen bij een nieuw contact dat een verrijdbaar, snel op te zetten, passief plaatsbepaling systeem heeft geimporteerd en toepassingen zoekt ;D Ik heb voor hem de systemen op een rij voor nummerplaatherkenning, patroonherkenning en rechtentoekenning, zodat het mogelijk wordt om een auto te volgen in het verkeer door via sms van bestaande camera naar bestaande camera te springen (vb een drugsrunner), om een steeds terugkomende auto in het verkeer te herkennen (voorbeeld Ministerie beveiliging), om een alert te krijgen als een specifieke gespot is (voorbeeld gestolen of vlucht auto) of om de werkdruk van portiers te verlichten. De ruggegraat van dit concept (in test werkt het al) bestaat uit producten die hiervoor stuk voor stuk nooit bedoeld zijn en hier zit meteen mijn probleem. De patroonherkenner bijvoorbeeld komt uit de netwerkbeveiliging en de sms/databank upgrader uit de binnenvaart. Ik zoek graag contact met de organisatie die mij hiermee kan helpen.
  7. Jongens ik heb een probleem en ik kom er niet uit. :'( Ik ga onderuit op gebrek aan inkomsten en ik weet dat het niet nodig is maar ik kan maar niet op de juiste commerciele knoppen drukken. Stel je maakt combinaties van bestaande technologie. Gewoon wat in de ene markt (bijvoorbeeld sensoren) een normaal product is, koppelen met iets anders (bijvoorbeeld GPRS) en dan inbrengen in een markt die daar normaal nix mee doet: pompen. Dan heb je dus een GPRS module voor service management. Ik lever de betrokken bedrijven in de nieuwe waardeketen klanten, zij leveren mij mij commissie en ondersteuning. Hiervoor heb je een brede kennis(senkring) nodig, vertrouwen van de betrokken bedrijven en overtuigingskracht voor mogelijke klanten. Heb ik allemaal. Ik heb al heel leuke dingen gedaan (zie atzentrum.com) Ik heb met de betrokken bedrijven commissie afspraken en krijg alles wat ik maar nodig heb gratis. Van marketingmateriaal tot demomateriaal en van softwarelessen tot techneutenuren. Je kunt dat alleen niet pinnen en dat heb je wel nodig om te tanken. Vraag: Hoe pak ik het aan om uren te kunnen schrijven op business development Van arren moede ben ik maar aan het solliciteren geslagen als business development man maar de gedachte twee jaar werk los te moeten laten maken mij vrij triest.
  8. In het kader van IP over satelliet al aan GSO + wifi gedacht? 1 satellietschotel voor de wijk voor inkomend dataverkeer, server als kopstation en dan de hele wijk via 802.11b wifi WLAN gratis verder aan elkaar knopen. Check out: http://www.ses-astra.com/market/nederland/gso/index.html Voor wie het leuk vindt: ik ken de juiste mensen binnen Xantic dus ik kan (gratis, tis tenslotte hobby) serieuze aanvragen bij de juiste persoon brengen. Verder is via de nog niet operationele site http://www.atzentrum.com/istore/customer/home.php?cat=246 alvast een kijkje te nemen hoe wifi apparatuur er ongeveer uit ziet. (is nog niet te bestellen, want zoals ik al zei: de site is nog niet klaar, maar het is hetzelfde spul als van www.gemtek.com.tw en dat is niet mijn hobby-bedrijfje en daar is het wel te bestellen)
  9. Ik heb met belangstelling het stukje over Michael Mandel gelezen. Zijn analyse moet m.i. onderdeel zijn van een veel breder beeld en ik denk dat we de man onrecht aandoen door zijn deel analyse uit te vergroten tot doemscenario. Ik ben wat slechter in mijn bronvermelding (altijd geweest sorry) maar wereldwijd is misschien plaats voor 7 telco's en dat betekent met in elk geval 5 (en counting) Nederlandse tikkenboeren dat we nogal wat samenklontering kunnen verwachten. Niet in het minst omdat veel van hen nog uit het monopolie tijdperk stammen met eigen netwerken en organisaties. Dat geeft nog wel meer problemen (billing, attitude etc.) De spoeling is dus dun voor telecombedrijven dus dat geeft pijn. Interessant is uit dat oogpunt een bedrijf als http://www.level3.com dat in Nederland oa een belangrijk deel (zo niet alle) verkeer van KPN Planet (and then some)afhandelt en wereldwijd een eigen glasvezelnetwerk exploiteert (geen spam, puur analyse, Colt etc. doen het ook). Die jongens leggen dus hele bundels dark fiber (glasvezel dat nog niet is ingeschakeld) in de grond en zijn zelf geen telco. Zij leveren de grondstof voor telecommunicatie en zijn softwarematig (IT!!) erg slim qua toegevoegde waarde. Van hun wereld heb ik geleerd dat hier de bron ligt van de fabel van overcapaciteit. Het is nl. knetterduur om glasvezel aan te lichten (en dan dus pas te gebruiken om data van A naar B te pompen) en niet iedereen heeft dat geld. Het is ook heel duur om als telco ZELF zo'n netwerk aan te leggen als je niet in staat bent om alles zelf te gebruiken. (ga maar eens graven in hartje Amsterdam) dus leasen telco's op basis van rechtenaankoop (IRU) het gebruik van een stukje fysieke infrastructuur. Aan die structuur hangen ook grondstations voor GSM etc. Als je nu een beetje lullig bij kas zit zegt een telecombedrijf A tegen zijn concullega B: als jij nou n MB/sec bij mij least tegen prijs Y doe ik hetzelfde bij jou. Boekhoudkundig is dat omzet, eerlijk boekhoudkundig is dat tegen elkaar weg te strepen. Dat komt op dit moment na Enron enzo dus uit en WHAM daar gaan WorldCom en consorten. Tel daarbij op dat telco's (de C in ICT) ook graag mobiele diensten willen leveren tegen een beetje snelheid dus in te kopen frequentie recht + totaal nieuw netwerk aan grondstations (in te pluggen op grondnetwerk) en je zit op hoge schulden. Die schulden zijn aan de ene kant reeel, aan de andere kant moet men niet vergeten dat die mobiele BV's in grote, multinationale conglomeraten hangen. KPN verdient nog steeds best op hun grondnetwerk, waarop andere telco's tegen gezonde euro's IRU's mogen kopen. Ik kan mij goed voorstellen dat Telfort en KPN en al die andere mannen hun UMTS stations nu gezamenlijk gaan opzetten en juridisch op basis van IRU's (als je ze goed gebruikt een perfect legaal middel) onderling least. Zo kost zo'n netwerk niet zoveel meer en kan bijvoorbeeld het verkrijgen van plaatsingsrechten voor grondstations worden vereenvoudigd.. Door locale grondstations daarnaast multimodaal te gebruiken als 'nodal points' voor bijvoorbeeld gratis 802.11b wifi WLAN 'gebruiksbubbels' kun je bovendien op de echt interessante plekken zoals Schiphol, stations en congrescentra ook nu al snelle mobiele diensten neerleggen. (zie: http://www.intmediaresearch.internet.com/item/0,,2340629,00.html) Ik vind dit een erg goed forum omdat hier eindelijk eens inhoudelijk op niveau gesproken wordt door ondernemers. Naar mijn eeuwig optimistische mening hoeven we niet al te bang te zijn voor spaanders bij het uithakken van de boomstam -je moet ergens beginnen voor een klipper.
  10. Nee, afweten, da's lachen! Wat frustrerende ervaringfeiten: Als je binnen telco land kijkt zie je dat hun billing systemen (en aanhangende legacy in de organisatie) nog voor een belangrijk deel geschoeid is op tikken. Een telco verscheept data van A naar B of dat nu bits (vb IP) of golven (analoog) is. Tot nu toe valt elke tijdseenheid de bijl en wordt een x bedrag afgetikt en per bellend nummer opgeteld. IP maakt het mogelijk dat je ook per reactiesnelheid, of hoeveelheid datavervoer per tijdseenheid of kwaliteit (aangekomen data) etc. kunt 'billen'. Je daarop aanpassen is duur. (kijk maar eens op de site van het Australische Aether dat zulk soort machines levert) Puntje twee: veel telco's hebben nogal de neiging om vanuit de ivoren toren de 'kinderen tot hen te laten komen': de ondernemer mag de applicaties verzinnen maar voor het verdienmodel (billing) en hosting (ASP model) mag je vervolgens bij hun komen waarbij zij wel zullen vertellen welke plannen goed zijn of niet. Puntje drie: de telco's gaan doorgaans voor massa = kassa en de meeste massa vindt je bij consumenten dus wordt je doodgegooid met weerberichten en moppen. Echte nut zit in finetuning van applicaties voor heldere doeleinden, bijvoorbeeld pompenonderhoud en ja, dat lijkt een kleine markt. (op het eerste gezicht) Ik maak me heel sterk dat we in zijn voor een stroom aan virtuele telecombedrijven die oorspronkelijke helemaal geen telecombedrijven zijn: bijvoorbeeld Shell die zijn eigen draadloze netwerkcapaciteit least en voor zijn eigen doeleinden (eindklanten?) gebruikt om zo de eigen billing en de eigen hosting in eigen organisatorische hand te houden. Ik ben er van overtuigt dat het kraakt in de markt. Komt wel goed!
  11. Voor wie Computer Human Interaction leuk vindt: www.sigchi.nl (zat ooit nog eens in het eerste bestuur) Voor wie de draad helemaal kwijt is in het technische lingo: http://www.webmonkey.com (voor IT), www.totaltele.com (voor C) en www.whatis.com (voor zo'n beetje alles) Analyses zijn een beetje tricky: trends vindt je bij partijen als business2.0, Gartner en Forrester, maar het scannen van meer beursgerichte bronnen als RedHerring.com en voor Europa Tornado Insider levert ook info op. Persoonlijk lees ik met plezier de voormalige Rapidly Changing Face of Computing (RCFOC) nieuwsbrief http://www.theharrowgroup.com/ Helaas zijn onderzoeken vaak meer indicatief voor de opdrachtgever dan intersubjectief informatief om maar eens wat iefen op te tellen. ::) Ik bedoel: wat wil hij horen ipv hoe IS het. Als je naar de huidige projecten en onderzoeken op www.mit.edu kijkt (altijd een heerlijke graadmeter voor wat er allemaal aan komt) zie je juist meer dat mensen ook helemaal niet meer hoeven te weten hoe iets werkt. Ik weet ook niet hoe mijn auto werkt, terwijl mijn overgrootvader geheid een bougie veiltje bij zich had en dat terwijl de interface (stuur gaspedaal) nog wel hetzelfde is. Wij rijden zooo weg in een klassieke auto. Ik weet nix van electriciteit of gas en toch zet ik licht aan en kook (soms). Hoe beter 'de ICT-ers' weten wat de klant beweegt (dat het nl 9 van de 10 niet interesseert hoe iets werkt) hoe minder de klant er van merkt. Volgens mij worden zaken als ubiquitous computing, eenvoudige interfacing tussen legacy systemen (XML etc.) het helemaal en daarbij staat het resultaat (hands on informatie, meedenkende systemen) boven het weten dat een computer het werk doet. Als ezelsbruggetje om niet alles te hoeven begrijpen (wat ook niet kan en wat die onzinnige information overload oplevert) probeer ik uit te zoomen en niet zozeer lineair te begrijpen, maar holistisch processen te begrijpen. Dan zijn de meeste dingen niet meer zo moeilijk (als het je niet kan schelen waar je bent, ben je ook niet verdwaald) ICT bijvoorbeeld is Informatie Technologie (interoperabiliteit van programma's, wat op computer A draait kan net zo zinnig zijn op computer B) en Communicatie technologie (interconnectiviteit, data van A naar B brengen). In beide werelden zijn tig technologieen voor handen, maar aan het eind van de rit doen ze dus hetzelfde: of programma's zijn, of data vervoeren. Voor het technische lingo ter qualificatie is er het woordenboek. IT en C zijn ook organisatorisch totaal verschillende werelden: Software kun je lineair ontwikkelen (code die je zo kort mogelijk probeert te houden en waarbij je concurrent kan voortbouwen op wat jij verzon wat je dus met broncode beveiliging zo moeilijk mogelijk probeert te maken) danwel open source (waarbij de broncode open ligt, maar het proces zwabbert omdat niemand top down bepaalt wat 'we gaan maken') Lineaire processen leveren fouten op (bugs of eh features) Open processen leveren solide deelprogramma's op zonder leken gebruiksaanwijzing. Wat goed is wordt rage en opgekocht. Het resultaat is een hevig fluctuerende markt waarin een bedrijf als Microsoft in korte tijd op kan komen. De techniek achter datacommunicatie ontstaat doorgaans in laboratoria (Bell labs, MIT, KPN Research, TNO etc.), wordt van commissie naar commissie geheveld en in frequenties en protocollen soms over een jaar of tien tot bloei gebracht. Als je eenmaal een netwerk hebt aangelegd is dat duur geweest en is de grootste kunst om dat zo lang mogelijk zo efficient mogelijk te laten functioneren. Dit is eigenlijk een onderhoudswereld. In zekere zin veel minder dynamisch. Andere mensen ook. Ik denk dat daar het basis probleem ook zit voor telco's die applicaties willen gaan hosten (IT) om data op hun eigen netwerk te binden. Zo werkt bijvoorbeeld www.akamai.com samen met KPN QWest. Wij allen zijn opgegroeid met de convergentie van die technologie: een modem (modulatie/demodulatie) zet de geluidsgolven van de analoge telefoon om in de digitale datapulsen (1 en 0, nu gevangen in het IP protocol) van de computer en andersom en maakt netwerken mogelijk. (een programma op computer A in zijn geheel overhevelen naar of laten praten met een programma op computer B) IP maakt het nu mogelijk om vele malen meer data in een tijdseenheid te persen en is dus veel efficienter dan analoge technologie. Als je analoog belt krijg je een lijn toegewezen en kan (als het goed is) niemand op datzelfde moment van die lijn gebruik maken. Als je digitaal belt wordt jouw data gemengd met de data van derden in hetzelfde datapakketje. Net een groep families op wintersport die met de gondel (capaciteit 8 bits = 1 byte dus 8 zitplaatsen) naar de bergtop willen. Als alles vol moet, zullen families (bestanden) zich moeten splitsen en op hun bestemming weer bij elkaar moeten komen. (jongens, we zien mekaar in het restaurant) Terug naar de vraag van info-overload en de weg kwijt zijn in de ontwikkelingen: als je vast wilt stellen in welk deel van het grote geheel een ontwikkeling zich bevindt ben je niet verdwaald, maar om het eindproduct te gebruiken hoef je op zich niet te weten wat er onder de motorkap zit.
  12. Door een naam te bedenken die je hoe dan ook moet spellen door te telefoon, maar die toch goed te onthouden is probeer ik zelf meer top of mind te komen: oh ja, dat bedrijf met die Z ipv een C (kan overigens net zo goed tegen je werken, maar then again: what's in a Name?
  13. Vincent Hoek, 32 net getrouwd met de mooiste verloskundige van Nederland en ik ben oorspronkelijk politiek lobbyist (belangenhuurling) maar houd mij hobbymatig bezig met conceptueel lego. Dat is ontstaan doordat ik in mijn 'normale werk' zag hoe totaal verschillend mensen in diverse werkomgevingen (corporate versus MKB, tussen business units binnen 1 bedrijf, technisch - niet technisch, ambtelijk - commercieel etc.) denken. Voor mij voor de hand liggende oplossingen worden gewoon niet gezien omdat zaken niet in het denkraam liggen of moeilijk politiek of commercieel te verkopen zijn. Ik ben daarom begonnen om bestaande technologieen aan mekaar te plakken en knippen en heb de laatste twee jaar geprobeerd het geheel te slijten. Nu maak ik er voorlopig een extra inkomstenbron van naast de normale baan die ik momenteel zoek omdat ik de onzekere inkomsten even zat ben. Soms verdien je heel veel, soms heel lang niets, maar het is wel ontzettend lachen. Voorbeeld: van een kennis bij een Arbo dienst hoorde ik dat nekklachten veel voorkomen bij vorkheftruck chauffeurs omdat ze zich in alle bochten moeten wringen om te kijken hoe ze een container neerzetten. Met een draadloze webcam op de heftruck en een display (dus 3 dingen die doorgaans niets met heftrucks te maken hebben) kunnen rijders gewoon voor zich blijven kijken en met een kleine computer erbij kun je die heftrucks meteen onderling verbinden tot een netwerkje dat logistieke diensten uitwisselt. Het geheel probeer ik dan te slijten aan leasemaatschappijen en verzekeraars en in dat proces kom ik dan weer in totaal andere industrieen zoals autofabrikanten en politionele diensten. Verder maak ik GPRS applicaties van pompen, laat real life data (callcenters, GPS signalen) terugkomen in virtual reality simulaties en probeer software op een totaal andere manier te gebruiken dan waarvoor het bedoeld was (voorbeeld: patroon analyse voor IP netwerken kun je ook gebruiken om reis, bel of boekings patronen inzichtelijk te maken) Alles vrij naar: 'met een hamer kun je ook gooien'. (met dat verschil dat ik uitga van de producten van maar een beperkt aantal (grote) bedrijven) Mijn werkwijze komt voort uit het verlangen dingen die het leven makkelijker maken en snel kunnen ook inderdaad te doen. Niet dat je er snel rijk van wordt overigens, de sales cycles zijn knetterlang, maar je kan wel leuk met van alles spelen, krijgt veel gratis speelgoed en je maakt vrienden in heeel veel verschillende 'werelden', tot in het buitenland toe (Midden-Oosten, Azie, Rusland etc.) BTW, het valt me wel op dat 'het buitenland' en dan met name opkomende economieen in het vrml Oostblok en Azie, vele malen sneller en in mijn ogen slimmer innoveren dan wij hier in Nederland. Dat wordt nog lachen voor de concurrentie positie. We staan midden in de ingredienten en we kunnen geen recepten boven het geijkte gebakken ei verzinnen ;-(
  14. Ik denk niet dat het lastige jaren worden voor ondernemers (er is altijd wel geld en noodzaak dus handel te vinden), maar ik denk wel dat de moedeloosmakende golf van ontslagen, financieel mismanagement en andere slechte berichten een psychologisch effect hebben dat leidt tot een gevoel van mallaise. Niet dat je de trends moet negeren, maar ik denk dat alleen schamper en doorgaans slecht onderbouwd nieuws meer schade aan de psyche en daarmee risico en koopbereidheid doet dan men denkt (ik ben te weinig een journalist tegen gekomen die echt wist waar hij het over had en dat nog positief bracht ook) In feite heb ik grote bewondering voor bedrijven als KPN, DTO en Pink Roccade die de oude ambtelijke structuren van buiten naar binnen omvormen (je houdt nog wel een tijdje een jong lijf met een verkalkte ruggegraat van oudgedienden maar toch) Je ziet ontslagen, maar het is toch positief. Het is mijn ervaring dat in moeilijke tijden door veel organisaties (potentiele klanten) wordt teruggegrepen op risicomijding. Het is een beetje die spotprent van die vertegenwoordiger die met een mitrailleur in de verkoop naar die ridder te paard loopt die zich opmaakt voor een aanval van de infanterie: sorry nu even geen tijd. 'Men' (Senters, Syntensen, MKB NL, VNG etc.) heeft behoorlijk wat te counteren met goede berichten. Als PR de 'good news story' wereld is, denk ik dat er veel nut is voor media aandacht voor goed lopende bedrijven, enthousiaste mensen, creatieve ideeen en met name voor case studies van dingen die gewoon doen wat beloofd is en die nou eens geen miljoenen en maanden hoeven te kosten. Voor wie het leuk vindt: ik heb er wat staan op www.atzentrum.com onder case studies. Ik sluit me wat dat betreft volledig aan bij de gedachtengang van Gratiënne en Annedien, met dien verstande dat alleen degene die iets DOET met een idee er ook de directe vruchten van plukt en de rest zich alleen heeft bezig gehouden met een ontspannende vorm van hersenkauwgum. Wat mij betreft: laat de media een held van de ondernemer maken, niet van de persoon, maar van het instituut. Juist nu heeft iedereen dat nodig.
  15. Helder, sorry, was niet de bedoeling om te spammen. Ik zag dat je er geen gras over hebt laten groeien en je hebt aangemeld voor Forum. Tarek is erg enthousiast. Nogmaals: hij heeft een bedrijf, ik heb wel een BV om af en toe rekeningen op te sturen maar heb verder gewoon een baan. Het is puur de bedoeling om concepten in elkaar te draaien die snel kunnen werken en die gewoon aan de praat te krijgen. Ik draag bedrijven aan (en regel met hun commissies), maar dat staat een ieder vrij. Het eindproduct probeer ik te verkopen. Ik ga altijd voor de regel dat niet het idee er veel toe doet, maar degene die er wat mee doet. Ik pas ff mijn profile/handtekening aan. MVG Vincent Hoek 06-22696009
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.