Ter aanvulling op Hans S.
Zoals Hans al aangaf is, naast deskresearch, kwalitatief onderzoek 1 van je beste opties. Belangrijk hierbij is dat je de juiste mensen interviewd. (ja natuurlijk) Wat ik bedoel is dat je zowel mensen waarvan je verwacht dat ze behoefte hebben aan jouw ideeen, als mensen waarvan je niet zeker weet of denkt dat ze geen behoefte hebben aan je idee/product/dienst interviewd.
Om een enigzins representatief onderzoek uit te voeren is het belangrijk dat je respondenten (de mensen die je interviewt) op een gegeven moment in herhaling vallen (niet de mensen individueel, maar dus binnen de groepen: geinteresseerd, niet geinsteresseerd, misschien geinteresseerd). Door die overlapping kun je stellen dat wat ze zeggen enigzins op waarheid voor de hele groep is gebaseerd. Overigens is het ook belangrijk om in je onderzoek te kijken naar beslissers en gebruikers. Het kan goed zijn dat (bijvoorbeeld) de it-man het nut van jouw idee ziet, maar de manager van de ict afdeling alleen maar kijkt naar kosten en besparingen en jouw product dus helemaal niet interessant vindt.
Wat betreft interviewen: Je bent al snel een uur per gesprek kwijt, om voor jezelf efficient bezig te zijn is het belangrijk dat je weet wat je wilt weten, kortom, probeer oeverloos gelul te voorkomen. Je wilt nu eenmaal niet dat je respondent verhalen verteld waar je niks mee kan, en zich dan realiseert dat hij/zij eigenlijk nog andere dingen te doen heeft. (kortom de deur voor jou)
Zorg er ook voor dat de respondent weet wat jij wil weten, stuur eventueel jouw topics vooraf aan het interview. Dan kan die persoon zich voorbereiden op jouw vragen. (en neemt het gesprek misschien minder tijd in beslag)
Ter info: ben zelf halverwege mijn afstudeertraject HBO Communicatie, en dit zijn dingen die ik in die tijd heb opgepikt. Ik hoop dat je er je voordeel mee kan doen.
Leontine Schalk