Jump to content

Anoukhn

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Country
    Nederland
  • First name
    Anouk
  • Last name
    Halen
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    ^25-30
  • You are primarily interested in:
    columns en algemene informatie

Company info

  • Location
    Enschede
  1. Deze kwestie heb ik ook (soortgelijk) meegemaakt met een werknemer (via payroll, juridisch gezien de werkgever). "Werknemer" kwam niet opdagen op de werkdag vlak voor kerst en nam na kerst ontslag. "Werknemer" had even goed uitgezocht indien de dag voor kerst verloond, hij recht had op een hele week salaris. 3 maand na de kerst kreeg ik een loonvordering via een no cure no pay incasso opgesteld (inclusief spelfouten) Ik was 100% overtuigd van mijn gelijk (sms, whats app conversaties waar niet op gereageerd werd) dus er was gewoon niet gewerkt, maar "werknemer" bleef zelf ook mailen , en greep later "bevriende" ex collegas aan hetzelfde te doen Prompt werd het een "3 mannen band" die probeerden indruk te maken. Achteraf kwam ik erachter dat ze alle 3 goed bevriend waren en bij meerdere bedrijven dit soort zaken er op na hielden, 1 van hen was een zzper de rest via payroll. Oplossing : als je naar eer en geweten heb gehandeld, en 100% weet dat je al je verplichtingen na bent gekomen, 1 x reageren (desnoods via een bedrijfsjurist) en het dan gewoon daar bij laten. De soep word nooit zo heet gegeten als opgediend, de stap naar de rechter is vaak een dure afweging, vaak "verklapt" men zichzelf door 1. Heel lang te wachten (blijkbaar via rechtsbijstand vragen of het een zaak is) 2. Bluffen met no cure no pay incassos. Mijn advies : 1 keer reageren , en dan afsluiten. Mocht t een rechtzaak worden, kan je dit zoals jij beschrijft met vertrouwen tegemoet zien. Nooit! Onderhandelen, dit maakt je zaak zwakker voor een eventuele rechter.
  2. Update 2 aug. 2 maanden geleden het oordeel : fiscaal niet transparant. Met terugwerkende kracht het jaar (begin 2019 tot heden) verlonen en loonbelasting etc afdragen , hetgeen inmiddels afgehandeld (lees: betaald) is. I middels is de llp opgeheven en hebben we een vof. Mijn advies : begin gewoon geen LLP. Voor de rest was dit een leerzame ervaring (les geld) en ben inmiddels over gestapt naar een erkend boekhoudkantoor (had llp met advies van een andere boekhouder)
  3. los van het feit dat het een enorm risico is (zoals velen hier aangeven vooral voor je partner een goede deal) is de zin : Zelf loop ik al jaren rond met het idee om wat in de horeca te beginnen. Daardoor heb ik het afgelopen jaar meegelopen in een cafetaria om ervaring op te doen Hier heb ik het erg naar mijn zin gehad maar ik voel dat ik klaar ben voor de volgende stap. Nu heb ik de kans om een frietzaak over te nemen wat precies...... hier gaan (en dit bedoel ik oprecht goed) alle alarmbellen af. geloof me, ik heb zelf 7 jaar horeca ervaring (keuken) met een opleiding etc. en 1 jaar meelopen en het `leuk` vinden, is echt te weinig om zulke grote risico``s aan te gaan. even een aantal vragen die nog niet duidelijk waren in je bericht. * is er personeel wat mee helpt? (is daar budget voor?) anders ben je binnen 6 maand overspannen * heb je een horeca opleiding ? (sociale hygiëne etc.) brengt ook kosten en tijd/investering met zich mee * vanwaar de 2500 netto per maand? met zulke ondernemers risico`s kan je wellicht beter in loondienst daar liggen tegenwoordig de netto salarissen rond de 2200 maar werk je 5 dagen en bouw je gewoon je werknemers vangnet op. ik wil niet heel hard overkomen maar het komt over alsof je `partner` weet dat jij heel enthousiast bent en alleen de rooskleurige kant ziet van de horeca , als hij mee wil werken in de cafetaria (piekdagen mee bakken met friet) dan zou je het kunnen overwegen, anders heb ik echt 1 advies : niet doen, scheelt je echt een hoop ellende
  4. Top dit is handige info. Nogmaals , de llp is geregistreerd in het vk. Naar mijn mening zijn we fiscaal transparant, we hebben ook een brief gehad waarin staat "wij willen uw standpunt weten omtrent vennootschap belasting"
  5. Niet lui en zeker niet bang (waarvoor?) Heb meerdere malen gebeld en onze boekhouder ook, ze schijnen er geen antwoord op te weten.
  6. Bedankt voor je reactie Bellen heeft geen zin, men schijnt weinig te weten over de llp bij de belastingtelefoon
  7. Goedemorgen , Onlangs hebben mijn compagnon en ik een brief ontvangen van de belastingdienst. In deze brief werd ons gevraagd naar ons standpunt t.o.z. vennootschapbelasting omtrent onze LLP. Wij zijn beiden vrije beroepsoefenaren, mijn vraag luidt vooral; Stel dat de belastingdienst ons wel verplicht tot vennootschap belasting, betalen wij dan ook/minder of geen inkomsten belasting ieder als member ? Misschien een domme vraag , maar niemand schijnt dit in onze omgeving te weten. Normaliter is de llp fiscaal transparant en betaald iedere member zijn of haar eigen inkomstenbelasting. Groetjes
  8. Anoukhn

    Zzp en llp

    Heel erg bedankt voor je reactie! Nog even een aanvullende vraag Ik heb in 2018 Omzet 41000 En kosten grofweg 16000 (aanschaf producten en km etc.) Belastbare winst (ik ben starter en heb rechr op alle voordelen zoals startersaftrek en decl uren) 13431 euro Ik zie staan op ikwordzzper.nl Zvw 758 Ink. Belasting 4902 Heffingskorting 2265 Arbeidskorting 3249 Misschien vraag ik naar de bekende weg, maar betaal ik Inkbelasting + zvw - heffingskorting? Ik weet dat het eigenlijk in een ander topic thuis hoort, maar ik sluit dit jaar als zzper af en ga verder als llp. En ja we zijn vrije beroepsoefenaard (accountmanagers) :-)
  9. Anoukhn

    Zzp en llp

    Bedankt voor de reactie :) En vanuit de llp factureren is dus het geld ontvangen op de llp rekening? En dan een factuur sturen naar de llp (je eigen llp) of denk ik te moeilijk? Of mag ik het geld ontvangen op.mijn zzp rekening (ook als het vanuit de llp gefactureerd is) word daar echt moeilijk.over gedaan?
  10. Anoukhn

    Zzp en llp

    Goedenavond allemaal , Ik ben het afgelopen jaar werkzaam geweest als zzper. Sinds deze maand ben ik samen met mijn compagnon een llp vanwege de beperkte aansprakelijkheid. Misschien een domme vraag waar niemand het antwoord op lijkt te weten maar ; Blijf ik als zzper factureren naar mijn opdrachtgevers of factureer ik vanuit mijn llp naar de opdrachtgevers en factureer ik zelf als eenmanszaak naar mijn llp (en trek ik mijn omzet als het ware uit het llp tussenstation) ? Dus 1. Ik (zzp) 2. Llp (waarin ik member ben) 3. Opdrachtgever Of denk ik te moeilijk en moet ik gewoon anders factureren?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept