Zonder het voor iemand (of trustpilot) op te nemen zijn er een aantal zaken helder:
1. Het is vervelend als iemand uit eigen beweging een negatieve review op trustpilot plaatst.
2. Het is aan de leverancier om negatieve reviews zoveel mogelijk te voorkomen
3. Als trustpilot een review verwijdert hebben ze hier een grondige reden voor. Als dit lukraak zou zijn, zouden ze vanwege de rechtszaken die dan aangespannen worden zo klaar zijn als bedrijf). Ik weet in ieder geval dat trustpilot reviews verwijdert waarvan duidelijk is dat deze door de leverancier zelf geplaatst zijn. Dat is eenvoudig na te gaan door bijvoorbeeld het ip-adres te checken.
4. Als iemand een review plaatst op trustpilot en de leverancier vind dat de review onterecht is, kan de leverancier de review aankaarten bij trustpilot. Trustpilot vraagt aan de reviewer dan om bewijs dat zij klant zijn om zo vast te stellen dat de reviewer recht van spreken heeft. Als de reviewer dat bewijs niet kan overhandigen, zal trustpilot de review verwijderen. Het is dus niet zo dat een negatieve review tegen betaling verwijderd kan worden.
Mijn advies:
- Verbeter hetgeen waarover geklaagd wordt op trustpilot
- Spoor klanten aan reviews te plaatsen (hoe persoonlijker, hoe groter de kans)
- Huur een seo-specialist in om de trustpilot pagina in de zoekresultaten verder naar beneden te drukken