Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Vandaag
  2. Dank voor de nadere toelichting. Bij de volgende aangifte inkomstenbelasting komt er een extra onderdeel bij waar ik de winst uit de VoF invoer. Eigenlijk héél logisch als je er over nadenkt, maar je moet het maar nét even weten. ;-)
  3. Wij hebben tot op heden nogsteeds niet betaald. De brieven worden nu minder. Zullen ze eindelijk door hebben dat wij niet mee geven? 😅
  4. Ik heb wel een idee hoor..... Klinkt alsof je boekhoudster heeft geprobeerd via het elektronische teruggaafverzoek in Duitsland en Spanje betaalde BTW terug te vragen. Als dat het geval is heb je in ieder geval geluk dat je Zweedse BTW hebt teruggekregen. De afwijzing uit Duitsland en Spanje lijkt me geheel correct, het elektronisch teruggaafverzoek is niet bedoeld voor goederen die intra-communautair geleverd hadden kunnen worden. Richtlijn 2008/9, artikel 4: Deze richtlijn is niet van toepassing ten aanzien van: a).... b) gefactureerde btw-bedragen voor goederenleveringen die krachtens artikel 138 of artikel 146, lid 1, punt b) van Richtlijn 2006/112/EG van btw vrijgesteld zijn of kunnen worden.
  5. Op papier is BTW in de EU terugvragen eenvoudig. In de praktijk gaat het wat stroever. Elk land heeft zijn eigen regeltjes en bij de kleinste (vorm)fout wijzen ze af. Voor sommige landen is het gewoon zakelijk gezien verstandiger er vanuit te gaan dat de BTW terugvragen niet lukt en daar bij je prijsvorming rekening mee te houden.
  6. Om even concreet op je vragen in te gaan.. In het contract hoeft niet het juiste BTW percentage te staan. In de meeste contracten staat iets van het toepasselijke btw tarief. BTW kan immers wijzigen. Ook geeft de huurovereenkomst zelf geen recht op btw aftrek, daarin staat alleen de afspraak dat je BTW belast huurt. In principe moet voor BTW belaste verhuur inderdaad een BTW factuur worden uitgereikt. Dit is één van de redenen waarom bij zakelijke verhuur regelmatig met kwartaalhuur wordt gewerkt want dan hoef je maar 4x per jaar een factuur te sturen. Ik zou hier niet te principieel zijn. een handtekening is het beste, maar zij hebben de documenten opgesteld dus kunnen nooit ontkennen dat de overeenkomst bestaat. Ook het feit dat je in hun pand izt is een vrij duidelijke indicatie dat ze een overeenkomst hebben met jou. Tenslotte zijn de wijzigingen in het contract, puntjes op de i en geen wezenlijke aanpassingen die de aard of duur van de overeenkomst wijzigen. Je hebt terecht om correctie gevraagd, maar ik zou gewoon betalen nu.
  7. Hallo allemaal. Ik ben eind 2023 voor mezelf begonnen. Ik koop en verkoop sneakers, die ik o.a. in het buitenland inkoop op webshops of in fysieke winkels. Nu heeft mijn boekhoudster vorig jaar geprobeerd om de btw terug te krijgen van mijn ingekochte schoenen in Duitsland en Spanje, en deze zijn allebei afgewezen. In contact komen met hun is niet te doen, zelfs een mailtje wordt amper beantwoord. Iemand die enig idee heeft waar het aan kan liggen? Zweden is bijvoorbeeld wel goedgekeurd…hoor het graag als iemand kan helpen!
  8. Neen. Zorgen dat alles correct in contracten en facturen (KVK-nummers tec.) staat is iets wat iedere ondernemer moet willen en doen.
  9. Zeker in de horeca is dit een doodnormaal beding, waar iedere rechter je aan zal houden.
  10. Het hoeft geen papieren kasboek te zijn. Je kunt ook een grootboekrekening Kas gebruiken voor contante betalingen, precies zoals je een grootboekrekening Bank gebruikt voor alle banktransacties. Houd rekening met de extra factuureisen voor afstandsverkopen.
  11. Gisteren
  12. Dank je wel Hans. Ja, ik heb alle betalingsbewijzen op mijn rekening, enzovoort. Moet ik een kasboek bijhouden als ik 3 of 4 keer per maand in persoon verkoop (contante betaling)?
  13. Nee, dit valt onder de vrijstelling van btw bij bedrijfsoverdracht als het de bedoeling is dat die 60.000 naar jou toekomt, dan nee. Je verkoopt immers iets voor 60.000. Dat kan niet zomaar onbelast.
  14. Die winst van 60.000 en overige activa/passiva moet daar ook nog btw over worden berekend? Verder vraag ik me af of er een andere manier is om niet gelijk af te rekenen met de inkomstenbelasting? Misschien via een deelname ofzo?
  15. Lijkt mij geen probleem, maar laten we de reactie van een expert afwachten.
  16. Mijn vriendin heeft een woning gekocht Ik woon privé op hetzelfde adres We zijn geen fiscaal partner en zijn juridisch op geen enkele manier verbonden Ik heb als ZZP'er een klus- en schilderbedrijf met een meerjarige staat van dienst en verschillende opdrachtgevers. Dit bedrijf (ik dus) houdt kantoor op een ander adres, vanwaar ik werk en factureer. Voor de renovatiewerkzaamheden aan het huis van mijn vriendin factureer ik de werkzaamheden (van mij en ingehuurde mensen) en materialen tegen commerciële tarieven, gelijk aan als een ander bedrijf dit werk voor haar zou doen. Waarom we dit zo doen heeft alles te maken met privé omstandigheden die los staan van de vraag/discussie. Is er een reden dat dit niet kan/mag?
  17. Welkom op HL Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'extra registratie bijhouden van alle online verrichte verkopen', maar uiteraard moet je alle transacties bijhouden met bewaring van de bewijsstukken daarvan, via bank, contant, etc. Je moet immers kunnen aantonen hoeveel (inkomsten-, omzet-) belasting je verschuldigd bent. Gegevens bewaren dien je conform AVG te doen.
  18. Concurrentiebeding voor 3 jaar binnen straal van 5 km … Persoonlijk vind ik dat een heel redelijke beperking, zowel in tijd als ook in afstand. Geen rechter die dit als onredelijk zal uitspreken.
  19. Dat dus + al je voorgaande antwoorden. Borg is geen belaste prestatie en dus blijf de betaalde borgsom niets anders dan een borg die als zodanig in de boekhouding moet worden opgenomen … en dat geldt zowel voor de huurder als ook voor de verhuurder. De BTW komt pas ter sprake als de borg gebruikt gaat worden voor het betalen van achterstallige huur. Om begripsverwarring te voorkomen, wordt meestal in het huurcontract opgenomen dat de borg niet gebruikt kan en mag worden om de achterstallige huur te betalen.
  20. Neen, dit is een vrij standaard beding in de zakelijke (ver)huur, het totaalbedrag van de borgsom moet ter grootte zijn van x- (meestal 3 maanden) maal de huursom inclusief btw.
  21. Wie is die DGA in dit verhaal?
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.