Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Vandaag
  2. Als je een opdracht hebt gesloten met deze boekhouder tot een geruisloze inbreng van je onderneming in een BV met terugwerkende kracht naar 1 januari 2025, dan ligt er als het goed is een intentieverklaring geregistreerd bij de Belastingdienst sinds ergens voor 1 oktober jl. Zo ja, dan heb je nog tot 1 april om de inbreng met terugwerkende kracht naar 1-1-25 in orde te maken. Is die intentieverklaring geregistreerd?
  3. Zorg dan direct voor een LOI, Letter of intent, zodra ze instemmen met jouw positie als ondernemer-distributeur
  4. Waarom zou dat volgens jou niet zo zijn? Verder spelen zaken als een ingebrekestelling, verzuim een laatste redelijke termijn ook een rol. Als je al een andere boekhouder hebt ingeschakeld zal dit lastig worden schat ik zo in.
  5. In aanvulling op Joost: zet vooral een paar stippen richting de horizon. Waar wil je over 1 / 3 / 5 / 10 jaar staan. En laat ook iemand meekijken, bij voorkeur iemand die jullie allebei nog niet kent, om jullie een spiegel voor te kunnen houden over waar jullie kansen en risico's liggen, waar jullie elkaar aan kunnen vullen en waar er juist overlap is, waar jullie zouden kunnen botsen en waar jullie elkaar kunnen versterken.
  6. Ja dat is inderdaad wishfull thinking >< de pilot shipment zou als het goed is halverwegen januari binnen zijn, dan zou ik in ieder geval rond willen hebben dat ik exclusief ben, hoe ze verder willen is voor mij dan niet echt belangrijk, omdat ik dan wel kan beginnen met sterk marketing. Nu heb ik bijvoorbeeld twijfels bij mijn linkedinpost omdat ik wel leads wil genereren, maar voorkomen dat ze om mij heen gaan. Donderdag is een van mijn linkedin best 'viraal'gegeaan met 30k impressies en bijna 350 reacties, en een hoop mensen hebben hem gedeeld.
  7. Veelal krijgt de adviseur die van de boekhouder of ondernemer. Tot en met december is er immers gewoon administratie gevoerd als eenmanszaak. Dat zet je daarna pas om naar BV
  8. Voor q1 alle contracten rondkrijgen, klinkt als wishful thinking. Doe het niet snel, doe het goed!
  9. Ik zou eerst beginnen met de basics voor een samenwerking: Hou het zakelijk en bespreek goed hoe je dat scheidt van privé Bespreek goed in welke mate jullie samenwerking gelijkwaardig is of niet. Bedrijven samenvoegen en financiën komen daarna
  10. Fijn om te weten dat dit wel mogelijk is. Ik wil inderdaad distributeur worden, het liest, nu met de start al helemaal, exclusieve distributeur, dit om te voorkomen dat er om mij heen gezeild wordt terwijl ik alle marketing doe, en hier ook kapitaal aan uit geef. Dit willen zij echter niet en toen kwamen ze met het voorstel Sales rep te worden op commisiebasis waarbij zij alles afhandelen, en ik enkel en alleen de sales doe. Een aantal redenen die ik nu gegeven heb als reactie op hun voorstel : 1. Ondernemers verwachten redelijk snelle levertijden, die jullie niet kunnen leveren (vanuit China, enkel dure air freight, wat jullie niet willen) 2. Ondernemers verwachten een Europees, het liefst Nederlands, Factuur, waarbij zij dus never te nimmer niet met invoerrechten, import en al die mikmak te maken hebben. Niet alleen dat maar door mij als partij exclusief te laten worden blijven jullie als merk ook een premium en niet een allround product. Dit is, ongeveer, wat ik aan hen gegeven heb, hiernaast nog een hele hoop zoot over de financiële plan van mijn 'hybride' strategie. Ik heb hierin bijv voorgesteld om een voorraad onder consignment hier te hebben staan, zodat ik wel snelle levering heb, voordeel voor hen, en dat, mocht het slecht gaan, ze gewoon de voorraad terug kunnen halen en het hun eigendom blijft, ik stuur de factuur, handel de verzending, samples, demos, naamsbekendheid etc etc. Nu is het wachten op een antwoord in de hoop dat ze hiermee snel akkoord kunnen gaan en we alle contracten kunnen opstellen om zo voor Q1 26' alles rond te hebben (lanceringsdatum medio Januari)
  11. Ik weet niet of dit de juiste manier is om te reageren, maar wist het niet anders te doen. Het was niet over het stukje distributeur het probleem, dat wilde ik best doen, en vonden zij goed. Echter, is dit voor mij een enorm financieel risico, en als ik nu ga investeren in voorraad en de marketing, en vervolgens een groothandel om mij heen gaat werken, dan ben ik zo al mijn geld kwijt, Uiteraard een ondernemersrisico, dat ik graag wil indekken. Hierom had ik hen gevraagd een (tijdelijke) exclusiviteit voor Nederlands, waarbij leads die zij binnenkrijgen naar mij worden doorgespeeld als exclusive distributor. Hierdoor loop ik nog steeds risico, maar een stuk minder kans dat er om mij heen gezeild wordt. Dit vonden zij echter geen goed idee en toen kwamen ze met het voorstel om als sales rep te werken.
  12. Maar kennelijk heeft de bestaande/oorspronkelijke adviseur ook de administratie voor zowel de holding als de werkmaatschappij op een rij gezet t/m het 3e kwartaal (want je hebt balansen 30-09-2023 gekregen!), dus het lijkt mij handig dat zij dan ook het hele jaar afmaken. Anders kan je eigenlijk opnieuw beginnen (of je moet erop in kunnen haken en dan moet je toch alle mutaties die zij hebben geregistreerd in een overzicht hebben, anders kan je nooit uitleggen hoe de resultaten/balansen over 2023 tot stand zijn gekomen). Waarom laat je hen dat niet gewoon afmaken (en ook de aangiften doen)?
  13. Tja, dat is dus de vraag. In de voorwaarden staat wel iets opgenomen dat ze de opdracht zo terug kunnen geven, Ook dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade, etc. Dat het in de voorwaarden staat wil niet direct zeggen dat het juridisch ook zo in elkaar zit.
  14. Het vertrouwen in deze boekhouder is wel verdwenen. Inmiddels een andere boekhouder gevonden dus de oude hoeft het niet af te maken. Ik wil kijken of ik de schade kan verhalen. De winst zal nog toenemen aan het eind van het jaar. Daarbij spelen ook andere dingen mee, stukje risico afdekken wat eigenlijk al eerder had gemoeten. Stukje sparen voor investeringen wat in een BV wat makkelijker (gunstiger) gaat. Ik zal er nog eens wat nauwkeuriger aan gaan rekenen maar volgens mij heb ik met een BV toch een lagere belastingdruk dan ik nu heb. Ook heb ik het geld veel liever zakelijk op de rekening staan, om te leven heb ik een dergelijke winst helemaal niet nodig.
  15. Deze 2 zijn de basis van je boekhouding. De rest doet er niet toe
  16. Goedendag! Ik heb een vraag en ben eigenlijk op zoek naar inzichten hoe jullie dit zullen inkleden. Ik ben 100% aandeelhouder van een bedrijf. Bedrijf loopt goed maar ik wil er eigenlijk iemand bij hebben. Iemand die ook een hart voor de zaak heeft en er vol voor wil gaan. Een goede kennis van mij is hiervoor zeer geschikt. Hij heeft zelf ook een bedrijf maar zeer klein. Met hem er al eens over gehad en samen willen we kijken naar de mogelijkheden. Echter heb ik, wij geen idee hoe je dit het beste zou kunnen aanpakken. Eventueel zijn bedrijf inbrengen in mijn bedrijf? Zijn business is echter flink kleiner. Daarnaast is het ook een heel ander soort bedrijf. Hoe zouden jullie dit doen? Hij in dienst eventueel met daarbij een overname van de aandelen over verloop van tijd?
  17. Hai Joost, dank u wel voor uw reactie. Ik heb inderdaad balansen gehad van de adviseur. Dus het volgende: 2022 eindbalans vof, daarna beginbalans holding per 01-01-2023 voor doorzakken en na creditering. Daarna beginbalans holding 01-01-2023 na doorzakken. En ook de balans voor werkmaatschappij per 01-01-2023 na doorzakken. Ik heb ook ook balansen gehad per 30-09-2023 Vof. en van holding en werkmaatschappij per 30-09-2023. voor doorzakken en na doorzakken. misschien dat ik verdwaald ben met zoveel balansen. (dus welk ik als beginbalans moet hanteren en per wanneer.) Ik zie een post op de balans passiva met omschrijving mutaties prive en winst. daaar kom ik nog niet uit. Is het winstreserve?
  18. Met een winst van rond de 200.000 zal er normaal gesproken weinig verschil in belastingen tussen een eenmanszaak en een BV zijn. Dus wat is de schade dan?
  19. Wat wil je bereiken? Dat deze boekhouder alsnog het werk afrondt of dat je je schade op die boekhouder verhaalt?
  20. Als ik het relaas zo lees, valt of staat het allemaal met de voorwaarden en met wat er concreet en specifiek is vastgelegd over de uitvoering van de opdracht. Om een voorbeeld te noemen uit mijn ervaring: Ik had een adviseur in de arm genomen voor de verkoop van een van mijn vestigingen, ik moest dan aanloopkosten vooruit betalen. Na geruime tijd wilde die adviseur de opdracht teruggeven, er was echter een concrete bepaling in de overeenkomst opgenomen dat ik pas bij afronding van de opdracht de resterende vergoedingen moest betalen, maar ook dat opdrachtnemer zich ertoe verplicht had de opdracht af te ronden. Ik deed een beroep op die bepaling en heb toen aangegeven dat met teruggeven van de opdracht de overeenkomst nietig was en heb op basis daarvan de aanbetaalde bedragen succesvol terug kunnen vorderen. Van aantoonbare schade was geen sprake. Jij zou dus de overeenkomst eens goed op bepaalde details kunnen uitpluizen om te kijken of vervolgstappen zinvol zijn.
  21. Helaas, boekhouders en fiscalisten kunnen doen wat ze willen. En de rotte appels in het vak verpesten de naam van de branche. Ik ben zelf al 25 jaar ondernemer en voor mij is het ook een eindeloze zoektocht geweest. Helaas zegt de prijs van je boekhouder ook niets. Ik had een heel duur kantoor en die heeft ook eindeloos veel fouten gemaakt. Het is geen kwestie van veel zoeken en geluk hebben.
  22. Graag zou ik over onderstaande gebeurtenis wat inzichten van anderen krijgen. In juli dit jaar ben ik overgestapt naar een nieuwe boekhouder (fiscalist). Vooraf duidelijk gemaakt dat ik dit jaar nog over zou willen naar een BV met terugwerkende kracht. Ook duidelijk gemaakt dat het een redelijk complexe zaak is i.v.m. een gedeeld vastgoed met een familielid, vruchtgebruik en enkele andere dingen. Dit was allemaal niet zo moeilijk aldus de boekhouder. Ik heb een offerte ontvangen en die getekend. Vervolgens zijn er wat overleggen geweest in persoon en via mail/telefoon. De voortgang ging wel wat traag. Eind oktober contact gehad waarbij er werd toegezegd dat de aangifte over 2024 eind november afgerond zou zijn. Begin November ontving ik een mail dat het te omvangrijk/complex is voor deze boekhouder en dat ze zich terugtrekken. IN de voorwaarden staat vermeld dat zij een opdracht zonder reden mogen weigeren, al moet ik de exacte bewoording opzoeken als dit van belang is. Dit brengt mij in de problemen in die zin dat ik dit jaar niet meer over kan naar een BV. Gezien de verwachte winst (~€200.000) kost mij dit best wat geld. Naast dat het geld kost, ben ik absoluut niet te spreken over de manier hoe deze boekhouder mij heeft behandeld. Ik heb dan ook gevraagd of ze bij een brancheorganisatie zijn aangesloten, wat ze bewust niet zijn (aldus de boekhouder). Is er een andere manier om een ergens een klacht in te dienen tegen deze boekhouder aangezien ze niet bij een brancheorganisatie zijn aangesloten? Heeft het kans van slagen om een rechtszaak te starten met als doel schadeloosstelling?
  23. Waar zit hun probleem met het aanstellen van een distributeur? Want juist bij dit soort logistieke afstanden is het hebben van een distributeur met een eigen voorraad snel interessant: als fabrikant heb je meteen je omzet en het risico ligt eigenlijk helemaal bij de distributeur.
  24. Welkom Niels Je kunt best ondernemer zijn met maar 1 opdrachtgever. Het gaat er vooral om dat jij zelfstandig bent in de manier waarop je zaken doet met ze en dat je naast deze werkzaamheden ook je best doet om met klanten te krijgen of andere opdrachtgevers. Het product dat zij gaan leveren, draagt juridische verantwoordelijkheid voor de importeur. Dat zijn zij nu, maar dat wil jij dus worden. Wellicht een argument waar zij gevoelig voor zijn. Probeer het aan de te verkopen zoals je ook je product zou verkopen. Wat kun je nog meer bedenken waarom zij de import beter aan jou kunnen overlaten?
  25. Gisteren
  26. Je kunt de aangiftes IB en VPB gewoon opnieuw indienen. Daar hoef je niet voor te bellen. Daarom passen ze niet aan, want het boekjaar begint op de oprichtingsdatum. Je moet zelf alles vanaf 1-1 toevoegen. Inkomen in de voorperiode moet aansluiten op het DGA-loon. Heb je überhaupt de beginbalansen ontvangen van je adviseur? Die heeft diegene namelijk sowieso moeten opstellen als onderdeel van een correct traject. Vraag er gewoon naar

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.