Ga naar inhoud

Marketingonderzoek voor nieuw idee

Geplaatst:

MvdVelde

Goede avond,

Omdat ik toch iets met mijn eenmanszaakje wilde gaan doen, heb ik zitten denken. En natuurlijk een idee bedacht. Aangezien dit idee niet uitwerkbaar zal zijn zonder financiering, ben ik begonnen met het schrijven van een business plan.

Maar, nu is het volgende mijn probleem: ik moet een marketing onderzoek doen/toevoegen. Op verschillende websites (zibb.nl, KvK) wordt het advies gegeven naar gegevens van het CBS en soortgelijke instellingen te kijken voor een prognose van de levensvatbaarheid van het idee. Het probleem is nu: hetgeen ik bedacht heb, bestaat nog niet. De technologie is er wel, alleen het wordt nog niet op deze manier toegepast.

Het idee is een beetje in de richting van lasergamen/painballen, moet ik dan voor het marketingplan naar deze cijfers kijken? Uiteraard zal ik een enquête online zetten over het idee, waardoor ik feedback van mensen kan krijgen en zo kan beslissen of het idee potentie heeft.

 

Alle ideeën/feedback over hoe ik dit het beste aan kan pakken is welkom,

 

Michiel v.d. Velde

Featured Replies

Geplaatst:

Christine

Volgens mij is deze vraag wel diverse malen voorbij gekomen op HL, ik zou als ik jou was nog 's de topics checken.

 

Een marktonderzoek voor een product dat nog niet bestaat is vrij zinloos. Je vind dan altijd dat er geen behoefte is. Voor zover je al marktonderzoek kunt doen, volgens mij is dat op zich al lastig. Als je mensen vraagt "zou je een muziekspeler willen hebben die op flash geheugen werkt ipv met cassettes dan zegt iedereen "nee". toch is de mp3 speler een groot succes geworden. Toen ik in 1994 mensen vroeg of ze internet wilden, zei idereen "nee". Toch is internet wel succesvol.

 

Marktonderzoek voor producten die nog niet bestaan speelt zich meer in jouw verbeelding (in de betekenis van "visie") af, dan via marktonderzoekbureau's.

Geplaatst:

Nico Schouten

Het is vooral een kwestie van kijken naar concurerende producten, ook al bestaat jouw product nog niet er zijn altijd concurerende producten of diensten.

Als die markt groot is dan is dat een indicatie voor jouw marktgrootte.

Geplaatst:

Edo van Santen

Maar, nu is het volgende mijn probleem: ik moet een marketing onderzoek doen/toevoegen.

 

Jij bent toch de ondernemer? Van wie moet je dan een marktonderzoek toevoegen?

 

Volg je gevoel, als jij denkt dat er markt te ontginnen is, go for it!

Pitch Coach  Pitch Trainer   Public Speaker  Wijze oude man Pitcholoog (c) gepensioneerd

Geplaatst:

MvdVelde

  • Auteur

Van wie moet je dan een marktonderzoek toevoegen?

 

Van de eventuele financier :P Het idee is - in mijn ogen - een superidee, alleen het kost wel een aardige duit om het op de juiste manier op te zetten. Als ik zelf het geld had, dan zou ik bij wijze van spreken gelijk al mijn spaargeld erin stoppen, maar dat is (nog) niet het geval.

Daarom is het van mijn kant slim een marktonderzoek toe te voegen om potentiële financiers op de hoogte te kunnen stellen.

 

Michiel

Geplaatst:

TwaBla

Het idee is - in mijn ogen - een superidee, alleen het kost wel een aardige duit om het op de juiste manier op te zetten.

 

Bekijk het dan eens door andermans ogen. Wiens ogen zouden dat moeten zijn. Hoeveel van die ogen zijn er? Deel dat door twee. Wat doen die mensen nu? Wat besteden ze daar aan? Wat is kenmerkend? Wat bevalt hen, wat bevalt hen niet? Wat gebeurt er elders. Maak kortom aannemelijk dat er koopkrachtige vraag is (markt) en dat die vraag te activeren is (marketing).

 

Vergeet de enquete voorlopig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

MvdVelde

  • Auteur

Bekijk het dan eens door andermans ogen. Wiens ogen zouden dat moeten zijn. Hoeveel van die ogen zijn er? Deel dat door twee. Wat doen die mensen nu? Wat besteden ze daar aan? Wat is kenmerkend? Wat bevalt hen, wat bevalt hen niet? Wat gebeurt er elders. Maak kortom aannemelijk dat er koopkrachtige vraag is (markt) en dat die vraag te activeren is (marketing).

 

Als ik rekening houdt met het feit dat iedereen uit mijn huidige klas en uit mijn andere klassen (middelbare school en basisschool) minstens één keer heeft gelasergamed in zijn leven, en regelmatig computergames speelt, kan dat aantal ogen nog behoorlijk oplopen. ;)

Geplaatst:

TwaBla

Als ik rekening houdt met het feit dat iedereen uit mijn huidige klas en uit mijn andere klassen (middelbare school en basisschool) minstens één keer heeft gelasergamed in zijn leven...

 

En hoeveel zijn er meteen daarna mee gestopt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Edo van Santen

Als ik rekening houdt met het feit dat iedereen uit mijn huidige klas en uit mijn andere klassen (middelbare school en basisschool) minstens één keer heeft gelasergamed in zijn leven, en regelmatig computergames speelt, kan dat aantal ogen nog behoorlijk oplopen. ;)

dat was dus je marktonderzoek, nu verder...

Pitch Coach  Pitch Trainer   Public Speaker  Wijze oude man Pitcholoog (c) gepensioneerd

Geplaatst:

MvdVelde

  • Auteur

Ik ben nu bezig met het uiteenzetten van mijn idee op papier. Ik heb er een beetje moeite bij, ik merk dat ik vaak meer 'reclameteksten' gebruik dan echt informatieve teksten.

Als het me gelukt is het basisidee op papier te zetten, ga ik mijn best doen er een kloppend business plan van te maken.

 

@TwaLevel: Lasergamen is geen echte hobby zoals computeren, maar een leuk tijdverdrijf zo nu en dan. Daarom zei ik ook: minstens een keer. Maar ik durf te wedden dat als ik mijn hele klas mee zou nemen naar een lasergame arena, niemand nee zou zeggen.

 

Michiel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.