Jump to content
Nils de Witte

Ondernemers na faillissement succesvoller

Recommended Posts

Ondernemers na faillissement succesvoller

 

www.ninez.nl 11/12/02

 

Ondernemers die na een faillissement een herstart maken zijn succesvoller dan andere ondernemers. Dit blijkt uit een studie van de Boston Consulting Group samen met het Ministerie van Economische Zaken. Uit interviews met Europa's vijfhonderd snelst groeiende ondernemingen komt naar voren dat belemmeringen voor herstarters vooral liggen op drie gebieden: regelgeving (denk aan faillissementswetgeving), op financieel terrein (o.a. toegang tot financiering) en op sociaal terrein (het stigma op falen). Zo blijkt uit dit rapport dat in Nederland het stigma op falen nog relatief groot is, in tegenstelling tot de Angelsaksische landen zoals de Verenigde Staten.

 

Download de volledige monitor

 

 

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Goh! Den,

 

Er wordt veel aan je gedacht de laatste tijd. EZ beleidsnota's staan vol over het ontdemoniseren van faillietisten.

 

Dus wat ga je nu doen?

 

Inderdaad!

 

Good luck,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Is het daar niet bere koud?


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

there is a major difference between going bankrupt and trying again with a new venture, or a herstart. going for a "herstart" just to screw your creditors and employees due to your mismanagement and false expecations is morally wrong to me. but obviously you have better odds of being successful if you can herstart and wipe out a few millions euros in debt that you incurred. but it is common practice these days, all arranged in advance with the investors/banks/curator.

Link to post
Share on other sites

Misschien zit een deel van het negatieve beeld van faillisement wel in het oneigenlijk gebruik: Als instrument om 'handig personeel en crediteuren te peopelen', in plaats van het 'beeindigen van een bedrijf door echte financiele problemen'.

 

Het is soms wel verbazend dat schijnbaar aardig lopende zaken plotseling failliet gaan...

Link to post
Share on other sites

Dat maakt de discussie over faillisementen zo complex. Failliet gaan is niet leuk. Als het vermijdbaar was is het, of de ondernemer heeft lekker lopen gokken met andermans geld, dan mag je het zelfs een schande noemen.

 

Meestal is de ondernemer zelf de grootste gedubeerde. Geld, tijd, dromen, ego, relaties, alles weg. Dat is sneu. En er is maar één oplossing. Uithuilen, even nadenken en opnieuw beginnen.

 

Ik ken aardig wat gefailleerde ondernemers in mijn omgeving. Het doet ze echt wat. Ze zijn voor langere tijd behoorlijk aangeslagen, maar daarna gaan ze meestal weer verder. Gek genoeg blijken ze dan ook over veel steun te kunnen rekenen. Banken misschien niet, maar andere ondernemers en investeerders krabben zich wel even achter hun oor. Stellen een paar extra vragen, maar daarna blijken de ondernemers "met ervaring" meer vertrouwd te worden dan anderen.

 

Er wordt altijd gevraagd: "hoe is het zover kunnen komen". Soms is het antwoord dan: "mijn grootste klant ging failliet" of "mijn partner heeft me belazerd" of "de markt storte in". Ondernemers die met dat soort antwoorden komen krijgen nooit een tweede kans. Ze hebben namelijk niks geleerd van hun faillisement. Als ondernemer blijf je ten alle tijden verantwoordelijk voor het welslagen van je onderneming. Zoek je de schuld van je falen buiten jezelf, dan heb je niks geleerd en zal je dezelfde fouten opnieuw maken.

 

Gelukking antwoorden de meeste ondernemers: ïk had op 1 klant gegokt" of "ik heb een verkeerde partner gekozen" of "ik heb de markt verkeert ingeschat". Kijk die ondernemer heeft wat geleerd en die krijgt ook (meestal) een tweede kans.

 

Wat getreft die doorstart senario's, die horen wat mij betreft thuis in het wetboek van strafrecht. Een ondernemer die zijn leveranciers, personeel en financiers dupeerd, hoort eerst zijn functie ter beschikking te stellen. Als de gedupeerden hem (of haar) vergeven, mag tie terugkomen. Gek genoeg werken investeerders vaak aan doorstartsenario's mee, in de hoop nog iets van hun investering terug te kunnen verdienen.

 

Ook al ben ik mordicus tegen voorgekookte doorstartsenario's, moet ik wel toegeven dat de rechtbescherming van werknemers dit soort senario's in de hand werkt. Ff snel een reorganisatie doorvoeren om een noodleidend bedrijf te redden is vaak ondoenlijk.

 

Genoeg stof tot discussie zou ik zeggen.

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik ben een masterstudent aan de VU en ik schrijf mij masterscriptie over hoe ondernemers leren van falen. In Nederland wordt er negatief gedaan over het mislukkingen, terwijl mislukkingen juist één van de meest waardevolle leermomenten zijn voor een ondernemer. In mijn scriptie ben ik daarom geïnteresseerd in ondernemers die hun onderneming hebben moeten beëindigen omdat deze niet succesvol was, maar die vervolgens wel een nieuwe onderneming hebben opgestart die wel succesvol is (of is geworden). Ik wil kijken in welke mate de ondernemer geleerd heeft van het mislukken van zijn onderneming. Om hier achter te komen zou ik graag ondernemers willen interviewen die binnen deze profiel passen. Dus heeft u interesse, mail dan naar marcwijdoogen@hotmail.com.

 

Mvg,

 

Marc Wijdoogen

 

Link to post
Share on other sites

Marc,

 

Hier op Higherlevel wordt met behoorlijke terughoudendheid naar "wie kan me met mijn huiswerk, scriptie, opstel, werkstuk helpen" topics gekeken (lees: slotje op het topic). In dit geval wil ik wel een lans breken voor medewerking aan jouw masterscriptie omdat jouw onderwerp zo ingaat op de essentie van het ondernemen zelf. Het lijkt mij wel een mooie tegenprestatie dat je jouw scriptie (via een administrator) publiceert op Higherlevel.

 

Dus administrators, laten we dit topic nog even open en helpen we Marc en onszelf aan een mooi onderzoek?

 

Ruben

Link to post
Share on other sites

 

Hier op Higherlevel wordt met behoorlijke terughoudendheid naar "wie kan me met mijn huiswerk, scriptie, opstel, werkstuk helpen" topics gekeken (lees: slotje op het topic). In dit geval wil ik wel een lans breken voor medewerking aan jouw masterscriptie omdat jouw onderwerp zo ingaat op de essentie van het ondernemen zelf. Het lijkt mij wel een mooie tegenprestatie dat je jouw scriptie (via een administrator) publiceert op Higherlevel.

 

 

Ik wilde niet onbeleefd zijn door mensen te vragen om deel te nemen aan mijn scriptie. Maar toen ik dit forum inkeek, viel het mij op dat de mensen heel open zijn over hun ervaringen als ondernemer. Dus ik dacht dat mensen misschien wel interesse om er iets over te vertellen tijdens een interview.

En natuurlijk wil ik mijn scriptie als tegenprestatie publiceren op Higherlevel.

 

Marc

Link to post
Share on other sites

Stond enige tijd in mijn onderschrift;

 

"Most of our progress is based on failure rather then on succes."

 

Mooi voorbeeld meteen ook van proggress based on failure. ;D

 

"Most of our progress is based on failure rather then on succes."

 

moet namelijk zijn

 

"Most of our progress is based on failure rather than on success"

Link to post
Share on other sites

Ik wilde niet onbeleefd zijn

 

Nee, dat moet je zeker niet doen.

 

En nu op zoek naar een ondernemer die spectaculair failliet is gegaan en nu weer spectaculair succesvol is.

 

 

Mijn doel van mijn scriptie is om een lans te breken voor ondernemers die het net niet gered hebben. Door hiervan te leren kan het zo zijn dat ze in de toekomst wel een succesvolle of enigszins succesvolle onderneming hebben. Ik ben niet op zoek naar spectaculaire faillissementen. En als u goed gelezen had dan heb ik het woord 'faillissement' nooit in mijn mond gehad. Ik heb het namelijk over ondernemingen die beëindigd zijn omdat ze niet zo succesvol bleken te zijn dan verwacht. Dit kan dus ook vrijwillig zijn. Waar ik meer op zoek ben zijn de leereffecten van ondernemers.

Link to post
Share on other sites

Dit is een heel interessant onderwerp, en zeker iets wat ik persoonlijk onderschrijf (alle ervaring is leerzaam en neem je mee, en maakt je uiteindelijke beter). Maar ik denk dat je het om moet draaien: je moet niet afwachten tot men jou benadert, maar zoek even rond op dit forum naar mensen die aan jouw profiel voldoen. Ze zijn er zeker wel (hint: kijk eens naar de oorsprong van HL bijvoorbeeld), maar ze zullen zich niet op een presenteerblaadje aanbieden is mijn verwachting.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 207 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept