Op netwerken.blogspot.com, een initiatief van mede HL-eraar Annedien Hoen, heb ik mijn laatste bijdrage gezet: http://netwerken.blogspot.com/2006/12/unplugged.html.

Voor mij dus even geen online netwerken meer. Geen fora, geen semi-interessante profielen en PM-tjes, geen zoveels social netwerking applicatie. Gewoon weer back to basics en focus op kleine groepen mensen in plaats van de massaliteit van het online gebeuren.

Wie voelt er ook zo? Of wie denkt dat online netwerken in het arsenaal van de ondernemer moet zitten?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/10701-ontnetwerken-de-stekker-eruit/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Comisch dat zo'n vraag dan weer op het forum van een virtuele community wordt neergezet. ;D

Ben het met twalevel eens voor de verandering, ik heb het afgelopen jaar ook flink gesnoeid in de lijst van fora en andere communities, maar ik kan toch niet helemaal zonder.

• 0

Wie voelt er ook zo? Of wie denkt dat online netwerken in het arsenaal van de ondernemer moet zitten?

Ik heb je post op netwerken.blogspot gelezen, en daar schrijf je dat het je veel meer tijd kost dan het oplevert. Volgens mij is dat inderdaad de crux. En tevens ook een dijk van een business opportunity......... :o

Ik doe (in vergelijking met jou) heel weinig aan online community; ik zit waarschijnlijk op het niveau waar jij naar toe wilt. Voor mij is dit momenteel het optimum.

Ik ben benieuwd of je hier herkenning gaat krijgen. Je verzuchting is volgens mij een schreeuw om effectiever te kunnen netwerken. Ik ben benieuwd naar je businesscase; wat steek je er in, en wat levert het op? :-\

• 0

Punt met online netwerken is dat het zich m.i. leent voor quantiteit in plaats van qualiteit. En met qualiteit bedoel ik "precies die mensen die ik nodig heb". Natuurlijk is de fascinerende van netwerken dat je nooit precies weet wie je ontmoet en dat je nooit weet wie iemand kent of wat iemand weet. Vooringenomenheid is een grote rem op het success van je netwerkactiveiteit.

En toch, zo maar lukraak mensen gaan PM-en of zelfs maar afgaan op profielen die je interessant lijken is het ook niet. Om eerlijk te zijn, ik heb online best interessant mensen ontmoet en zowel prive als zakelijk was dat prettig.

Wat bij mij, en welicht anderen, meespeelt is dat ik gewoon netwerk moe ben, in het bijzonder het online gebeuren. Het kan best nuttig zijn, maar het is ook bijzonder storend en vreet aan mijn focus. Ik wil weer terug naar de Ware Werekelijkheid en gewoon zien wie ik per ongeluk ontmoet tijdens een 1 op 1.

De business case is simpel: netwerken uitbesteden. Ik ken al een club in de VS die dat doet voor rondreizende high-level executives. Die zijn zo druk, dat ze ook geen tijd hebben om zelf te netwerken. Dus dat wordt voor ze geregeld. Het is in feite een soort matchmaking, een business dating club.

Zo'n benadering kan bijzonder waardevol zijn voor rijke, drukbezette executives. Het is een ons-kent-ons sfeer waarbinnen gezegd wordt: weet je wie jij eens moet ontmoeten? Dat kan natuurlijk al spontaan gebeuren in je eigen netwerk, maar nu wordt er doebewust voor je gescout.

Dit kan goed werken, mits je in staat bent met een arendsoog de juiste match te maken en de pool waaruit je put groot genoeg is. Dus je gaat volgende week naar Tokyo? Ik weet precies iemand met wie je kunt dineren, ik regel dat voor je. Je werk stuurt jou en je gezin naar het buitenland? Ik ken de juiste persoon die je helpt daar goed te integreren en een mooi huis te vinden.

Ik ben al anderhalf jaar niet meer actief op Ecademy omdat ik het een zooitje vond worden. Massaal en zonder focus, en ik werd doodgespamd door Jut en Jul die me iets wilde aansmeren en wilde kijken "wat ze voor me konden betekenen". LinkedIn heeft die sfeer ook een beetje en alleen OpenBC (of hun 'hippe' rebranding Xing) vind ik nog iets van consistentie hebben.

But at the end of the line is het gewoon weer massaconsumptie, hoe je het wendt of keert. Dus misschien is het voor mij als introvert en eigenheimer wel ook gewoon meer een emotioneel dan een rationaal besluit. Dus ik zeg niet dat ik het logisch en consistent kan beredeneren waarom ik van al die fora weg ga. Misschien is het wel zo simpel als "me er niet meer thuis voelen."

En, zoals ik al in de blog entry aangaf, zal ik nog wel op HL actief blijven, de uitzondering die de regel bevestigt :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

• 0

Of wie denkt dat online netwerken in het arsenaal van de ondernemer moet zitten?

Dat is persoonlijk. Ik haal bijna alle verkoop deals direct of indirect (of in--in-direct) uit mijn grote netwerk, online en irl. Ik investeer wel veel in mijn netwerk, en mensen denken dan gemakklijk aan mij als zich een kans voordoet. IRL netwerken is wel belangrijker dan online, maar de grens is vaag. Is als je iemand goed kent, regelmatig emailen online of irl?

• 0

Hallo,

Binnen een club als Xing wordt de online groep NH Noord nadrukkelijk gebruikt om offline bijeenkomsten te organiseren en daarmee versterkt het een de ander. Je ziet dan ook dat na een feitelijke ontmoeting het weer veel makkelijker wordt elkaar online aan te spreken. Voor mij is het online netwerken nadrukkelijk een opmaat naar 'echt' contact en dat werkt vooralsnog prima voor alle betrokkenen...........

Enfin: iedereen een goede jaarwisseling etc.

CIAO

GJ

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar