Ga naar inhoud

Probleem met webhostingbedrijf

Geplaatst:

jeroenEUR

Ik ben geen ondernemer, maar wellicht kunnen jullie mij advies geven over het volgende probleem dat ik heb met een webhostingbedrijf uit Alkmaar.

 

De situatie is als volgt:

 

In november 2003 heb ik een webhostingpakket met domeinnaam bij dit bedrijf besteld. Dit alles werd keurig op tijd opgeleverd en daarover heb ik destijds ook nog mijn tevredenheid kenbaar gemaakt. Om de bestelling definitief te maken moest ik een aanvraagformulier ondertekenen waarin (naar nu blijkt) ook naar de algemene voorwaarden van het bedrijf werd verwezen.

 

Nadat het webhostingpakket was opgeleverd heb ik nooit een factuur of betalingsherinnering van het bedrijf ontvangen. Wel heb ik altijd met tevredenheid gebruik gemaakt van de diensten. In juli 2004 besloot ik om de website te verhuizen naar een neef van mij die een webhostingbedrijf was gestart, hij zou de gehele verhuizing voor mij regelen en toen heb ik het oude webhostingbedrijf nog een e-mail gestuurd met een opzegging. Daarop heb ik nooit een reactie ontvangen.

 

Zoals al eerder gezegd heb ik nooit een factuur of betalingherinnering van het bedrijf ontvangen.

 

Tot er gisteren ineens een postbode aanbelde met een aanmaning die per aangetekende post was verzonden. In deze aanmaning eist het webhostingbedrijf:

 

- Betaling voor de periode van november 2003 tot november 2004

- Betaling voor de periode van november 2004 tot november 2005

- Betaling voor de periode van november 2005 tot november 2006

- Contractuele rente van 1,5% per maand

- 20 euro aanmaningskosten

 

Totaal te betalen: 324,82 euro.

 

Mag dit zomaar? Ik heb mijn webhostingpakket toch opgezegd? En ik heb nooit een factuur of betalingsherinnering ontvangen!

 

Ik heb al gebeld met het bedrijf en toen kreeg ik iemand aan de lijn die doodleuk vertelde dat ze nooit een opzegging hebben gezien. Omdat ik een contract heb getekend en er in de algemene voorwaarden staat dat het contract zonder tijdige opzegging telkens voor eenzelfde periode wordt verlengd zou ik er niet meer onderuit kunnen. In dezelfde voorwaarden zou ook staan dat zij gerechtigd zijn om die rente en aanmaningskosten in rekening te brengen. Ik heb getekend dat ik een exemplaar van de voorwaarden heb ontvangen en deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

 

Wat moet ik nu?? Ze dreigen al met een deurwaarder en ik lijk hier niet onderuit te kunnen!!

Featured Replies

Geplaatst:

SG1

Beste Jeroen,

 

Ik denk dat je inderdaad hier niet onderuit komt.

 

Je hebt getekend voor de AV, en daarin staat gelukkig (voor het bedrijf) alles duidelijk vermeld. Je geeft aan dat je per mail heb opgezegd en nooit een reactie daarop hebt ontvangen. Je had toen ook al zelf kunnen bedenken, dat het misschien verstandig is om dat na te gaan of het inderdaad is ontvangen.

 

Meestel gaat een bedrijf alleen akkoord met een aangetekende brief of fax als opzegging. Ik weet bijna zeker dat dit ook wel in hun AV staat.

 

Mvg

Ruud

Geplaatst:

renep

Kijk in de algemene voorwaarden wat de voorwaarden voor opzegging zijn.

 

Als opzegging per e-mail volstaat en je nog een kopie van die e-mail hebt, dan zou ik de kosten van november 2003 tot november 2004 tijdig voldoen en de rest van de factuur per (aangetekende) brief betwisten (wegens opgezegd en geen factuur ontvangen).

 

Als de opzegging niet volstaat, of als je die e-mail niet meer kunt aantonen, dan moet je alsnog per (aangetekende) brief opzeggen. In dat geval zou je de aanmaningskosten en rente kunnen betwisten, omdat je nooit een factuur hebt ontvangen. Maar de rest van de kosten moet je dan gewoon betalen.

 

Les: zoals de leverancier een overeenkomst schriftelijk vastlegt en archiveert, is het als klant verstandig elke opzegging schriftelijk vast te leggen en te archiveren.

Geplaatst:

Tonino

Ja natuurlijk moet je betalen.

Je wist wat je afnam en hebt daarvoor getekend. Zoals je schreef was alles naar wens. Wel direct een aantal kopie facturen opvragen en de een vriendelijk briefje sturen dat je niet van plan bent om de extra kosten te betalen...

 

Dat zij van hun administratie een zooitje maken hoeft jou geen extra geld te kosten. Ik weet niet of dat een juridisch goed onderbouwd standpunt is, maar het lijkt me in ieder geval niet eerlijk.

Geplaatst:

jeroenEUR

  • Auteur

Ik heb nogmaals gebeld, ditmaal met het verhaal dat ik de facturen nooit heb ontvangen. Zij zeggen echter dat ze alles per post naar mij hebben opgestuurd en dat ik dan eerder aan de bel had moeten trekken omdat ik min of meer een factuur kon verwachten. Volgens de man die ik aan de lijn had klonk ik als een "typische wanbetaler met allerlei smoesjes" en kon ik "maar beter zo snel mogelijk alles betalen, anders zou ik voor de rechter worden gesleept". Hij bleef ook maar herhalen dat ze het recht hebben om rente en aanmaningskosten te eisen omdat ze zichzelf dit recht in hun algemene voorwaarden hebben toebedeeld en dat, wanneer ik alleen de facturen zou betalen, de 'vordering' eveneens nog naar de deurwaarder zou gaan.

 

Het verhaal wordt steeds gekker. Nog even voor de duidelijkheid: ik heb maar een jaar webhosting bij dit bedrijf afgenomen en geen 3 jaar!

 

Dit kan toch zomaar niet?

Geplaatst:

Annedien Hoen

Die opzegging heb je wel een beetje te gemakkelijk gedaan misschien, met een emailtje en zonder bevestiging te vragen.

Maar wat ik me afvraag: hoe kan het dat je zowel je site bij je neef gehost had alswel dat zij jou daarvoor een bedrag in rekening brengen? Een verhuisd domein annex hostingpakket kan toch niet op twee plaatsen tegelijk draaien?

 

De hoster klinkt als een blufkikker die zelf in de knoei zit. Dat terwijl jij het netjes probeert op te lossen. Vermoedelijk probeert diegene nog ergens (=bij jou) geld vandaan te halen omdat hij zélf een wanbetaler met smoesjes is. Boerenpsychologie za'k moar zegg'n.

 

Keep it cool! 8)

Geplaatst:

renep

Ik heb nogmaals gebeld,

[...]

Dit kan toch zomaar niet?

 

Hallo, pok pok... doet onze microfoon het? Het lijkt wel of je onze reacties geeneens gelezen hebt. Heeft het wel zin dat we je verder adviseren?

Geplaatst:

djluc

Meestal zijn het 2 producten:

1. domeinregistratie

2. webhosting

 

Je kunt gerust 1 van beide afnemen zonder problemen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

Saskia van de Griek

Het spijt me, dit is inderdaad geen vraag over ondernemen, ook al is het vraagstuk interessant. Hoe dan ook, over dergelijke onderwerpen is meer geschreven op dit forum.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.