• 0

Zwanger en ondernemer? Slechte combi?

Hallo,

ik overweeg zwanger te worden, tenminste, ik ga eens even uitzoeken of het financieel überhaupt mogelijk is. Heb sinds 1 januari een onderneming, ben starter dus. Het is heel lastig om te vinden of je een zwangerschapsverlof - op wat voor manier dan ook - vergoed kan krijgen. Het is een terugkerend 'probleem' begrijp ik. Tot augustus 2004 was er een zelfstandigen-verlof. Daarna moest je het maar uitzoeken en het verlof zelf bekostigen, want verzekeraars keren niet uit als je je binnen 2 jaar zwanger wordt.

Weet iemand hier meer van? Of weet iemand bij wie ik deze informatie kan navragen?? Misschien weet iemand hoe lang je terug kan vallen op de zieketewet van je voormalige loondienst??

Als daar een periode voor staat kan ik - indien mogelijk natuurlijk - rekening houden met de zwangerschapsplanning!! (moet toch niet gekker worden, maar je kan je maar beter indekken)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Update:

 

Uitkering voor zwangere zelfstandigen

 

DEN HAAG - Zelfstandig werkende vrouwen krijgen per 1 juli voor zwangerschaps- en bevallingsverlof recht op een uitkering van minimaal zestien weken.

 

De Tweede Kamer bespreekt woensdag een voorstel hiertoe van minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken.

 

Vrouwen die in het jaar voor de zwangerschap minstens twintig uur gewerkt hebben, ontvangen een uitkering ter hoogte van het minimumloon (bruto 1335 per maand).

 

Voor vrouwelijke ondernemers die minder hebben gewerkt, is de uitkering afhankelijk van winst en inkomen in het voorafgaande jaar.

 

Te duur

 

Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat zwangere vrouwen te lang blijven doorwerken of na de bevalling weer te snel aan de slag gaan. De meeste zelfstandigen vinden een private zwangerschapsverzekering te duur.

 

© ANP

 

 

20 uur, per week/maand/jaar?

 

Stond er niet vermeld. Het is voor mij ook onduidelijk. Het meest flexibeler zou zijn 20 uur voordat je erachter komt dat je zwanger bent. Want 20 uur voordat je met zwangerschapverlof begint zou best veel ophef (zelfs in Den Haag) met zich meebrengen. Ik ben benieuwd wat het uitkomst zal zijn.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine

 

In mijn vriendenkring heb ik ook iemand die ondernemers is en zwanger wilde worden. Nu heeft zij zelf ook behoorlijk wat uitgezocht en heeft uiteindelijk gekozen voor een AOV verzekering bij het Zilveren Kruis achmea daar krijg je namelijk 6 maanden uitkering voor de zwangerschap. Nu mag je alleen niet zwanger zijn als je de verzekering afsluit maar ik geloof dat dit niet het geval is. Misschien moet je daar ook eens naar kijken.

 

Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen!

Link naar reactie
  • 0

20 uur, hoe krijgt iemand het weer verzonnen. We verzinnen een regel en zijn toch bezig laten we meteen een nieuw criterium er bij verzinnen. Nu nog een onmogelijke naam met een dito afkorting. De "ik-ben-nu-zwanger-maar-heb-vorig-jaar-als-zelfstandige-gewerkt-uren-norm".

 

20 uur zal per week zijn, wordt dus 1040 uur per jaar. We hadden al 1225 uur als zelfstandigencriterium. 800 uur voor gedeeltelijk arbeidsgehandicapten. 525 uur voor meewerkende partners (vaak wordt vergeten dat dit meetelt voor het zelfstandigencriterium).

 

Laten we het simpeltjes houden en maak eens een gebaar in Den Haag. Ga nou eens uit van die 800 uur. Scheelt in ieder geval alvast een aparte norm en meer mensen kunnen er gebruik van maken.

 

Stiekem verwacht ik dat zo'n maatregel fiscaal meer gaat opleveren dan dat hij kost. Immers voor veel "zwartwerkende" part-time klussende vrouwen kan het nu interessant worden om fiscaal uit-de-kast te komen om eventueel tezijnertijd een zwangerschapsuitkeringsvoordeel te genieten.

 

Belastingdienst, complexer kunnen we het niet bedenken ... wel ingewikkelder ... en end-of-the-day zijn je zakken leeg. ;)

 

En ondertussen glimlachen de ambtenaren en de adviseurs in hun vuistje. Dankzij de overheid blijft iedereen aan het werk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stiekem verwacht ik dat zo'n maatregel fiscaal meer gaat opleveren dan dat hij kost. Immers voor veel "zwartwerkende" part-time klussende vrouwen kan het nu interessant worden om fiscaal uit-de-kast te komen om eventueel tezijnertijd een zwangerschapsuitkeringsvoordeel te genieten.

 

Dat zal denk ik wel meevallen, het gaat om een uitkering van in totaal zo'n 5000 euro. Eerlijkgezegd denk ik niet dat dat veel zwartwerkers zal motiveren wit aan het werk te gaan. Bovendien is de groep die je noemt er eentje die weinig witte klandizie zal trekken... ze werken voor particulieren die niet op bonnetjes vragen omdat ze daar toch niets mee kunnen.

Link naar reactie
  • 0

20 uur, hoe krijgt iemand het weer verzonnen. We verzinnen een regel en zijn toch bezig laten we meteen een nieuw criterium er bij verzinnen. Nu nog een onmogelijke naam met een dito afkorting. De "ik-ben-nu-zwanger-maar-heb-vorig-jaar-als-zelfstandige-gewerkt-uren-norm".

 

20 uur zal per week zijn, wordt dus 1040 uur per jaar. We hadden al 1225 uur als zelfstandigencriterium. 800 uur voor gedeeltelijk arbeidsgehandicapten. 525 uur voor meewerkende partners (vaak wordt vergeten dat dit meetelt voor het zelfstandigencriterium).

 

 

Hallo Ard,

 

Volgens mijn gegevens is de overheid minder van lotje getikt dan jij op basis van wat journalistieke vrijheid denkt. In het wetsvoorstel staat gewoon 1225 uur per jaar, maar een (wat-kort-door-de-bocht-denkende) journalist of voorlichter dat willen vereenvoudigen voor de domme burger en 23,... afgerond naar 20 uur per week.

 

Krijg je nu weer een beetje meer vertrouwen in onze vrienden in Den Haag?

 

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

Eerlijk gezegd is mijn vertrouwen in Den Haag inderdaad weer groeiend.

 

Inhoudelijk vind ik de aandacht en regel voor zwangere vrouwen positief. Ergens diep in mij zit een conservatief deel wat het beste voor heeft met kinderen. En het is toch wel handig als zo'n nieuwe medeburger een beetje relaxed ter wereld komt. Goed voor moeder en kind.

 

Wat ik jammer vind is dat een organisatie met een leger aan communicatie en pr-functionarissen zo slordig communiceert. Noem gewoon het urencriterium (1225) of rond het af op 23 per week. Iets meer zorgvuldigheid zou de overheid sieren. Maar zoals eerder gezegd: hele volksstammen hebben een boterham dankzij deze zelfde onzorgvuldigheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Zwangerschapuitkering al per 1 mei!!

 

Door: ANP | 17 april 2008

Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken gaat zijn uiterste best doen om te zorgen dat een regeling die vrouwelijke ondernemers recht geeft op een zwangerschapsuitkering van zestien weken al op 1 mei van kracht wordt.

 

Donner heeft dat woensdagavond in de Tweede Kamer toegezegd. Hij wilde de regeling eerst per 1 juli laten ingaan, maar een flink deel van de Kamer drong aan op terugwerkende kracht tot 1 januari.

 

PvdA, GroenLinks en D66 waren bang dat zwangere vrouwen die eind juni zijn uitgerekend anders allerlei toeren zouden uithalen om de bevalling tot 1 juli te rekken. Zij kwamen met een wijzigingsvoorstel, dat op steun van SP en mogelijk ook de ChristenUnie kon rekenen, waarmee een Kamermeerderheid zou ontstaan.

 

Toezegging

Na de toezegging van Donner om de ingangsdatum indien mogelijk te vervroegen naar 1 mei zagen PvdA, GroenLinks en D66 af van hun voorstel voor terugwerkende kracht.

 

In de nieuwe regeling krijgen vrouwen die voor hun zwangerschap minstens een jaar hebben gewerkt een uitkering ter hoogte van het minimumloon. Voor degenen die minder hebben gewerkt, is het bedrag afhankelijk van winst en inkomen in het voorafgaande jaar.

 

bron: Zibb

 

 

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi,

 

Ik ben zelfstandig gastouder en heb vandaag van mijn bureau het goede nieuws te horen gekregen, dat de wet, de zogeheten "Zelfstandig en Zwanger-regeling (ZEZ-regeling)" vanaf 4 juni j.l in werking is getreden! Hoera!!!

 

Ik ben op het moment 29 weken in verwachting en heb vanaf mei 2006 een vrijwillige verzekering genomen, omdat ik wist dat ik nog een kindje wilde. Alleen daarvoor heb ik zo'n verzekering afgesloten, want ziek ben ik bijna niet. Ik wil even gaan uitzoeken of ik ook nog in aanmerking kom voor deze regeling...

 

Er zijn veel vrouwen die zich hiervoor niet hebben verzekerd, om wat voor reden dan ook, maar vind het wel zuur dat ik het nu allemaal zelf heb moeten bekostigen. Niet helemaal eerlijk denk ik dan...Heeft iemand anders ervaring hiermee en ideeen hoe je dit kan aankaarten?

 

Een website waar je over de ZEZ kan lezen is:

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/szw/SZW---Zwangerschapsuitkering-en-bevallingsuitkerin

 

Ik hoop op wat reacties!

 

Groetjes, Jacqueline.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb sinds september 2007 een AOV verzekering. Inderdaad afgesloten voor het geval ik zwanger ga worden. Idioot maar waar. Kan je vertellen dat na zoveel nadenken over de vraag "hoe rendabel is een kind in mijn leven" de lol van ooit ouder worden een tijd weg is geweest. Wat een gedoe zeg!

Overigens keren veel starters-AOVs de eerste twee jaren nadat je de verzekering hebt afgesloten NIET uit. Dat is de reden dat ik dus afgelopen september die AOV heb afgesloten. Overigens is het zo dat het kind er niet al mag zijn binnen die 2 jaar. Dus vanaf 1 jaar en 4 maanden na het afsluiten van de polis 'mag' je zwanger worden. Als je de uitkering van de verzekering wilt hebben in ieder geval. Ik kan nog wachten tot januari dus...

 

Zwanger zijn is geen ziekte inderdaad... vreemd dat het dan wel onder AOV valt...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.