• 0

Onderscheidend door orginaliteit

Hallo,

 

Wat valt er te doen tegen na-aap-ers?

 

Bedrijven proberen zicht te onderscheiden door origineel te zijn.

Echter ik zie steeds meer na-aap-ers, zelfde producten, zelfde diensten,

zelfde teksten etc..

 

Valt er nu te doen tegen dit soort commerciële na-aap-ers?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kopieren van ideeën, ontwerpen of producten... waar zie je dat niet? Vervelend, maar waar. (En wees eens eerlijk, haal je nooit een idee van de concurrent weg?).

 

Zeker bij producten of diensten met een lage drempelwaarde hebben, komen snel mensen / bedrijven die het overnemen. Je ben de eerste met het idee, product of de dienst... hoe pak je dat aan?

 

In de eerste instantie uiteraard bekijken in hoeverre je het kan indekken. Meestal is dat maar een stukje mogelijk en ligt je idee alsnog op straat.

 

Vervolgens zou ik via een goede communicatie naar buiten het product bekend maken. Het is zaak om dit goed en helder aan te pakken, zodat je klanten je product of dienst direct herkennen. (Ook als het van andere mensen is).

 

Het kopieren van een idee is eenvoudig, het goed uitvoeren ervan minder. De ontwerper / oprichter heeft zijn hele gevoel in dit idee liggen, waardoor het een andere uitstraling zal krijgen als iemand die het kopieert. Zonder te delen kan men niet vermenigvuldigen, stap naar buiten... maak het bekend en probeer het zo te doen dat iedereen gelijk aan jou denkt met dat product of die dienst.

 

(Denk maar aan pindakaas... wat voor merk schiet je dan te binnen? Er zijn wel klonen, maar mensen zien toch calve als de pindakaas. Een ander bedrijf kan daar niet aan tippen).

 

 

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je er iets aan willen doen?

 

 

Ik heb die link bij uw bericht eens bekeken.

Daar staat het volgende.

 

Wil je meer omzet genereren? Een duidelijke identiteit uitstralen om in de hedendaagse markt een onderscheidend gezicht te hebben? Durf je het aan, lastige vragen te beantwoorden die je dichter bij de kern van je bedrijf brengen? Of zoek je een huisstijl met originaliteit en kwaliteit?

 

impulsant luistert naar jouw specifieke situatie en wensen. Stel je voor; een partij die meedenkt en oplossingen aandraagt. Die suggesties en inspiratie biedt op het gebied van identity, vormgeving, marketing en (personal) branding.

 

Gezien uw reactie vraag ik me nu toch wat af.

Waarom brengen jullie die producten eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

Zeg maar 'je' ;D.

 

Ik dacht dat je een manier zocht om na-aperij te elimineren. Wat je hier noemt zijn manieren om je te onderscheiden van concurrenten.

Dat zie ik als twee verschillende dingen.

Of doel je daar niet op?

Hoewel je onderscheiden van je concurrenten wel een manier kan zijn om na-aperij te slim af te zijn- maar dat is zeker niet de enige mogelijkheid. (Denk aan octrooien, monopoliseren, kartelvorming etc.)

 

Vergelijk: in een hardloopwedstrijd kan je proberen je concurrenten te laten struikelen, je kunt je eigen race lopen en je niks aantrekken van wat die anderen doen, je kunt proberen gewoon harder te lopen, je kunt in tegengestelde richting over de sintels gaan huppelen terwijl de rest doorholt en dat laatste zou mijn (guerilla)marketingstrategie zijn om op te vallen ;D

 

Je wedervraag geeft me nog geen antwoord waarom je er iets aan zou willen doen. Ik vraag dit omdat ik me afvraag of je aandacht richten op imitators de manier is om ze uit de markt te prijzen- wellicht dat diezelfde energie ook in andere strategische activiteiten gestoken kan worden.

Vandaar.

Misschien dat een plaatsing in de context van je vraag opheldering biedt.

Ik hoop in elk geval dat mijn uitleg je verduidelijkt heeft waarom ik het vroeg.

 

De genoemde producten biedt mijn bedrijf omdat er vraag naar is en ik het aan kan bieden. Het marktmechanisme in actie!

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0
Ik wil gewoon weten wat je het beste kan doen tegen dit soort ventje-concurentje praktijken.

 

Zie het als een compliment. Een aanwijzing dat je goed bezig bent. Zorg dat je goed bezig bent en je bolofte ook waar kan maken. Daar blijf je je concurrenten pas echt mee voor.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een typisch voorbeeld van copycat in het kader van "je associëren met" .... waar je waarschijnlijk nog veel minder vorlijk van zult worden ....

 

Puma wil verwijdering 'sperma-advertenties'

Kledingmerk Puma probeert een einde te maken aan de

verspreiding van twee nep-advertenties via internet.

Artikel in Webwereld>>>>

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Naäpen is eerder regel dan uitzondering. Het is ook wel gezond, want dat dwingt tot vernieuwing. Een paar jaar geleden was er sprake van de first mover advantage, maar later bleek dat de bekende voorbeelden (Amazon, Ebay, Starbucks) stuk voor stuk copycats waren die een bestaande formule verbeterd hadden.

 

Nils kan wellicht vertellen hoe het copy-risk bij startups beoordeeld wordt, en wat er te doen is om aanstaande me-too ondernemers de pas af te snijden.

 

Een vraagje tot slot: zijn er concrete na-apen die jouw bloeddruk doen stijgen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Naäpen is eerder regel dan uitzondering. Het is ook wel gezond, want dat dwingt tot vernieuwing. Een paar jaar geleden was er sprake van de first mover advantage, maar later bleek dat de bekende voorbeelden (Amazon, Ebay, Starbucks) stuk voor stuk copycats waren die een bestaande formule verbeterd hadden.

 

Nils kan wellicht vertellen hoe het copy-risk bij startups beoordeeld wordt, en wat er te doen is om aanstaande me-too ondernemers de pas af te snijden.

 

Een vraagje tot slot: zijn er concrete na-apen die jouw bloeddruk doen stijgen?

 

Nee dat niet maar er zullen vast en zeker zaken zijn waarvan ik denk dat kan sneller en slimmer. Dit hebben er natuurlijk meer gedacht vandaar ook mijn vraag naar ervaring aan mensen die mij wat meer kunnen vertellen om dit soort zaken goed aan te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Opschrijven wat je signaleert en omschrijven hoe je dit beter wilt doen. Als je dat in een bedrijsplan 'nestelt' kun je denk ik goed beslagen ten ijs komen.

Helemaal als je wat je beter wilt doen dan de na-apers kunt backen met marktonderzoek waaruit blijkt dat je verbetering gewenst is en de onvrede ook onder afnemers leeft.

Op sommige verbeteringen zit niemand te wachten, om sommige zitten mensen te springen.

 

Kun je een concreet voorbeeld geven? Heb je plannen voor een nieuw bedrijf?

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Opschrijven wat je signaleert en omschrijven hoe je dit beter wilt doen. Als je dat in een bedrijsplan 'nestelt' kun je denk ik goed beslagen ten ijs komen.

Helemaal als je wat je beter wilt doen dan de na-apers kunt backen met marktonderzoek waaruit blijkt dat je verbetering gewenst is en de onvrede ook onder afnemers leeft.

Op sommige verbeteringen zit niemand te wachten, om sommige zitten mensen te springen.

 

Kun je een concreet voorbeeld geven? Heb je plannen voor een nieuw bedrijf?

 

Groet,

Annedien

 

 

Ik kan zo geen concreet voorbeeld geven. Ik wel een plan voor een product als uitbreiding van de activiteiten. Ook daarover zal ik niet concreet zijn.

Link naar reactie
  • 0
Nils kan wellicht vertellen hoe het copy-risk bij startups beoordeeld wordt, en wat er te doen is om aanstaande me-too ondernemers de pas af te snijden.

 

Het slimste is om in het begin niet te hoog van de toren te blazen. Benader je prospect individueel en kom pas "naar buiten" met je verhaal als je een voorsprongetje hebt opgebouwd.

 

Vergeet niet: "succes creëerd haar eigen concurrenten". De beste manier om geen concurrenten te krijgen, is om te zorgen dat je niet succesvol bent ;D Of in ieder geval niet te snel als succesvol gezien wordt.

 

Op zich maken we tegenwoordig weinig copycats mee. Wie wil er nou nog een nieuwe innovatief bedrijf starten? ;D Dat was tijdens de dotcom hype wel anders. Toen werd er naar hartelust gecopiëerd en dat heeft in feite niemand wat gebracht.

 

Mijn advies, vaar je eigen koers en trek je geen ruk aan van wat anderen doen. De meeste missen de focus en het doorzettingsvermogen om lang genoeg door te gaan om er een succes van te maken. Zelf hebben we 10 tallen copieërs gehad. De meeste hebben hun tijd en geld verspeeld en een enkeling die wel volhield is nu onze gewaardeerde conculega (ABN-Amro).

 

Geloof in je eigen kracht en voel je gesterkt met het compliment dat copieëerders je geven.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als ik een discount tankstation of airline begin, maak ik mij niet teveel zorgen over andere startups die mij naäpen. Wel beducht ben ik voor Shell en KLM die mijn geploeter een tijdje aanzien, om vervolgens met veel geweld een me-too in de markt te zetten. Net als ik tegen break-even aanzit. Lijkt me een essentiële afweging bij de financiering van startups. Uit welke hoek gaat mijn concurrentie komen? Waar zitten mijn verdedigbare concurrentievoordeel? Wat zijn mijn zwakke plekken?

 

Trouwens: dient deze gedachtenwisseling om een twijfelende naäper over de streep te trekken? Begrijp ik goed dat Rene_2002 eigenlijk wil weten welke namaakmanieren aanbevolen worden? Kom eens uit de kast ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als ik een discount tankstation of airline begin, maak ik mij niet teveel zorgen over andere startups die mij naäpen. Wel beducht ben ik voor Shell en KLM die mijn geploeter een tijdje aanzien, om vervolgens met veel geweld een me-too in de markt te zetten. Net als ik tegen break-even aanzit. Lijkt me een essentiële afweging bij de financiering van startups. Uit welke hoek gaat mijn concurrentie komen? Waar zitten mijn verdedigbare concurrentievoordeel? Wat zijn mijn zwakke plekken?

 

Trouwens: dient deze gedachtenwisseling om een twijfelende naäper over de streep te trekken? Begrijp ik goed dat Rene_2002 eigenlijk wil weten welke namaakmanieren aanbevolen worden? Kom eens uit de kast ;)

 

Nee, u begrijpt het helemaal niet goed.

Hoewel er ook wel weer goed punt zit in die laatste zin van u.

Hoe zou ik mij zelf het makkelijkste kunnen kopieeren?

 

Kijk, en daar draait het in zekere zin om.

De potentiele concurent het zo lastig maken zodat zij met hun poten van mijn ideeen afblijven.

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Opgepast dient te worden dat niet TE concurrent gefocust wordt. Een concurrent voorblijven is leuk, maar je klant blijft toch nog wel altijd je speerpunt.

 

Uit onderzoek is o.a. gebleken dat concurrentiegeorienteerde bedrijven slechter presteren, dan bedrijven die klantdoelen hanteren...

Link naar reactie
  • 0

Focus op klanten, op het beste product. Zorg ervoor dat klanten aan jou product en bedrijf denken, maar je jezelf bekend!

 

Voorbeeldje:

Een autorace, wie als doel heeft om als eerste over de finish te komen, zal er alles aan doen en het beste eruit halen. Gevolg is een race die alleen de eindstreep als doel heeft, sterke concentratie en zich niet storen aan andere.

Hou je echter ook al je concurrenten in de gaten, dan verzwakt de concentratie tijdens de race... je ben immers constant in je spiegels aan het kijken! Hierdoor ben je zo erg met andere bezig om hun een stap voor te zijn, dat je het echte doel voorbij schiet... als eerste finishen!

 

Zoals Nils al zei: "Succes creeërt haar eigen concurrenten"

Dit betekend wel dat je het goed doet, zien andere mensen wat in jou idee... zorg ervoor dat je orgineel blijft, probeer het product of de dienst te "koppelen" aan jou bedrijf!

 

Dit kan met flink veel geld en reclame, dit kan ook met een goede stunt. Vergeet niet dat een introductie geen nut heeft als er daarna nooit meer wat aangedaan wordt. (Denk maar aan die gele borden een jaar geleden, je hoort er nu niets meer van en ik weet echt niet meer wat het zou zijn... het begin was goed, iedereen vroeg zich af wat die borden zouden betekenen!).

 

Werk je idee op de achtergrond uit, zoek de juiste mensen erbij en stel een marketingplan op. Ga dan pas met veel lawaai naar buiten toe treden en maak jezelf bekend! Dat is de enigste manier om de concurrent een stapje voor te blijven, helaas zullen het stapjes blijven...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
De potentiele concurent het zo lastig maken zodat zij met hun poten van mijn ideeen afblijven.

 

Bescherm het voorzover het door de wet te beschermen is en voor de rest: een positieve houding ten opzichte van kapitalisme en het marktmechanisme...lijkt me een gezond uitgangspunt voor ieder bedrijf dat opereert in dit land.

 

Verder kun je door een sterk merk te bouwen een hoge drempel voor imitators inbouwen, hoewel zich daar ook niet iedereen door laat weerhouden. Het kan een voorsprong betekenen, maar niet per sé.

 

Er zijn risico's die zich niet laten uitbannen, dat maakt ondernemen "not for the fainthearted". Misschien is het ook wel wat het zo leuk maakt!

 

;D

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die concurrentie, de me-to-ers, het vechten om te overleven... Allemaal stress factoren, maar ook allemaal waanzinnig leuk volgens mij. Ik heb altijd gezegd: "Als iemand mij na-aapt heb ik in het begin zeker een winnende voorsprong, het idee komt van mij, de insights komen van mij, dus laat ze maar komen".

Ehm, of het ook echt zo werkt is een tweede. Als je op je bek gaat pak je een zakdoekje, stop je je bloedneus, kijk je even verdwaasd rond en ga je weer hardlopen :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.