• 0

Doorspelen inkoopprijzen van concurrent aan nieuwe fabrikant?

Ik ben bezig een nieuw modelautomerk naar Nederland/Europa te halen.

Ik kreeg van deze nieuwe onderneming (fabrikant X) echter een vreemde vraag: zij willen graag de prijzen weten van de artikelen van hun grootste concurrent (fabrikant Y)...

 

Mijn eerste (en tweede, en derde) gedachten zijn: ja dahaag... die ga ik echt niet vertellen.

 

Maar aan de andere kant (vierde gedachte) verbaast het mij om zo'n vraag te krijgen: ik neem aan dat deze prijzen (van Y) toch redelijk bekend zijn, of in ieder geval redelijk in te schatten zijn? (blijkbaar niet).

Wat zou hier nou toch achter kunnen zitten... Willen ze weten wat ik betaal? Waarom? Ik betaal overigens hetzelfde als iedere andere afnemer van Y. Willen ze hun prijzen daarop afstemmen?

 

Ik het het vermoeden dat X een jong bedrijf is en nog veel ervaring op moet doen. Ik wil hun produkten wel heel graag hebben.

 

Wat denken jullie hiervan? Ik heb mijn gegevens van Y even nagekeken, en er staat nergens dat ik deze info niet zou mogen verstrekken.

Ik weet ook nog niet precies hoe het nieuwe merk te positioneren, qua detaillering van wat ik nu gezien heb, zitten ze net iets boven fabrikant Y.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

This is what it is all about!

Dit is toch precies het leuke spelletje van inkoop/verkoop!

Je potentiële leverancier wil gewoon graag leveren, maar vraagt jou welke prijs jij interessant vind (de prijs de je nu betaalt). Want, stel dat ze het product voor 100 maken en jij het nu voor 140 inkoopt, waarom zouden ze dan slechts 100 aanbieden? Of andersom: jij koopt het nu voor 102, wellicht overwegen zij dan wel nog iets aan de prijs te doen.

 

Deze fabrikant is gewoon iets directer en vraagt je op de man af naar je huidige inkoopprijzen. 99% kans dat hij daar onder wilt gaan aanbieden.

Andere leveranciers wachten op een reactie van de potentiële klant in de trant van: "je bent x % te duur". Feitelijk geef je dan ook aan wat je inkoopprijzen zijn.

 

Ik zou gebruik maken van de honger van deze leverancier, maar hem eerst zelf een voorzet laten doen. Dus eerst een reactie in de trant van: "ga eerst maar eens uit van je eigen kunnen/prijzen en kom met je scherpste prijs en dan gaan we dan wel eens kijken of het interessant is"

 

Deze leverancier heeft honger! Profiteer daarvan, maar jij bepaalt op welke manier en tegen welke prijzen!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Niet doen! Je kunt in een klein wereldje als de jouwe maar een keer een flinke fout maken en je zit jaren met een stigma.

 

Ik denk dat de inkoopprijzen die jij krijgt van een een bepaalde fabrikant vallen onder een gentleman's agreement: die zijn tussen jullie en jullie alleen. Die hoor je niet te delen met anderen in dezelfde branche, en zeker niet met een concurrerende fabrikant.

 

Probeer jezelf anders eens te verplaatsen in fabrikant Y en wat jij ervan zou vinden als strategische gegevens als jouw verkoopprijzen rechtstreeks aan je concurrent worden doorgegeven? Fabrikant X doet denk ik een gokje onder de noemer 'je kunt het maar proberen' ze niet doorgeven zal je relatie met hen vermoedelijk niet schaden. Zeg gewoon dat je contractueel verplicht bent die gegevens voor je te houden. Erg onprofessioneel van ze. Just my 2c.

Journalist bij Quote | Appbouwer. Zie mijn nieuwste project http://zeeweer.nl | en natuurlijk http://www.martijndemeulder.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het niet in detail doen: je hebt een vertrouwensband met je fabrikant en die moet je respecteren. Dat niet doen werkt vroeg of laat tegen je.

 

Wat je wel kunt doen is in algemene zin indicaties geven om ze te helpen met hun richtprijzen (meer in de trant van: wat jij een goede prijs zou vinden). Dat is voor jou commercieel interessant en kan jou helpen met het creeren van een vertrouwensband met deze nieuwe aanbieder, zonder dat je bestaande verstandhoudingen frustreert.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.