• 0

Guerilla marketing vb.

Een mooi voorbeeld van guerrilla marketing. Maar of het gaat werken? Het marketing bureau heeft er in inder geval veel aandacht door gekregen. ;D

 

Cunning Stunts Communications announce the launch of foreheADS™ - the medium that alleviates student debt whilst bringing a brand's message to the fore. Lees meer »»

 

stu.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Toch een ludieke manier van geldverdienen voor studenten lijkt mij!

Omgerekend ontvang je dan 4.20 pond per uur. Ze verwachten dan wel dat je 3 uur per dag ergens in een openbare gelegenheid rondhangt. Nou ... als je dan ook nog mag vertoefen in student bar, local pubs and high street shopping areas" hoop ik wel dat daar een drank- en shoppingvergoeding tegenover staat ... coun't me in zou ik bijna zeggen ;D

 

Maar even zonder dolleh. Het is op zich natuurlijk wel een eyecatching idea ! Tegenwoordig sta je niet meer stil bij een T-shirt met commercials, maar als er iemand langsloopt met tekst op zijn hoofd denk je toch "hehhhhh ... wat staat daar nou"?

 

En hoe vaak loop je dagelijks niet rond met reclame waar je zelf voor betaald hebt (bijv. kledingmerken en je spullen in een tasje van een supermarkt merk), zonder dat het iets opbrengt?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

zou je mensen zo gek krijgen met jouw reclame praatje op hun voorhoofd te gaan lopen?

Mij wel hoor ! Maar ik ben van huisuit al een beetje maf natuurlijk.

 

Ik denk daarom dat dáárom er een 2e gedachtenpunt zit. Nemen mensen je serieus als je met tekst op je hoofd loopt, of verklaren ze je voor gek?

Ik denk in ons hokjesdenkend Olland, dit laatste en zal men dus geen notie nemen van de reclameboodschap, maar je voor gek verklaren. Dan krijg je persoonlijk wel aandacht, maar de reclame niet.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Al loopt er maar één zo'n gek rond in Nederland ... Nedxerland is maar een klein landje en je staat daar zo mee in de Telegraaf, of bij Hart van Nederland, RTL Boulevard etc .... daar smullen ze van dat soort dingen. Dus dan heb je direct behoorlijk wat exposure als merk.

 

Maar jij wild dat dus wel doen Mik? ..... Mag ik jou dan direct contracteren om met Cave Concepts op je voorhoofd te gaan lopen? :P

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Maar jij wild dat dus wel doen Mik? ..... Mag ik jou dan direct contracteren om met Cave Concepts op je voorhoofd te gaan lopen? :P

Tuurlijk ... dat kost u dan 88 euro per uur !

 

Bydewee ... why not ... als ik voor Expeditie Robinson was geselecteerd had ik mijn hele lijf "verkocht" en vol getatoueerd met higherlevel en de namen van onze partners. Voor een leuk prijsje uiteraard, want wie wil er nu niet slapend rijk worden op een tropisch eiland ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

LOL! dit is er een die ik graag bedacht zou hebben... Iemand misschien voor reclame op je tong? Of "logo hairdues"?

 

Wat dacht je van concert van RHCP? Wil je er gratis naartoe? Top plaatsen? Laat deze reclame op je voorhoofd geplakt worden en you've got a deal (and tickets).

 

Zorg voor een reclame uiting die bij die doelgroep past en je krijgt volgens mij goede exposure, zelfs in Holland ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een behoorlijke trucage foto lijkt mij. Maar nu je het er toch over hebt ... en zul je zeggen ... ja ... echt weer wat voor Kermie de malloot, maar ik heb me ooit laten bodypainten. Zeer trots op het resultaat ben ik gewoon op strand rond gaan lopen .... reacties waren berry funny.

 

Anniewees ... om dit dan door te voeren naar this topic ..... bodypainten lijkt mij commercieel gezien beter. Kun je er gewoon weer afwassen en persoon met volgende reclame rond laten huppelen. Blijft je CRM of je kaartenbak met gewillige personen die zich laten beschilderen altijd vol.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Pics ? ... In space I think.

 

Maareh was ik niet duidelijk ... alridy ... eerst even correctie want met strand hierboven bedoel ik straat (what's in my mind).

Anniewees .... toen bodypainten net in was ben ik naar Amsterdam afgereisd en heb my whole body laten painten (en ja ... dan ben je nude). Het resultaat was echt écht het zag eruit alsof ik gewoon een strakke spijkerbroek met blouse aanhad. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ikzelf toen ook een stuk strakker was ;)

Na het painten werd gevraagd of ik ermee op straat durfde. MOI ? Of course!!! De reacties waren echt funny. Van een afstand zagen mensen namelijk nog niets bijzonders, maar als ik dan vlak langs ze liep begonnen ze me gapend aan te staren, stootte ze anderen aan en wezen me na.

 

Dus als je een keer wilt scoren met reclame-uitingen denk ik dat dit wel enorme impact heeft.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen weekend was "Jazz in Duketown", een gratis en druk bezocht Jazz festival in de binnenstad van Den Bosch. Het hoofdkantoor van Mora (inderdaad, mmmmmmm van mora) zit ook in Den Bosch en is naast Heineken hoofdsponser van het evenement.

 

Mora had ook een vorma van guerilla marketing. Zij hadden oranje stickers in de vorm van een voetstap als spoor gelegd van hun kantoor naar een Mora stand in de het centrum van de stad. Dit spoor was honderden meters lang en op elke voetstap stond het woord mora.

 

Waar ik naar toe wil; kunnen grote, bekende bedrijven zich guerilla marketing permiteren? Ik vond het namelijk wel een beetje opdringerig, zo'n lang opvallend spoor met een commerciele boodschap. En zeker van Mora, die als dochter van Unilever toch een behoorlijk marketing budget heeft. Als het nou een klein bedrijfje was geweest had ik het een ludieke actie gevonden, maar nu had ik meer het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten idee. (al scheelt het wel dat ze het evenement ook sponserden).

 

Wat denken jullie? Guerilla marketing alleen voor kleine (innovatieve?) bedrijven met een klein budget? Of ook voor multinationals die op een andere manier dan anders onder de aandacht willen komen?

Link naar reactie
  • 0

Een cheapo te schreeuwerige actie kan voor een klein bedrijf ook funest zijn-- het gaat om de kwaliteit van het idee, de kwaliteit van de uitvoering, de kwaliteit van de context, de kwaliteit van de creativiteit... niet zo zeer om of het door een multinational of eenvrouwsbedrijf wordt gedaan.

Let wel: guerillamarketing is NIET per definitie schreeuwerig of goedkoop.

Je laat het klinken alsof je als bedrijf moet uitkijken voordat je je met guerilla strategie verbindt.

Ik denk dat je net zo goed het schip in kunt gaan met een verkeerd uitpakkende reguliere marketing-strategie. (Die tonnen en meer kost)

En dat een goed uitgevoerde, goed getimede, goed bedachte guerillamarketing-actie een genot is!

(en effectief!)

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben niet helemaal into GM...maar zal er binnenkort eens wat meer over gaan lezen....promise....

 

Een marketing actie die ikzelf interessant vond werd afgelopen week in Kuala Lumpur uitgevoerd door een aantal dames in trouwjurken die door de stad trokken en overal mensen vroegen waar een bepaald hotel was, omdat daar een trouwbeurs werd gehouden. Op deze manier werd natuurlijk snel de aandacht getrokken, waarna ze wat flyers uitdeelden.

 

Is dit nu GM? Volgens mij sloeg het hier wel aan. Goedkope manier om reclame te maken.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een slecht uitpakkende 'normale' marketing strategie en een guerilla strategie.

 

Bij een normale marketing actie verschijnen de reclame-uitingen op de plaatsen waar ze voor bedoeld zijn (althans waar ze algemeen geaccepteerd zijn). Voorbeelden zijn een advertiepagina in een krant of een poster in een bushokje. Als een bedrijf daar een advertentie plaats die niet aanslaat is dat vooral jammer voor het bedrijf wat zijn geld beter anders had kunnen besteden.

 

En guerilla-actie maakt in veel gevallen gebruik voor de openbare ruimte. Ik sta echt niet te juichen als een bedrijf allerlei teksten of afbeelding op de stoep voor mijn deur gaat spuiten. Voor mijn gevoel overtreedt je daarmee de grenzen van goed fatsoen. En dat gebeurt bij guerilla marketing al heel snel.

 

Alleen de term al "guerilla marketing", alsof je midden in een oorlog zit tussen genadeloze marketeer en weerloze consument...

 

Of het voorbeeld van Ronald ook onder guerilla marketing valt weet ik niet. Ik zou het persoonlijk eerder in de categorie publiciteitsstunt plaatsen.

 

Ik ben het met Annedien eens dat een goed doordachte guerilla actie zeer verfrissend kan werken en dat het door de consument ook als heel positief ontvangen kan worden. Ik denk alleen dat een behoorlijk groot risico neemt door over te gaan tot guerilla marketing vanwege de grote impact die het heeft.

Daarnaast denk ik dat de consument een klein bedrijf een mislukte actie eerder vergeeft dan een groot bedrijf.

 

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd. Ik sta open voor andere argumenten en inzichten!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Naar mijn mening dient guerrilla marketing vooral om sympathie op te wekken voor de slimme wijze van het bedrijven van marketing.

 

Acties zoals voor de Quote 500 waarin alle verkeersborden in Wassenaar werden beplakt met gouden 500 stickers voldoen daar mijns inziens niet aan omdat het gevaar kan opleveren. [Google: quote 500 wassenaar]

 

Rumour around the brand wordt vaak gebruikt om meer naamsbekendheid te verkrijgen, maar kan gevaarlijk zijn voor het imago.

Reclame bureaux (èn de klant!) letten daar te weinig op en het juridisch en moreel laten toetsen van de campagne kan veel ellende voorkomen, maar wordt helaas te weinig gedaan.

 

De poster-voor-het-raam-actie in 1997 voor de Mitsubishi Carisma was een mooie guerrilla campagne. De Carisma kreeg in een korte tijd een zeer hoge naamsbekendheid omdat de poster uit de krant bij 36% van de NL bevolking voor het raam hing. Jammer dat de auto zelf zo lelijk was..... [Google: mitsubishi carisma poster]

Link naar reactie
  • 0

De actie van Mitsubishi was inderdaad fantastisch!

 

Het enige wat ik hierbij nog even wil opmerken is dat de consument zelf een keuze had om de poster op te hangen of niet. [maar goed, ook al hing je de poster niet op, je kon er toch niet omheen, want bij de buren hing 'ie wel ;-)]

Link naar reactie
  • 0

Veel reclame-uitingen bevinden zich toch ook in de openbare ruimte? (Abri's, billboards, etc.).

Waar jij op doelt, Scott, zijn naar ik aanneem de sticker- en poster-plak acties (tegenwoordig ook stenciling; met een sjabloon en een spraycan je bericht achterlaten) waar guerillamarketing mee geassocieerd zou kunnen worden. Dit is ten dele terecht; inderdaad doen sommige mensen het op die manier. Zelf zou ik het niet in m'n hoofd halen, ben ik veel te chicken voor ;D

Dancefeesten, undergroundmerken kunnen zich dit permitteren. 'Serieuzere' bedrijven niet.

GM is ook een mindset, een benadering van het fenomeen 'marketing'.

Alleen de term al "guerilla marketing", alsof je midden in een oorlog zit tussen genadeloze marketeer en weerloze consument...

De term refereert eerder aan de in minderheid zijnde guerilla's, die zich doormiddel van slimme strategie, insider kennis en onorthodoxe manieren van 'warfare' (weliswaar tamelijk gewelddadig, maar op strategisch niveau interessant) reguliere legers en troepen uit weten te schakelen danwel te weren.

Het is dus niet zozeer guerilla v. consument maar guerilla v. reguliere marketeers/marketing-strategieën.

Ik vind het een geweldige omschrijving, hoewel ik ook naar iets anders zoek (om diverse redenen ;)).

"Smart marketing" is ook een term, die wel in die richting komt.

 

Naar mijn mening dient guerrilla marketing vooral om sympathie op te wekken voor de slimme wijze van het bedrijven van marketing.

Volgens mij dient het vooral om de ratio marketingbudget:verkoop te verbeteren.

Meer geld te verdienen met relatief minder budget.

GM is niet eens zozeer 'cheapo' marketing trouwens. Er zijn ook hele chique gm-acties denkbaar.

 

;D Annedien

(tegen oorlog trouwens... peace!)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Of het voorbeeld van Ronald ook onder guerilla marketing valt weet ik niet. Ik zou het persoonlijk eerder in de categorie publiciteitsstunt plaatsen.

 

Ik zou zeggen dat de categorie publiciteitsstunt vaak ook onder de categorie guerilla marketing valt.

 

Leuke voorbeelden trouwens.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.