Reden van ondernemen

Aanbevolen berichten

Ik denk voor de uitdaging, wij zijn vrij impulsief en pragmatisch gestart nadat ik een radiointerview hoorde met wat webdesignende jongens op Radio1. Ik dacht "dat kunnen wij ook", en inmiddels is het groter dan ik op dat moment ooit had gedacht.

 

Inmiddels zijn er ook redenen bij gekomen waarom ik zelfstandig ondernemer blijf en me daar steeds serieuzer voor inzet:

 

- De verslaving van "groter, beter, effectiever, meer"

- Vrijheid om je eigen ideeën uit te kunnen werken, en met mensen samen te werken met wie ik dat zelf graag zou willen

- Hogere inkomsten dan in loondienst denk ik ook wel, maar dan neem ik een voorzetje op de toekomst :)

Link naar reactie

10 minuten geleden voor een intervieuw deze vraag beantwoord:


 

Wat moet je in je hebben om ondernemer te zijn?

 

Gebrek aan opties. De ondernemers die ik ken, die in staat zijn om vol te houden, totdat ze succes hebben met hun onderneming, hebben allemaal afscheid genomen van de gedachte dat werken voor een baas tot de mogelijkheden behoort. Of ze willen niet anders (hebben altijd al ondernemer willen worden) of ze kunnen niet anders (ze willen geen baas of de baas wil hen niet). Beide motivaties zijn goed. De tweede groep is net zo succesvol als de eerste groep. Als je maar volhoudt.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Bij mij was het gebrek aan vrijheid, bazen wilde mij meestal wel maar ik hun niet. Trouwens, nadat ik zes maanden mijn mening had geventileerd waren de meeste managers ook niet zo blij dat ik aangenomen was. Niet omdat ik slecht werk leverde maar omdat ik naar hun mening veelsteveel in twijfel trok :P

 

Dusseh, hier bij Dreamstart heb ik het goed naar mijn zin. Uiteindelijk moet ik ondernemer worden volgens mij, ik zal mijn ambities niet als corporate tiger waar kunnen maken volgens mij.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Trouwens, nadat ik zes maanden mijn mening had geventileerd waren de meeste managers ook niet zo blij dat ik aangenomen was.

 

Dat was ook een beetje mijn probleem. Ik was goed in New Business Development. De ontwikkeling van nieuwe product/markt aansluitingen. Ik deed dat op korte kontracten, vaak voor bedrijven die een beetje op een dood spoor zaten. Die bedrijven waren bereid mij veel te betalen omdat ik iets kon, wat zij niet konden. Vervolgens ging ik voortvarend aan de slag, maar binnen de kortste keren gingen ze me vertellen hoe ik mijn werk moest doen. Ja, dat gaat dan niet he! Dat isme een keer of 6 overkomen, toen dacht ik: "Als je het zo goed weet, moet je het maar zelf doen". Dus ben ik ondernemer geworden. Niet zozeer voor het geld, ik loondienst verdiende ik 2 tot 3 keer zoveel als nu. Nu heb ik (meestal) meer plezier in wat ik doe.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Een combinatie van de vrijheid, uitdaging en een geniaal idee (vind ik).

 

Geniale ideeen heb ik vaker en op verschillende wijzen heb ik getracht dit te realiseren. Mijn ervaringen.

- Als onderdeel van een onderneming als innovation manager (je hebt een idee en je gaat het uitwerken en kijkt om en realiseerd je "ze willen niet veranderen")

- Als onderdeel van een gefocussed team in een joint venture tussen twee tech bedrijven (gaat je werkgever falliet en lopen de partners weg met je idee)

- Als freelance ondernemer benader je ook bedrijven met je ideeen (kom je er achter dat je te hard moet werken aan opdrachten om de schoorsteen te laten branden en komt er uiteindelijk weinig van)

- Kijk je op een goede dag naar het nieuws zie je een item over Interactieve Non-Spot advertising voor Internet televisie, een super high tech pilot in Amerika. Denk je; "Shyte, dat had ik toch al 8 jaar geleden bedacht"

- Ik wil vrijheid van denken en doen, bij de baas werken is toch voor een deel opgeven van deze zaken. Valt niet altijd mee, tegen de stroom in roeien om je ideeen te realiseren kan een tijdje maar moet niet te lang duren.

 

Tja. De uitdaging is uiteindelijk toch gewoon eens te realiseren wat je bedacht heb. Vrijheid is ook een belangrijke factor, als ik er helemaal in zit is het 24/7 maar wil ik ook wel eens op een zonnige dag lekker op de Motor gaan rijden. En tja cariere maken is niet mijn kern competentie dus als ik er nog wat aan over wil houden moet ik mijn eigen oppertunities creeren.

 

OK dat waren mijn "5 ct worth" ervaringen.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Ik heb er even over moeten denken of ik dit nou wel of niet hier moest posten. Maar hier dan toch mijn verhaal:

 

Ik ben 23jaar en ben al zo'n 3 jaar ingeschreven bij kvk.

Ik zeg ingeschreven omdat van actief ondernemen niet echt spraken is geweest. Sinds 17 maart is daar verandering ingekomen en ben ik samen met een developer gestart met www.netcollective.nl. Om een aantal redenen waarvan eentje 'heel' sterk meeteld. Maar eerst even wat over mijn situatie.

 

Ik heb helaas JCA (Juveniele Chronische Artrietes) of ookwel Jeugdreuma. Dit legt mij wat problemen op bij het krijgen en behouden van een baan.

 

Na mijn opleiding 'MBI' (MBO ecabo informatica opleiding) Ben ik bij mijn (betaalde) stage bedrijf gebleven. (Sitel) Origin international support afdeling. Waar ik in Engels en Nederlands internationaal en nationaal support heb gedaan 1e en 2e lijns.

 

Tijdens mijn werkzaamheden daar was ik al netjes ingeschreven bij de kvk en had ik enkele kleine opdrachtjes (webdesign). Ik wilde van mijn hobby steeds meer werk maken en ben gaan solliciteren bij YACHT ICT (webtechnology) afdeling. Daar kreeg ik meteen na eerste gesprek een droomcontract aangeboden. :o Maar na 2 maanden boot(d) camp. (ICT opleiding) Waar ik dus gedurende 2 maanden van 8.30 tot 21.00 bezig ben geweest met zoveel mogelijk webtechnology zaken te leren. Ben ik helaas op mijn laatste dag van mijn proeftijd weer op straat gezet. :'( De reden zou zijn dat ik niet het juiste type voor Yacht ICT was. Ze vonden me wel professioneel kwa kennis etc,.. Na mijn vertrek is heel de betreffende groep (+/- 30 man) weg-gegaan en of ontslagen. De betreffend afdeling is inmiddels niet meer. Na dit gebeuren ben ik toch met goede hoop weer gaan solliciteren en kwam redelijk snel weer aan een nieuwe baan. Een leuk klein Multimedia bedrijfje. Waar ik 1 jaar in dienst ben geweest. Alvorens na mijn jaar contract weer opnieuw zonder werk te komen.

 

Reden van geen nieuw contract was uitblijven van nieuwe opdrachten en geen 100% vertrouwen in mijn groei. Ook mede vanwegen mijn reuma. "Het zou weleens een risico kunnen zijn" :-\ terwijl ze :-X zelfs een subsidie regelling hadden. Maar goed om het lange verhaal kort te maken. Branche gaat erg slecht. Solliciteer me suf ook op andere functies maar helaas. Mijn reuma is bij het solliciteren een extra drempel.

 

17 maart is daarom voor mij de dag geweest dat ik het ondernemen op de eerste plaats zet! Indien er zich een leuke baan voordoet kan ik altijd de overweging nog maken maar ik ga nu voor de volle 200% voor mijn onderneming. Mijn reden is dus min of meer 'noodzaak' niet stil willen zitten wachten!! De drang naar iets te doen! Aanpakken!! Dus ondernemen.

 

(PS: Ik ben geheel 100% geschikt voor mijn vak en ben dus NIET afgekeurd!)

 

Redenen:

 

1) pure noodzaak

2) natuurlijke ondernemingsdrang

3) leuke ideetjes willen verwezelijken

enz.

Net Collective heeft Kickstart website! De snelle start voor uw bedrijf op internet.
Link naar reactie

Als alles makkelijk zou zijn en er geen risico's waren, dan was iedereen ondernemer geworden...

 

Juist die uitdaging, het soms niet meer zien zitten, er weer uit klimmen... dat geeft een kick! En het is verslavend... je wil meer, vaker en groter!

 

En wat zrski al zegt, "if they dont want you to join, BEAT THEM!" Zo is het helemaal! Ga ervoor, waardeer je klanten, zet in op groei en kennis en hou je financiele kant in de gaten!

 

Succes!

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Er zijn eigenlijk meerdere opties in de poll die me er samen toe hebben gebracht... maar ik heb 'de uitdaging' gekozen.

 

Natuurlijk zijn er wel momenten dat ik me afvraag wat me heeft bezield om voor het tamelijk onzekere ondernemersbestaan te kiezen, maar er zijn veel meer momenten dat ik er erg blij mee ben.

 

Ondernemen is ook een lifestyle-kwestie denk ik. Zelf zou ik er geen vrede mee te hebben als ik nu wist welke positie ik over 10 jaar had en wat ik daar zou doen... geen behoefte aan een prefab-carrierepad. Nu heb ik geen idee wat de toekomst bregnt... Misschien doe ik over 10 jaar hetzelfde wat ik nu doe, misschien heb ik 100 man personeel in dienst en wie weet probeer ik jullie kwartjes afhandig te maken op Hoog Catharijne.

 

Maar whatever happens, ik moet er niet aan denken straks 40 (ofzo) te zijn zonder het ooit geprobeerd te hebben.

Link naar reactie

Na mijn studie HTS elektro kwam ik terecht bij General Electric international waar ik 3,5 jaar gewerkt heb als european communication manager t.b.v projecten in koeweit, panama en kenia.

Prachtige baan en 6000 dollar in de maand.

D.m.v diverse omstandigheden ben ik toen noodgedwongen terug gekomen in Nederland. En door een mislukte aanstelling in loondienst (twee maanden) ben ik in de detacherings branche beland.

Daar vandaan ben ik uitgeleend aan Damen Shipyards als troubelshouter.

 

In 2001 ben ik als zelfstandig ondernemer gaan werken omdat ik in bezit kwam van een opdracht voor het afmaken van twee casco`s van (reeds verkochte) jachten. Deze kon ik niet wegleggen bij Damen Shipyards dus besloot ik, door het starten van mijn eigen onderneming, de opdracht naar mijzelf toe te trekken. Na twee maanden voorbereidend werk koos de Amerikaanse klant echter toch voor een Amerikaanse werf. Hij wilde graag van mijn diensten gebruik blijven maken, maar dit zou betekenen dat ik naar Amerika zou hebben moeten verhuizen, wat voor mijn gezin geen optie was.

Vanaf dat moment ben ik als interim manager blijven werken door mij aan diverse bedrijven uit te lenen, wat mij zeer goed beviel.

 

En toen kwam ik op het grootste idee om een belangen organisatie voor kleine zelfstandige op te zetten.

Dit plan heeft trouwens 1 jaar in de onwikkelings fase gezeten.

Na 4 banken uiteindelijk de start in november 2002.

 

Dit is mijn verhaal.

 

Chris

 

Link naar reactie

De rede dat ik mijn eigen onderneming ben gestart komt voort uit de drang naar presteren voor eigen rekening. Niet alleen de winst ;D maar ook de verliezen :-\ zijn voor eigen rekening.

De keuze voor de richting waarin mijn onderneming actief is, komt voort uit: dat wat ik het leukst vind om te doen, waar ik het beste in ben, mijn vooropleiding (studie commerciële economie en marketing) en mijn voorgaande werkervaring. Na enkele jaren mijn werkzaamheden te hebben verricht in loondienst had ik genoeg vertrouwen opgebouwd om voor mijzelf te beginnen en het plan uit te werken waar ik al een langere tijd mee rond liep.

Namelijk; het voor ondernemers vaak onduidelijke, vage en niet tastbare instrument marketing. Begrijpbaar en toepasbaar te maken voor ondernemers.

Wij staan nu als Gain, aan de vooravond van het live testen van ons product waar we al twee jaar mee bezig zijn in de ontwikkeling. In deze twee jaar hebben we meer geleerd dan in 10 jaar loondienst. Het leuke is, dat hoe meer je komt te weten, hoe meer je beseft dat er nog een hoop te doen is. Het is gewoon super gaaf om iets te ontwikkelen wat in deze vorm op marketingmanagement gebied nog niet bestaat, waar heel enthousiast op wordt gereageerd door ondernemers en dat je er ook nog je boterham mee kunt verdienen 8).

 

Greetz, Patrick

 

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie

Hmmm zit hier nu op goede vrijdag, en als ik het om de wens om zelfstandig te zijn gedaan had, had ik nu wel in het zonnetje gezeten ;D

 

Qua krapte op de arbeidsmarkt, daar worstelde ik niet zo mee. Ik kreeg toendertijd regelmatig aanbiedingen, dus ook dat was het niet.

 

Familie en ondernemen? Nee joh ;)

 

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik zelf een idee had over hoe softwareontwikkeling eigenlijk zou moeten. Neiuwe standaarden en methoden worden in NL amper gebruikt en dat wilde ik wel. Tot nu toe met succes...

 

Dat zoiets een uitdaging is, is vanzelfsprekend. Je als kleine speler op (bijvoorbeeld) de ICT markt begeven in slechte tijden is niet altijd gemakkelijk. Maar het maakt het wel leuk. Een klein beetje ontevreden over het werken in loondienst is het dus eigenlijk ook wel een beetje.

 

Over de inkomsten. Wij (ik en m'n compagnon) hebben wel als voorwaarde gesteld (klinkt een beetje raar eigenlijk als ondernemer, maar toch), dat we er wel redelijk tot goed aan wilden verdienen (en dat wil zeggen, in ieder geval niet minder dan dat we in loondienst verdienden). Een maandje geen salaris? Prima, maar alleen als het uitzicht biedt op beter...

 

De eigenlijke reden: het idee wat al heeeeeel lang speelde, plus een opportunity die we niet konden missen.

 

[edit]p.s. ik ga nu wel weekend vieren hoor ;D[/edit]

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.