• 0

Kentekenscanner commercieel inzetbaar?

Diverse opsporingsdiensten werken reeds met mobiele CatchKen-systemen. Wat mij nou intrigeert is de vraag: is dat ook commercieel inzetbaar? Stel ik plaats zulke scanners bij elk tankstation, dan kan ik precies nagaan hoe vaak en wanneer mijn trouwe klanten langskomen. Of ik hang er eentje in mijn winkelstraat om vervolgens de kentekenregistratie te koppelen aan een postcodesegmentatiesysteem, dan kan ik het welstandsniveau van mijn voorbijgangers bijhouden.

 

Iemand andere ideeën? Of zelfs voorbeelden van concrete toepassingen is?

 

Big brother is catching You! :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag je uberhaupt op die manier dataminen in de publieke ruimte? Op zich kan ik me wel voorstellen dat er genoeg locaties op priveterrein zijn met het gewenste uitzicht, maar het gaat ergens wel ver.

 

Bovendien zul je een database van kentekens naar persoonsgegevens moeten hebben... dat zou je via een bonuskaart-achtig systeem met de benzinepompen wellicht wel kunnen opbouwen.

Link naar reactie
  • 0

Toegang tot het kentekenregister is verboden, uitgezonderingen voor opsoringsdiensten en gemeenten/sommige overheden daargelaten in verband met het recht op privacy, gelukkig maar :)

 

Dus wellicht mag je de camera wel ophangen maar je kunt er niets mee.

 

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Iets aan toevoegend:

 

Er was meen ik een site waar je een email adres voor je kenteken kon krijgen. Iets als 54-NN-DK@IsMijnKeteken.nl

 

Hiermee zou je de Wel/Niet sticker mee kunnen managen en zou je de autos met elkaar kunnen laten communiceren, deze combinatie brengt wellicht tot andere ideeën.

 

 

Als je alleen maar wilt weten wat voor autos er voor je winkel staan kun je ook gebruik maken van image car detection, meen dat ze daar hier mee bezig zijn, http://vasc.ri.cmu.edu/idb/html/car/ Daar zijn meerdere mee bezig, zoeken op "image car detection".

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Het RDW-register met de voertuiggegevens zijn openbaar. De persoongegevens echter niet.

 

Dat klopt, maar dat belet je natuurlijk niet om zelf een database op te zetten met daarin kentekens en NAW gegevens. Die laatste zullen mensen dan vrijwillig af moeten staan, maar voor een (paar) cent per liter korting aan de pomp zal de bereidheid daartoe mogelijk best groot zijn (onder niet-leaserijders althans).

 

Een andere bron van zulke informatie zouden autodealers en garages kunnen zijn, al weet ik niet of die zulke gegevens wel zomaar mogen doorverkopen?

 

Toch zou mij, als passant, een onaangenaam gevoel bekruipen met deze toepassing van de scanner.Ik zou dan een dikke NEE/NEE-sticker op mijn kentekenplaat plakken.

 

Mij lijkt het ook geen prettig gevoel, en je kentekenplaat afschermen tegen catchken's is gewoon verboden, dus je doet er niets tegen... behalve zorgen dat je kenteken in andere databases dan die van de rdw terecht komt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zou je argeloos je kenteken invullen bij de verlenging van je mobiele telefoonabonnement, bij een nieuwe bankdienst, bij het aanvragen van een autoverzekering?

 

Zou je bv willen betalen voor parkeergarages, P+R, parkeren op Schiphol direct van je bankrekening of via je mobiele nota?

 

Zouden deze commerciële bedrijven geïnteresseerd zijn in de eventuele opbrengsten van een Who Shops Where-service?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gedeeltelijk on-topic:

 

hoe zit dat eigenlijk met dat kentekenbestand in Nederland?

 

Ik stel deze vraag omdat iemand die ik ken die in een mooie auto rijdt allerlei op naam gestelde direct mails ontvangt van andere merken met de verleiding om ook eens naar hun auto's te komen kijken.

 

Het lijkt een beetje hezelfde verhaal als het KvK bestand en andere bestanden, iedereen heeft de mond vol over bescherming van persoonsgegevens en ondertussen worden de gegevens meerdere keren per dag aan de hoogste bieder verkocht. Het hoort natuurlijk allemaal bij het ondernemerschap.

 

De vraag die je hier kunt stellen is: waar ligt de ethische grens?

 

Wanneer een auto iedere 2 weken in de buurt van een afkickcentrum staat krijg je plotsklaps een uitnodiging van je levensverzekering voor een uitgebreide healtchcheck om te kijken of je nog voldoet aan de polisvoorwaarden?

 

Een veelvuldig geparkeerde auto in een met rood licht gevuld deel van de stad leidt tot een aanbiedinkje op maat van de erkende relatietherapeut?

 

Of blijft het bij een mailinkje als je op koopzondag je auto in de buurt van een reisbureau hebt geparkeerd ("u heeft vast zin in vakantie")

 

Het is net zoals de kilometerheffingsdiscussie. "Big Brother is watching you".

 

Ik denk dat ik maar eens wat opties staal ga kopen, de vraag naar fake-kentekenplaten zal stijgen. Een eventuele boete voor het rondrijden met een valse kentekenplaat zal waarschijnlijk glimlachend betaald worden.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we er niet aan ontkomen dat er een moment komt dat verschillende partijen weten waar we zijn. Mobiele operators, GPS, RDW, OV-chipkaart. Technisch is het nu al mogelijk om alles te koppelen... Handig bij calamiteiten... Handig voor kilometerheffing... Tja voor wie is het eigenlijk handig... denk daar maar eens over na.

Link naar reactie
  • 0

Tja voor wie is het eigenlijk handig... denk daar maar eens over na.

 

- Als je weet dat je open en oma een dorp verder zit, kun je nog even vragen of ze een bepaalde aanbieding voor je willen meenemen. Hoef je elkaar niet steeds te bellen van ik ga daar of daar heen.

 

- Als je weet dat een vriend/kennis of wie dan ook ergens naar toe wil en jij gaat daar toevallig ook heen, is het best leuk als je spontaan voor de deur staat.

 

- Als je weet dat een aantal autos in de straat overdag van 8:00 tot 18:00 stil staan en je die van de eigenaren in ruil voor een vergoeding mag gebruiken, zou dat best handig zijn.

 

- Als je weet dat de buurman eigenlijk voor het mooie over een uurtje mijn 7 zitter kan gebruiken en ik zijn 2 zitter, kan dat handig zijn.

 

- Als je geen kilometer registratie meer hoeft bij te houden, kan dat handig zijn.

 

Wat dat betreft zou die RDW database misschien wel publiekelijk toegankelijk gemaakt moeten worden, maar ja dan loop je weer tegen de commercie aan die daar weer hele andere zaken mee gaan doen, stap je smorgens in je auto om naar het zwembad te gaan tref je een gratis kaartje voor de film onder je ruitewisser aan.

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stel ik plaats zulke scanners bij elk tankstation, dan kan ik precies nagaan hoe vaak en wanneer mijn trouwe klanten langskomen.

 

Tankstations zijn al volledig op de hoogte over hoe vaak en wanneer hun trouwe klanten langskomen. Denk je niet dat ze daar andere (betere) methodes voor hebben??

 

Of ik hang er eentje in mijn winkelstraat om vervolgens de kentekenregistratie te koppelen aan een postcodesegmentatiesysteem, dan kan ik het welstandsniveau van mijn voorbijgangers bijhouden.

 

In de meeste winkelstraten kan je niet met de auto komen.

 

Ik denk dat als er al markt voor is je meer aan beveiligingstoepassingen moet denken. Alleen denk ik niet dat het wettelijk is toegestaan om kentekens te registreren. Ik zou er in iedergeval niet blij mee zijn.

Link naar reactie
  • 0

Tankstations zijn al volledig op de hoogte over hoe vaak en wanneer hun trouwe klanten langskomen. Denk je niet dat ze daar andere (betere) methodes voor hebben??

 

Het is maar wat je met 'langs' bedoelt... als ze binnenkomen zijn daar klantenkaarten etc, maar als ze slechts voorbij rijden natuurlijk niet.

 

Ik stel deze vraag omdat iemand die ik ken die in een mooie auto rijdt allerlei op naam gestelde direct mails ontvangt van andere merken met de verleiding om ook eens naar hun auto's te komen kijken.

 

Dat klopt inderdaad wel... het lijkt erop dat sommige mensen toch op een of andere manier weten wat voor auto je rijdt. Overigens heb ik geen idee wie die gegevens doorverkoopt, zou een autoverkoper kunnen zijn, maar misschien ook bijv de anwb, of de verzekeraar? Die hebben allemaal zowel kenteken als NAW van hun klanten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we er niet aan ontkomen dat er een moment komt dat verschillende partijen weten waar we zijn. Mobiele operators, GPS, RDW, OV-chipkaart.

 

Dat is nu al mogelijk via mobiele telefoon. Wordt ook al gebruik van gemaakt... Bijvoorbeeld SMS-alert naar mensen die op een bepaald tijdstip in dezelfde omgeving waren als een misdrijf en dus mogelijk getuige geweest zijn, positie wordt automatisch doorgegeven als je het alarmnummer belt, dat soort dingen... Maar doelgerichte SMS-reclames zijn niet zo erg ver weg meer (je loopt langs een McDonalds en prompt krijg je een SMSje: "Zin in een hamburger"). Location-Based Services zijn wat dat betreft booming, maar balanceert in ieder geval voor mij een beetje op het randje van wat wel en niet kan.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een kentekenscanner een achterhaald gegeven is

.

Denk aan het track & trace systeem is veel minder kostbaar in de zin van dat je overal dergelijke apparatuur moet ophangen.

 

Dit wordt al veelvuldig toegepast bij duurdere auto's maar ook autoverhuur bedrijven werken steeds meer met dit systeem.

 

Dus het is nog een kwestie van tijd of het grootste deel van het wagenpark is hiermee uitgerust en daarna nog heel even geduld en de gegevens ervan liggen op straat, dus ik zou zeggen ga mooie plannen maken voor wat je met deze gegevens kunt en tegen die tijd oppakken!

 

 

 

Laat je hart spreken, zet je in voor die mensen die strijden voor hun leven!

 

Kijk op www.hetwielisrond.nl en steun ons!

Link naar reactie
  • 0

Dat is nu al mogelijk via mobiele telefoon. Wordt ook al gebruik van gemaakt... Bijvoorbeeld SMS-alert naar mensen die op een bepaald tijdstip in dezelfde omgeving waren als een misdrijf en dus mogelijk getuige geweest zijn, positie wordt automatisch doorgegeven als je het alarmnummer belt, dat soort dingen... Maar doelgerichte SMS-reclames zijn niet zo erg ver weg meer (je loopt langs een McDonalds en prompt krijg je een SMSje: "Zin in een hamburger"). Location-Based Services zijn wat dat betreft booming, maar balanceert in ieder geval voor mij een beetje op het randje van wat wel en niet kan.

 

LBS is allesbehalve booming. Er wordt wel over gepraat, maar de cases zijn schaars.

 

Het eerste voorbeeld dat je noemt, is cellcasting. Interessant, maar de betrokken partijen (telecommaatschappijen, overheid en zelfs Endemol) gooien het systeem nog niet open.

 

Het voorbeeld van McDonald's is uitgeprobeerd door Turkcell. Bleek dat hun systemen niet in staat waren miljoenen boodschappen te verzenden naar evenzoveel mensen in de buurt van een McDonald's. Kwam de aanbieding uren te laat binnen.

 

Maar het komt er allemaal wel aan. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Het eerste voorbeeld dat je noemt, is cellcasting. Interessant, maar de betrokken partijen (telecommaatschappijen, overheid en zelfs Endemol) gooien het systeem nog niet open.

 

Nou moet ik ook wel zeggen dat zodra mijn telcomprovider de boel daarvoor open zet, ik nog dezelfde dag overstap naar een aanbieder die dat niet doet.

 

En hadden wij maar netzoveel toegang tot de systemen van Nederland (zie link)

http://www.nu.nl/news/1499334/13/rss/Kentekencontrole_wapen_tegen_Marokkaanse_drugsrunners.html

 

Dat gaat vast werken... iemand is beroepsmatig drugsrunner, maar wel zo bang voor de politie dat hij geen valse kentekens op zn auto durft te plaatsen?

Link naar reactie
  • 0

Het eerste voorbeeld dat je noemt, is cellcasting. Interessant, maar de betrokken partijen (telecommaatschappijen, overheid en zelfs Endemol) gooien het systeem nog niet open.

 

Nou moet ik ook wel zeggen dat zodra mijn telcomprovider de boel daarvoor open zet, ik nog dezelfde dag overstap naar een aanbieder die dat niet doet.

 

 

Nederland bestaat uit circa 5000 cellen en het spectrum voorziet in ruwweg 65.000 kanalen. Opzet van cellcasting wordt dan dat je je abonneert op een kanaal dat content selecteert op basis van jouw interesse en voorkeuren waarna je berichten afgevuurd krijgt die al-dan-niet rekening houden met je locatie. Alles uiteraard op basis van opt-in.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
LBS is allesbehalve booming. Er wordt wel over gepraat, maar de cases zijn schaars.

 

Verkeersinformatie op je TomTom? (niet dat je daar veel aan hebt als je in de buurt van de grote rivieren woont en alle bruggen vol staan).

 

Er zijn ook al verschillende social networking diensten die je automatisch een SMSje sturen als je in de buurt bent van iemand die in je netwerk zit.

 

Een anti-diefstal systeem in een auto wat automatisch de politie belt als'ie gestolen wordt ("Hier ben ik, kom me maar halen")

 

Privacy is wel een beperkende factor in deze en ik vind dat sommige van de mogelijkheden al een beetje te ver gaan wat dat betreft. Mobieltje is toch al een beetje een tracking device geworden...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.