• 0

Laptop kopen op eigen naam ipv eenmanszaak

Hallo,

 

Ik vroeg mij af, kan ik een Laptop kopen op eigen naam ipv mijn bedrijfsnaam (eenmanszaak)?

 

Want ik zit te denken om een MacBook bij Apple te kopen. En zij hebben in de zomer maanden altijd een back-2-school actie. Krijg je een iPod Touch of iets dergelijks erbij + studentenkorting.

 

Kan ik gewoon zo'n MacBook kopen en de btw van hem in me administratie verwerken als uitgave? Zonder dat tie op mijn eigen naam staat?

 

Ik heb ook op internet rondgekeken. En ik las in enkele tijdschriften dat ik als eenmanszaak gewoon diensten & producten op eigen naam kan kopen. Omdat je bedrijfsnaam puur een handelsnaam is van mij als persoon. Maar toch zeggen sommigen mij dat het niet kan. Vandaar mijn vraag hier!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een enmanszaak lopen zakelijk en privé toch al door elkaar. Zolang jij een naamloze of een factuur op jouw eigen naam dan wel op jouw bedrijfsnaam krijgt en inboekt, kun je de BTW gewoon aftrekken. Als je de Macbook (goede keuze trouwens) niet wilt boeken in je administratie (ik zou niet weten waarom niet) boek je 'm gewoon niet in. Ook al zou de factuur op je bedrijfsnaam staan.

Link naar reactie
  • 0

dus ik kan gewoon een MacBook + studentenkorting kopen (en profiteren van een actie dat ik een gratis iPod Touch krijg) En deze gewoon inboeken.

 

Zolang mijn Naam maar boven de factuur staat en er BTW vermeld word?

Link naar reactie
  • 0

Wie mag gebruikmaken van de Apple Store voor het Onderwijs?

 

De volgende personen zijn gerechtigd producten te kopen via de Apple Store voor individuele gebruikers in het Onderwijs:

- leerkrachten, mentoren of personen in een andere toezichthoudende functie die zijn verbonden aan een onderwijsinstelling in Nederland

- studenten van 18 jaar of ouder die in het bezit zijn van een geldige studentenkaart en die studeren aan, of zijn toegelaten tot, een onderwijsinstelling in Nederland

- ouders die een aankoop doen namens hun kind, mits laatstgenoemde momenteel studeert aan, of is toegelaten tot, een instelling voor hoger of universitair onderwijs

 

Maximaal aantal aankopen

Onderwijzend personeel, studenten en ouders kunnen per collegejaar maximaal de hieronder vermelde aantallen producten kopen bij de Apple Store voor individuele gebruikers in het Onderwijs:

 

a. Desktop: één (1) per collegejaar

b. Mac mini: één (1) per collegejaar

c. Notebook: één (1) per collegejaar

d. Beeldscherm: twee (2) per collegejaar

e. Software: twee (2) per softwaretitel per collegejaar

f. iPod: er geldt geen beperking voor het aantal iPod-aankopen per collegejaar

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe u de korting krijgt

Bent u student, bent u een ouder die een aankoop doet voor uw kind dat is toegelaten tot een instelling voor hoger of universitair onderwijs, of bent u werkzaam bij een instelling voor hoger of universitair onderwijs? Ga dan naar de Apple Store voor het Onderwijs. Tijdens het winkelen wordt de korting automatisch verrekend.

 

Ik zou zeggen give it a go!

 

Nee heb je al

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar kocht ik bij A-Mac een Apple pc, daar werd mij ook gevraagd naar een eventuele studie die ik deed.

Ik kreeg de indruk dat het begrip studie erg ruim opgevat werd.

Ik zou dus gewoon even rondvragen bij de diverse Apple winkels welke mogelijkheden er zijn.

 

Ook hebben ze bij Apple iets op de site staan met betrekking tot onderzoek, wat ze daar mee bedoelen is mij een raadsel.

Link naar reactie
  • 0

Even meegelezen en nu een vraag:

 

Wanneer een gedeelte van de factuur bestemd is voor particulier gebruik (een laptop) en de rest voor de zaak (2 monitoren). Mag dat dan samen op één bon in de administratie.

 

In dit voorbeeld krijg ik namelijk meer korting bij de leverancier wanneer ik meer besteed. Ik profiteer hier dan ook zakelijk van.

Link naar reactie
  • 0

Oud topic, maar goed...

 

Het is geen probleem als er op 1 factuur zowel zakelijke als prive aankopen staan, zolang je alleen de kosten van de zakelijke inkopen als zodanig administreert. Een blikje cola en een mars halen bij de office centre mag dus, maar is niet ten laste te brengen van de winst (tenzij je het wederverkoopt oid).

Link naar reactie
  • 0

Let er bij het boeken dan wel op dat niet alleen de kosten van het privé-deel als privé worden geboekt, maar dat ook het daarover verschuldigde btw bedrag in privé wordt geboekt, want dit is uiteraard niet aftrekbaar.

Het is overigens wel zaak er voor te zogen dat er een factuur is die aan de eisen voldoet, zeker als er met een niet op naam van de onderneming staande betaalpas wordt gebruikt, dan wel er contant wordt betaald. De belastingdienst is tegenwoordig bij controles nogal "streng" op grond van het feit dat er altijd een zakelijke link gelegd moet kunnen worden tussen de aankoop en betaling (De bekendse naheffingen zijn die over contant betaalde benzinebonnen waarvan de BTW NIET aftrekbaar is.)

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.