• 0

Bah: Opleiding tot ondernemer

Of toch niet?

 

Je wilt jezelf ontwikkelen.

Je doet nu een veel te theoretische universitaire opleiding.

Je wilt jezelf toch verder ontwikkelen, ook buiten je start-up.

 

In elk geval is dat mijn kwestie! Vind ondernemer super, vind de contacten, de mensen, de plannen de resultaten allemaal super gaaf. Ik wil mezelf ontwikkelen tot beter ondernemer. Wie wil me daar bij helpen? Inmiddels tientallen studies bekeken, gesproken met de docenten e.d. maar om echt blij van te worden?

 

Kan je niet gewoon betaalbaar concrete training volgen? Die je vervolgens gewoon kan toepassen binnen je bedrijf? Eventueel met korte stages binnen andere bedrijven?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je vraagstelling is ietwat onduidelijk. Je twijfelt over van alles en wil eigenlijk een kant en klare oplossing.

 

WO opleiding afronden

Je geeft aan dat je een theoretische WO opleiding doet. Ik heb er twee gedaan en nooit spijt van gehad (ik vond ze ook niet theoretisch). De praktijk leer je in de praktijk wel. Het academische denk kader en de verbreding van vakgebieden is het voordeel van een WO opleiding. Pak dat voordeel zou ik zeggen.

 

Nu weet ik ook dat veel praktische mensen negatief denken over een WO opleiding en dat heb ik nooit begrepen. Je bent sneller inzetbaar met een praktischer opleiding maar dat lijkt me vooral een voordeel voor de werkgever en niet voor de werknemer/universitaire student.

 

Lekker praktisch aan de slag

Als je echter geen zin hebt in de boeken en meteen wil gaan werken dan moet je dat lekker doen. Overigens lijkt het me niet echt een uitdaging om naast je WO opleiding alvast te ondernemen. Zet het kleinschalig op en je hebt de beste leerschool.

 

Als je een zelfstandig vakman wilt worden zou ik een praktijkopleiding doen. Als je van bovenaf naar je onderneming wilt kijken zou ik op de universiteit blijven en op de economische faculteit marketing, financiering, outsourcing, e.d. gaan volgen.

 

Bedenk je bij je opleiding wat je later wilt worden. Je kan natuurlijk leren boekhouden, typen, word, programmeren en meer van dat soort praktische dingen maar hoogstwaarschijnlijk ligt daar niet de toegevoegde waarde die je als ondernemer wilt leveren.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De concrete training kun je volgens mij pas vinden als je een vinger legt op de kennis die je mist. Als je weet wat je wilt gaan leren, kun je daar gericht een cursus/training voor zoeken.

 

Succes,

 

Mvg,

 

Oumnaas

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer ben je of je bent het niet. Volgens mij is daarvoor aanleg aanwezig of niet. Manager kun je natuurlijk altijd worden. Vat mijn opmerking s.v.p. niet negatief op, want ik ken jou helemaal niet en ik weet dus ook niet of er een ondernemer in jou schuilt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Maar je kunt als ondernemer toch bepaalde vaardigheden trainen? Dus niet een opleiding tit ondernemer, maar marketingvaardigheden, salestraining etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer mag je best wel een beetje gehavend uit de strijd komen vind ik. Wat dat vind ik vaak wel het nadeel van te veel opleiding. Velen denken dan dat ze weten hoe het moet. En dat is ook wel zo, maar zo kom je er ook niet achter wat er gebeurd als je nu eens iets doet wat niet "mag" van Herr Doctor...

 

En waar zitten daar nou juist de leukste ervaringen? In alles wat niet mag...

Link naar reactie
  • 0

Op specifieke dingen trainen/ontwikkelen is inderdaad een van de zaken die ik graag zou willen doen. Ik kan aardig inschatten waar de focuspunten liggen waar ik mezelf verder moet ontwikkelen. Dat zijn vrij concrete punten als: verbeteren van communicatie-technieken, teambuilding/P & O en andere zaken waar ik gewoon geen ervaring mee heb.

 

Ik kan mezelf niet volledig schetsen maar voor de beeldvorming:

"Luc Franken, 21 jaar, officieel ondernemer sinds 2006, maar daarvoor al wel actief met diverse dingen. VWO afgerond, op het gemakje om het maar netjes te zeggen, en daarna Business Studies gaan studeren. Op dit moment ondernemer met een ICT bedrijf (http://tentoday.com) en tevens actief met wat nevenactiviteiten zoals een bestuur van een business club."

 

Dat is dus tot nu toe, nu wil ik me weer verder gaan ontwikkelen als ondernemer en niet in de laatste plaats als persoon. Wellicht dat deze beschrijving wat meer concreet maakt wat ik graag wil doen.

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een nobel streven, maar dan is de naam van dit topic niet goed gekozen. Je hoort nogal eens de slagzin. "niet gehinderd door al te veel kennis....". Ik denk dat je kunt studeren wat je wilt en mischien dat je daardoor kunt bereiken wat je het liefste wilt, maar in de handel heb je er niks aan. Als je kunt rekenen op z'n boerenfluitjes en je hebt een handelsgevoel en ook nog eens ondernemersgenen, kun je daar alles mee bereiken. Als je weet van jezelf dat je een slechte manager bent, besteed je dat uit aan je bedrijfsleider als dat noodzakelijk is. Een oud Joods spreekwoord is ook: "ik wens je veel personeel". Ook dat heb je dus niet nodig als ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eens gehoord dat in Amerika de echte slimmeriken het kunstje afkijken van de beste ondernemers door als management assistent te gaan werken. Vaak gaat dat helemaal gratis (buiten een eventuele onkosten vergoeding).

 

In Nederland is dat not done heb ik begrepen. Je gaat niet voor niets werken en trainee wordt je alleen bij heel grote bedrijven.

Bijv. http://www.managementtrainee.nl/ Die leiden natuurlijk op om daar liefst binnen het bedrijf beter van te worden.

 

Is er iemand in de richting waar je jezelf wil ontwikkelen die je bewondert? Je kan hem altijd eens een mail sturen.

 

Zelf heb ik ondernemersvaardigheden opgedaan door de diverse Nima marketing cursussen te doen. Achteraf is de praktijk toch altijd de beste leermeester.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar ik ken geen enkele manager die ik bewonder. Dan heb ik nog meer op met die arme sloeber die zich met zijn uitvindingen geen raad weet....

 

Nou poeh, daar kun je inderdaad véél van leren...

 

Ik zou best een tijdje met een marketingmanager als van Tomtom, een CFO als van Ahold of een manager van een groter IT-bedrijf mee willen lopen. Lijkt me zeer leerzaam.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen mag toch wel zijn eigen wensen hebben? In mijn optiek heeft het werk van managers niks met ondernemen te maken. Het zijn gewoon bezoldigde beheerders. Ze mogen idd beslissingen nemen over gigantische bedragen, maar dat is niet hun eigen geld. Als er wordt geinvesteerd, is dat ook niet met hun eigen geld. Bovendien hebben ze meestal de beschikking over allerlei funktionarisen, die alle benodigde gegevens op elk gewenst moment kunnen aandragen. Het managerswereldje is niet mijn wereldje en ook geen ondernemerswereldje.

Ik ben zelf in de 20 jaar dat in ondernemer ben ook tot het gaatje gegaan. Ik heb goede en slechte beslissingen genomen. Ik heb geluk en ongeluk gehad. Maar ik heb uiteindelijk wel mijn zelfontwikkelde producten in de markt gezet. Dat kan zo'n manager nooit beweren.

Link naar reactie
  • 0

Maar daar gaat het niet echt om. Het gaat erom dat je in korte tijd heel veel kunt leren van een domeinexpert, kennis en kunde die je kunt vertalen naar je eigen praktijk.

 

Het gaat er dus niet om of je het leuke of interessante mensen vindt, maar ik zou het zelf best interessant vinden om eens mee te kijken, kennis, ideeën en zienswijzen op te pikken en mee te nemen naar mijn eigen ondernemerspraktijk.

Link naar reactie
  • 0

Noem dan tenminste een echte pionier. Steve Jobs. In een garage begonnen en zijn bedrijf uitgebouwd tot de meest succesvolle computerfabriek die er is. Hij heeft het hele proces vanaf het begin doorlopen en werkt voor een salaris van 1 USD per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Maar daar gaat het niet echt om. Het gaat erom dat je in korte tijd heel veel kunt leren van een domeinexpert, kennis en kunde die je kunt vertalen naar je eigen praktijk.

 

Het gaat er dus niet om of je het leuke of interessante mensen vindt, maar ik zou het zelf best interessant vinden om eens mee te kijken, kennis, ideeën en zienswijzen op te pikken en mee te nemen naar mijn eigen ondernemerspraktijk.

 

Dat staan ze je nooit toe. Er bestaan geen beter bewaakte bedrijven dan die welke door managers worden bewaakt. Dat zijn immers ook maar werknemers en die kun je laten doen wat je goeddunkt.

Link naar reactie
  • 0

Mooie hint om bij een interessant persoon voor mijn ontwikkeling mee te gaan lopen! Had al wel aan een stage o.i.d. gedacht maar dat is niet bepaald interessant aangezien je dan meestal iemand met tijd over als stagebegeleider krijgt. Daar zitten we nu juist niet op te wachten ;)

 

Ken het concept een beetje van zo'n TV serie waar jonge mensen opdrachten krijgen van een topondernemer, zal dat eens opzoeken.

 

Hoe staat jullie tegenover het idee dat ik buiten mijn eigen netwerk ervaring op wil doen? Of hebben jullie zoiets van ga gewoon lekker verder?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn +/- 20 000 bedrijven in mijn regio die in mijn concrete doelgroep vallen. Mijn marktaandeel is <1%. We zitten in de ICT branche voor kleine bedrijven.

 

We zijn op dit moment bezig om door te groeien van alleen maatwerk-producten naar een aantal standaard producten waarmee we onze groei meer gestalte kunnen geven. Het potentieel is hoog het resultaat nog laag.

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Sorry, maar ik ken geen enkele manager die ik bewonder. Dan heb ik nog meer op met die arme sloeber die zich met zijn uitvindingen geen raad weet....

 

Nou poeh, daar kun je inderdaad véél van leren...

 

Ik zou best een tijdje met een marketingmanager als van Tomtom, een CFO als van Ahold of een manager van een groter IT-bedrijf mee willen lopen. Lijkt me zeer leerzaam.

 

Ik heb een jaar gewerkt bij een middelgroot bedrijf. De Directeur was zelf begonnen in zijn garage en het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie dat in de top drie staat van zijn branche. Ik heb van dichtbij mogen meemaken hoe hij het bedrijf leidde en ik heb er veel van opgestoken. Het was erg leerzaam en probeer de goede dingen van hem over te nemen voor mijn eigen onderneming. Voor de rest leer ik in de praktijk.

 

 

 

 

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Precies wat ik bedoelde. Ondernemen is een meervoudig vak. Je moet goed (of liever de beste!) zijn in je vak én je moet goede ondernemersvaardigheden ontwikkelen. Vroeger was het heel gewoon om ergens "in de leer" te gaan. Nu denken heel veel mensen dat een schoolopleiding je klaarstoomt voor de maatschapij maar die stoten vaak heel snel hun neus. Op zich ook weer een leermoment natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit wat voor je. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

 

http://www.rsm.nl/home/master/one_year_masters/mscba_entrepreneurship_new_business_venturing

 

Ik heb zelf wat vakken gevold van deze faculty.

Best interessant, kan energie geven. Hebben leuke invalshoeken..

 

Het is echter ook zeker geen opleiding tot ondernemer. In dat opzicht had ik dat zelf nog wat meer willen zien. Maar het blijft een wetenschappelijke opleiding...

Een theoretische opleiding tot ondernemer bestaat niet, maar wat er het dichtst bij in de buurt komt is een volledige Bedrijfskunde opleiding volgen m.i.

 

Wat opleidingen betreft, is het net als met een rijbewijs.

Zodra je dat papiertje hebt leer je pas echt wat het inhoudt en hoe je moet anticiperen...

 

Groet, Tim

Link naar reactie
  • 0

Ik zit hier een beetje met hetzelfde probleem, ik heb de kunst eigelijk van mn vader afgekeken wat betreft het maken en ontwikkelen van openhaarden ( op gas ) en dit blijft moeilijk maar valt te leren.

Ik kom al vanaf mn 5e in het bedrijf en ben er zo een beetje ingerold, leerde de machines kennen waar wij mee werkte en hielp een beetje mee aan de productie.

 

Later ben ik toen eigelijk op eigen houtje de administratie gaan doen waar toendertijd zeer weinig van klopte en het lukt me nu goed, op dit moment ben ik aan het experimenteren met een soort ERP pakket om een groot gedeelte van het bedrijf te automatiseren waar ik ook allemaal zeer veel van leer. Mijn vader heeft altijd weinig gedaan op dit gebied omdat deze dingen niet in hem zitten, waar zijn kracht echt ligt is in het ontwikkelen van gasopenhaarden en heeft met metaal en andere gebieden veel ervaring. Klanten binding en nieuwe mensen aantrekken is eigelijk incidenteel gebeurd en er is nooit goed achteraan gegaan en we hebben veel slechte dingen meegemaakt.

 

Leuke voor mij was dus dat ik dit wel allemaal goed aan kon gaan pakken en ben dit op eigen houtje eigelijk maar gewoon gaan doen, beetje vrije tijd ingeleverd en dingen zijn ook daadwerkelijk verbeterd. Regel nu ook de meeste dingen maar eigelijk wil ik er nog een studie bij, denk dat ik van een b.v. stage veel kan leren omdat ik eigelijk alleen maar bij mijn vader heb gewerkt. Ik ben nog erg jong en heb alleen een HAVO diploma op zak. Ik denk ook wel dat het kan met alleen mijn HAVO maar heb niet het idee dat het verstandig is en ben toen gaan kijken naar Small Business en Retail management (HBO).

Zijn er mensen die vroeg zijn begonnen met ondernemen of mensen die vroeg wilden beginnen maar toch nog een studie zijn gaan doen en hun ervaringen willen delen? Welke studie zijn jullie bijvoorbeeld gaan doen?

Ik twijfel zelf namelijk nog een beetje over wat nu de verstandigste keuze is.

Alvast bedankt

:)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo HL´ers,

 

Ook ik ben op zoek naar een geschikte opleiding/cursus. Zoals ik hier eerder heb vermeld ben ik bezig met een nieuw tijdschrift. Om dit nu en in de toekomst echt goed neer te kunnen zetten ben ik op zoek naar een cursus die hierop aansluit. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een media opleiding aan de uni van A´dam. Aangezien ik uit het zuiden kom, is dit niet haalbaar voor mij.

 

Heeft iemand tips?

 

Mvg,

 

Oumnaas

Link naar reactie
  • 0

Noem dan tenminste een echte pionier. Steve Jobs. In een garage begonnen en zijn bedrijf uitgebouwd tot de meest succesvolle computerfabriek die er is. Hij heeft het hele proces vanaf het begin doorlopen en werkt voor een salaris van 1 USD per jaar.

 

Bij zulke mensen is er altijd sprake van een overweldigende dosis geluk.....

Niet mee eens? lees dan "Fooled by Randomness" of "The Black Swan" maar eens!

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.