• 0

De Woodstove van Philips

Normaal gesproken heb ik niet zo'n hoge pet op van praktische innovaties door grote bedrijven. Toen iemand in Dar es Salaam (Laura) mij enthousiast vertelde dat Philips een nieuw en practisch houtkacheltje had uitgevonden dat op gewoon hout en vrijwel alle andere brandstoffen werkt, dat veel hitte geeft zonder rookgassen af te geven en dat de helft minder brandstof verbruikt, was ik uiteraard enigzinds sceptisch.

 

Op een mooie avond met vrienden en een paar ondernemers op het terras, haalt Laura dat ding uit haar tas, stopt er wat kleine afvalstukjes hout in, een dopje methanol, een lucifer en ploef het kreng brand. Minutje wachten, fan aan en je kan koken. Prachtig en heet rookloos ronkend vuur.

 

De truuck zit hem in een kleine fan die van onder en van boven lucht aanvoert. De fan werkt op een batarij, die wordt opgeladen voor de hitte van het vuur. Je weet niet wat je ziet. Iedereen wilde er eentje hebben. Ik ook trouwens. Je kan er gewoon thuis op kopen of barbecueen. Wat een geweldig apparaat.

 

http://www.research.philips.com/newscenter/archive/2006/060227-woodstove.html

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wauw... En daar is Philips (wellicht met behulp van HL.nl) dan sinds 2008 al mee bezig. Maar dan heb je wel wat !

Ze zullen het wel tot op de warmtegraad (i.p.v. naad) getest hebben. Ik heb er wel vertrouwen in dat het werkt. Gezien het plaatje van de kampeerders is het prijstechnisch waarschijnlijk niet al te duur, maar nog wel te duur om deze in derde wereldlanden in te zetten. Zoals dat, gezien de oudere berichten van dit draadje wel de intentie was, toch?

Al met al een mooie nieuwe innovatie !

 

Edit: ik heb even d.m.v. de link op "buy now" gelinkt. Prijs valt écht reuze mee $ 75 Als ik kampeerder zou zijn, zou ik hem "zomaar" aanschaffen. Hanteerbaar én handig!!!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Edit: ik heb even d.m.v. de link op "buy now" gelinkt. Prijs valt écht reuze mee $ 75

 

Hmmm, ik moet $ 129,95 betalen! http://shop.biolitestove.com/BioLite-CampStove_p_15.html

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien krijgen HL-leden die in dit topic hebben meegedaan én meegedacht korting ;D

 

Maar okay... Het is niet sjiek...!!! In 3 uur is de prijs gestegen. Heel vreemd. Bij mij stond er namelijk écht $ 75 OOk maar even direct naar een prijsvergelijkingssite gekeken. En daar kost de goedkoopste tot nu toe € 149.

 

Nu wel aan de prijzigere kant, maar ik vind het nog steeds een mooie innovatie! Vormgegeven in een functioneel apparaat !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

BioLite heeft op het eerste gezicht niet zoveel met Philips te maken.

 

Dat hier op het forum over die ontwikkeling gepraat is, wil nog niet zeggen dat HL er enige invloed op heeft gehad. Ik zag vooral veel reacties van mensen die het wel even beter en sneller dan Philips zouden gaan doen. Zonder resultaat.

 

De brander van Philips vind je via de eerdere link naar Chulha.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, als je tegelijk wilt koken is het een leuk ding, maar om alleen iets mee op te laden is het wat minder:

 

Fire power output (peak): 3.4 kw (lo) 5.5 kw (hi)

USB power output: Max continuous: 2W @5V, Peak: 4W @5V

 

rendement <0.1% van brandstof naar electrisch.

 

Als je het eerlijk bekijkt is het voor de hikende/fietsende kampeerder aantrekkelijker om een zonnepaneeltje op zn rugzak te hangen. Als je met een auto onderweg bent is het sowieso onzin, daar zit een accu in waar je met gemak 100 Wh aan toevoegt in een kwartiertje tijd en op 200 ml benzine ;)

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben ook een "home stove" versie. http://www.biolitestove.com/homestove/overview/ het technisch principe is gelijk aan de Philips stove, met dien verstande dat deze werkt.

 

"arme mensen" in de derde wereld kunnen maximaal 120 dollar betalen voor een efficiënte cooker. Dat halen ze er in een klein jaar uit met besparing op brandstof.

Ghana-DSC_1116-265x185.JPG.5a341e0d3315bf0ce25988d040e16896.JPG

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben ook een "home stove" versie. http://www.biolitestove.com/homestove/overview/ het technisch principe is gelijk aan de Philips stove, met dien verstande dat deze werkt.

 

"arme mensen" in de derde wereld kunnen maximaal 120 dollar betalen voor een efficiënte cooker. Dat halen ze er in een klein jaar uit met besparing op brandstof.

 

Die Homestove heeft het voordeel dat die werkt als "Rocket stove". Op zich werkt die al efficiënter dan een "gewoon" houtvuurtje, maar verder heeft die het voordeel boven de Campstove dat de houtinvoer van voren plaatsheeft (bij de Campstove van bovenaf).

 

Zie ook http://www.biolitestove.com/homestove/homestove-technology/, in het bijzonder http://www.biolitestove.com/Media/HomeStove/Technologies/Innovation.jpg

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.