• 0

Moet mijn product 'gekeurd' worden voordat ik het mag verkopen

Ik sta op het punt om een partij latex en rubberen carnavalsartikelen in China te kopen.

Nu is mijn vraag of de producten hier in Nederland eerst gekeurd moeten worden (bv op schadelijke stoffen of iets dergelijks) voordat ik ze mag verkopen.

 

Weet iemand hier iets meer over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is niet verplicht, maar zodra jij spullen importeurt van buiten de EU word jij als producent gezien en als deze producten schadelijk zijn ben jij verantwoordelijk!

 

Zie ook deze link:

 

http://www.mkbservicedesk.nl/1822/aan-welke-eisen-moeten-producten.htm

 

Verder moet ook aangifte gedaan worden van de goederen, volgens mij als je dit via Fedex of een dergelijk bedrijf op laat sturen zullen zij het gedoe met de douane voor je doen. Dit doen ze alleen niet gratis en versturen is ook duurder.

 

Meer staat in deze link.

http://www.mkbservicedesk.nl/1813/importeren-vanuit-landen-buiten.htm

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo spectaculair wat ik wil importeren,namelijk latex en rubberen carnavalsproducten, maar toch.

Is het voldoende als ze het CE-keurmerk hebben, of toch nog niet?

Wat kan ik dan doen om ze goedgekeurd te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

CE-keur is inprincipe een goede standaard, voor meer vragen zou je kunnen bellen met de voedsel en waren autoriteit. Zei testen onder andere of producten veilig zijn. Website is www.vwa.nl en als je dan de link producten volgt staat onderin een 0800 nummer, waarschijnlijk dat je hier meer informatie in kan winnen ;)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo spectaculair wat ik wil importeren,namelijk latex en rubberen carnavalsproducten, maar toch.

Is het voldoende als ze het CE-keurmerk hebben, of toch nog niet?

Wat kan ik dan doen om ze goedgekeurd te krijgen?

 

Anders dan hierboven gesteld kan de VWA in dit kader weinig betekenen dan algemene informatie verschaffen. De Voedsel en Waren Autoriteit is primair de toezichthouder voor wat betreft de veiligheid van voedsel en waren. Vanuit de voorlichtende taak kunnen zij algemene informatie verschaffen, maar veel meer doen ze in principe niet.

 

Voor het verkrijgen van een CE-markering zal allereerst bekeken dienen te worden of het product voor een CE-markering in aanmerking komt. De CE-markering geef aan dat het product voldoen aan de Europese richtlijnen voor veiligheid en gezondheid. Wanneer een product voorkomt op de lijsten die in de richtlijnen zijn genoemd dan is de CE-markering een verplicht onderdeel voordat de producten in de handel mogen worden gebracht.

 

Voor meer informatie over een CE-markering verwijs ik kortheidshalve naar de website van Eganed. Daarin is ook informatie te vinden over de wijze waarop een CE-markering kan worden verkregen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo spectaculair wat ik wil importeren,namelijk latex en rubberen carnavalsproducten, maar toch.

Is het voldoende als ze het CE-keurmerk hebben, of toch nog niet?

Wat kan ik dan doen om ze goedgekeurd te krijgen?

 

Als er iemand huiduitslag krijgt van de kleurstoffen in het rubber (of erger) draai jij op voor de schade. Ik zou dit soort goederen niet op de markt willen brengen zonder ze afdoende gekeurt te hebben.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo spectaculair wat ik wil importeren,namelijk latex en rubberen carnavalsproducten, maar toch.

Is het voldoende als ze het CE-keurmerk hebben, of toch nog niet?

Wat kan ik dan doen om ze goedgekeurd te krijgen?

 

Als er iemand huiduitslag krijgt van de kleurstoffen in het rubber (of erger) draai jij op voor de schade. Ik zou dit soort goederen niet op de markt willen brengen zonder ze afdoende gekeurt te hebben.

 

Ik ben van plan een aantal van deze maskers te importeren en te laten checken bij de juiste instanties. Daarna wil ik ze in partijen in eerste instantie via markplaats.nl verkopen. Ben je dan ook verantwoordelijk?? Niet dat ik dan ineens rommel ga verkopen, integendeel zelfs, maar ik ben er wel benieuwd naar.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben van plan een aantal van deze maskers te importeren en te laten checken bij de juiste instanties. Daarna wil ik ze in partijen in eerste instantie via markplaats.nl verkopen. Ben je dan ook verantwoordelijk??

 

Ja, je bent als importeur van goederen afkomstig van buiten de EU zelf verantwoordelijk voor de productaansprakelijkheid. Je kunt die verantwoordelijkheid niet uitsluiten noch overdragen.

 

Eventuele schade als gevolg van giftige/gevaarlijke stoffen, ontwerpfouten en productiefouten zal door schadelijdende partijen op de importeur worden verhaald. Vervolgens kun jij (of je eventuele verzekeraar) proberen die schade te verhalen op de oorspronkelijke fabrikant.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Twee kleinte puntjes:

1 testen zijn vreselijk duur. Verwacht niet voor minder dan een paar duizend euro per model klaar te zijn.

 

2 Chinese producenten wisselen vaak vaker van leverancier dan van ... (vul iets snel wisselends in). Een eerste partij laten testen heeft dus normaal gesproken weinig zin omdat je uiteindelijke product vaak uit geheel andere componenten bestaat.

 

Goedkope oplossing. Vind 5 mensen die je maskers opzetten terwijl de rest van de maskers op de boot staat. Als zij er niet ziek van worden zal het mogelijk goed zijn.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.