• 0

Angst van webshop

hallo iedereen

 

ik ben reeds enkele jaren actief als chocolatier.

ben dus een echte belg...

anyway, ga altijd volledig mee met mijn tijd qua vernieuwing en bepaalde

creaties met chocolade.

nu, om volledig mee te gaan met de tijd denk ik er al enkele maanden over om een webshop te openen

en mijn welgesmaakte eigen gemaakte pralines en chocolade online te verkopen.

hiervan lig ik al een tijdje wakker... heeft dit kans op slagen? zijn er al niet teveel?

ben daar echt niet in thuis in die markt.

hoe kan ik mij onderscheiden van al die fabriekschocolade webshops?

duurder zijn? mooiere webshops?

ik geraak er maar niet uit! een duwtje in de rug is zeker welkom.

geef me tips, breek me af, whatever! geef uw mening.

beleefde groeten

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Mij lijkt het een sterk plan.

 

- Koppel je offline verkopen aan je online verkopen. (aan de binnenkant van je doosje je webadres.

- Richt je op de klanten die wat meer te besteden hebben/ wat meer waarde hechten aan kwaliteit. (particulier maar zeker ook bedrijven) Dit is een leuk cadeau id voor op je werk. Lekker makkelijk bestellen vanaf kantoor.

- Maak de mogelijkheid om een "proef"pakket te bestellen op je webshop -> 1 of 2 pralines: klanten die jou alleen kennen van je webshop en die het wel eens willen proberen, maar geen hele doos willen bestellen. Voor een paar euro, incl. verzendkosten.

- Als dat proefpakket eenmaal binnen is en er is geproefd... Als het naar meer smaakt zullen ze "meer" bestellen

 

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

bedoelt u dan gewoon oscommerce? deze lijkt mij het beste om dit te gebruiken?

met die bedrijfslogo's en feesten wil ik niet meedoen.

die markt wordt door veel mensen bespeeld.

als volwaardig chocolatier wil ik mij toespitsen op het produceren van high quality pralines en combinaties

die je moeilijk vind.

logo op chocolade is heel goed voor fabriekspralines die zo hun machines kunnen instellen.

exclusief zijn is niet de grote massa bespelen, maar prijzen koppelen aan hoge kwaliteit

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 1

nu met gewone wijn, eens op punt mag dat al eens zijn met chateau petrus.

blijven vernieuwen. ik droom er snachts zelfs van! sweet chocolate dreams!

 

Mauroz je klinkt als een liefhebber / professional en zou zeker je pralines eens willen proeven. Máár mijn enthousiasme is gebaseerd op het idee dat je de webshop naast een goed draaiende chocolaterie wilt opzetten. Dat zou een relatief kleine investering zijn. Ik begrijp nu dat je in loondienst bent en een eigen bedrijf op wilt zetten.

 

Als je vanuit die situatie een bedrijf wilt starten kan ik niets anders zeggen dan: "maak een ondernemingsplan!!" Je vragen als 'moet ik op de markt gaan staan' en 'is de markt een idee' zijn leuk maar getuigen niet van ondernemerszin. Zorg dat je weet waar je je omzet vandaan haalt. Hier vragen kan natuurlijk maar je product is zo specifiek dat je geen concrete antwoorden zult krijgen. In ieder geval niet zo concreet dat het je je inkomen zal waarborgen.

 

Huur een kraam op een braderie met je pralines en kijk wat je verkoopt. Zoek naar gegevens of pralines een impulsaankoop zijn of regulier (en dus mogelijk via een webshop) aangeschaft worden. En ga zo verder.

 

Mijn aanbod om je shop te promoten (aangenomen dat je 'goddelijke' chocola levert) blijft natuurlijk staan. Maar zoek uit of dat een verstandig is. Met specifieke vragen op dit forum met voorwerk van jouw kant is dat niet heel moeilijk.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb wellicht een leuk idee voor je.

 

Door mijn huidige groei heb ik enorm veel baat bij als facturen zo snel mogelijk betaald worden. Vanochtend heb ik een grote parij geleverd en bij thuiskomst contact opgenomen met de opdrachtgever. Als hij nou zorgt dat deze week de factuur betaald wordt, dan krijgt hij van mij een doos met vijf Kevertjes. Ik weet namelijk dat hij Kevergek is.

 

Wellicht kun je hier wat mee: profileer je als snelle leverancier van bonbons of wat ook in opdracht van bedrijven.

Jou opdrachtgever is gebaat bij een snelle betaling van een factuur van hen en spreekt met hun afnemer af dat als zij een rekening snel betalen, ze een doos bonbons van jouw bedrijf krijgen als beloning.

Uiteraard doe je helemaal niets op incasso gebied, maar wellicht kun je een service op deze manier onder de aandacht brengen? Dat jullie in opdracht van een klant bonbons leveren bij hun afnemer, nadat klant overeengekomen is dat een rekening snel betaald word met als beloning een doosje heerlijke bonbons van jullie.

Als bedrijf zou ik niet weten hoe ik morgen bonbons bij bedrijf Y zou moeten laten bezorgen, als dank ergens voor.

 

En ik ben hiervoor dus op zoek naar bonbons of chocolaatjes in de vorm van mijn Volkswagenbus! Ik kan deze service wel gebruiken en ik als opdrachtgever en jij als leverancier van de chocolade hebben weer iets aparts!

 

Goh, wat een warrig verhaal, snap je het nog?

 

{Edit} even wat verduidelijkt{/Edit}

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Hallo

 

De webshop is zo goed als afgewerkt en komt normaalgezien online in oktober.

Ik heb voor mezelf de nodige tijd genomen om alle struikelblokken en hindernissen te controleren zodat ik er effectief kan staan vanaf dag 1.

Idd de verzending was het moeilijkste probleem om aan te pakken. Ik heb contact gehad met verschillende firma's ivm isolerende materialen voor mijn verpakking, gaande van superduur tot redelijk. Goedkoop dus niet gevonden. Alhoewel ik vind dat ik daar niet op mag besparen om de pralines in de allerbeste omstandigheden te kunnen bezorgen aan mijn klanten.

Zo kwamen er nog 1001 dingen op me af waar ik werk van moest maken.

Algemene voorwaarden van de shop, verzendingskosten verschillen ook enorm van streek tot streek, productfoto's die de luxe van de chocolade overbrengen in een beeld, etc

In het begin lijkt het allemaal simpel... "laten we eens een webshop opstarten om inkomen te genereren..."

Als je het leest hier op het forum zijn er heel veel mensen die iets willen ondernemen op internet.

Mijn tip: Neem je tijd!

Haast en spoed...

Daarnaast ben ik nu volop bezig met het uitwerken van mijn online reclamecampagne. Sites contacteren die over mijn product willen schrijven, bloggers over chocolade, choladeclubs, etc etc

Waar ik me ook in aan het verdiepen ben voor ik online ga is het onderdeel relatiegeschenken. Hoe de firma's te benaderen, wat kan ik hen aanbieden. En... het onderdeel dropshipping. Ondertussen heb ik wereldwijd al een 20 tal webshops bereid gevonden om mijn product aan te bieden in hun shop.

Hiermee heb ik meer kans op slagen als het eens rustig is in mijn eigen webshop. Alles op 1 paard zetten is dus nooit goed vind ik.

Tot slot heb ik nog een kleine niche gevonden met mijn product, maar dit hou ik nog even voor mij tot ik online ben. Kwestie van het nog wat spannend te houden.

Nog 1 iets; overal in Belgie crisis... behalve... chocolade export blijft groeien!! Hopelijk kom ik binnenkort bij het topic "de grote YES momenten" In ieder geval, niemand kan me kwalijk nemen dat ik het tenminste niet heb geprobeerd.

Groeten allemaal

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 1

Ongevraagde tip die ik ook ongevraagd heb gekregen hier van Jeroen Bakker:

Release early release often

 

Google er maar eens op, bijvoorbeeld dit artikel http://www.paulgraham.com/startuplessons.html

 

Voor mij echt een eyeopener en de zet die ik nodig had om gewoon online te gaan ook al wilde ik nog zoveel dingen vooraf doen. Je kunt de site beter lanceren en luisteren nr opmerkingen van klanten en derden dan de site helemaal 'perfect' willen maken want dan is de site perfect voor jou maar misschien niet voor klanten.

 

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mauroz,

 

Ik ben gek op chocolade. Dus ik ben al een potentiele klant. ;D

Ik heb nog nooit chocolade online besteld. Dat zou ik dus alleen doen om het als cadeau te geven. Ik denk dat dat voor 90% van de mensen geldt of ze moeten jouw chocolade een keer gekregen hebben en zijn er zo gek op dat ze ze voortaan online bestellen.

 

Ik heb ff snel gegoogeld op < chocolaterie> . Krijg ik allemaal meer of minder mooie sites van chocolade-makers – maar nergens vind ik een bestelknop. :(

 

Google ik op ‘chocolade bestellen/online/cadeau of zoiets’ krijg ik inderdaad online shops, maar die zien er meer naar ‘fabriek’ uit.

 

Ik zou zeggen: ga wat uurtjes op het internet zitten, bekijk het aanbod als ‘klant’, vraag in jouw omgeving wanneer ze waar en waarom chocolade zouden bestellen en je komt een heel eind. Hier zul je toch een klein marktonderzoekje voor moeten doen.

 

Je kunt je met je chocolade op de hele particuliere markt richten, alleen op bedrijven, alleen op bepaalde groepen – you name it.

 

Succes ermee en ik hoor graag als je online bent. :D

 

Link naar reactie
  • 0

Wat kan er nu misgaan met een webshop ?

 

Zoals mijn voorganger ook al aangeeft valt er helemaal niet zoveel te bestellen online als het gaat om handgemaakt pralines.

Het enige probleem lijkt mij hoe je pralines zonder veel schade kan verzenden, zeker met de huidige zomerse omstandigheden.(Wit of glanzend omhulsel ?) Mocht je dat trouwens eens willen testen (voedsel en waren autoriteiten) dan zijn er in de handel kleine temperatuur modules verkrijgbaar die de gegevens gedurende enkele dagen opslaan in het geheugen.

 

Wat ik zelf trouwens moeilijk vind bij Pralines is te weten welk soort ik het beste kan kopen als ik het voor iemand anders kan kopen. Als vakman weet jij vast wel welke soorten bij vrouwen favoriet zijn en waar mannen van houden. Zo kun je alvast een stukje twijfel wegnemen. Een goed uitgedacht assortiment lijkt me dan ook geen overbodige luxe.

En natuurlijk de luxe cadeauverpakkingen waar dan misschien nog wel een beschermende verpakking omheen zit, hou ook dan weer rekening met de maximale afmetingen die nog door een brievenbus passen en de eventuele schok die de val van het pakketje veroorzaakt.

 

Verzendkosten maken in verhouding een groot deel uit van de kosten voor de klant, een pakketje maakt het nog duurder als omdat dat niet door de brievenbus past. Zoek naar een formaat dat door de brievenbussen past zoals de posterijen dat voorschrijven.

 

Of het zinvol is kun je alleen maar achter komen door het gewoon te proberen, je kunt ook beginnen met een eenvoudige webshop die niet teveel kost, maar gezien je product is het misschien beter een een stijlvolle site te hebben waar het water al van door de mond gaat lopen.

Hou ook rekening met de manier waarop mensen willen betalen online, in Nederland is iDeal een veel geaccepteerde manier maar ook Paypal is in opmars. Wat in Belgie gebruikelijk is zou ik zo niet weten.

 

Eerlijk gezegd zou ik eerder wakker liggen van succes.

 

 

PS laat even weten als je je shop opent en ook in Nederland levert. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat verzenden lijkt me inderdaad ook een probleem. Wellicht dat pralines de buitentemperatuur nog wel verdragen, maar het kan fors oplopen als bijv zon tnt busje een uurtje ergens in de zon geparkeerd staat. Je zou dat inderdaad kunnen testen met zo'n tempertuurlogger in een pakje, maar of dat garanties biedt? Misschien komt het maar 1 op 50 keer voor dat de temperatuur in zo'n busje oploopt tot 50 graden, maar dan heb je wel gegarandeerd een ontevreden klant die chocomel ipv bonbons geleverd krijgt.

Link naar reactie
  • 0

nog eens hallo

 

pralines worden verpakt in eigen bedrukte doosjes.

daarond cadeauverpakking

daarna gaat het in een isothermische verpakking

daarna opblaaskussentjes in plastiek voor bescherming

daarna in een grotere doos

 

is allemaal noodzakelijk om kwaliteit te garanderen

pralines voor de vrouwen? geen probleem hoor

wit met champagne of lavandel?

keuze genoeg.

ik zal er dan maar best eens werk van maken hé van mijn webshop.

 

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 0

Over dat verzenden: misschien kun je aan "De Post" of TNT wel vragen of ze jouw bestellingen (mits gemarkeerd met ....) in de passagiersuimte meenemen -> airco vaak, anders raampje open. Anders kom je, in de zomermaanden, al snel uit bij geconditioneerd transport. Dan worden die verzendkosten wel erg hoog voor die pralines. Aan de andere kant: super-high-end klanten (en bedrijven/eigenaren van...) zullen het ge-wel-dig vinden dat hun doosje van Chocolatier die-en-die persoonlijk, via geconditioneerd transport gebracht wordt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat je hier geen fixed fee prijzen over zult kunnen vinden en dat het afhankelijk van het aantal KM'ers zal zijn. Bel wat maatschappijen op, of vraag online wat prijzen op. Het zal niet goedkoop zijn denk ik. Maar voor je "Specialty offer" op je website, hebben misschien een enkeling het er wel voor over ;)

 

Probeer het eens eerst zelf te vervoeren met dat thermisch papier. Laat het eens staan in de auto wanneer deze een uur in de zon staat geparkeerd. Misschien is het niet eens nodig dat speciale vervoer?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Geconditioneerd vervoer is bij de gewone pakketdiensten niet mogelijk.

Alleen bepaalde koeriersdiensten doen aan geconditioneerd vervoer met dito prijskaartje.

 

Zoals je echter omschreef de pralines te verpakken voorzie ik niet al teveel problemen, je staat er echt verbaast van hoelang je spullen koel kunt bewaren in een geisoleerde verpakking. Daarbij is koeling voor chocolade ook weer niet de bedoeling.

 

In het verleden verzond ik plantenmateriaal (super kleine stekjes) in dozen met een beetje piepschuim als eromheen als het warm was. Alleen bij extreem hoge temperaturen ging dat mis. Daarbij moet vermeld worden dat dit type plantjes gevoeliger is voor warmte dan de pralines van de TS.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk juist dat je daar zeker een markt mee hebt.

Denk dat mensen best bereid zijn wat te betalen om vanuit hun luie stoel in nederland echte belgische chocolade te bestellen.

Zorg dat je ook echt de luxe van belgische chocolade toont op je website.

 

Over dat verzenden: misschien kun je aan "De Post" of TNT wel vragen of ze jouw bestellingen (mits gemarkeerd met ....) in de passagiersuimte meenemen -> airco vaak, anders raampje open. Anders kom je, in de zomermaanden, al snel uit bij geconditioneerd transport.

 

Vergeet dat maar gerust, de bezorgers van TNT zijn nog de dom/lui om door hun zelf aangeboden diensten als enkel huisadres te respecteren. Als je die dienst gebruikt, er nog een extra sticker opplakt met die melding dan nog leveren ze het rustig bij de buren af en stoppen ook nog eens geen briefje bij de klant in de bus. Dus verzoeken om speciaal in de kabine te mogen kan je absoluut vergeten!

 

Overigens zal het met de speciale thermo verpakkingen die je zegt verder geen probleem mogen zijn. Overigens kan je dat natuurlijk ook testen in een oven die je op 50 graden zet en een langere tijd laat aanstaan om daarna te zien wat het effect op je product is.

Link naar reactie
  • 0

Dan is er ook nog het probleem van de taal van de site.

Aan hoofdtaal had ik gedacht nederlands.

Daarnaast nog in het Engels.

ik dacht er ook aan om het in het russisch en chinees te doen?

of zouden die ook wel allemaal engels begrijpen?

 

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 0

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat Engels genoeg is, maar wie weet is het wel een markt. Hou er in ieder geval rekening mee dat als je een site in een bepaalde taal hebt, mensen ook verwachten dat ze met je kunnen communiceren in die taal.

 

Het kan wel, maar dan moet je op je contact pagina heel duidelijk zijn dat contact enkel in bepaalde talen mogelijk is.

Maar inderdaad is dat weer geen pluspunt.

Zou inderdaad beginnen met een shop in de taal/talen die je zelf beheerst en als dat een succes is kan je latijd verder uitbreiden.

denk er ook aan dat als je het in 20 talen/landen lanceert je het ook in al die landen moet gaan promoten, je kennis van de lokale behoeftes en wensen moet hebben, je rekening moet houden met de wetten en regels uit dat land enz...

 

Maak het jezelf dus niet direct te moeilijk, een webshop starten en succesvol krijgen is al moeilijk genoeg voor 1 a 2 landen.

Link naar reactie
  • 0

Qua taal is het maar net wat je markt is. Als je vnl in vlaanderen en nederland wilt verkopen kun je met nederlands volstaan.

 

Wil je wel europabreed gaan leveren, maar niet een specifiek land targetten, dan kom je met een engelse versie een heel eind. Als je vanuit en voor belgie opereert lijkt me frans ook een logische toevoeging, vermits je het inderdaad zelf spreekt.

Link naar reactie
  • 0

Mensen zoeken in hun eigen taal -> resultaten worden gegeven in hun eigen taal. Dus tenzij je website ook in hun taal gemaakt is, is de kans erg klein dat je voor zult komen in hun zoekresultaten.

 

Heb je een outlet in China dan? Lijkt me toch een beetje moeilijk qua verzending? Ik zou me eerst concentreren op de landen waar je de taal van spreekt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Houd er rekening mee dat je in sommige landen aan de wetten van dat land moet voldoen zodra je in hun taal de producten aanbied (Duitsland is er zo één dacht ik). Elk land heeft zo haar eigen wetten en regels voor internetverkopen.

Je zou dus voor al die landen een advocaat moeten huren (uit dat land) om goede voorwaarden op te stellen en te checken of je wel aan de wet en regelgeving van dat land voldoet.

 

Dit is niet om je bang te maken maar het wel iets om over na te denken. Je kan je in eerste instantie alleen op Belgie en Nederland richten om te kijken hoe het gaat..

 

Succes er mee!!

Link naar reactie
  • 0

Goed,

 

dan zal ik opteren om te beginnen in nederlands, frans, engels en duits. (vermits duits toch een klein taalgebied is in belgië in de grensstreek)

outlet in china is er niet hoor. moest je mij willen sponseren... ik wil je gerust mijn rekeningnummer doorsturen hoor. ;)

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.