• 0

Freelance grafisch ontwerper + baan

Hoi,

ik heb sinds 1 augustus in Kvk eenmanszaak aangemeld. Op dit moment heb ik geen opdrachtgevers maar ben hard opzoek ook naar een baan.

Ik wil parttime/fulltime werken en als freelance af en toe.

 

Hierbij heb ik een paar vragen want is helemaal niet duidelijk voor mij:

1. Als ik geen winst uit onderneming maakt, en niet zich afschrijft uit KVk register, wat dan? Of als ik bijvoorbeeld minder dan 15 uur per werk als freelance werk?

2. Heb gelezen dat winst uit eenmanszaak kan ik bijtellen bij jaarlijkse aangifte van mijn loon, is het zo?

3. Heb lezen dan als ik minder dan 1.345 per jaar als freelancer verdien dan deze is belastingvrij?

4. Op dit moment krijg ik teruggave (algemene hefftingskorting) van BD omdat mijn ficale partner werkt en ik niet. Wat gebeur er mee met die teruggave als ik eenmanszaak heb, maar geen winst?

5. Wat gebeurt als ik toch heb geregistreerd bij KVK en BD eenmanszaak maar verder helemaal niks mee doen? In het gevaal als ik allen ga in vastedienst werken? heeft het gevolgen in boete, belastingen enz?

 

dankje

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Als ik geen winst uit onderneming maakt, en niet zich afschrijft uit KVk register, wat dan?

 

Dan niets, je betaalt gwoon de jaarlijkse KvK bijdrage en zorgt voor correcte BTW aangifte.

 

Of als ik bijvoorbeeld minder dan 15 uur per werk als freelance werk?

 

ook niets.

 

2. Heb gelezen dat winst uit eenmanszaak kan ik bijtellen bij jaarlijkse aangifte van mijn loon, is het zo?

 

Als je zowel loon krijgt als winst uit eenmanszaak (meestal is die winst dan veel lager gezien de tijdsbesteding aan de baan) geef je die winst op als 'resultaat overige werkzaamheden' bij de aangifte inkomstenbelasting. Let op: als je gebruik wilt maken van ondernemersvoorzieningen als ondernemersaftrek, moet je aantoonbaar genoeg tijd besteden aan je eenmanszaak activiteiten. Zie www.belastingdienst.nl .

 

3. Heb lezen dan als ik minder dan 1.345 per jaar als freelancer verdien dan deze is belastingvrij?

 

dat weet ik niet maar kijk bij de site van de belastingdienst. Als je totale belastbaar inkomen (dus ook met dat uit loon erbij geteld) lager is dan 1345 EUR zou dat wel kunnen kloppen.

 

4. Op dit moment krijg ik teruggave (algemene hefftingskorting) van BD omdat mijn ficale partner werkt en ik niet. Wat gebeur er mee met die teruggave als ik eenmanszaak heb, maar geen winst?

 

Niets. De algemene heffingskorting geldt voor jouw totale inkomen, inclusief eventueel loon.

 

5. Wat gebeurt als ik toch heb geregistreerd bij KVK en BD eenmanszaak maar verder helemaal niks mee doen? In het gevaal als ik allen ga in vastedienst werken? heeft het gevolgen in boete, belastingen enz?

 

je HOEFT niets te doen met een eenmanszaak, als je bij de KvK maar je jaarlijkse bijdrage betaalt, en voor de fiscus je BTW aangifte doet en een correct inkomstenbelastingsaangifte. Geen boetes, niets. Maar: als je niets doet met je eenmanszaak zul je vermoedelijk elk jaar aangifte moeten doen, en als je alleen loon krijgt hoeft dat vaak niet. De ingehouden loonheffing (door je werkgever) is dan vaak ook de eindheffing. Als je wilt stoppen met je eenmanszaak schrijf je je uit bij de KvK en meld je de beeindiging van je eenmanszaak bij de belastingdienst.

 

 

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, nu is mij wel duidelijk !

 

Ik had gewoon twijvels of ik wel goed stappen had gezet, eerst inschrijven dan pas opdrahctgevers zoeken.

Het probleem is dat ik kan niet zo makkelijk opdrachtgerver vinden, heb wel een paar maar dei zeggen dan als ik iets heb dan zeg ik het je. Daroom ben ik nu opzoek naar werk maar valt ook erg tegen, want alle ontwerpstudios waar ik wel wil werken hebben geen vacatures op dit moment.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bied je diensten aan in het vraag en aanbod gedeelte van Higherlevel!

 

Wie weet zijn er geïnteresseerden. De zwakste "schakel" bij mijn werkzaamheden is altijd het grafische gedeelte. Dat besteed ik daarom vaak uit. Wie weet ook een keer bij jou ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hmm daar was ik niet van op de hoogte. Waarom zie ik Edo daar dan staan met zijn bedrijfsactiviteit? Pitchen? Omdat het gratis is?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Omdat het geen commerciële oproep is namens een commercieel bedrijf, maar een kans voor ondernemers op extra exposure. Dat is toch alleen maar goed als dat op HL aangeboden wordt?

Absoluut. Heb ook zeker geen bezwaar.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Nog vraagje over zorgtoeslag.

Hoe berekenen zijn de hoogte van zorgtoeslag als ik niet weet welk inkomen zal ik hebben omdat op dit moment werkt niet en heb geen opdrachtgevers? Of kijken zij allen naar het geheel jaar inkomen en als het meer is dan verwacht dan moet ik terugbetalen?

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik een eenmanszaak heb en hierbij uren maak. Ongeveer 15 uur, net niet genoeg om winstl te maken maar alleen een urenvergoeding. Dat ik hiernaast ook nog een andere baan heb bij een andere werkgever. Is het dan zo dat ik te maken krijg met 2 verschillende belastinggroepen? 1 Groep die zwaarder belast wordt dan de ander?

Dit is namelijk wel zo als je gedetacheerd of uitgezonden wordt.

 

Een andere vraag : Op wat voor manieren valt er winst te maken? Winst is een breed begrip en kan op verschillende manieren opgevat worden. Stel dat je een aantal uur werkt en het geld wat je hiervoor ontvangt vergoed het aantal gemaakte uren, hoe is het dan nog mogelijk om hiernaast ook nog winst te creeeren?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een andere vraag : Op wat voor manieren valt er winst te maken? Winst is een breed begrip en kan op verschillende manieren opgevat worden. Stel dat je een aantal uur werkt en het geld wat je hiervoor ontvangt vergoed het aantal gemaakte uren, hoe is het dan nog mogelijk om hiernaast ook nog winst te creeeren?

 

 

Winst voor een eenmanszaak (in de inkomstenbelasting) is heel simpel:

 

geld eind van het jaar

-/- geld begin van het jaar

-/- storting in het zakelijke vermogen

+ prive opnames

= winst (of te wel vergoeding voor de gewerkte uren).

Link naar reactie
  • 0

...

Een andere vraag : Op wat voor manieren valt er winst te maken? Winst is een breed begrip en kan op verschillende manieren opgevat worden. Stel dat je een aantal uur werkt en het geld wat je hiervoor ontvangt vergoed het aantal gemaakte uren, hoe is het dan nog mogelijk om hiernaast ook nog winst te creeeren?

 

 

Anna, ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt. Winst is simpelweg omzet minus kosten. Winstberekening is complexer want afhankelijk van allerlei fiscale regels.

 

Als in jouw geval te weinig winst gemaakt wordt gelden 1 of beiden van de volgende situaties:

- je kosten zijn te hoog

- je omzet is te laag

 

Zowel aan het een als aan het ander kun je zelf wat doen. Als je kosten niet te verlagen zijn, moet je je omzet verhogen om meer winst te maken. Ofwel meer uren maken, ofwel hogere tarieven vragen, of beide ;D, en daarbij zorgen dat je kosten niet sneller stijgen dan je extra omzet.

 

Ik kan je sterk aanraden een goed boek te lezen over freelancen. In de bibliotheek of boekhandel is genoeg te vinden op dit gebied.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik een eenmanszaak heb en hierbij uren maak. Ongeveer 15 uur, net niet genoeg om winstl te maken maar alleen een urenvergoeding. Dat ik hiernaast ook nog een andere baan heb bij een andere werkgever. Is het dan zo dat ik te maken krijg met 2 verschillende belastinggroepen? 1 Groep die zwaarder belast wordt dan de ander?

Dit is namelijk wel zo als je gedetacheerd of uitgezonden wordt.

 

Deze was nog niet beantwoord, geloof ik. Voor de IB maakt het allemaal niet uit hoeveel banen je naast elkaar hebt. Aan het einde van het jaar kijk je hoeveel je verdiend hebt, inclusief de onderneming, en daar betaal je belasting over. Ingehouden loonbelasting kun je daar weer mee verrekenen. Het is dus niet zo dat als je gedetacheerd of uitgezonden wordt, dat je zwaarder belast wordt.

 

Dit lijkt vaak zo, omdat maar 1 werkgever rekening mag houden met alle heffingskortingen, etc. en de ander dus meer LB zal inhouden. Maar uiteindelijk maakt dat dus niet uit. En bij ondernemers wordt geen LB ingehouden, want die hebben gee loon. Wat wel zo is, is dat van iedere euro die je meer verdient, je meer belasting moet betalen dan je gemiddeld betaalt. Dat komt door het progressieve tarief. Maar dat heeft ook weer niets te maken met hoeveel werkgevers je hebt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En de genoemde 1345 euro betreft de BTW en dan de kleine ondernemersregeling. Als je per saldo minder dan 1345 euro BTW in een jaar moet afdragen, dan wordt dit 'kwijtgescholden'. Dat bedrag van de kwijtschelding moet je dan wel weer opnemen als omzet.

 

Verder staat er genoeg over de kleine ondernemersregeling op deze fantastische site.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb net BD gebeld, misschien deze info voor iemand nuttig kan zijn:

 

Teruggave:

als je meer dan 6400 euro per jaar verdient dan vervalt de heffingskorting

Als je ongeveer 3000 euro per jaar verdient heb je nog recht op de helft ervan.

Dit is allemaal in te vullen op het aangifteformulier.

 

Zorgtoeslag:

je hebt recht op zorgtoeslag als we samen minder dan 47.020 per jaar verdienen, mits

je NE-zorgverz. hebt en ouder bent dan 18 jaar.

 

:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.