• 0

Hypotheekrente aftrek voor B.V.

Beste allen,

 

Hoe wordt de hypotheekrente bij een zakelijke hypotheek voor een B.V. verrekend? Is het mogelijk om dit zoals een privé hypotheek elk maand van belastingdienst terug te vragen? Of wordt dit op een andere wijze gedaan.

 

Graag uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een BV is spake van een verlies & winstrekening, Rentelast van een hypotheek voor een zakelijk pand wordt als kostenpost gezien en aldus op de W&V rekening verantwoord, (in mindering gebracht van de opbrengsten).

 

Jaarlijks wordt aan de fiscus een opgave gedaan van de resultaten en afhankelijk van deze resultaten wordt belasting geheven/ betaald.

 

Dit werkt dus geheel anders dan bij een privé hypotheek. !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Crow,

 

De hypotheekrente op een hypotheek van de BV komt in mindering op het resultaat van de BV. De BV maakt daardoor minder winst en dus betaalt zij minder VPB.

 

In de IB is er sprake van een voorlopige teruggave voor iemand die in loondienst is. Bij diegene wordt immers elke maand loonbelasting ingehouden, dus kun je die deels terugvragen.

 

Een BV kent geen voorheffing, anders dan de voorlopige aanslag VPB. Die is gebaseerd op een schatting van de winst. Het is dus aan jou of jouw adviseur om te zorgen dat die voorlopige aanslag gebaseerd is op de winst inclusief de renteaftrek op de hypotheek. Zo betaal je in elk geval niet te veel.

 

@Karel: afschrijven op een hypotheek of de rente? Dat is nooit zo geweest. Op het pand wel, maar dat is hier niet aan de orde.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard het pand, maar weet TS dat dan? Hoeveel % is dat tegenwoordig?

 

Karel

 

Ongetwijfeld. Hangt ook van het pand af. Sinds 2007 zijn er nieuwe regels van kracht:

 

pand in eigen gebruik mag je afschrijven tot 50% van de actuele WOZ-waarde (=restwaarde)

pand ter belegging (verhuur) tot 100% van de WOZ-waarde.

 

In beide gevallen is 2,5 tot 3% per jaar acceptabel, tenzij het een monumentaal pand betreft. Recente rechtspraak wees uit dat dat pand wel 100 jaar meeging zonder afschrijving. Dit wegens de wettelijke plicht om een monumentaal pand in goede staat te houden.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

crow,

 

Ik dacht dat je ook mag afschrijven, vroeger was dat 1,5% per jaar.

 

Ave, Karel

 

Karel, lezen is ook een vak,!!

 

Er werd een vraag gesteld, hoe om te gaan met de rente van een zakelijke hypotheek, waarbij een link werd gelegd naar de fiscale mogelijkheden van een privéhypotheek.

 

En dan kom jij met een losse opmerking over afschrijving.!

Jij, die zelf heel stelling beweert verstand van zaken te hebben voor wat betreft zakelijke administratieve zaken en dat tevens ook verwacht of liever gezegd verlangt van alle andere ondernemers.

 

Ik vind het diep treurig dat jij met jouw administratieve kennis en vaardigheden met zo'n opmerking komt over afschrijven. Als je al een opmerking over afschrijven wilde maken had dat dan in een juiste context gezet zodat het voor iedere lezer te begrijpen is.

 

Met die losseflodder van jou zet je mensen wéér op het verkeerde been.

 

Ik zie dat inmiddels al e.e.a door Joost is gecorrigeerd, waardoor het duidelijk is gemaakt dat je afschrijft op het onroerend goed en niet op de lening..

 

 

 

Link naar reactie
  • -1

Beste Marco,

 

JIJ: lezen is ook een vak,!! Vind ik ook.

 

Ik schreef dat "je ook mag afschrijven" en niet dat "je HET ook mag afschrijven". Daarbij duidelijk gesteld, dat ik het fijner er niet van wist.

 

De vraag van TS duidde erop, dat hij helemaal blanco stond tegenover deze materie, derhalve dat ik er goed aan deed met deze additionele informatie te komen, in de overtuiging, dat jullie die, verstand van zaken hadden, het zullen aanvullen. Dat is dus ook gebeurd door Joost en is TS nu een stuk verder.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Karel: De waarde in het economisch verkeer, uiteraard. Maar waarom is dit van belang voor de TS, is die dan van plan om te staken?

 

En afschrijven op het pand kan inderdaad, mits dit pand uiteraard van de BV is.

 

Overigens ga ik er wel vanuit dat de lening door de BV is afgesloten, en dat het niet een lening betreft die de aandeelhouder heeft afgesloten om bijvoorbeeld de aandelen in de BV te kopen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 2

Uiteraard het pand, maar weet TS dat dan? Hoeveel % is dat tegenwoordig?

 

De vraag van TS duidde erop, dat hij helemaal blanco stond tegenover deze materie, derhalve dat ik er goed aan deed met deze additionele informatie te komen, in de overtuiging, dat jullie die, verstand van zaken hadden, het zullen aanvullen. Dat is dus ook gebeurd door Joost en is TS nu een stuk verder.

 

Joost,

Nog een vraag ter gebruik van TS.

 

Beste karel,

Ik vind jouw redenaties niet altijd even helder. Ik vind ook dat jj TS-ers hier op HL onrecht aandoet door voor hun te gaan denken. Door dit gedrag diskwalificeer jij TS-ers en plaats je je daar ver boven.

 

Ik verzoek je bij deze je te houden aan de vraagstellingen en ook alleen dan te antwoorden als je er zeker van bent dat die ertoe doen. Dan blijft het hier overzichtelijk en prettiger.

 

Marco

 

 

 

 

Link naar reactie
  • -1

...

Ik vind jouw redenaties niet altijd even helder. Ik vind ook dat jj TS-ers hier op HL onrecht aandoet door voor hun te gaan denken. Door dit gedrag diskwalificeer jij TS-ers en plaats je je daar ver boven.

 

Ik verzoek je bij deze je te houden aan de vraagstellingen en ook alleen dan te antwoorden als je er zeker van bent dat die ertoe doen. Dan blijft het hier overzichtelijk en prettiger.

 

Marco

 

 

 

 

 

Ik ben normaal gesproken niet zo van de 'me too' berichten, maar met deze ben ik het 100% eens. Ik kan het niet beter verwoorden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Karel: De waarde in het economisch verkeer, uiteraard. Maar waarom is dit van belang voor de TS, is die dan van plan om te staken?

 

En afschrijven op het pand kan inderdaad, mits dit pand uiteraard van de BV is.

 

Overigens ga ik er wel vanuit dat de lening door de BV is afgesloten, en dat het niet een lening betreft die de aandeelhouder heeft afgesloten om bijvoorbeeld de aandelen in de BV te kopen.

 

Voor crow is nu het beeld compleet. Hoe hij een pand op zijn balans zet/voert, hoe hij kan afschrijven en wat hij moet berekenen als hij ooit staakt.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0
Voor crow is nu het beeld compleet. Hoe hij een pand op zijn balans zet/voert, hoe hij kan afschrijven en wat hij moet berekenen als hij ooit staakt.

 

Zal wel, maar dit forum wordt er niet overzichtelijker op als we vragen gaan beantwoorden die niet gesteld zijn, ongeacht de ongetwijfeld goede bedoelingen erachter.

 

Ook ik ben niet zo "me too"erig, maar ik ondersteun de opmerking van Marco om je, correctie: ons allen, te houden aan de vraagstelling. Laten we a.u.b. niet in ieder onderwerp uitweiden naar andere hypothetische situaties en omstandigheden. Al die extra ballast en reacties maken het forum topzwaar en vertroebelen het zicht op het antwoord op de vraag; niet alleen voor de topicstarter, maar ook voor toekomstige zoekers/bezoekers

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ook mijn ons-reactie:

 

Ik kan tot in lengte van dagen schrijven over OG en de eigen onderneming, maar zoals gezegd, daar wordt ons fraaie forum een zooitje door.

 

Vragen het liefst on topic beantwoorden. Niemand heeft zin om zich door 36 antwoorden te worstelen en dan zelf nog eens te moeten beslissen wie nu het juiste antwoord geeft.

 

Daarom vind ik het ook prima als er eens een kneus uitgedeeld wordt voor antwoorden die niet ter zake doende zijn of niets toevoegen of nodeloos uitweiden.

 

Gelukkig is het hier geen strijd om de punten (kijk eens (of vooral niet) op kassa.vara.nl) en corrigeren we elkaar moeiteloos. Accepteer dat dan ook en leer ervan.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.