• 0

Nieuw concept in de vorm van dubbelfrisss

Hallo Mensen,

 

Ik heb een idee om 2 bestaande dranken te mixen en als 1 nieuw product op de markt te brengen. Alleen waar zou ik het kunnen laten maken / testen / aanpassen / vormgeven etc ? Hoe zorg ik ervoor dat ze er niet met mijn drankje vandoor gaan ? Patent ?

 

Graag advies !

 

Met vriendelijke groet,

 

Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Patent kan, maar is in dit geval zinloos.

Met een patent kun je alleen de exacte mixverhouding vastleggen.

Iemand die daar een zeer klein percentage van afwijkt of er een nutteloos/smakeloos stofje aan toevoegd kan rustig zijn gang gaan omdat jouw patent dat niet afdekt.

Kijk naar Coca Cola, die houden de receptuur en bereidingswijze al heel lang geheim.

 

Link naar reactie
  • 0

Die meest elementaire vragen moet je als ondernemer nu juist zelf onderzoeken...ik kan je wel vertellen dat je beter samenwerking kunt zoeken, dan dit alles zelf te willen doen. Succes! Begin lekker bij de leveranciers van de twee drinks, die kunnen ook meteen meer vertellen over de stabiliteit van de combinatie.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kan volgens mij wel degelijk een octrooi krijgen op een drankje zolang er maar aan de eisen van octrooibaarheid wordt voldaan.

 

Nieuw, inventief (niet voor de hand liggend) en industrieel toepasbaar.

 

Stel je maakt een drankje van fruitsap (bijv. tomaten) en zeewater dan heb je volgens mij kans dat het een geldig octrooi op kan leveren.

 

Nu niet meer trouwens want het is vanaf nu niet nieuw meer. ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ;) ik zeg alleen dat het praktisch zinloos is omdat een kleine wijziging aan de receptuur het patent al nutteloos maakt. Uiteraard mag niemand het vastgelegde patent schenden maar hoe ga je dat controleren ?

Daarnaast, tomatensap en zeewater is ook tomatensap verdund met bronwater een een vleugje zeezout.

 

Link naar reactie
  • 1

Niet mee eens geachte examiner >:( . Op pagina 2 van het octrooi staat nl:

 

"Hoewel het toevoegen van zout of zeezout aan fruitsap in het algemeen en tomatensap in het bijzonder bekend is blijkt uit diverse publicaties (o.a. Black et all 2003) dat bij het produceren van zeezout uit zeewater belangrijke eigenschappen hiervan verloren gaan." ;)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hans kijk niet zo boos, zie het gewoon als een leuke discussie.

 

Ongetwijfeld is er een (smaak)verschil tussen puur zeewater (dat nogal verschilt per locatie) en mineraalwater waar je zeezout aan toevoegt. Het punt wat ik probeer te maken is dat je er met puur het omschrijven van de receptuur jezelf nogal in de vingers kunt snijden, bij de receptuur hoort meestal ook een procesbeschrijving..

Dan betaal je een boel geld om je concurrenten een gratis kijkje in jouw keuken te geven.

 

En wat te denken van een beetje gedroogd zeewier als toevoeging, heb je dan niet een heel exotisch (ziltig) drankje ?

Link naar reactie
  • 0

Dat boos kijken was alleen een beetje indruk maken, beetje bluf. :)

 

Vind het juist een hele goede discussie omdat vaak al redelijk snel een conclusie wordt getrokken dat een octrooi er niet in zit maar misschien wel veel vaker dat het er wel in zit maar dat achteraf blijkt dat het alleen veel geld en moeite heeft gekost. Daar zitten we geheel op één lijn.

 

Goed idee dat zeewier. Kunnen we nog in de 2e lijn van de conclusies kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Het doet mij denken aan het verhaal van een ondernemer hier in de buurt: The Yagua Dream

 

Het begint zo: "Toen ik in 1999 besloten had om mijn baan op te zeggen en voor mijzelf te beginnen had ik maar één droom, een gezond en uniek drankje te ontwikkelen."

 

Lees hier meer: http://www.yagua.nl/yaguadream.php

 

Het heeft er schijn van dat distributie toch ook zeer belangrijk is. Ik heb geen idee of de producten van Yagua beschermd zijn.

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Grote kans dat ze niet beschermd zijn Ard. Espacenet ligt er uit dus ik kan het niet checken.

 

Prachtig voorbeeld van de inzet van morderne marketingtechnieken als Buzzmarketing en het creëren van een "diep blauwe oceaan".

 

Dit wordt of eigenlijk is al een enorme groeimarkt. Er wordt heel veel onderzoek gedaan en steeds meer wordt duidelijk dat mineralen en vitaminen in hun oorsprokkelijke omgeving (matrix) beter werken. Daar kan dus geen pilletje tegenop. Het idee van zeewater van hierboven is niet uit de lucht gegrepen. Een vriend gaat regelmatig Oosterschelde water halen voor zijn zeeaquarium omdat water met daarin speciaal zeezout opgelost veel minder van kwaliteit is.

 

Ik was in het voorjaar in New York en daar zie je veel meer salad & juices bars dan McBurgerKing's. Daar kan je de vette hap zeer verantwoord wegspoelen met VitaminWater®. Het staat in een aantal varianten op de toonbank. Ik dacht nog "dat gaat Coca Cola niet leuk vinden" toen ik thuis kwam las ik dat het ze niet veel uitmaakt. :D

 

ATLANTA — The Coca-Cola Co., which has been looking to expand its water and energy drink portfolio, said Friday it has agreed to buy Vitamin Water maker Glaceau in a cash deal valued at $4.1 billion.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Los van de mix; wil je dit meteen groots gaan opzetten en concurreren met grote spelers op de drankmarkt of wat is je benadering? Voor welke doelgroep wordt het drankje, welke lifestyle/trend past het in?

Drankjes zijn bovengemiddeld op branding aangewezen om onderscheidend te zijn. Als je de meeste producten die er op de markt zijn op hun merites gaat beoordelen is er onderling niet zo bar veel verschil en zit het hem vooral in de suggestie van onderscheid. Effectief aan branding doen kost véél geld.

Link naar reactie
  • 0

Heb je de post en de link van Ard gelezen Annedien? Het kan dus anders.

 

Dat bedoel ik. De branding van Yagua is net zo goed (grotendeels) opgeleukte onzin. Ik dacht dat jij zo'n skepticus was? ;D

Wie als drankmerk het ingrediënt 'water' in z'n usp's weet op te nemen heeft het brandingkunstje goed begrepen...("levert 25% van je dagelijkse behoefte aan water"). Voor zover ik het kan beoordelen is de opstart misschien met guerrilla-aanpak gedaan, maar voor de rest zit hier nu een flinke scheut branding overheen, door ter zake kundige (prijzige) bureau's.

Ik geloof wel dat cranberry en aloë vera goed zijn voor je gezondheid hoor.

Vruchtvlees in vruchtensap is koolvezel. Op veel kant-en-klaar maaltijden zit "analoge kaas" (nepkaas). Zeezout in een duur potje is hetzelfde zout als de blokken voor koeien. Besjes en cactussen zullen best heilzame eigenschappen hebben, maar wie zijn "gezonde verstand" thuislaat wordt gewoon een poets gebakken. Ik heb regelmatig gelezen dat het drinken van melk botontkalking juist in de hand werkt, bijvoorbeeld. Dat vitaminesupplementen grotendeels onzin zijn omdat je alleen gebruikt waar je een tekort aan hebt, en wie weet er nou precies waar hij/zij een tekort aan heeft? Er drijven heel wat vitamientjes in ons rioolstelsel rond ;-)

 

Andersom geldt, dat wie een drankje op de markt wil brengen, er tegenwoordig niet meer komt met eenvoudige 'productfeatures'.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.