• 0

Wegens onvrede uit de vof gestapt: aansprakelijk bij VOF-problemen?

Help me aub

 

ik ben sinds 1994 zelfstandig ondernemer in de bouw en heb nooit in de shit gezeten maar,

 

Sinds dit jaar 2008 ben ik samen met een andere ondernemer een vof gestart en hier heb ik nu spijt van.

 

ik ben iemand die altijd bezig is en niet loopt te lantefanteren maar mijn compagnon is het tegen overgestelde

 

Door zakelijke menings verschillen ben ik uit de vof gestapt 3 maanden eerder dan gepland ik had zoveel stress en lichaamelijke klachten dat ik er niet meer tegen kon en vertelde hem dat ik ermee ging stoppen toen ben ik naar de KvK gegaan en heb hem 2 dagen later dit medegedeeld doordat hij (ziek) was

 

Nu wil hij de boel falliet laten gaan om dat hij het niet meer kan betalen kan er dan nog wat bij mij worden weg gehaald en omdat we te kort komen op een klus in hoeverre kan ik iets kwijtraken

wie heeft de oplossing

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Door zakelijke menings verschillen ben ik uit de vof gestapt 3 maanden eerder dan gepland ik had zoveel stress en lichaamelijke klachten dat ik er niet meer tegen kon en vertelde hem dat ik ermee ging stoppen toen ben ik naar de KvK gegaan en heb hem 2 dagen later dit medegedeeld doordat hij (ziek) was

 

Nu wil hij de boel falliet laten gaan om dat hij het niet meer kan betalen kan er dan nog wat bij mij worden weg gehaald en omdat we te kort komen op een klus in hoeverre kan ik iets kwijtraken

 

Hé Spijt....

 

Ik snap dat je het effe moeilijk hebt, maar kun je proberen in iets betere bewoordingen te vertellen wat er precies speelt. Dit is één lange zin en moeilijk te omvatten.

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

...

Nu wil hij de boel falliet laten gaan om dat hij het niet meer kan betalen kan er dan nog wat bij mij worden weg gehaald en omdat we te kort komen op een klus in hoeverre kan ik iets kwijtraken

wie heeft de oplossing

 

Even een rekenvoorbeeld.

 

Je begint de VOF, eigen vermogen 0

 

Binnen een jaar stap je uit, je hebt zeg per persoon 35.000 opgenomen, en gezamelijk aan klussen 60.000 verdiend (omzet - kosten).

 

Is er een tekort van 10.000, die deel je door 2. Jij bent al uitgeschreven, dus je betaalt hem die 5.000.

 

Als het nou zo is dat hij zijn 5.000 niet kan betalen en hij gaat failliet, dan zul jij dat moeten betalen.

 

Als hij nog meer schulden maakt vanaf het moment dat jij uit de VOF bent, ben je daar niet voor aansprakelijk.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nou het is als volgt.

 

Ik doe al het werk en hij speelt mooi weer met de klanten

Administratief doet hij ook niet wat is afgesproken we kregen bij de laatst btw afrekening een aanmaning nu waren we zover dat er de derde kwartaal moesten inleveren en hij weigerde dit min of meer toen heb ik de hand in de ring gegooid en hem gemeld dat ik uit devof zou stappen en heb dit dan ook gedaan alleen zegt hij nu dat ik dit nooit tegen hem heb gezegd ( we zouden zoiezo per 1 jan stoppen.

Nu is ook nog het geval dat het werk waar we mee bezig waren stil ligt maar ik voel me verantwoordelijk op een goeie afloop.

maar hij zegt dat hij de stekker er uit wil halen van het bedrijf omdat we bijna falliet zouden zijn.

bovendien geeft hij mij de schuld dat ik te weinig heb berekend op dit projekt maar ik had het zo berekend dat hij mee zou werken iets wat hij bijna niet doet

Link naar reactie
  • 0

Manko: lees even de reactie van Fred Wiersma. Het is nu tijd om goed naar de cijfers te kijken en je niet emotioneel mee te laten slepen, anders kom je alleen maar grotere problemen tegen.

 

Om je vraag goed te beantwoorden is een forum misschien niet de juiste plek, want dan moeten de precieze omstandigheden veel duidelijker zijn en dat is vaak moeilijk te doen online. Maar ook al voor goed advies is het belangrijk meer te weten:

 

- Hoeveel omzet hebben jullie dit jaar tot nu toe gedraaid?

- Hoeveel hebben jij en je compagnon elk afzonderlijk uit de VOF gehaald?

- Hoeveel klanten dupeer je door nu direct te stoppen, en hoe groot is die totale projectomvang? Heb je een idee hoe dit anders/beter opgelost kan worden?

- Wat is er tijdens de start van de VOF op papier afgesproken en vastgelegd?

 

Alles wat je weet en wat verder kan helpen om een goed beeld te krijgen, zal helpen om een beter advies te kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Spijt,

 

Daarnaast speelt ook mee op welk moment die schulden ontstaan zijn. Als die hun oorsprong hebben ten tijde van jouw vennoot zijn dan ben jij evengoed aansprakelijk te stellen. Zelfs voor 100% van de schulden als bij jouw ex vennoot niets te halen valt. Het enkele uitschrijven bij de KvK beschermt je dus niet.

 

Hadden jullie een VOF overeenkomst? Dan zal daarin staan hoe je (veilig) uit kunt treden.

 

Wellicht kun je de schade nog herstellen door zelf door te werken en juist hem als vennoot tot opstappen te dwingen. Jij zet de VOF voort als eenmanszaak en hij zoekt zijn heil ergens anders.

 

Idd nogmaals: raadpleeg een adviseur/jurist.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.