• 0

Kvk en aanvraag BTW nummer

Tegenwoordig kun je bij de KvK ook meteen een BTW nummer aanvragen. Het formulier daarvoor heeft een aantal vragen:

-het aantal klanten over 12 maanden,

-totale omzet over 12 maanden,

-totale inkopen/kosten/investeringen over 12 maanden,

-totale winst over 12 maanden per eigenaar/ondernemers

-het aantal uren wat u besteedt per week per eigenaar/ondernemers

 

De onderneming die wij gaan registreren is een VOF en die wordt naast onze (reeds bestaande) VOF geregistreerd. Maar deze vragen van de belastingdienst moet ik die nu opgeven zoals ik ze hoog inschat of juist aan de lage kant.

 

Wat kan de belastingdienst hiermee als het een schatting betreft?

 

Groet,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fred zegt het al,

 

ik wil hieraan toevoegen, dat je een zo precies mogelijke schatting moet geven, enerzijds omdat je het vertrouwen van de fiscus niet wenst te verspelen, anderzijds omdat de fiscus - bij twijfel - ambsthalve (op verwachting van gelijksoortige VoF-fen) een voorlopige aanslag kan sturen.

 

Succes met je nieuwe VoF.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Op basis van een schatting een voorlopige aanslag sturen?

 

Ik ben positief ingesteld :) en voorzie een aardige omzet/winst binnen 1 jaar maar betekend dat nu dat op basis van mijn schatting ik een voorlopige aanslag al binnenkrijg en die kan betalen nog voor ik omzet/winst ga maken?

 

Tot nu toe betaal ik elk kwartaal de omzetbelasting, achteraf dus ipv vooruit.

 

Dit kan toch niet de bedoeling zijn van de belastingdienst?

 

Met bezorgde groet,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

...

Dit kan toch niet de bedoeling zijn van de belastingdienst?

 

 

Toch wel. Als je nu de schatting opgeeft, zul je begin 2009 een voorlopige aanslag over 2009 krijgen, die je in 11 maandelijkse termijnen mag betalen. Niet leuk, wel makkelijk.

 

Kijk maar eens op www.belastingdienst.nl naar schattingsformulier ondernemer.

 

Overigens verwar je omzetbelasting (BTW aangifte) met bovengenoemde aanslag (IB in het geval van eenmanszaak / VOF).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Toch wel. Als je nu de schatting opgeeft, zul je begin 2009 een voorlopige aanslag over 2009 krijgen, die je in 11 maandelijkse termijnen mag betalen. Niet leuk, wel makkelijk.

 

Begin dit jaar ben ik een eigen zaak gestart. Ik heb zowel op het aanvraagformulier bij de KVK mijn verwachte omzet als later in het jaar op een toegestuurde S0 formulier mijn verwachte omzet opgegeven en op beide volgde geen enkel bericht van de Belastingdienst. Is dat normaal?

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch wel. Als je nu de schatting opgeeft, zul je begin 2009 een voorlopige aanslag over 2009 krijgen, die je in 11 maandelijkse termijnen mag betalen. Niet leuk, wel makkelijk.

 

Begin dit jaar ben ik een eigen zaak gestart. Ik heb zowel op het aanvraagformulier bij de KVK mijn verwachte omzet als later in het jaar op een toegestuurde S0 formulier mijn verwachte omzet opgegeven en op beide volgde geen enkel bericht van de Belastingdienst. Is dat normaal?

 

Nee dat is niet normaal, wat vertelde de BD?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Begin dit jaar ben ik een eigen zaak gestart. Ik heb zowel op het aanvraagformulier bij de KVK mijn verwachte omzet als later in het jaar op een toegestuurde S0 formulier mijn verwachte omzet opgegeven en op beide volgde geen enkel bericht van de Belastingdienst. Is dat normaal?

Nee dat is niet normaal, wat vertelde de BD?

 

Heb net toch maar even met onze vrienden van de Belastingdienst gebeld. Het antwoord was dat ik in oktober de voorlopige aanslag zal ontvangen. Hoezo toeval... Toch wel raar dat er 10 maanden nodig zijn om de voorlopige aanslag te ontvangen.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

Even wat dingen uit elkaar trekken.

 

Omzetbelasting (btw):

Een VOF is zelfstandig belastingplichtig voor de omzetbelasting, krijgt een btw-nummer en doet netjes aangifte en afdracht na afloop van de betreffende periode. Je krijgt géén voorlopige aanslag, als je het goed doet krijg je zelfs helemáál geen aanslag. omzetbelasting is namelijk een zogenaamde aangiftebelasting en geen aanslagbelasting: je moet betalen op aangifte, terwijl bijvoorbeeld bij IB je pas betaalt als je de aanslag binnen hebt (IB is dus een aanslagbelasting).

 

Inkomstenbelasting (IB):

Een VOF is niet belastingplichtig voor de IB, maar "transparant", je kijkt er doorheen. De vennoten geven ieder hun winst op in de eigen aangifte. Om nu te voorkomen dat je, als je eindelijk aangifte hebt gedaan, je een aanslag krijgt waarop je een giga-bedrag moet betalen, kun je alvast een schatting indienen, op basis waarvan je een voorlopige aanslag krijgt. Die kun je in termijnen betalen gedurende de rest van het betreffende jaar.

 

De schatting die je op het aanvraagformulier hebt opgegeven, leidt voor zover ik weet niet tot een voorlopige aanslag, daarvoor moet iedere vennoot zelf een schatting indienen, waarbij hij/zij ook rekening houdt met eventuele andere inkomsten, inhoudingen (Loonbelasting) en aftrekposten (vb. hypotheekrente).

 

Goed, dit geschreven hebbende ben ik het overzicht even kwijt ;), wat zijn nu de nog openstaande vragen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heb je niet eerst een bevestiging ontvangen met een btw nummer en voor welke belastingen je in aanmerking komt?

 

Er zit heel veel verschil tussen de verschillende belastingkantoren. Hier in Alkmaar behandelen ze aanvragen binnen enkele dagen, en ik weet dat het in Den Haag bijna een jaar duurt. Het hangt dus erg af van je belastingkantoor.

Link naar reactie
  • 0

 

1het aantal klanten over 12 maanden,

2totale omzet over 12 maanden,

3totale inkopen/kosten/investeringen over 12 maanden,

4totale winst over 12 maanden per eigenaar/ondernemers

5het aantal uren wat u besteedt per week per eigenaar/ondernemers

 

De gegevens worden voor een aantal voorlopige zaken gevraagd:

- enerzijds een oordeel of het een IB onderneming is of inkomsten uit overige werkzaamheden. Gedachte erachter is dat je voor de IB naar de juiste afdeling gaat binnen de fiscus. (vragen 1,4 en 5).

 

- voor de OB moet vooraf bepaald worden over welk tijdvak je aangifte moet doen. Dat is afhankelijk van het af te dragen bedrag per periode. Vandaar vragen 2 en 3.

 

Voor de goede orde: deze opgave wordt geenszins gebruikt voor een voorlopige aanslag IB. Daarvoor ontbreekt info als privé aftrekposten om maar iets erg relevants te noemen. Daar is inderdaad de schatting voor bedoeld, waar de fiscus heel wispelturig mee omspringt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Dank u voor uw info. De registratie van de VOF verliep soepel bij de KvK in Enschede. De informatie voor de belastingdienst is samen met de KvK op basis van ' voorzichtig optimisme' samengesteld en de verwachting is dat binnen 5 dagen het BTW nummer in huis is.

 

In de tussentijd de zaak rustig uitbouwen tot de basis breed genoeg is om vervolgens de markt in te knallen.

 

Een goed weekend verder,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.