• 0

Zakenreiziger opgepast voor spionnen

Zakenreiziger opgepast voor spionnen; de aivd heeft er nu ook speciale folder voor;

 

De brochure 'Spionagerisico's bij reizen naar het buitenland', is specifiek bedoeld voor iedereen die vanuit functie of privéleven de beschikking heeft over gevoelige informatie die interessant kan zijn voor andere landen.

 

De folder maakt reizigers bewust van de gevaren en geeft bovendien nuttige tips over hoe men spionage kan voorkomen.

 

Wil je hem lezen?

https://www.aivd.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/aivd/xdl/page&SitIdt=25&VarIdt=13&ItmIdt=115899

 

@ frans bedankt! ;)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1
Een voorbeeld uit de praktijk: ‘persoonlijke’ interesse.

Een Nederlandse overheidsmedewerker bezoekt een conferentie in het buitenland. Tijdens het sociaal programma wordt hij aangesproken door een knappe jongedame, die eveneens aan de conferentie deelneemt.

Ook na afloop van de conferentie blijft zij contact opnemen met de Nederlander en probeert steeds meer persoonlijke informatie van hem los te krijgen. De Nederlander vindt dit gedrag opvallend en meldt de kwestie bij de inlichtingendienst. Onderzoek bewijst dat de dame in kwestie niet alleen verbonden is aan de strijdkrachten, maar zelfs aan de inlichtingendienst van het betreffende land.

 

My name is Bond, James bond

 

Gewoon lachwekkend die folder, de drie praktijkvoorbeelden die ze aanhalen zijn allemaal van die James B verhalen. Deze folder kunnen ze beter aan al die defensiemedewerkers uitdelen die hun usb stickies steeds kwijt zijn.

Link naar reactie
  • 0

De folder heeft wel een hoog 'handboek soldaat' (weet u nog, ex-dienstplichtigen?) gehalte :P. "Onderzoek bewijst dat de dame in kwestie niet alleen verbonden is aan de strijdkrachten, maar zelfs aan de inlichtingendienst van het betreffende land." Jaja, die inlichtingendienst zal zomaar een medewerker die ook in in het leger is, laten spioneren, en zich laten betrappen ???

 

Het is wel zo dat mensen vrij makkelijk over gevoelige zaken praten. Ga maar eens 1e klas in de trein reizen, of in een wegrestaurant eten. Maar of je die doelgroep met deze brochure bereikt?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

 

(P.S. Is dit niet meer iets voor off-topic? Met ondernemen heeft het niet zoveel van doen :P)

 

Niet helemaal mee eens, heb toch jaren lang de wereld over 'gewerkt' en het verhaal van die dames gebeurt echt vaker dan je zou denken bij de zakenreizigers ..... Nee ik noem geen namen :P

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal mee eens, heb toch jaren lang de wereld over 'gewerkt' en het verhaal van die dames gebeurt echt vaker dan je zou denken bij de zakenreizigers ..... Nee ik noem geen namen :P

 

Ik ben het met Iwan eens, mensen die voor zaken in de wat andere dan gebruikelijke landen komen zullen sommige vreemde douane praktijken wel herkennen. Het verhaal van de dames bij conferenties heb ik helaas zelf nooit mee mogen maken maar misschien wil Iwan daar wel iets meer over kwijt, hij heeft ons tenslotte nieuwsgierig gemaakt, zonder namen maar wel met de smakelijke details graag. ;)

 

 

@Fred, idd hoog handboek soldaat gehalte, ik mis alleen wat van die gekke stripboek achtige zwart/wit tekeningetjes.

Blijkbaar leven ze daar bi de AIVD toch in een andere wereld, eentje waar taalontwikkeling in de jaren 60 is blijven hangen.

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal mee eens, heb toch jaren lang de wereld over 'gewerkt' en het verhaal van die dames gebeurt echt vaker dan je zou denken bij de zakenreizigers ..... Nee ik noem geen namen :P

 

Ik ben het met Iwan eens, mensen die voor zaken in de wat andere dan gebruikelijke landen komen zullen sommige vreemde douane praktijken wel herkennen. Het verhaal van de dames bij conferenties heb ik helaas zelf nooit mee mogen maken maar misschien wil Iwan daar wel iets meer over kwijt, hij heeft ons tenslotte nieuwsgierig gemaakt, zonder namen maar wel met de smakelijke details graag. ;)

 

Dit lijkt me inderdaad off topic en daarom zal ik het maar tijdens de off line meeting https://www.higherlevel.nl/extra/agenda/view/5095 doen :-K

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Is er iemand van jullie in dienst geweest bij de MID (militaire inlichtingen dienst). Daar leer je ook het een en het andere.

 

Het aardige is, dat iemand die inderdaad gevoelige informatie heeft is op zijn qui vive, en iemand die niet op zijn qui vive is heeft meestal geen gevoelige informatie. Ik denk dat de AIVD met de waarschuwing zichzelf aan het promoten is. Kijk nou eens hoe goed we zijn, we willen iedereen waarschuwen uit te kijken bij een buitenlandse schone!

 

Maar Jamie Blond is bij mij welkom. In welk land kan ik haar vinden?

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.