• 0

Snackbar, zelf of met formule??

Hallo hier een bericht van een nieuwe HL'er.

 

Naar aanleiding van wat opstartproblemen van een overgenomen snackbar ben ik op deze site terechtgekomen en al heel veel informatie/tips gelezen!

 

Nu zit ik toch nog met een vraagstuk, ik als snackbar ben aangesloten bij een formule (geen contract o.i.d.) en de uitraling van het pand is aardig aan dit concept gebonden. Nu ben ik van het begin af aan al aan het nadenken om zonder formule verder te gaan. Mijn snackbar staat echt in een dorp (in de zomer wel toeristen) maar ik denk dat een formule weinig toevoegt.

 

Wellicht zijn hier mede ondernemers die hetzelfde hebben / hebben gehad!

 

Naast de snackbar heb ik nog een eenmanszaak waar ik inmiddels 5 jaar mee bezig ben maar zonder veel resultaat, ik hoop dat ik hier op het forum de juiste mensen tegen kom die mij een duwtje in de goede richting kunnen geven. Waar ik via de site al ben achtergekomen is dat ik met op veelsteveel dingen richt en ik me eigelijk moet gaan specialiseren!

 

Dus zijn er mensen met tips over de snackbar of andere werkzaamheden dan hoor ik het graag! Ik zal mezelf ook inzetten om te kijken of ik andere leden naar een "higher level" kan brengen ;D

 

Groeten,

 

Paul

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat je de juiste keuze maakt door af te stappen van de formule.

 

Toevallig ga ik binnenkort samenwonen met mijn vriendin in een dorp. Ik merk dat als ik daar de snackbar binnenstap er in eerste instantie wordt gekeken: "Wie ben jij?" ??? In een dorp kent bijna iedereen elkaar, dus hebben die mensen veel meer behoefte aan persoonlijke binding met de eigenaar dan aan een bepaalde formulie denk ik.

 

Waar ik erg benieuwd naar ben, hoeveel inwoners heeft het dorp waar je snackbar gevestigd is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haha, het dorp waar ik ga wonen (bedrijf zit ergens anders) heeft volgens mij maar 2.000 inwoners. Wat ik maar wil zeggen is dat het naar mijn inziens (zoals al eerder gezegd) erg belangrijk is dat je op de een of andere manier persoonlijke binding krijgt met de mensen uit het dorp. Ik weet niet of je zelf ook uit hetzelfde dorp komt? En je vriendin?

 

En zitten er nog meer snackbars?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik op termijn eigenlijk niet zelf wil bakken maar personeel, we zullen zien:) Ik woon zelf wel in het dorp (nu 3 jaar) maar mijn vriendin haar hele leven al!

 

Er zit nog 1 eetcafe, die ook een afhaalfunctie heeft (is gekomen toen de snackbar 2 jaar dicht is geweest). Verder zit er naast mij een shoarma tent.

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie
  • 0

Oke, een logische gedachte. Maar je zou bv kunnen overwegen een jaar ook zelf aanwezig te zijn, en daarna mensen uit het dorp aan te nemen. Ik denk echt dat binding in een dorp erg belangrijk is. Grappig dat er in zo'n relatief klein dorp een shoarmatent is!

 

Overweeg je zelf ook nog zitplekken te creeëren?

Link naar reactie
  • 0

Semi-Off-topic

 

In een dorp denkt iedereen dat hij het dorp heeeel goed kent. Ieder steegje, ieder hoekje.

 

Als je nu eens een zaterdag met je digitale camera het dorp en ingaat en 52 closeup's maakt van een gevel, een paaltje etc.

 

Iedere week op je menukaart, of in de zaak zelf, een van die foto's met de vraag waar dit is binnen de dorpsgrenzen.

 

Goede antwoord krijgt het weekmenu, winnaars publiceren in de zaak

 

Wellicht levert het extra aanloop op en extra omzet.

 

Ofwel: maak je menukaart interactief :)

 

/Semi-Off-Topic

 

Frans.

 

PS. menukaart ziet er strak uit

Link naar reactie
  • 0

Semi-Off-topic

 

In een dorp denkt iedereen dat hij het dorp heeeel goed kent. Ieder steegje, ieder hoekje.

 

Als je nu eens een zaterdag met je digitale camera het dorp en ingaat en 52 closeup's maakt van een gevel, een paaltje etc.

 

Iedere week op je menukaart, of in de zaak zelf, een van die foto's met de vraag waar dit is binnen de dorpsgrenzen.

 

Goede antwoord krijgt het weekmenu, winnaars publiceren in de zaak

 

Wellicht levert het extra aanloop op en extra omzet.

 

Ofwel: maak je menukaart interactief :)

 

/Semi-Off-Topic

 

Frans.

 

PS. menukaart ziet er strak uit

 

Zeker een goed idee, maar onze dorpswebsite heeft zo een actie en is daar heel actief mee!

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie
  • 0
Zeker een goed idee, maar onze dorpswebsite heeft zo een actie en is daar heel actief mee!

 

Dan kun je toch een van de prijzen beschikbaar stellen? Geeft dorpsbrede exposure! ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hmmm

 

Is die menukaart een uitdraai van je kassasysteem? Vind hem wel een beetje erg saai. Zo 10 keer patat recht onder elkaar, die nummering van 1 tot .. .(wat heeft jouw klant daaraan?) en de opsomming dat al je blikjes fris hetzelfde kunnen?

 

Ik zou iets meer richting klant denken en erop zetten wat hij/zijn wil weten. Niet zozeer hoe jij eea boekhoudkundig verwerkt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik vind het er wel netjes uitzien je kaart! Ik krijg ook elke keer weer honger als het over je snackbar gaat..

 

weet je wat je minste dag is qua omzet? Je zou dan friet voor €1,00 kunnen aanbieden?

 

Elke dinsdagavond, eurofriet dag!

Wellicht doet die shoarma tent dat ook al op een bepaalde dag? (bij ons in 't durp wel...)

Als die toch naast je zit, kun je daar mooi op aansluiten. trekken jullie op dezelfde dag extra klanten naar die hoek.

 

en ja, die kindermenu's van down, super idee! lok je de kinderen naar je tent, krijg je de ouders ook he!

en laat ze een keer grabbelen zodat je die frietenhuis met de grabbelton wordt...

 

Veel toeristen? langs een fietsroute?

misschien in de zomer zgn voor de fietsende toeristen een snel hapsnap menu?

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Zoals eerder opgemerkt denk ik - in tegenstelling tot de meeste posters in deze topic - dat een formule wel degelijk een toegevoegde waarde voor een snackbar kan hebben. Dit hangt natuurlijk af van de franchisevoorwaarden, maar er zijn een aantal veelvoorkomende valkuilen bij fastfoodexploitaties die door aansluiting bij een formule juist voorkomen worden. Bijvoorbeeld een te groot en onduidelijk assortiment, te weinig aandacht voor vraagtrends, inefficiënte inkoop, onprofessionele presentatie van de producten, gebrekkige interne marketing, te weinig aandacht voor (externe) promotie en ondermaatse uitstraling van in- en exterieur. Een starter krijgt bovendien het voordeel van een bekende handelsnaam en imago, en gemakkelijker toegang tot kredietverstrekkers.

 

Deze voordelen gelden m.i. onafhankelijk van de vestigingslocatie en verzorgingsgebied, dus ook in een middelgroot dorp. Dit geldt in zijn algemeenheid, het kan best dat jouw formule bovenstaande voordelen onvoldoende biedt en dat daar teveel nadelen bijvoorbeeld in de vorm van verplichtingen en afdrachten voor de ondernemer tegenover staan. Blijkbaar kun je gemakkelijk stoppen met deze formule, denk je voordelen uit een eigen concept te halen en heb je genoeg middelen voor de investeringen die voortvloeien uit de naamsveranderingen (huisstijl van menukaarten, menubakken, belettering binnen en buiten, tassen, zakjes, onderzetters, bestekpochettes, servetten, enz.).

 

Nu je hebt besloten alleen verder te gaan is de vraag, wat ga je anders of beter doen? Voorgaande posters hebben al een paar leuke marketingideeën daarvoor ingebracht!

 

Bijvoorbeeld t.a.v. de folder: bespaar je alleen door deze nu zelf te maken, vorm te geven, te drukken en te verspreiden? Of denk je nog andere verbeteringen te kunnen doorvoeren? Bijvoorbeeld in je productaanbod. Wat opvalt is dat dit groot is: meer dan 100 items. Een groot assortiment heeft een aantal nadelen, bijvoorbeeld het feit dat je meer opslag/koel/vriescapaciteit nodig hebt, dat je meer voorraad moet aanhouden, dat er meer sprake zal zijn van breuk/bederf, dat de bereidingstijd en de personeelsinzet toeneemt en dat de verkoopsnelheid afneemt.

 

In deze tijd is het nog belangrijker “value for money” te geven. Je zou kunnen proberen om juist kwaliteit te benadrukken, en inhaken op de gezondheidstrend. Bijvoorbeeld door betere kwaliteit ambachtelijke frieten te serveren, verse salades aan te bieden en te focussen op gezonde afhaalmaaltijden met groenten. Liggen er nog kansen voor het aanbieden van een mooi assortiment met bijzondere belegde broodjes in jouw verzorgingsgebied? Het nadruk leggen op afhaalmaaltijden en menu’s kan je gemiddelde besteding omhoog halen. Bied deze dan een voor een combinatieprijs inclusief drankje(s).

 

Ik zou dus de menukaart/assortimentslijst inperken, gezonder maken, en de nadruk leggen op menu’s. Denk ook aan de volgorde waarin je de items opsomt (menu’s eerst), welke items (drankjes niet echt noodzakelijk) en je omschrijvingen (prijs de producten meer aan). Je kunt t.a.v. inhoud en vorm ook eens kijken naar voorbeelden van menulijsten van concurrenten elders in het land.

 

Heel veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

bedank allemaal voor de tips, nu nog maar eens goed naar de menukaart kijken!

 

Ik heb ook besloten mij eerst helemaal te gaan storten op CheapyOffice, ooit 4 jaar geleden aan begonnen maar nooit geworden wat het moet worden.. Wellicht mensen nog tips? Ideeen over de website (wat moet ik veranderen?) zijn uiteraard welkom!

Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen

Link naar reactie
  • 0

bedank allemaal voor de tips, nu nog maar eens goed naar de menukaart kijken!

 

Ik heb ook besloten mij eerst helemaal te gaan storten op CheapyOffice, ooit 4 jaar geleden aan begonnen maar nooit geworden wat het moet worden.. Wellicht mensen nog tips? Ideeen over de website (wat moet ik veranderen?) zijn uiteraard welkom!

 

Neem daarvoor contact op met Down, die weet alles van office goederen etc. etc.

 

Site nog niet doorgenomen maar de eerste indruk is dat je kleurgebruik erg ouderwets is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.