• 0

Hoe te onderscheiden van je collega webwinkeliers?

Ik ben erg benieuwd wat de belangrijkste reden van een klant is om juist bij die webwinkel te kopen.

 

Is de prijs de belangrijkste reden?

Is het de vormgeving die dat bepaald? (hoe betrouw en proffesioneel kom je over)

Zijn het de 1 van de vele keurmerken die op je site vermeld staan.

Of is de manier hoe je je produkten afbeeld en omschrijft het belangrijkste.

Graag jullie mening hierover.

 

Nog een vraag, Met een aantal produkten ben ik goedkoper dan mijn concurenten. Mijn verzendkosten zijn echter hoger, waardoor het eindbedrag bij mij iets hoger ligt dan de concurent.

 

Mijn filosofie is dat de lage prijs van het artikel blijft hangen en niet de duurdere verzendkosten. (het gaat hier om grote artikelen waar ik € 7,50 aan administratie en verzendkosten bereken)

Kiezen jullie ook voor deze strategie of juist voor lage verzendkosten en deze kosten in de verkoopprijs mee doorberekenen?

 

Ik kan dan wel de verzendkosten verlagen zodat ik echt de goedkoopste ben, maar naar mijn mening ben je nooit langer dan 1 maand de goedkoopste, er is dan altijd wel iemand die daar weer onder duikt en het gaat alleen maar ten koste van de marge.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Musd. Ik quote je even en daaronder geef ik mijn mening

Ik ben erg benieuwd wat de belangrijkste reden van een klant is om juist bij die webwinkel te kopen.

Ik denk dat het assortiment, de vindbaarheid, de prijs, ervaringen en kwaliteit een belangrijk weegpunt zijn in het selecteren van de gewenste winkel. Als ik mijzelf neem als voorbeeld. Ik was een tijd terug opzoek naar een goede lens voor mijn digitale fotocamera. In eerste instantie keek ik naar de prijs. De kwaliteit zou naar mijn weten namelijk overal hetzelfde zijn aangezien ze hetzelfde producten leveren. Toch is mijn keuze wel deels bepaald door de uitstraling van de website. Doordat ik door het ontwerp al meteen vertrouwen kreeg in het bedrijf heb ik ze eerst gebeld. Je moet namelijk naast het leveren van producten ook goede service leveren in mijn ogen. Uiteindelijk heb ik mijn keuze gebaseerd op allereerst de prijs, vervolgens de uitstraling van de website ( geloofwaardigheid ) en als laatste wilde ik weten of het bedrijf bereikbaar was voor eventuele vragen.

 

Zijn het de 1 van de vele keurmerken die op je site vermeld staan.

In mijn ogen is dit niet het belangrijkste. Als ik maar online via iDeal kan betalen ben ik al snel tevreden. Ik kijk bij grote aanbestedingen via het internet wel naar eventuele keurmerken, maar bij de aanschaf van bijvoorbeeld een dvd of iets in die richting dan kijk ik eerder naar de levertijd dan naar de verschillende keurmerken. Tegenwoordig zijn het er al weer zoveel...

 

Of is de manier hoe je je produkten afbeeld en omschrijft het belangrijkste.

Ook een belangrijk aspect wat ik hierboven nog niet beschreven had. Mocht je wat detail gegevens over een product te weten willen komen en je kunt het op de eerste website niet vinden, maar op een andere website wel ( concurrent ) dan heb je je potentiele klant al verloren en gaat hij bij je concurrent bestellen. Ik ben van mening dat wanneer je producten op het internet aanbied, je deze zo volledig mogelijk moet weergeven. Productnaam, code, afmeting, kleur, actuele voorraad, prijs etc.

 

 

Nog een vraag, Met een aantal produkten ben ik goedkoper dan mijn concurenten. Mijn verzendkosten zijn echter hoger, waardoor het eindbedrag bij mij iets hoger ligt dan de concurent.

Hier ben ik absoluut geen voorstander voor. Je maakt mensen eerst lekker met lage prijzen. Op het moment dat de gebruiker / klant wil afrekenen in je winkelmandje, dan ziet hij dat hij veel verzendkosten moet betalen. Ik heb het zelf nooit onderzocht, dus ik kan het niet onderbouwen, maar ik durf wel aan te nemen dat 9 van de 10 mensen vervolgens het venster sluiten en bij de concurrent gaan bestellen ( dat zou ik tenslotte zelf ook doen )

 

Lage productprijzen leveren tegen hoge verzendkosten zijn in mijn ogen lokkertjes...

Ik zou persoonlijk de verzendkosten niet TE hoog maken. Je kunt er best iets op zetten en dat je de prijs van je producten dan allemaal wat lager goedkoper maakt.

 

Uiteindelijk kijkt de bezoeker in mijn ogen toch eerst naar de prijs van het artikel en als laatst pas naar de verzendkosten.

 

Succes Martijn

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk criteria is het gevoel een bepaalde site uit straalt en dan maakt de prijs of de verzendkosten niet zo veel meer uit.

 

Een grote groep klanten zijn de prijsjagers die gaan alleen voor de laagste prijs dit wijzen allerlei onderzoeken ook uit.

In deze onderkant van de markt concurreren de aanbieders zich ook dood.

 

Je kan een iets beter aanbod opnemen in de shop en daar relatief gezien veel meer voor vragen, b.v. 1 euro duurder inkoop en 5 euro duurder verkopen.

Als je daarbij een goede service gaat verlenen kan je je onderscheiden van de rest.

 

Het maakt het voor ons een stuk eenvoudiger als we een url hebben van je site of wat meer info over het aanbod.

 

 

Link naar reactie
  • 0

www.topbedden.nl

 

Informatie over de verzendkosten op mijn site is nog te onduidelijk, deze ga ik zo snel mogelijk aanpassen als ik een besluit genomen heb of ik het zo laat of verlaag.

 

De artikelen waar ik het nu specifiek over heb zijn de zitzakken, die in mijn assortiment de hoogste omzetsnelheid hebben.

Voor die grote zitzakken betaal ik dus meer dan € 8,00 bij TNT, ondanks mijn contract van (> 500 stuks bij TNT), doordat de dozen erg groot zijn en handmatig verwerkt moeten worden.

 

Dus de verzendkosten die ik bereken zijn realistisch. Enkele collega's berekenen echter € 3,50 ,maar verkopen de artikelen iets duurder. Ik wil er proberen achter te komen wat het beste zou werken, zonder dat ik elke maand mijn verzendkosten ga veranderen, om te kijken wanneer ik meer bestellingen krijg.

 

@Catch

 

Als ik dat artikel lees, neig ik dus om mijn verzendkosten dus te verlagen en deze weer bij de prijs op te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Verzendkosten, het eeuwige dilemma... Let op, het gequote artikel is van 2004.

Hoogte verzendkosten, ja, in verhouding tot wat? Als je E 6,75 duur vindt, dan moet je bij TNT Post klagen en niet bij de webwinkel. Vind 'de klant' dat toch jij daar iets aan moet doen, dan gaan de prijzen van je artikelen weer omhoog...

Ik denk dat het wel meevalt.

 

Sinds dit jaar hanteer ik weer 'transparante' prijzen en mijn verkoop neemt alleen maar toe. Als je via je website heel transparant communiceert dat je de prijs van verzenden 1:1 doorbelast naar de klant, dan kunnen daar toch weinig mensen problemen mee hebben?

Onderscheiden op verzendkosten is volgens mij niet zo 'the issue'.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Beste Musd,

 

de website ziet er naar mijn oordeel goed uit. Sommige tekstpagina's hebben wel erg veel tekst, het logo heeft voor mij geen verbinding met bedden of slapen. Contactgegevens en -mogelijkheden lijken in orde. Ik heb twee vragen:

- bezorgen jullie zelf, of hebben jullie zicht op hoe jullie producten afgeleverd worden? Drempel/boven op de slaapkamer, evt. montage etc.

- bieden jullie een afhaalmogelijkheid aan het magazijn?

 

EDIT: vragen worden allemaal beantwoord bij nadere beschouwing van de website, maar ik zou de tekst op de pagina Bezorging consumentvriendelijker herschrijven en de eigen bezorgdienst met bezorging tot in de slaapkamer als voordeel noemen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Martijn en Henri. Vertrouwen, o.a. verkregen door transparantie, is je belangrijkste wapen op het Internet, net als in de real world. Zoals Reichheld & Schefter zeggen:

 

"Price doesn't rule the web, trust does..."

 

Verder vind ik de webwinkel er vrij goed uitzien. Ik kan mijn weg eenvoudig vinden en de informatie is duidelijk. Misschien is het een idee om die Topbedden tips boven productinformatie te zetten. Juist die tips zal je niet op elke website vinden en daarmee kun je je dus onderscheiden.

 

Als ik nu kijk naar het menu, wordt me niet direct duidelijk wat ik ga vinden als ik een van de links onder productinformatie klik, deels omdat dit rijtje lijkt op het rijtje onder webwinkel. Je zou de titel productinformatie kunnen vervangen door iets van 'algemene productinformatie' of 'algemene informatie'.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik haat het als er onduidelijke kosten bijkomen. Weten jullie nog, een paar jaar geleden, een ticket boeken voor een zeer lage prijs, maar bij het afrekenen allerlei taxes en toeslagen die er bij komen? Gelukkig is daar een eind aan gemaakt.

 

Dat je verzendkosten 1 op 1 doorbelast aan een klant is niet erg, maak dit ook duidelijk: 'onze verzendkosten zijn die van de TNT' of zoiets, en probeer niet slinks daar winst op te maken. Administratiekosten, handlingkosten, allemaal flauwekul in mijn ogen. Stop die maar in de productprijs.

 

Voor mij als klant geldt: keep it simple: eenvoudige prijsstructuur (ik heb geen tijd om alles door te rekenen met allerlei toeslagen), en alleen werkelijk gemaakte verzendkosten.

 

Voor de rest moet een site prettig aanvoelen, en me snel naar de door mij gewenste producten leiden. Niet te veel pagina's moeten doorworstelen, of te veel afleidend kleur / animatiegbruik. Niet te veel info vragen aan de klant, wel de mogelijkheid tot reageren geven (feedback, vragenformuliertje).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Verzendkosten, het eeuwige dilemma... Let op, het gequote artikel is van 2004.

Hoogte verzendkosten, ja, in verhouding tot wat? Als je E 6,75 duur vindt, dan moet je bij TNT Post klagen en niet bij de webwinkel. Vind 'de klant' dat toch jij daar iets aan moet doen, dan gaan de prijzen van je artikelen weer omhoog...

Ik denk dat het wel meevalt.

 

Sinds dit jaar hanteer ik weer 'transparante' prijzen en mijn verkoop neemt alleen maar toe. Als je via je website heel transparant communiceert dat je de prijs van verzenden 1:1 doorbelast naar de klant, dan kunnen daar toch weinig mensen problemen mee hebben?

Onderscheiden op verzendkosten is volgens mij niet zo 'the issue'.

 

Dat deed ik ook, zelf met linkjes naar hoe/wat, maar als al je collega's d'r niet aan doen blijft het lastig.

 

Toen ik de iDeal kosten geheel en de verzendkosten deels voor mijn rekening ging nemen ging het aantal orders ook meteen omhoog.

 

Het verschilt per branche denk ik. Zoals je in andere posts al aan gaf is je enige echte concurent een site uit de USA. Webshops met spelletjes (zoals die van mij) zijn er legio en dus is het veel moeilijker om een deel van de markt te pakken en dan maken zaken als bijkomende kosten een hoop uit als ze net zo makkelijk naar de concurent kunnen gaan.

Link naar reactie
  • 0

€ 7,50 verzendkosten in niet abnormaal hoog voor grote artikelen. Ik denk niet dat veel mensen daar door afschrikken.

 

In één van onze webshops hebben we vaste verzendkosten van € 6,50 (concurrenten beginnen bij € 7,95 tot zelfs € 12,00 of meer). Deze kosten staan op elke product pagina, de homepage productoverzicht pagina's en in de winkelwagen in een groot opvallend oranje blok. Transparanter kon ik het niet maken.

 

We krijgen dan ook vaak complimenten dat we duidelijk zijn op onze site. Een aantal concurrenten heeft na de lancering van onze webshop die van hun zelf laten restylen, en zijn meer op onze gaan lijken. Er zijn er zelfs bij (groothandel die via website aan particulieren verkoopt) die vergelijkbare kleurstelling zijn gaan gebruiken en simpel plaatjes, door mijzelf in photoshop gemaakt, heeft gejat. Maar ik wijk af. Sommige hebben ook de verzendkosten aangepast naar ons niveau.

 

Moraal is, hoe eerder en duidelijker je de verzendkosten communiceert, des te minder is het een probleem.

 

Als ik verzendkosten van € 3,50 zie op dergelijke producten als zitzakken, krijg ik gelijk het gevoel dat ik wellicht teveel voor de zitzak betaal.

 

Dingen die naar mijn ervaring ook goed helpen zijn:

 

[*]Goede heldere en unieke product omschrijvingen (niet zomaar van de leverancier overgenomen.

[*]Een kloppende voorraad indicatie (eigen voorraad bij voorkeur en niet die van de leverancier) met de vermelding van de te verwachten levertijd

[*]Meer informatie op de site dan alleen producten, bijvoorbeeld over het onderhoud van de zitzakken (welke reinigingsmiddelen etc.). Daarmee kan je laten zien dat je weet wat je verkoopt. (Zoals je "Productinformatie" en "Tips")

[*]Een makkelijk te navigeren webshop, gezien vanuit de bezoeker en niet vanuit de verkoper. Gebruik Jip en Janneke taal in plaats van brance gebruikelijke termen.

[*]Een normaal telefoonnummer op je site bij contactgegevens en geen mobiel nummer. Deze moet natuurlijk overdag ook opgenomen worden. Je contactgegevens niet verstoppen op de site maar makkelijk vindbaar. (Zoals je ook netjes hebt staan)

 

Ik zie overigens dat als je een artikel aanklikt het menu links verdwijnt, dit zal mensen verwarren. Je categorieën verdwijnen naar een horizontaal menu maar juist die mooie info verdwijnt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt tot dusver voor al jullie antwoorden en tips!

 

Er zitten hier zeker wat nuttige tussen, die ik de toekomst bij het updaten van de site toe zal gaan passen, (althans proberen) ;)

 

Ik ben het inderdaad eens dat € 3,50 verzendkosten voor zo'n groot artikel een beetje krom is.

Ik ben aan het overwegen om er tussen in te gaan zitten op bv. € 5,00 ( of € 4,95 klinkt weer mooier).

Link naar reactie
  • 0

Er zijn er zelfs bij (groothandel die via website aan particulieren verkoopt) die vergelijkbare kleurstelling zijn gaan gebruiken en simpel plaatjes, door mijzelf in photoshop gemaakt, heeft gejat. Maar ik wijk af. Sommige hebben ook de verzendkosten aangepast naar ons niveau.

 

Tip: duw een markering in de EXIF data van het beeld bestand. Er is bijna niemand die weet hoe dat werkt, etc. dan kun je altijd bewijzen dat ze het van je gestolen hebben (op het moment dat ze resizen en dus een nieuw image van maken gaan die gegevens helaas verloren, maar het is beter dan niets).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.