• 0

Webshops ontwikkelen

Ik zit me al enige tijd te verbazen hoeveel webshops er de grond uit schieten. Nog meer zit ik me te verbazen over de hoeveelheid discussies hier op HL over welke software te gebruiken en hoe dat allemaal te regelen.

 

Wat ik me dan afvraag: Ik snap dat er niet 1 goede software oplossing is, elke shop is anders. Maar ligt het hoge aantal discussie hierover aan de leveranciers (dus de webshop-bouwers) of aan de software zelf? Komen opgeleverde producten in dit segment niet overeen met de wensen van de webshop eigenaar? Of ligt het heel ergens anders?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het probleem is dat er zoveel verschillende software oplossingen zijn dat het voor de meeste starters erg lastig te bepalen is welke software nu het meest geschikt is voor hun situatie.

Daarnaast is het voor starters moeilijk te bepalen of de techniek en kwaliteit van de software goed is en of de software flexibel genoeg is om met hun mee te groeien.

 

De webshop starters daarentegen denken veelal niet goed genoeg na over wat ze nu precies nodig hebben (zelf ook schuldig aan geweest) en nemen niet voldoende tijd om de verschillende oplossingen goed te bestuderen.

 

Maar nog belangrijker... de visie is te beperkt van startende webshop eigenaren. Er wordt teveel naar de korte termijn gekeken en niet voldoende naar wat ze in de jaren na de start verwachten en zouden willen van de software, kan de software die je nu kiest wel meegroeien met de (hopelijk) toekomstige groei van je webshop?

 

Dan heb je nog dat de info bij veel software gewoon niet duidelijk is.

 

Wat er nodig zou zijn is dat er een goede website komt die onafhankelijk een zeer gedetailleerd overzicht geeft van alle beschikbare oplossingen en ook de techniek erachter beoordeeld.

 

Wat b.v. mooi zou zijn is een website waar je een complete checklist kan doorlopen met alle functies die er zijn in oplossingen en kan aangeven of je die wel of niet nodig hebt en zo ja waneer, nu, binnen 1 jaar of in de toekomst. Verder dat je kan aangeven of je zelf wil en kan programmeren, designen en zo ja hoe goed. en zo nog diverse punten.

 

Na het doorlopen van die checklist krijg je dan een overzicht van de beschikbare oplossingen die aan de opgegeven specifieke wensen, verwachtigen en kwaliteiten voldoen en waarom..

 

Dat zou deze markt een stuk overzichtelijker maken en het voor starters duidelijker maken welke software te gebruiken en tegelijk een goede handleiding opleveren.

 

Had mij in elkgeval veel geld bespaart doordat ik dan eerder de juiste software gekozen zou hebben en niet software die geschikt was op dat moment maar dus niet geschikt voor groei en voor mijn amibities

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval is het dat ik geen budget heb om een hele shop custom made te laten maken. Ik zoek dus van de bekendere (gratis!) pakketten de meest bruikbare die het best aansluit bij mijn wensen. Vanwege het kostenaspect graag open source zodat ik zelf de kleinere dingen kan aanpassen (heb de source code dan in eigen beheer).

Het uittesten van de mogelijke pakketten is haast ondoenlijk. Een install op een testserver en dan helemaal inrichten zoals je dat wenst. Dat kost veel tijd om alles uit te zoeken, alle instellingen, etc.

 

Daarnaast is het zoals Vossie schrijft erg moeilijk om objectieve vergelijkingen te vinden van de OS pakketten. Camp X waarvan Y en Z afgeleiden zijn, zullen dus altijd negatief zijn over deze twee.

Dan heb je veel commerciele produkten die wellicht interessant zijn, maar het idee dat je dan een huwelijk aangaat met een commercieel bedrijf schrikt mij persoonlijk dan weer af.

 

Kortom: om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten vergt veel tijd. (pun intended)

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Meestal geeft de standaard instalatie wel al een goed beeld van de mogelijkheden.

Als je dat instaleerd end aar eens een paar dagen lang regelmatig wat mee "speelt" zoals orders plaatsen, doorzetten, producten aanmaken enz.. dan krijg je al een redelijk beeld.

 

daarnaast goed nakijken wat voro modules er allemaal al beschikbaar zijn.

 

maar dan komt het probleem... het is meestal niet in te schatten voor een leek hoe eenvoudig of moeilijk het nu is om de layout aan te passen of andere dingen zelf aan te passen en wat voor gevolgen dat voor de rest van de code heeft.

Link naar reactie
  • 0

Eén voorbeeldje waarom het zo lastig is (voor de ontwikkelaars én voor de webshop beginners): korting.

 

Hoe ga je kortingen geven?

- Niet.

- %tueel

- Staffel

- Staffel oplopend (bij 5 stuks 1 gratis, bij 10 stuks 3 gratis, etc)

- Vast bedrag

- Indien er een ander produkt gekocht is

- Na aanbrengen andere klant

- Vouchers via campagne

- ....

 

Ik ontwikkel zelf ook en heb bv. %tueel en staffel in gedachten. Dat werk ik netjes uit in de opties bij een produkt, leuk verwerkt in de output met een grafisch kadertje. De webshopeigenaar leest "vele mogelijkheden tot kortingen" en denkt vouchers...

 

Daarnaast zijn de bestaande oplossingen best ingewikkeld en heb je al wat kennis nodig om zelf uitbreidingen in te passen, zeker als je dit goed wilt doen (veilig, met foutcontrole, e.d.).

 

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu een paar dagen serieus naar Magento aan het kijken en dan vooral veel lezen op fora.

Met zo'n nieuw pakket dat nog lang niet is uitgekristalliseerd kom je toch aardig wat cowboys tegen... Zowel qua techniek als ondersteuning. Dat schrikt mij enorm af. Dat is voor mij dan weer een trigger om er zelf dieper in te duiken zodat ik cowboyverhalen op waarheid kan toetsen.

 

Alles en iedereen springt er op en wil een graantje meepikken. Men noemt zichzelf al gauw expert... Ik zit te wachten op de eerste aanbieder van dergelijke software die ook gerenommeerd lid is van HL (met 'proven trackrecord')... ;)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens, Henri.

 

Ik ben ook aan het orienteren geweest met betrekking tot vervangende software voor onze huidige webshops. Maar aan alle projecten kleeft hier en daar wel een nadeel. Om djluc meteen even te beantwoorden: het voornaamste probleem is vaak dat bij dergelijke projecten niet genoeg rekening wordt gehouden met de daadwerkelijke eisen vanuit de markt. Tevens zie je ook vaak dat men geen rekening houdt met gebruikers in andere landen.

 

Probleem is ook wel dat iedereen voor zijn eigen parochie preekt. Magento-adepten vinden Magento geweldig, andere mensen zweren bij X-cart, oscMax, ZenCart en noem ze allemaal maar op.

 

Wat ons betreft zijn deze projecten het allemaal net niet, niet voor onze huidige winkels (en aankomende projecten) in ieder geval. E.e.a. verschilt natuurlijk per bedrijf en wat de eisen exact zijn.

 

Toeval wilde echter dat ik in anderhalf jaar geleden in contact ben gekomen met een programmeur die reeds vergevorderd bleek met een zeer interessant e-commerce project. Door pro deo mijn expertise (vormgeving, user interface, etc) aan dit project te verlenen zijn we uiteindelijk verzekerd van nagenoeg maatwerk voor onze huidige (en toekomstige) winkels. Tijdens de ontwikkeling heb ik tevens actief invloed kunnen uitoefenen met betrekking tot voor ons (en andere winkels) praktische functionaliteit.

 

Normaal gesproken is maatwerk een erg kostbare zaak, maar dit ontwikkelproces van dichtbij meegemaakt hebbende ben ik wel van mening dat het zeker te preferen valt boven een toch vaak net-niet-helemaal-zoals-je-het-eigenlijk-wilde oplossing.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Vrijwel geen enkel software pakket is 100% geschikt voor wat iemadn wil. dat is ook vrijwel ondoenlijk.

Zelf vind ik x-cart erg goed maar magento net nog even wat beter.

 

Maar als je echte top wil kom je snel uit bij een pakket als intershop, maar dan moet je ook een kruiwagen geld meenemen.

 

Zelf bouwen van software raad ik toch meestal af, is dan wel precies zoals je zelf wil, maar is meestal erg duur.

maar nog veel belangrijker... het wordt niet doorontwikkeld, dat zou je helemaal zelf moeten doen.

Komen er nieuwe ontwikkelingen in de e-commerce markt word dat in de meeste software verder opgepakt, heb je zelf software ontwikkeld schieten nieuwe ontwikkelingen er vaak bij in ga je ongemerkt snel achterlopen.

zelfde geld voor beveiliging.

 

Magento heeft nu inderdaad als nadeel dat er veel mensen zijn die doen alsof ze er veel van weten maar dat dus niet doen.

In nederland zijn nog maar een paar serieuse spelers die echt veel van magento weten.

Op de website van magento kan je een overzicht van deze partners vinden.

Link naar reactie
  • 0

Zelf ontwikkelen doen we dan ook niet, we liften mee op een nieuw project (dat in principe in de loop van dit jaar gelanceerd zal worden) maar door bij de ontwikkeling betrokken te zijn scheelt het weinig met maatwerk voor onze eigen winkels.

 

Best of both worlds dus eigenlijk.

 

Natuurlijk zal geen enkel project 100% geschikt zijn voor ieders wensen maar feit blijft dat veel projecten teveel uit developers oogpunt zijn gerealiseerd en niet zozeer met praktische wensen vanuit de markt in gedachten. Hopelijk is dat met nieuwkomers als Magento en Prestashop wat beter.

 

Voor ons zijn het over kunnen zetten van zaken als klantgegevens en bestelgeschiedenis zeer belangijk. Daar we veel terugkerende klanten hebben. Dat zal in jouw tak van sport wat eenvoudiger liggen en dus een overstap van het ene naar het andere pakket eenvoudiger maken (als ik het goed begrepen heb van oscommerce naar x-cart en vervolgens naar magento). Ik vermoed dat Henri, die ook met veel vaste klanten te maken heeft, ook over zou willen stappen richting een platform waar hij niet al zijn gegevens kwijt is. Maar dat maakt e.e.a. dus wel een stuk complexer. Al schijnt er voor Magento trouwens wel een conversieprogramma te zijn voor oscommerce overstappers...

 

Voor alle paden (open source, maatwerk en betaalde pakketten) is zonder meer wat te zeggen. Het verschilt gewoon per bedrijf welke oplossing het meest geschikt is.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad van oscommerce naar x-cart gegaan en nu naar magento.

 

Het overzetten van de producten van x-cart naar magento was een regelrecht drama moet ik bekennen.

Dit voor een groot deel doordat het productoptie systeem in magento totaal anders werkt maar ook omdat er in magento nog wel wat tools ingebouwd zouden kunnen worden die dit process makkelijker maken.

Er zit wel een import functie in overigens voor producten.

 

categorieën kan je echter niet importeren.

 

Klanten bestanden zijn weer wel over te nemen.

 

Er is inderdaad een module die vanaf oscommerce naar magento kan importeren, weet echter niet of die ind e laatste versies nog ondersteund wordt. daarnaast geeft zo een module natuurlijk al snel problemen als je de huidige oscommerce structuur grondig hebt aangepast.

Link naar reactie
  • 0

Overstappen is nog het minst grote probleem. Sowieso wil ik (veel) meer properties per artikel en de webwinkel moet categorie loos zijn. Selectie gaat aan de hand van de properties en niet door voorgedefinieerde categorieen.

 

Maar ik heb mijn 'probleem' al beschreven en wacht met spanning op een reply van DJLuc! ;D

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Overstappen is nog het minst grote probleem. Sowieso wil ik (veel) meer properties per artikel en de webwinkel moet categorie loos zijn. Selectie gaat aan de hand van de properties en niet door voorgedefinieerde categorieen.

 

Maar ik heb mijn 'probleem' al beschreven en wacht met spanning op een reply van DJLuc! ;D

 

Wat bedoel je precies met "properties"?

 

je kan in magento in elkgeval onbeperkt zelf nieuwe velden voor producten aanmaken en aangeven waar die gebruikt moeten worden (zie in de demo attributes) (1 van de punten die ik zo geweldig vind aan die software)

Link naar reactie
  • 0

Properties zoals:

Kleur

schaal

leeftijd n-99 jaar

kwaliteit (ik ga me wagen aan een kwaliteitsoordeel)

fabrikant

type (brandweer, racewagen, vrachtwagen)

soort (speelgoed, modelauto)

etc,

etc...

 

Klant moet dus voor leeftijdsgroep vanaf 3 jaar, alle rode raceauto speelgoed tot E 10,- kunnen zien.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Op basis van die properties kun je toch een filter maken a la http://www.marktplaats.nl/ onder het kopje 'vakanties'

 

Weet niet of dat met huidige standaard software kan, maar ik ga het ook doen

 

De vraag is of al die properties relevant zijn voor de klant in zijn zoektocht/filtertocht of juist meer vertroebeling en daardoor afhaken geven

 

 

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

dat kan je in magento perfect doen met de attributes.

je kan onbeperkt attributes (productvelden) aanmaken en kiezen welek waarde je daaraan wil hangen. die kan je vervolgens bij producten selecteren en daarop kan in de shop dan gefiltert worden.

 

je kan zelf opgeven of een attribute een dropdown moet zijn, een invul veld of een van de vele andere mogelijkheden.

 

Kijk maar even op http://demo-admin.magentocommerce.com/index.php/admin/ (login staat erbij) en dan naar catalog -> attributes -> manage attributes -> add new attribute

 

daar kan je dus nieuwe velden aanmaken en waardes toekennen (manage label)

daarna kan je via manage attribute sets de nieuw aangemaakte velden toekennen aan een bepaalde productgroep en daarna bij de producten gebruiken (je kan zelf bepalen waar het aangemaakte veld op de product pagina komt te staan)

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard worden een aantal vermomde properties als categorieeen getoond.

Kiest een klant voor 'fabrikant', hop, alle fabrikanten.

 

Maar dit is niet mijn hoofdreden om naar een ander pakket uit te kijken, dit heb ik namelijk al voor een flink stuk aan de praat in mijn huidige winkel.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wow! Wat een reacties!

 

Ik heb jullie punten even kort samengevat zodat ik er op kan reageren!

 

* Starters moeten nadenken voor ze doen

* Beperkte visie van starters voor de toekomst

* Idee: Vergelijkingswebsite met checklist

Dit klinkt erg bekend. Ook in de branche waar ik in zit: Websites ontwikkelen, komen erg veel klanten die wel heel veel willen maar dat is het dan ook. Die moet je echt goed adviseren wil je zo'n project uiteindelijk goed laten verlopen. Dat geldt eigenlijk ook voor webshops. Is daar die begeleiding dan minder goed o.i.d? Ik vind dat je als professional op een bepaald gebied een klant in bescherming moet nemen en, ook al wil je bijvoorbeeld een grote website verkopen en denk je dat je die aan kan smeren, gewoon oprecht moet informeren over de mogelijkheden.

 

Beperkt budget.

Zelf doen kan op basis van open source.

Huwelijk met een commercieel bedrijf.

Budget is een hele duidelijk kwestie. Als je weet hoeveel marge je over hebt per product kan je het realistische investeringsbedrag voor een website bepalen. Probleem is dat je dit, als beginner, natuurlijk per saldo veel te positieve inschattingen maakt ;) De vraag is of je niet teveel wil als je een beperkt budget hebt? In principe, gezien als Henry de ondernemer en dus niet als developer, zou je enige mogelijkheid zijn om offertes op te vragen en op basis daarvan zou je je keuze moeten maken. Dat je het toevallig zelf kan is super mooi meegenomen maar gaat ook ten koste van andere onderdelen binnen je bedrijf? Je kan die tijd tenslotte maar 1x gebruiken?

 

Een huwelijk aangaan met een commercieel bedrijf is altijd een punt inderdaad. Ik zou dat gevoel goed voor kunnen stellen bij een standaard pakket. Daarbij kan de partij je echt niet helpen als jij iets geks wil. Aan de andere kant maak je die keuze wel bewust, je bespaard hiermee aanzienlijk op de kosten? Je kiest dus bewust voor een oplossing met bepaalde grenzen met daardoor een lage prijs?

 

Open source sluit niet aan bij de markt

Doet nu maatwerk in samenwerking met de ontwikkelaar

Top oplossing, software ontwikkelen met 1, of nog liever 2, launching customers is vrijwel altijd een goede kwestie. Hoe eerder in het stadium developers te maken hebben met echte klantwensen hoe beter. In vrijwel alle andere gevallen zie je anders een product wat zodra het de markt op gaat direct allerlei (in de praktijk logische) puntjes net niet goed heeft voorspeld.

 

Samenvattend tot op heden:

Maatwerk is top als je geld hebt? Dat is wat mij betreft een gesloten verhaal, als je het budget hebt is dit gewoon top, helemaal naar je wensen, unieke looks en functionaliteit zonder probleem. Nadelen: Developmenttijd (uit mijn ervaring) en geld.

 

Maar dan het alternatief, de massa van de webshops zit in deze categorie, wat moeten zij doen? Eigenlijk kunnen ze niet goed doen:

 

- Standaard open source: Moeten ze laten installeren en configureren. Dan hebben ze relatief simpel de basis maar kost toch nog een hoop geld.

 

- Standaard product van een commercieele partij: Prima, werkt, hoef je niks aan te doen en betaal je gewoon per maand maar is niet hip.

 

Geen leuke keuzes eigenlijk?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Properties zoals:

Kleur

schaal

leeftijd n-99 jaar

kwaliteit (ik ga me wagen aan een kwaliteitsoordeel)

fabrikant

type (brandweer, racewagen, vrachtwagen)

soort (speelgoed, modelauto)

etc,

etc...

 

Klant moet dus voor leeftijdsgroep vanaf 3 jaar, alle rode raceauto speelgoed tot E 10,- kunnen zien.

 

Dit soort dingen zijn inderdaad handig, heb dit zelf gemaakt ten aan zien van de PEGI kenmerken zoals bijvoorbeeld: http://www.buyinbulk.nl/PEGI/Alles/Leeftijd/16.aspx

 

Heb nu alleen nog niet zo gemaakt dat je meerdere kenmerken samen kunt nemen om tot een selectie te komen, gaat nu per kenmerk en dan verder op platform (PS3/360/Wii), maar dat zou ik nog eenvoudig kunnen toevoegen. Ook is er selectie mogelijk op 'genre' (bijv. racing/shooter/RPG), daarvan merk ik wel dat het met enige regelmaat gebruikt wordt (20% ongeveer) ten overstaande van 1-2% die van die rating filtering gebruik maakt. Het grootste deel van de bezoekers die vindt het fijn dat bijv. alle PS3 games in een lange lijst onder elkaar staan om zo een goed overzicht te krijgen van het assortiment. Let er dus op dat, naast wat je zelf fijn/handig vindt, dat je klanten er ook behoefte aan hebben, anders is het toch een beetje zonde van de tijd/investering.

Link naar reactie
  • 0

Samenvattend tot op heden:

Maatwerk is top als je geld hebt? Dat is wat mij betreft een gesloten verhaal, als je het budget hebt is dit gewoon top, helemaal naar je wensen, unieke looks en functionaliteit zonder probleem. Nadelen: Developmenttijd (uit mijn ervaring) en geld.

 

Maar dan het alternatief, de massa van de webshops zit in deze categorie, wat moeten zij doen? Eigenlijk kunnen ze niet goed doen:

 

- Standaard open source: Moeten ze laten installeren en configureren. Dan hebben ze relatief simpel de basis maar kost toch nog een hoop geld.

 

- Standaard product van een commerciële partij: Prima, werkt, hoef je niks aan te doen en betaal je gewoon per maand maar is niet hip.

 

Geen leuke keuzes eigenlijk?

 

Probleem is denk ik vooral met veel starters dat ze iets willen met een webshop en vaak nog niet eens weten wat ze willen verkopen. Dan zijn er nog velen die wel weten wat ze willen verkopen maar eigenlijk de mogelijkheden c.q. beperkingen nog niet kennen. De meesten hebben vooral geen startkapitaal. Dan zit je dus vast aan goedkope en zeer beperkte oplossingen zoals mijnwebwinkel punt nl, een soort shopfactory of een opensource pakket "out of the box" (of is het download).

Dan heb je nog de detaillisten die hun assortiment op internet willen aanbieden (de slimme altans) en die kunnen er vaak wel een budget voor vrijmaken maar horen van het neefje van het broertje van de buurjongen dat websites maken helemaal niet moeilijk is en vooral niet veel hoeft te kosten. Die gaan naar website bouwers (waarvan velen ook gewoon een opensource pakket als basis gebruiken wat de kosten aardig kan drukken) met een verkeerde voorstelling van zaken en vinden het dan erg duur.

 

Heel veel starters realiseren zich overigens niet dat het goed runnen van een webshop toch best veel tijd en moeite kost. Leveranciers zoeken, op de hoogte blijven in je "vakgebied", inkopen en met een beetje pech zelf foto's en beschrijvingen maken. Klanten te woord staan (telefonisch en e-mail), potentiële klanten die spontaan voor je deur staan om spullen bij je te kopen, ook al heb je geen winkel, retouren, garantie, administratie en dan vergeet ik vast nog iets. Dit zijn ook dingen die kosten met zich meebrengen en ook daar wordt niet aan gedacht. Veel starters zie dan ook na één a twee jaar weer verdwijnen. Veel werk en weinig verdient. Maar dit even terzijde.

 

Goede webshop software zou voor elke branche een aparte versie moeten hebben. Zo hebben modewinkels andere wensen qua functionaliteiten dan mobile telefoon aanbieders. En dan nog heb je altijd met de visie en wensen van de personen te maken die de shop gaan runnen. Ik gebruik zelf osCommerce en heb hier al heel er veel in aangepast dat je dat aan de bezoekerskant en adminkant bijna niet meer ziet. Ik wacht nog even af hoe de nieuwe versie gaat werken de semi-productionele alpha is eindelijk uit en ik ga deze binnenkort toch eens proberen.

 

Mijn persoonlijke conclusie is wel dat voor de meest bekende / succesvolle webshops een aardige duit is uitgegeven aan ontwerp zowel grafisch als technisch. Dit zijn vrijwel allemaal maatwerk producten.

Link naar reactie
  • 0

Samenvattend tot op heden:

 

[...]

 

 

Probleem is denk ik vooral met veel starters dat ze iets willen met een webshop en vaak nog niet eens weten wat ze willen verkopen. Dan zijn er nog velen die wel weten wat ze willen verkopen maar eigenlijk de mogelijkheden c.q. beperkingen nog niet kennen. De meesten hebben vooral geen startkapitaal. Dan zit je dus vast aan goedkope en zeer beperkte oplossingen zoals mijnwebwinkel punt nl, een soort shopfactory of een opensource pakket "out of the box" (of is het download).

Dat is inderdaad de ergste categorie die je tegen kan komen maar die vind ik eigenlijk niet echt interessant. Er zijn genoeg mensen die serieus willen ondernemen middels een webshop, laten we die categorie behandelen wat mij betreft?!

Dan heb je nog de detaillisten die hun assortiment op internet willen aanbieden (de slimme altans) en die kunnen er vaak wel een budget voor vrijmaken maar horen van het neefje van het broertje van de buurjongen dat websites maken helemaal niet moeilijk is en vooral niet veel hoeft te kosten. Die gaan naar website bouwers (waarvan velen ook gewoon een opensource pakket als basis gebruiken wat de kosten aardig kan drukken) met een verkeerde voorstelling van zaken en vinden het dan erg duur.

Dat is een bekende categorie inderdaad. Aan de andere kant kunnen zij toch gewoon zo'n standaard webshop nemen? Waarom moeten zij iemand hebben die voor hen handmatig aan de slag gaat? Ze bestellen gewoon zo'n online hosted webshop en kunnen beginnen met invullen wat mij betreft.

 

Heel veel starters realiseren zich overigens niet dat het goed runnen van een webshop toch best veel tijd en moeite kost. Leveranciers zoeken, op de hoogte blijven in je "vakgebied", inkopen en met een beetje pech zelf foto's en beschrijvingen maken. Klanten te woord staan (telefonisch en e-mail), potentiële klanten die spontaan voor je deur staan om spullen bij je te kopen, ook al heb je geen winkel, retouren, garantie, administratie en dan vergeet ik vast nog iets. Dit zijn ook dingen die kosten met zich meebrengen en ook daar wordt niet aan gedacht. Veel starters zie dan ook na één a twee jaar weer verdwijnen. Veel werk en weinig verdient. Maar dit even terzijde.

Dat is inderdaad de echte business en daar zouden ze zich wat mij betreft inderdaad druk om moeten maken. Niet om software versies.

Goede webshop software zou voor elke branche een aparte versie moeten hebben. Zo hebben modewinkels andere wensen qua functionaliteiten dan mobile telefoon aanbieders. En dan nog heb je altijd met de visie en wensen van de personen te maken die de shop gaan runnen. Ik gebruik zelf osCommerce en heb hier al heel er veel in aangepast dat je dat aan de bezoekerskant en adminkant bijna niet meer ziet. Ik wacht nog even af hoe de nieuwe versie gaat werken de semi-productionele alpha is eindelijk uit en ik ga deze binnenkort toch eens proberen.

Goed punt van die branches! Maar dan gaan alle sites binnen een branche op elkaar lijken? Niet leuk maar eigenlijk zie je dat best wel veel...

 

Jij hebt de luxe dat je het zelf kan begrijp ik. Als je dat niet zou kunnen (de massa) zou je dat dan kunnen doen? Of krijg je dan met excessieve kosten (uren) te maken?

Mijn persoonlijke conclusie is wel dat voor de meest bekende / succesvolle webshops een aardige duit is uitgegeven aan ontwerp zowel grafisch als technisch. Dit zijn vrijwel allemaal maatwerk producten.

Daar ben ik het mee eens inderdaad. Het onderscheidend vermogen is enorm belangrijk. Wat me alleen zo verbaasd is dat er zoveel zijn die het ook wel leuk doen met standaard materiaal. Dat je er de top niet mee zal halen ben ik het wel geheel mee eens.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Goed punt van die branches! Maar dan gaan alle sites binnen een branche op elkaar lijken? Niet leuk maar eigenlijk zie je dat best wel veel...

 

Het grappig is dat dat nu al zo is. In een hoop 'low tech' branches lijken heel veel shops op elkaar. Als je gaat kijken naar shops die gerelateerd zijn aan electronische zaken/high-tech spul, dan zie je veel vaker maatwerk webshops. Het heeft volgens mij vooral met de eigenaren te maken, mensen die zich meer met techniek bezig houden zullen sneller kiezen om dingen aan te passen/maatwerk shops te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds juni vorig jaar gestard met mijn webwinkel en ben er achter gekomen dat het heel moeilijk is om de juiste keuzes te maken in het begin.

Ik heb bij verschillende webwinkelbouwers een offerte aangevraagd en ben uiteindelijk uitgekomen bij een bedrijf dat voor mij de OsComerce winkel aanpast qua design en een aantal maatwerkmodules.

De offerte is gebaseerd op de dingen die ik in het begin in mijn hoofd had zitten, maar nu ik een half jaar bezig ben met het opbouwen van de winkel en mijn database loop ik tegen allerlij problemen aan die ik graag veranderd zou willen hebben. Alleen gaat dat erg moeilijk want de websitebouwer zecht gewoon dat ze daar € 60,00 per uur voor rekenen.

Op deze manier lopen de kosten erg hard op.

 

Nu heb ik voorlopig besloten om het te laten zoals het is en eerst maar eens te beginnen. En dan later kijken of ik een hobbyist kan vinden die voor een redelijk bedrag per uur aanpassingen kan maken.

 

Ik ga in eerste instantie ongeveer 3000 producten verkopen via mijn site, ik ben het afgelopen half jaar hard aan het werk geweest om van alle producten goede foto's te maken (met de packshot creator) en moet nu nog ongeveer 200 foto's. De omschrijvingen en mijn database in excel heb ik nu zo goed als klaar. Eind volgende week ga ik alles uploaden naar mijn site en alles testen.

 

Conclusie:

Veel starters denken er erg makkelijk over een webwinkel te beginnen, maar in de praktijk valt het erg tegen. Ik ben nu al een half jaar iedere avond en zaterdag en zondag naast mijn 40 uurige werkweek bezig om de boel klaar te krijgen zonder dat ik nog maar een euro verdiend heb. En nu zelfs voordat de site in lucht is vraag ik me al af of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt.

 

Ik ben wel erg blij met alle hulp en informatie hier op het forum, dat helpt me heel erg, maar brengt me soms ook wel eens aan het twijfelen.

 

groetjes, willem

Link naar reactie
  • 0

 

...

Conclusie:

Veel starters denken er erg makkelijk over een webwinkel te beginnen, maar in de praktijk valt het erg tegen. Ik ben nu al een half jaar iedere avond en zaterdag en zondag naast mijn 40 uurige werkweek bezig om de boel klaar te krijgen zonder dat ik nog maar een euro verdiend heb. En nu zelfs voordat de site in lucht is vraag ik me al af of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt.

 

Ik ben wel erg blij met alle hulp en informatie hier op het forum, dat helpt me heel erg, maar brengt me soms ook wel eens aan het twijfelen.

 

groetjes, willem

 

Als ik het zo lees zit je behoorlijk op de goede weg. Of je de juiste keuzes hebt gemaakt? Ach, achteraf zie je vaak hoe het anders / beter / mooier had gekund, maar staar je daar niet op blind. Idem met de info op dit forum. Haal de dingen eruit die nodig zijn om verder te komen, lang twijfelen of het niet nog beter kan kost energie en je bent dan niet in actie.

 

Idd slim om nu eerst maar te starten met een misschien niet perfecte shop, maar als die geld oplevert kun je ook weer verder.

 

Je hebt een proces doorgemaakt van nieuwe kennis en inzichen opdoen, dat op zich is al waardevol.

 

Overigens geef ik je ontwikkelaar wel gelijk, ook bij hem moet de schoorsteen roken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.