Van juli 2002 tot maart 2009 is onze webshop in feestartikelen inschreven geweest bij de KvK alszijnde een VOF.
Vorig jaar hebben we samen met onze accountant bekeken of het zinvol was om van de VOF een BV te maken. Alle ins en outs gezien mijn situatie zijn door de accountant bekeken en uiteindelijk hebben we dit ook gedaan. We hebben met ingang van 17 maart 2009 met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008 een werk BV opgericht en een holding BV.
Hoe dat met die terugwerkende kracht zit, weet ik niet maar het schijnt zo te kunnen.
Als inleg voor de BV heeft de accountant een inbrengverklaring opgesteld. Heet dit ruisend of geruisloos? We hadden dus geen 18K nodig op de bank maar de voorraden konden hiermee volstaan.
Ik heb volledig vetrouwen in de accountant en dat moet ik wel hebben want ik heb er zelf geen verstand van. Maar ik zou wel graag weten of we het zo goed hebben gedaan. Of het min of meer klopt zoals ik omschreven heb.
De laatste aangifte IB is gedaan over 2007. Over 2008 heeft de accountant uitstel tot volgend jaar.
Waar ik ook een beetje mee zit is het volgende.
Op het moment dat de VOF uitgeschreven werd bij KvK en de 2 BV's werden ingeschreven, stond er 30.000 euro op de bank. Volgens een vlug rekensommetje van de accountant zou ik over 2008 zo'n 17.000 euro belasting moeten betalen. Hierin is dan ook dat verhaal over de terugwerkende kracht meegenomen. Zodat ik ook eigenlijk dan over 2008 een BV was. Volgen jullie me nog?
De accountant komt op 17.000 euro omdat ik voor 13 uur per week in de BV werkte en mijn vrouw iets van 20 uur (over 2008).
Die 13.000 euro die ik overhoud na het betalen van die 17.000, is dat nou van ons zelf of moeten we die ook nog ergens verantwoorden nu we een BV zijn?
Ik hoop echt dat ik nog te volgen ben en zoniet, geef ik graag nog wat toelichting her en der.
Mocht iemand zich nog laten inhuren om eens over onze schouder heen te kijken, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marcel Vermeer
Marcel Vermeer
Goedendag,
Van juli 2002 tot maart 2009 is onze webshop in feestartikelen inschreven geweest bij de KvK alszijnde een VOF.
Vorig jaar hebben we samen met onze accountant bekeken of het zinvol was om van de VOF een BV te maken. Alle ins en outs gezien mijn situatie zijn door de accountant bekeken en uiteindelijk hebben we dit ook gedaan. We hebben met ingang van 17 maart 2009 met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008 een werk BV opgericht en een holding BV.
Hoe dat met die terugwerkende kracht zit, weet ik niet maar het schijnt zo te kunnen.
Als inleg voor de BV heeft de accountant een inbrengverklaring opgesteld. Heet dit ruisend of geruisloos? We hadden dus geen 18K nodig op de bank maar de voorraden konden hiermee volstaan.
Ik heb volledig vetrouwen in de accountant en dat moet ik wel hebben want ik heb er zelf geen verstand van. Maar ik zou wel graag weten of we het zo goed hebben gedaan. Of het min of meer klopt zoals ik omschreven heb.
De laatste aangifte IB is gedaan over 2007. Over 2008 heeft de accountant uitstel tot volgend jaar.
Waar ik ook een beetje mee zit is het volgende.
Op het moment dat de VOF uitgeschreven werd bij KvK en de 2 BV's werden ingeschreven, stond er 30.000 euro op de bank. Volgens een vlug rekensommetje van de accountant zou ik over 2008 zo'n 17.000 euro belasting moeten betalen. Hierin is dan ook dat verhaal over de terugwerkende kracht meegenomen. Zodat ik ook eigenlijk dan over 2008 een BV was. Volgen jullie me nog?
De accountant komt op 17.000 euro omdat ik voor 13 uur per week in de BV werkte en mijn vrouw iets van 20 uur (over 2008).
Die 13.000 euro die ik overhoud na het betalen van die 17.000, is dat nou van ons zelf of moeten we die ook nog ergens verantwoorden nu we een BV zijn?
Ik hoop echt dat ik nog te volgen ben en zoniet, geef ik graag nog wat toelichting her en der.
Mocht iemand zich nog laten inhuren om eens over onze schouder heen te kijken, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20896-te-veel-vetrouwen-in-een-accountant-van-vof-naar-bv-graag-jullie-visie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag