• 0

Betekenis aandeelhouders/investeerders in jouw bedrijf.

Over dit onderwerp kon ik weinig vinden op Higherlever en op internet.

 

In het buitenland bestaat er een internetconcept dat ik graag zou willen introduceren in Nederland.

Nou heeft dat bedrijf al veel ervarig waar ik gebruik van kan maken. Als ik hier een eigen bedrijf start, met hun hulp en ervaring (moeilijke en dure dingen om zelf te ontwikkelen), als zij mij die informatie geven in ruil voor aandelen in mijn bedrijf in Nederland, wat betekenen die aandelen dan precies?

 

Even een voorbeeld.

 

Ik wil een pizzaria bedrijf beginnen. Dit kan ik doen, maar heb niet de juiste recepten voor een lekkere goede pizza.

Dan kan je b.v. Pizzahut vragen om aan die recepten te komen, inruil voor de recepten krijgt Pizzahut 20% aandelen in jouw bedrijf.

 

Gaat dan 20% van een verkochte pizza naar Pizzahut?

 

Ik weet weinig van deze soort aandelen. Kan iemand mij aan de inside-outs helpen?

 

De vraag kon ik niet makkelijker formuleren, ik hoop dat jullie het begrijpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat Pizzahut een verkeerd voorbeeld van Sener is die de gedachten de verkeerde kant op laat gaan, en dat Sener niet doelt op een franchiseformule.

 

Sener: wil je echt zélf een eigen bedrijf opbouwen, of liever de Nederlandse afdeling van bijvoorbeeld een Amerikaans internetconcept opzetten?

Link naar reactie
  • 0

Franchisecontract is dat je een bepaalde huisstijl mag voeren en dus mag liften op de naamsbekendheid van een grote organisatie.

 

Wat hij bedoelt is echt concreet aandelen bezit en dat de mensen in het buitenland deze in natura volstorten. Dat betekent dat zij echt een deel van jouw onderneming bezitten en meedelen in de winstuitkeringen. Het lijkt me ook geen afdeling in Nederland omdat het een BV betreft en geen vaste inrichting. Hij zal zelf ook eigenaar worden van een product of licentie dat hij bepaalde software mag verkopen/verhandelen.

 

Dus 20% aandelen betekent concreet eigendom van een deel van jouw onderneming en de bijbehorende zeggenschap.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sener,

 

Je levert aandelen van jouw bedrijf in ruil voor het verkrijgen van informatie.

 

Je wil graag weten wat dat precies betekent.

 

Gaat dan 20% van een verkochte pizza naar Pizzahut?

 

Niet direct. Het amerikaanse bedrijf is in jouw voorbeeld 20% eigenaar van het bedrijf en jij voor 80%.

Dit betekent dat zij ook in principe uiteindelijk ook in dezelfde verhouding delen in de winst.

 

Denk goed na of het je dit waard is, of die informatie zo belangrijk is dat je hier een deel van de aandelen

voor wilt afstaan. Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Je kunt een prijs afspreken en overeenkomen dat

je in termijnen betaalt, je kunt bijvoorbeeld afspreken dat ze alleen het eerste of het eerste en tweede jaar

meedelen in de winst zonder dat ze mede-eigenaar zijn van het bedrijf etc.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Het moet inderdaad geen franchiseformule zijn.

 

@ Jeroen Bakker, min of meer komt het daar wel op neer, alleen dan wil ik mijn bedrijf met een eigen (merk)naam opstarten.

Die informatie oftewel "het recept" die zij mij kunnen geven maakt het een stuk makkelijker om een eigen bedrijf op te starten in ruil voor aandelen. Dan heb ik dus niet écht zélf het bedrijf opgestart.

 

@ Jeroen Reith, dat kan ook, maar ik denk niet dat ze het mij zullen verkopen. Aandelen is voor mijzelf ook veiliger. Dan hoef ik tenminste niks af te betalen of zit ik in de schulden als het geen succes wordt.

Link naar reactie
  • 0

Financieel gezien: minder risico = minder rendement. Als je 20% van de aandelen ruilt tegen de info die je nodig hebt, kost je dat niet direct geld, en loop je 20% minder risico. Echter, je krijgt ook 20% minder rendement, want dat is voor je zakenpartner.

 

Stel, je omzet is 200.000 en je kosten zijn 100.000. Je maakt dan 100.000 winst, waarvan 80.000 voor jou is en 20.000 voor je partner. En dat elk jaar weer. Over 5 jaar kun je de onderneming verkopen voor 500.000. Daarvan is dan 400.000 voor jou en 100.000 voor je zakenpartner. Je zakenpartner heeft dan 5 * 20.000 + 100.000 = 200.000 opgestreken voor die info.

 

Maar ja, aan de andere kant, als je geen winst maakt, krijgen ze niets.

 

Verder: je geeft 20% van de eigendom weg (althans in je voorbeeld). Dat betekent dat je altijd rekening moet houden met de belangen van een ander. Die heeft immers ook stemrecht en als je de boel verkwanselt, zal hij jou daar op aanspreken. Nu is 20% niet meteen een drama, je houdt immers 80% over en dat is meestal voldoende om nog steeds alle beslissingen te kunnen nemen. Mits er natuurlijk verder geen aandeelhoudersovereenkomsten zijn. Dit is wel iets om zeker mee te nemen in je beslissing of je dit wil doen. Hoe meer je weggeeft, hoe meer rekening je met anderen moet houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dag Sener,

 

Je wilt toch graag op deze manier aan de info komen. Prima. Wat ronaldinho al goed voorrekent laat zien

dat die info misschien op termijn veel geld kan kosten. Je hebt gelijk als je zegt dat je voor nu tenminste geen schulden maakt en de info niet hoeft te kopen.

Er is nog een tussenweg. Je kunt voorstellen dat de info wordt geleverd voor 20% van de aandelen en dat je die aandelen na 3 jaar weer terugkoopt voor en nu reeds vast te stellen prijs. Daarbij kun je de prijs afhankelijk maken van de resultaten van de b.v.

M.a.w. als de b.v. goed draait betaal je een hogere prijs; dat kun je dan ook; als de b.v. minder draait betaal je minder.

 

Als je voor je zelf in beeld hebt hoe je het wil gaan doen overleg dan ook eens met een notaris wat je moet regelen met de andere aandeelhouder. Het is goed om een aandeelhoudersovereenkomst op te stellen waarin je onderling zaken regelt.

Hierin kun je o.a. vastleggen de bovengenoemde ' deal' maar hierin leg je ook vast dat de andere partij zijn aandelen niet zomaar aan derden mogen verkopen maar altijd eerst aan jou moeten aanbieden; dit heet een blokkeringsbepaling. En zo zijn er nog een heel aantal zaken waar je aan moet denken. Een goede notaris kan je hiermee helpen.

Succes.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Correct.

Ik zou eerst een afweging maken bij welke constructie je een goed gevoel hebt en waarbij je het idee hebt

dat ook de andere partij een goede deal doet.

Je kunt dit voorstellen bij de andere partij en als dit goed past voor beide kanten kun je vervolgens door de notaris de juiste dokumenten laten opmaken.

Succes.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.