• 0

Lege of nieuwe BV

Het is tijd geworden om de EMA naar een BV om te zetten. Nu zit ik met het volgende: via mijn accountant zou ik een lege BV kunnen kopen of uiteraard een nieuwe oprichten. Risico's en kosten zijn mij duidelijk. Echter vraag ik mij af, bij een lege BV zit een historie in de jaarcijfers. Is dit gunstig of juist niet? Als ik nu over twee jaar weer een nieuwe leaseauto moet bestellen en ook binnenkort een voor een nieuwe medewerker, werkt het in mijn voordeel of nadeel? Natuurlijk ook evt voor een financiering.....het is natuurlijk niet de bedoeling dat de gedeponeerde cijfers van negatieve invloed zouden kunnen zijn op mijn al vier jaar goed draaiende EMZ. Hoor het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de gedeponeerde cijfers een negatieve invloed zouden hebben op financieringsmogelijkheden e.d., zou ik me sterk afvragen of er niet te veel onvoorziene risico's aan die BV kleven. Ik zou liever voor een nieuwe BV gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat is de eenmanszaak waard? Je kunt overwegen deze in te brengen in een nieuwe B.V.

Je hoeft dan geen 18.000 euro ophoesten als de onderneming voldoende waard is.

 

Kosten:

- oprichting B.V.

- accountantsverklaring.

 

Ik kan me niet voorstellen dat beide veel duurder zijn dan de eenmalige kosten voor de overdracht van de aandelen in een bestaande B.V. + overdracht bestaande onderneming aan B.V.

 

Overleg eens met de accountant.

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dasim, niet moeilijk doen, gewoon een nieuwe BV oprichten. Zeker als e.e.a. wordt ingegeven door de vraag of het voordeel biedt bij het regelen van een nieuwe lease-auto. Want de financier zal toch vooral naar de reputatie van degene kijken die de handtekening namens de BV zet. Verder weet je nooit helemaal zeker welke reputatie de lege BV bij anderen heeft (zoals de fiscus). En veel voordeliger is het kopen van een lege BV meestal ook niet (statuten moeten gewijzigd worden e.d.).

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Dasim, niet moeilijk doen, gewoon een nieuwe BV oprichten. Zeker als e.e.a. wordt ingegeven door de vraag of het voordeel biedt bij het regelen van een nieuwe lease-auto. Want de financier zal toch vooral naar de reputatie van degene kijken die de handtekening namens de BV zet. Verder weet je nooit helemaal zeker welke reputatie de lege BV bij anderen heeft (zoals de fiscus). En veel voordeliger is het kopen van een lege BV meestal ook niet (statuten moeten gewijzigd worden e.d.).

 

Qua regelen lease-auto is het meer dat ik nu historie in mijn EMZ heb en als ik evt een lege BV overneem dat dit niet negatief uitkomt, vandaar. Daarnaast heb ik al overlegd met accountant en deze adviseerde ook een nieuwe BV. Echter, hij meldde niks over inbreng EMZ waarde. Tja, omzet ruim 120.000E en netto winst ruim 60.000E......kan je mij verder bijpraten Johan?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dasim,

 

Je kunt ook meer lezen in deze column waaronder Jantax en Johan ook weer gereageerd hebben:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Het inbrengen van de EMZ in de BV brengt wel extra kosten met zich mee (accountantsverklaring en aktes van inbreng door de notaris), maar scheelt je inderdaad de 18K stortingsplicht in cash, mits jouw EMZ wel minimaal € 18.000 waard is.

 

Overigens is € 60K wel erg weinig winst om een BV te overwegen.

Als IB ondernemer (met 1.225 uur min. per jaar) is er al ruwweg 10K vrijgesteld van IB door ondernemersaftrek en 10% MKB winstvrijstelling. Dat kan verder omlaag door toepassing FOR (verschuiven van heffing naar de toekomst)

 

In de BV zit je al snel aan een loon van 40K en betaalt de BV 20% VPB over de restwinst. (even kort door de bocht).

 

Ik neem aan dat je meerdere redenen hebt?

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dasim, als beperking van de aansprakelijkheid het hoofdmotief is om de BV in te gaan, is het misschien handig om eerst nog eens na te gaan of je dit op een andere, minder ingrijpende (en wellicht kostbare) manier kunt doen. Een goede verzekeringsadviseur, riskmanager en/of ondernemings-/arbeidsrechtjurist kan je hier mee helpen. Er zit er vast wel een paar op HL die je op weg kunnen helpen. Voor het fiscale verhaal sluit ik me geheel aan bij de opmerkingen van Joost.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

 

(...)

Dat kan verder omlaag door toepassing FOR (verschuiven van heffing naar de toekomst)

 

 

groet

Joost

 

(...)

 

 

FOR is leuk, maar alleen als je daadwerkelijk geld apart zet. Anders heb je na (bijvoorbeeld) 20/30/40 jaar een monsterlijke FOR waar je ooit over af moet rekenen, terwijl er helemaal geen geld is.

 

Verder volledig eens met Joost en Jantax.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.