• 0

Na-apen op het internet

Beste mensen ik heb een vraag over het na-apen op het internet. Sinds 2 jaar heb ik een succes vol bedrijf in de ICT.

We hebben een service / onderhoudsdienst voor particulier en bedrijven opgericht. De concurrent collega in het dorp verder na-aapt bijna alles na, het na-apen zit tegen het randje aan van onrechtmatigheid, om zomaar te zeggen nog net niet strafbaar.

 

Voorbeeld 1: Sinds 1 april hebben wij het product "PC XXXX" dit als handelsnaam en als domein vastgelegd. De collega maakt een website met "depcXXXXer" Voorbeeld 2 Wij hebben een merk bij het merkenbureau gedeponeerd en ingeschreven van "IXXXXIT" ook als handelsnaam en domein en als merk vastgelegd, de collega maakt er "We XXXX IT` of `I YYYYY IT` Voorbeeld 3 Wij hebben een merk van laten leggen `ZZZZ ITC Consulting` de collega maakt ervan `ZZZZ computer service` Voorbeeld 4 In advertentie die hij na-aapt komt ook de beoordelingen van mijn klanten op zijn advertentie zodanig dat deze geschreven is voor zijn bedrijf.

 

Zo heb ik nog talrijk aan voorbeelden van wat deze collega na-aapt. In het afgelopen 2 jaar heb ik alle advertenties en websites uitgeprint voor eventuele rechtszaak in de toekomst.

 

In alles wat hij na-aapt komt dicht in de buurt wat wij bedenken en creëren. Inmiddels heb ik begrepen van klanten. dat dit verwarring sticht bij de particulier en bij kleine ondernemingen. Mijn vraag luid, is er voldoende grond voor een kort geding, want na 2 jaar wordt ik het echter wel zat van dit na-apen.

 

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken!!

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je hun ook met deze feiten geconfronteerd?

 

In de handelsnaam wet staat de naam niet gelijk mag zijn als of sterk lijken op een bestaande naam. Volgens mij is een maatstaaf dat het publiek niet op het verkeerde been gezet mag worden.

 

Je kan ze met deze feiten confronteren en even wachten wat hun reactie is. Misschien stoppen ze er mee en dat scheel heel veel gedoe.

 

Ook omdat ze in dezelfde branche en dorp zitten lijkt mij reden genoeg om het er niet bij te laten zitten. Ik zou eerst goed advies inwinnen bij een juridisch adviseur.

 

Sterkte er mee!

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat je je in ieder geval gevleid voelt, want blijkbaar lever je prima dienstverlening.

 

De grenzen van wat verwarring is en wat niet, zijn niet zo scherp als soms zou hopen. Woordspelingen met IT zijn niet ongewoon, dus ik vraag me af in hoeverre je daar een case hebt. Maar een jurist zou je meer kunnen vertellen hierover. Ik weet wel dat het kopiëren van teksten (met verandering van de bedrijfsnaam) een schending is van het auteursrecht.

 

Maar boven alles zou ik je willen adviseren om het grootste deel van je energie te steken in je dienstverlening.Want een gang naar de rechter kan wel eens erg duur worden zonder dat je het gewenste resultaat behaalt. Tevreden klanten die naar jou doorverwijzen is veel duurzamer dan een eenmalige tik op de vingers van de concurrent door de rechter.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Met 1 geval kun je denk ik weinig hardmaken, maar je hebt hier te maken met systematisch 'kopieren'.

Ik zou, zoals hierboven ook al gemeld wordt, het bedrijf schriftelijk confronteren met je bevindingen. Misschien dat je dit schrijven door iemand kan laten doen die het ook juridisch kan onderbouwen. Vervolgens sommeer je ze om de namen aan te passen omdat je anders verdere stappen zult ondernemen.

Maar daarnaast blijft ook het geval zo dat jouw dienstverlening uiteindelijk doorslaggevend is voor klanten, en niet de naam.

Succes ermee!

ps: je kunt natuurlijk altijd een gevaarlijk uitziende neef langssturen om de brief af te geven ;)

 

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het gewoonweg nooit te voorkomen is. Iedereen bestudeert de markt en doet wat hij zelf goeddunkt. Na een paar jaar is ook nog moeilijk te zeggen wie wat het eerst had of deed. Concentreer je op kwaliteit, dat is het enige aspect waar je concurentie echt bang van is. En een brief sturen naar de collega lijkt me niet sterk overkomen. Je hebt grote kans dat je een nette brief terug krijgt waarin die collega beweert al veel langer dan jij met dit en dat bezig te zijn. Dan heb je twee geschriften tegenover elkaar liggen met geen enkele rechtswaarde. De afwaspoederboys zijn daar wel 10 jaar over aan het bakeleien geweest, als ik me niet vergis. En nu speelt er ook iets met scheermesjes.

Link naar reactie
  • 0

Even van een andere kant bekeken:

 

In China is de opvatting, dat het kopiëren van een ander een groot compliment is aan het origineel. Blijkbaar heb je een grote naam opgebouwd in de regio en wil iemand dit succes na-apen.

 

Je zou op jouw site, kunnen melden dat je zo succesvol bent, dat concurrenten je proberen na te apen. Je zou hier zelfs een link naar de site van de concurrent kunnen plaatsen.

Laat klanten vooral weten wat ze wel moeten doen: Kiezen voor jouw!

 

Het is natuurlijk allemaal jouw keuze, als ik je zo hoor, dan is het nu 't belangrijkste, om van deze irritatie af te komen. Kijk eens in de week hoeveel tijd je kwijt bent aan je concurrent, ook als je 'slechts' aan de situatie denkt. Doe deze tijd, maal je eigen uur tarief en het wordt al snel duidelijk hoe groot je uitdaging is.

 

Let wel, door het geschil juridisch te bevechten, ben je nog meer tijd kwijt aan dit issue, waar je eigenlijk helemaal geen tijd aan wilt besteden.

 

Succes er mee!

Link naar reactie
  • 0

Even van een andere kant bekeken:

 

In China is de opvatting, dat het kopiëren van een ander een groot compliment is aan het origineel. Blijkbaar heb je een grote naam opgebouwd in de regio en wil iemand dit succes na-apen.

 

 

Of het is gewoon ordinair goedkoop van die concurrent.

 

Inspiratieloos en respectloos naar de orginele bedenker.

 

Ik kan me voorstellen dat TS best furieus is.

Producten en diensten waar je veel energie, geld en tijd hebt ingestoken en dat je concurrent het 'even' kopieerd.

 

Ik zou het niet als een compliment beschouwen, eerder als een belediging.

Maar het is maar hoe je het bekijkt.

 

Ik zou me heel vies voelen als ik diensten of producten van concurrenten steel.

 

Groet,

Melvin

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Maar daarnaast blijft ook het geval zo dat jouw dienstverlening uiteindelijk doorslaggevend is voor klanten, en niet de naam.

 

 

Klanten zelf kunnen hiermee in verwarring raken, waardoor je ze kwijt raakt !

 

Ik zou wél stappen ondernemen. Dat het energie kost okay, maar dat kost de irritatie die je hebt ook.

Maar het allerbelangrijkst... Het kan je dus ook nog eens klanten gaan kosten, die je door de verwarring in de naam kwijt raakt !

Ik zou er álles aan doen wat mogelijk is.

 

En trouwens... je staat in je recht. Er bestaat hier een wet over die als sinds 1921 geldt:

 

 

Het is de eigenaar ener onderneming verboden een handelsnaam te voeren, die in strijd met de waarheid aanduidt, dat de onderneming, geheel of gedeeltelijk aan een ander zou toebehoren.

2.Het eerste lid is mede van toepassing, indien de in de handelsnaam voorkomende aanduiding slechts in zo geringe mate van de naam van die ander afwijkt, dat dientengevolge bij het publiek verwarring van deze met de eigenaar der onderneming, te duchten is. Zie bronvermelding

 

In Nederlandse taal van hedentendage 2009 komt het er op neer:

 

De handelsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn.

- Directe verwarring: een klant benadert bedrijf A, maar denkt dat hij bedrijf B benadert;

- Indirecte verwarring: een klant ziet verschillen tussen de handelsnamen, maar denkt vanwege de gelijkenis dat bedrijf A iets met bedrijf B te maken heeft.

U kunt geen handelsnaam gebruiken die al door een andere onderneming wordt gebruikt of daarop lijkt.

 

Conflict vanwege een handelsnaam

Het handelsnaamrecht beschermt bedrijven tegen verwarring bij het publiek. Iedereen die zich benadeeld voelt door een gevoerde handelsnaam, kan naar de rechter stappen (Sector Kanton). Bij een spoedeisend belang kunnen ondernemers een kort geding aanspannen.

 

Inbreuk op handelsnaamrecht

Wie inbreuk maakt op een handelsnaamrecht, kan worden veroordeeld om de inbreuk onmiddellijk te staken en om een andere, niet verwarrende handelsnaam te kiezen. De rechtbank kan de inbreukmaker een dwangsom opleggen. Ook een schadevergoeding kan tot de veroordeling behoren. Een bevel tot stilleggen of sluiten van de onderneming is niet mogelijk.

 

Zie bronvermelding

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Mag ik even een (wellicht domme) vraag stellen?

 

Ik ben een totale leek op dit gebied, maar ik vraag me af wat het voor zin heeft een naam te deponeren bij het Merkenbureau, te laten registreren als handelsnaam en/of domeinnaam. Die jongens zijn er toch niet voor de vorm, hebben die instanties geen middelen om hier iets aan te doen?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: er bestaan (eigenlijk) geen domme vragen; slechts domme antwoorden... ;)

 

(en nou maar hopen dat dít geen dom antwoord is...) :-\

 

Maar inderdaad het BBIE / BOIP is er niet voor niets; dus áls een merk onderscheidend vermogen heeft (ik zag een paar voorbeelden waarbij ik dat 'n beetje betwijfel...), dán registreren. Met een geregistreerd merk sta je tamelijk sterk in vele procedures. Al was 't alleen al omdat er veel jurisprudentie over is.

 

Het BBIE / BOIP kan alleen 'in huis' wat voor iemand betekenen als die ander ook een (mogelijk inbreukmakend) merk heeft gedeponeerd; dán kun je daartegen (binnen een bepaalde periode) een zogenaamde oppositie indienen. Een in verhouding goedkope procedure (t.o.v. kosten 'om naar de rechter te lopen'...). In een oppositieprocedure beslist het BBIE / BOIP inderdaad zelfstandig over mogelijke inbreuk; dus als je dat wint is de ander ' het (inbreukmakende) merk kwijt'.

 

Rudolf

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ikmaakhetwel,

 

welkom op Higherlevel! Maak een dossier met tijdslijn van alle (harde) feiten en laat je dan adviseren. In het Merkenregister zie ik dat jouw woordmerk uit voorbeeld 2 voorlopig geweigerd is en dat er oppositie gestart is tegen jouw beeldmerk.

 

Ad voorbeeld 1: datum deponering handelsnamen en datum domeinregistraties plus regelmatige screenshots van beide websites (websites van beide partijen)

Ad voorbeeld 2: raadpleeg je merkgemachtigde

Ad voorbeeld 3: je hebt een ingeschreven woord- en beeldmerk, maar maakt concurrent daar inbreuk op? O.b.v. het element allround?

Ad voorbeeld 4: leg schadelijke of misleidende uitingen voor aan een advocaat

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • -1

 

Je lijkt flink veel tijd en energie te besteden aan een vermeende copy-current. Das grotendeels verspilde moeite, want je verkoopt zelf dertien-in-een-dozijn diensten. Het bestaat allemaal al lang en ook de namen die je kiest zijn allesbehalve origineel. Nou krijg je dus twee ouwe-wijven middenstanders die mekaar in de haren zitten...

 

Ik was eerst...

 

Lijkt me trouwens een leuk thema voor een film. Zo'n Franse met van die banketbakkers in een bestelbus die zich enorm opwinden omdat de collega in het naastgelegen dorp een taart nagemaakt heeft.

 

...ga toch gewoon ondernemen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.