• 0

Auto en BTW: Eindelijk een duidelijk overzicht, incl. regels 2011 op pag. 7

Aanbevolen berichten

  • 0

Verhaal helder op 1 punt na:

DGA, heeft meer dan 50% aandelen van BV, in bezit van privé auto waarvoor hij zijn BV tegen € 0,19 per kilometer doorbelast. Is het dan ook mogelijk de BTW (voor 75% op gebruikskosten/aanschaf) bij de BV in mindering te brengen? (of wellicht andere mogelijkheid) Of is dat niet mogelijk?

In het schema zie ik deze situatie niet beschreven. Of kijk ik met neus?

 

Nee, kan niet. de DGA is geen ondernemer voor de btw en kan dus geen btw in rekening brengen en/of terugvragen. De auto is eigendom van de DGA en niet van de BV, dus de rekeningen worden aan de DGA gestuurd, niet aan de BV. De BV kan dus geen btw terzake van de auto in aftrek brengen.

 

In bijgaande Reader (Bron: Fiscaal Kenniscentrum) staat dat de dga die zijn auto aan prive vermogen toerekent wel 25% van de btw over kosten voor autogebruik mag terugvorderen. (zie schema p. 14).

 

Hoe zit het nu? Mag de dga nu wel of niet BTW terugvorderen? Of is er op dit vlak iets gewijzigd m.i.v. 2010?

Reader_2010.pdf

Link naar reactie
  • 0

In bijgaande Reader (Bron: Fiscaal Kenniscentrum) staat dat de dga die zijn auto aan prive vermogen toerekent wel 25% van de btw over kosten voor autogebruik mag terugvorderen. (zie schema p. 14).

 

In het artikel staat dat er een correctie is van 25% van de BTW naar privé, niet dat er 25% van de kosten terug gevorderd mag worden. Dit betekend dus dat 75% van de BTW over kosten en gebruik wel teruggevraagd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

In bijgaande Reader (Bron: Fiscaal Kenniscentrum) staat dat de dga die zijn auto aan prive vermogen toerekent wel 25% van de btw over kosten voor autogebruik mag terugvorderen. (zie schema p. 14).

 

In het artikel staat dat er een correctie is van 25% van de BTW naar privé, niet dat er 25% van de kosten terug gevorderd mag worden. Dit betekend dus dat 75% van de BTW over kosten en gebruik wel teruggevraagd kan worden.

 

Pardon, heb het verkeerde percentage genoemd. Het moet 75% zijn, maar dan het antwoord op de vraag nog...

Link naar reactie
  • 0

Nog even voor de duidelijkheid: stel, ik heb als IB-ondernemer privé een auto waarmee ik per jaar 15.000 km privé rijd en slechts 500 zakelijk (2e auto). Mag ik dan ook 75% van de voorbelasting verrekenen?

 

En uit nieuwsgierigheid: geldt dat ook voor een OB-ondernemer die voor de IB resultaat uit overige werkzaamheden aangeeft?

 

Als dat zo is, dan lijkt me dat een leuk cadeautje!

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Nog even voor de duidelijkheid: stel, ik heb als IB-ondernemer privé een auto waarmee ik per jaar 15.000 km privé rijd en slechts 500 zakelijk (2e auto). Mag ik dan ook 75% van de voorbelasting verrekenen?

 

En uit nieuwsgierigheid: geldt dat ook voor een OB-ondernemer die voor de IB resultaat uit overige werkzaamheden aangeeft?

 

Als dat zo is, dan lijkt me dat een leuk cadeautje!

 

Dit staat er op de site van de belastingdienst m.b.t. de 75%-regeling voor de BTW:

 

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken.

 

Daarnaast staat het los van het feit of je IB-ondernemer bent of ROW-er.

 

Met de zoekfunctie was je op dit topic gestuit, die over hetzelfde gaat:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=23897;start=15#msg272228

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik had een vraagje:

 

Mijn vrouw en ik hebben nu ongeveer 9 mnd een VOF.

Ik heb een prive auto (+/- 10 jr oud) waarbij ik een rittenregistratie bij hou van de zakelijke kilometers en declareer 0,19 per km. Meestal tank ik op naam van de zaak en boek dat naar prive. Eens in de maand boek ik de declaratie en maak ik de boeking:

4... Kilometervergoeding

@) 0... prive

 

De BTW die over de benzine zit heb ik nooit in aftrek genomen. Nu heb ik gehoord van iemand dat ik de BTW wel in aftrek mag nemen, maar verder wist hij er niets van.

 

Kunnen jullie mij helpen met het beantwoorden van mijn vraag of dit wel of niet mag, en aan welke regels ik moet voldoen. Tevens heb ik de BTW aangifte over Q4 reeds ingevult. Kan ik dit nog op een of andere manier aapassen?

 

Bedankt!

 

MVG Ramon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ramon

 

Als je even gezocht had op BTW brandstofkosten dan had je gezien dat het een veelvuldig besproken onderwerp is en dat het antwoord op jouw vraag ja is.

 

Maak bezwaar tegen de eigen BTW aangifte van Q4 (moet binnen 6 weken na indienen, dus de tijd dringt!), voeg de brandstofbonnen bij en verzoek tot verrekening van 75% van de BTW op al die bonnen als voorbelasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

en de KVK, zij blundert verder.

 

Er zijn wel uitzonderingen voor DGA's die nog wel BTW ondernemer zijn. Dan gaat het om de volgende DGA's:

 

[*]U verricht voor uw vennootschap niet alleen werkzaamheden op grond van een arbeidsovereenkomst of een managementovereenkomst, maar ook andere prestaties waarvoor u een vergoeding ontvangt. U verricht bijvoorbeeld andere prestaties als u een machine aan uw vennootschap verhuurt.

[*]U verricht ook prestaties voor derden.

 

Waarbij de DGA dan ook meer dan 50% van de aandelen moet bezitten in de BV en tegen vergoeding werkzaamheden verricht voor de BV.

 

In dat geval heeft de KvK gelijk. Maar dat hadden ze er dan wel eens bij mogen zetten...

 

groet

Joost

 

Dus als ik privé een pand verhuur aan mijn BV en als vertegenwoordiger ook diensten als agent voor derden verricht kan ik wel 75% btw als voorbelasting terugvorderen?

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag waarop ik het antwoord hier op HL niet gevonden kreeg.

 

aanschaf bestelbus voor IB prive en voor BTW zakelijk.

Dan dient er jaarlijks 12% * 25% * cataloguswaarde gecorrigeerd te worden op de BTW-vooraftrek.

25% * cataloguswaarde (=IB-bijtelling, alhoewel deze in dit geval 0,- is) tenzij werkelijke kosten lager zijn, dan nl. 12% van de werkelijke kosten.

De werkelijke kosten in de administratie zijn de onderhoudskosten en brandstofkosten (waar btw op zit) en bedragen jaarlijks ca.2000,-.

afschrijving, mrb, verzekering worden prive betaald en zijn dus niet herleidbaar uit de administratie en heb ik derhalve niet meegeteld voor de btw-correctie van 12%.

 

Mag ik de berekening van de (lagere) werkelijke kosten zo maken?

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

Sorry Joost,

 

Wellicht een beetje verwarrend. Het is een bus, maar met dubbele cabine, dus bijtelling is wel van toepassing als ik de bus voor IB zakelijk zou betitelen. Daarom heb ik de bus voor de IB prive betiteld en dus niet op de balans gezet.

 

De bus is overigens voor mezelf.

 

Het IB-deel is me wel duidelijk, maar de correctie voor de btw niet. Volgens mij stond er ergens in de wettekst dat er 12% van de bijtelling voor de btw gecorrigeerd diende te worden? Dat zou nl betekenen dat ik, aangezien ik geen bijtelling heb in dit geval, dus 12% van 0,- zou moeten corrigeren. Dat lijkt me erg kort door de bocht.

Als ik dan de fictieve bijtelling neem 25% van de cataloguswaarde, of de lagere werkelijke kosten. De werkelijke kosten voor de zaak zijn echter 0,- (deze zijn nl prive genomen voor de IB).

 

groeten, Leon

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

ja, het is een btw-auto.

Er zit 4180,- btw op. cataloguswaarde incl.btw en bpm is 42000,-.

De moeite waard dus om terug te vragen. Maar ik als ik dan 12% * 25% * cat.waarde jaarlijks moet corrigeren, dan is dat ca.1200,- per jaar.

Tenzij de werkelijke kosten lager zijn. Dat zijn ze dus, maar hoe bepaal ik die als de zaak die kosten niet betaald?

Of moet ik perse aantonen wat dan die werkelijke kosten waren als ze lager zijn als de bijtelling?

 

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

 

Of moet ik perse aantonen wat dan die werkelijke kosten waren als ze lager zijn als de bijtelling?

 

Helaas werkt het zo niet.

 

Het wordt dus een BTW auto, maar voor de IB privé. Als de auto privé gehouden wordt voor de IB, dan is de correctie voor de BTW dus 12% x 25% x de cat.waarde. Wat je werkelijk aan kosten zakelijk betaalt, is niet relevant.

 

Overigens: waarom betaal je wel de brandstof- en onderhoudskosten via de zaak????

De auto is voor de IB privé, dus dan lopen die kosten ook niet via de zaak!!! Daarvoor is enkel de 19 cent per KM bedoeld....

 

Wellicht is het handiger voor je om die bus ook voor de BTW privé te houden, zodat je geen last hebt van de 12% correctie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Die kosten worden via de zakelijke bankrekening betaald, om aan te kunnen tonen dat de brandstof ook voor deze auto getankt is, anders zou ik de 75% of 100% btw niet kunnen terugvragen. De kosten worden echter als prive-opnamen geboekt. Dit is dus puur een btw-kwestie.

 

Ik begrijp dat het makkelijkst is om alles prive te nemen. Maar ik ben benieuwd wat het goedkoopste is. Ik heb toch gelezen dat de btw-correctie 12% van de bijtelling (=25% van de cat.waarde) is, tenzij de werkelijke kosten lager liggen.

In mijn geval liggen die werkelijke kosten beduidend lager. Als ik afschrijving, mrb, verzekering, brandstof, onderhoud neem, dan zal dat ca. 6000,- per jaar bedragen en de correctie dus jaarlijks ca. 700,- ipv 1200,- als ik uitga van 12%*25%*cat.waarde.

 

Da's voor mij toch jaarlijks 500,- voordeel EN dan heb ik mijn btw bij aanschaf terug!

 

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
  • 0

op zich is het helemaal niet nodig om die kosten via de zakelijke rekening te betalen, als je de bonnen maar bewaart.

 

Heb je nou het schema van de eerste pagina van dit topic doorlopen?

 

Dan had je gezien dat de bijtelling 12% van 25% van de cat.waarde is tenzij je kunt bewijzen dat de werkelijke autokosten lager zijn dan de 25% bijtelling.

 

Nu je de auto voor de IB privé houdt, gelden de privé betaalde kosten voor deze bewijslast weldegelijk als onderdeel van de werkelijke autokosten.

 

Je kunt niet zeggen "ik houd de auto voor de IB privé, betaal wat kosten via de zaak, dus de BTW correctie valt lager uit". De kosten die je via de zaak laat lopen, boek je immers weg als privé....

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

OK, maar als ik kan aantonen dat de werkelijke kosten lager liggen, dan mag ik daar dus wel vanuit gaan. Daar ging het me met name om.

Ik begrijp dat ik dan wel alle kosten moet nemen (incl.afschrijving) ook al lopen die via prive.

 

Zoals ik nu kan zien is dat de moeite waard om bij te houden (scheelt me ca.500,- per jaar), dus dat ga ik in eerste instantie toch maar doen. Ik zal nog even kijken wat het over meerdere jaren doet als ik het doorreken.

 

Bedankt voor de uitleg!

www.bellfs.eu ; Uw helpende hand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.