• 0

Visuele nieuws gadget

Omschrijving van je concept:

Visuele gadget om nieuws te lezen en te zien hoe diverse bronnen berichten over dezelfde nieuws onderwerpen.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik heb een web applicatie gemaakt die de laatste nieuws items van allerlei bronnen in een grafische omgeving toont en berichten over hetzelfde onderwerp 'elkaar opzoeken'.

 

http://samenews.com

 

(website zal om Microsoft's Silverlight installatie vragen als die nog niet aanwezig is...)

 

Werkt het beste in hoge schermresolutie en in full-screen mode.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Gewoon een leuke, speelse gadget om te zien hoe nieuws onderwerpen vanuit verschillende hoek belicht worden.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Google News (o.a.) doet nieuws clustering maar je krijgt meteen een hele waslijst van gerelateerde berichten, niet echt uitnodigend, vind ik.

 

SameNews toont alle berichten in een organisch netwerk, waarbij per onderwerp hooguit een paar nieuws berichten worden getoond.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik vind dit wel leuk, maar vinden jullie dat ook?

 

 

Is dit leuk om een keer te zien, of zou je terugkomen naar samenews.com?

 

 

Zijn de nieuws teksten goed genoeg leesbaar en zijn de kleuren handig gekozen?

 

 

Wat valt er te verbeteren?

 

 

Doorontwikkelen of toch maar weer serieuze administratieve software gaan bouwen? ;-)

 

 

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

...

(website zal om Microsoft's Silverlight installatie vragen als die nog niet aanwezig is...)

...

 

 

Vergeet het dan maar wat mij betreft. Op mijn Linux bak (en ik neem aan op Apples) gaat dat niet werken.

 

Voor Apple is wel degelijk Silverlight beschikbaar.

 

Ik weet niet of het met Moonlight 2.0 (Silverlight for Linux) werkt, kan het helaas ook niet uitproberen.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob,

 

Hoewel leuk bedacht, ontstaat er een soort wolk met wel 60 nieuwsberichten. Teksten lopen in elkaar over en echt handig zoeken naar wat interessant is, is wel erg lastig zo.

 

Ik heb mijn nieuws liever per topic en overzichtelijk gerangschikt...mij te onrustig, zo'n wolk van bewegende nieuwsberichten.

Grafisch wel leuk gedaan, maar ik klik niet door naar nieuwsberichten om te zien wat er geklusterd is op dat onderwerp....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob,

 

Hoewel leuk bedacht, ontstaat er een soort wolk met wel 60 nieuwsberichten. Teksten lopen in elkaar over en echt handig zoeken naar wat interessant is, is wel erg lastig zo.

 

Ik heb mijn nieuws liever per topic en overzichtelijk gerangschikt...mij te onrustig, zo'n wolk van bewegende nieuwsberichten.

Grafisch wel leuk gedaan, maar ik klik niet door naar nieuwsberichten om te zien wat er geklusterd is op dat onderwerp....

 

groet

Joost

 

Ha Joost, duidelijk dank je!

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

 

Voor Apple is wel degelijk Silverlight beschikbaar.

 

Ik weet niet of het met Moonlight 2.0 (Silverlight for Linux) werkt, kan het helaas ook niet uitproberen.

 

OK dat scheelt weer. Ik heb mijn Vista ook moeten afleren dat Silverlight te installeren. Ik hou niet zo van die MS push technieken. :P

 

Toch vind ik het zelf wel een hindernis om weer additionele software te moeten installeren, alleen om te kijken of jouw idee wat is. Is er niet een demootje te maken als youtube filmpje?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Moonlight: implementatie van Silverlight voor Linux en Silverlight voor de Mac.

 

Snap daarnaast de relevantie van je reactie niet helemaal. Microsoft = 90% van de markt, via automatische updates krijgt die hele doelgroep Silverlight door z'n strot geduwd automatisch op z'n pc. Best wat potentiele gebruikers dus.

 

Ik had gehoopt dat ontwikkelaars eens wat breder kijken dan alleen MS. Een trend die ik zie is dat alles steeds meer als SaaS of cloud computing wordt aangeboden, zodat het OS sowieso al niet meer relevant is. Daarnaast is het klakkeloos je beperken tot de MS wereld sinds Java al lang niet meer van deze tijd. Ik erger me bijv ook wild aan Nokia die de GSM sync software alleen op Windows ondersteunt. Mijn volgende GSM zal geen Nokia zijn als er geen Linux ondersteuning voor is.

 

Maar het is Rob's keuze dit zo aan te bieden, en mijn keuze dit aanbod af te wijzen ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

hmm, niet de reactie die ik verwacht had Rob.

 

Ik was in de veronderstelling dat het visuele aspect erg belangrijk was voor je.... ???

 

Nou snap ik jou niet helemaal. Ik las in jouw reactie dat voor jou deze grafische aanpak niet werkt en je liever je nieuws in een gerangschikt lijstje ziet. Ik kan dat prima begrijpen, vandaar mijn korte reactie. Of mis ik nou iets?

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Nou snap ik jou niet helemaal. Ik las in jouw reactie dat voor jou deze grafische aanpak niet werkt en je liever je nieuws in een gerangschikt lijstje ziet. Ik kan dat prima begrijpen, vandaar mijn korte reactie. Of mis ik nou iets?

 

Nee, hoe ik de site beleef, is natuurlijk ondergeschikt aan jouw visie als het visuele aspect de boventoon voert. Door de gekozen layout van jouw site dacht ik dat de 'wolk' juist jouw stijlicoon was. Maar dat is dus niet het geval. Dan zou ik inderdaad kiezen voor een meer overzichtelijke layout.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de clustering ook niet. Ik dacht dat je een nieuwsbericht naar het midden moest slepen en dat dan de berichten zich er omheen gaan clusteren ofzo op basis van relevantie.

 

Wat storend is imo is dat het beeld blijft bewegen. Probeer die animatie wellicht te behouden maar dan zodra alle op z'n plek staat snel stil te zetten. Dat leest gewoon gemakkelijker ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Ik zie de clustering ook niet. Ik dacht dat je een nieuwsbericht naar het midden moest slepen en dat dan de berichten zich er omheen gaan clusteren ofzo op basis van relevantie.

 

LOL, precies zó heb ik het ook geprobeerd. Toch grappig hoe bepaalde conventies van hoe zoiets zou kunnen werken, blijkbaar zo snel ingesleten zijn :)

 

Wat storend is imo is dat het beeld blijft bewegen.

 

Was ik vergeten in mijn bericht erbij te zetten, maar ben ik het ook helemaal mee eens.

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuk idee!

 

Ik heb wel een kanttekening en paar vraagjes.

 

Om met de kanttekening te beginnen: de donkere achtergrond vind ik ten koste gaan van de goede zichtbaarheid van de news items. Wellicht zou je eens kunnen experimenteren met een wat lichtere achtergrond die ook rustig is voor de ogen.

 

Vraagjes

Ik zie dat na plm. 30-40 seconden de news items stabiliseren en stil komen te staan. Gebeurd er in die periode iets (bijvoorbeeld aan de hand van kernwoorden, begrippen e.d. zoeken de news items hun meest geschikte plek ten opzichte van elkaar) of is dit uitsluitend een visuele feature?

In je menu heb je categorieën onderkend op basis waarvan een selectie van news items kan worden gemaakt. Is dat de enige vorm van clustering die je gebruikt of hanteer je op de achtergrond nog aanvullende regels voor clustering?

Heb je al eens overwogen om het geheel in 3D af te beelden of heb je er bewust voor gekozen om dit juist niet te doen?

 

 

 

Mik op de maan, als je mist zit je in ieder geval tussen de sterren!

Link naar reactie
  • 0

 

Toch vind ik het zelf wel een hindernis om weer additionele software te moeten installeren, alleen om te kijken of jouw idee wat is. Is er niet een demootje te maken als youtube filmpje?

 

 

Youtube filmpje is lastig omdat het op 640x480 resolutie echt onleesbaar wordt. In ieder geval een screenshot toegevoegd, beter dan niks :)

samenews.thumb.png.4dfa9fca4c5c2dd8f9f4d1ac5706eaa4.png

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Waar zit hem de clustering van nieuwsberichten over hetzelfde thema dan? Ik zie nu allerlei berichtjes in een (ogenschijnlijk) willekeurig geheel over de pagina verspreid, maar zie geen clustering. Stel, ik wil alles lezen uit diverse bronnen over 'e'en onderwerp, hoe tover ik dat te voorschijn? Ik mis denk ik iets... :)

 

De clustering zit 'm erin dat gelijksoortige berichten bij elkaar in de buurt staan. Ik zie b.v. berichten over Afghaanse verkiezingen bij elkaar staan, en een clustertje met Hurricane Bill berichten en Gadaffi berichten.

 

Wat nog ontbreekt is dat ik clustertjes inzichtelijk maak, b.v. aan de hand van een kader.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

kan je dit ook toepassen op bestanden die bijvoorbeeld op je eigen computer te staan? om een concreet voorbeeld te geven; ik ben bezig met een scriptie over acquisitiefraude. In de loop van de tijd heb ik allerlei documenten, artikelen, whitepapers e.d. verzameld over dit onderwerp. binnen de verschillende artikelen komen sub thema's aan bod: advertentiefraude, rechtbankverslagen, interviews met slachtoffers enz. Soms zijn er verbanden tussen de verschillende soorten informatie die ik door de hoeveelheid waarin deze beschikbaar is niet altijd direct kan overzien. omdat jouw systeem blijkbaar rangschikt op basis van inhoude (vergelijkbare woorden) zou ik me kunnen voorstellen dat dit in een onderzoeksituatie buitengaan handig is om snel te zien of er enig verband is tussen informatie (gerelateerd aan de afstand die tussen verschillende artikelen)

 

Als dit kan zie ik er zeker iets in. om het door te trekken: grote onderzoeken met honderden personen waar verslagen van zijn gemaakt clusteren waardoor in korte tijd inzichtelijk wordt waar bijvoorbeeld aandachtsgebieden liggen.

 

in deze vorm vindt ik het grappig maar niet direct nuttig. nu hoeft niet alles nuttig te zijn maar dit heeft de potentie om nuttig te zijn en daarom vind ik het interessant.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de clustering ook niet. Ik dacht dat je een nieuwsbericht naar het midden moest slepen en dat dan de berichten zich er omheen gaan clusteren ofzo op basis van relevantie.

 

Wat storend is imo is dat het beeld blijft bewegen. Probeer die animatie wellicht te behouden maar dan zodra alle op z'n plek staat snel stil te zetten. Dat leest gewoon gemakkelijker ;)

 

Wat betreft slepen klopt het dat gerelateerde berichten het gesleepte bericht zullen volgen. Alle berichten zijn als het ware met elastiekjes met elkaar verbonden, waarbij gelijkende berichten een heel kort elastiekje hebben en niet-gelijkende een langere.

 

De snelheid en duur van bewegingen kan ik makkelijk aanpassen. Sterker nog, ik kan het de gebruiker met een schuifknop zelf laten bepalen (in een volgende versie).

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Vraagjes

Ik zie dat na plm. 30-40 seconden de news items stabiliseren en stil komen te staan. Gebeurd er in die periode iets (bijvoorbeeld aan de hand van kernwoorden, begrippen e.d. zoeken de news items hun meest geschikte plek ten opzichte van elkaar) of is dit uitsluitend een visuele feature?

 

De gelijkenis tussen elk paar berichten is op dat moment al bepaald, maar nu wordt via een simulatie van aantrekkende krachten (elastiekjes) en afstotende krachten (berichten onderling) de precieze positie van elk bericht bepaald.

 

In je menu heb je categorieën onderkend op basis waarvan een selectie van news items kan worden gemaakt. Is dat de enige vorm van clustering die je gebruikt of hanteer je op de achtergrond nog aanvullende regels voor clustering?

Heb je al eens overwogen om het geheel in 3D af te beelden of heb je er bewust voor gekozen om dit juist niet te doen?

 

Het is opvallend dat niemand de clustering opvalt, hier moet ik echt wat aan doen. Berichten van gelijke strekking liggen in elkaars buurt, maar ik zal kijken of ik de clustering veel explicieter kan maken.

 

Ik heb inderdaad ook al in 3D lopen experimenteren, maar was nog niet blij met het resultaat. Ga ik nog verder naar kijken!

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er sowieso een misverstand over de clustering is:

 

- Ik verwachtte dat berichten over hetzelfde thema uit verschillende media bijeen geclusterd waren;

 

- Jij bedoelt echter dat berichten die enigszins thematisch verbonden zijn, bijeen geclusterd zijn. Dus Afghanistan-verkiezingen-vingers. Maar doordat je set data erg breed is en thematisch allerlei berichten bevat, is dat niet/amper te zien dat je actief clustert.

 

Waarschijnlijk zie je het beter wanneer je bijvoorbeeld alleen berichten over de kredietcrisis hebt, of over Afghanistan. Nu zie ik direct naast elkaar iets over een drugszaak in Mexico, een nieuwe controller van Microsoft, een bericht over Blackwater en een bericht over Noord- en Zuid-Korea. Dat is natuurlijk niet echt een thematisch sterk cluster :)

Link naar reactie
  • 0

 

kan je dit ook toepassen op bestanden die bijvoorbeeld op je eigen computer te staan? om een concreet voorbeeld te geven; ik ben bezig met een scriptie over acquisitiefraude. In de loop van de tijd heb ik allerlei documenten, artikelen, whitepapers e.d. verzameld over dit onderwerp. binnen de verschillende artikelen komen sub thema's aan bod: advertentiefraude, rechtbankverslagen, interviews met slachtoffers enz. Soms zijn er verbanden tussen de verschillende soorten informatie die ik door de hoeveelheid waarin deze beschikbaar is niet altijd direct kan overzien. omdat jouw systeem blijkbaar rangschikt op basis van inhoude (vergelijkbare woorden) zou ik me kunnen voorstellen dat dit in een onderzoeksituatie buitengaan handig is om snel te zien of er enig verband is tussen informatie (gerelateerd aan de afstand die tussen verschillende artikelen)

 

Als dit kan zie ik er zeker iets in. om het door te trekken: grote onderzoeken met honderden personen waar verslagen van zijn gemaakt clusteren waardoor in korte tijd inzichtelijk wordt waar bijvoorbeeld aandachtsgebieden liggen.

 

 

Ik zal dan de verschillende bestandsformaten (word,excel,pdf,etc) moeten kunnen inlezen. Verder moet ik mijn patroonherkenning aanpassen/uitbreiden voor hele documenten, nu analyseer ik alleen korte stukjes tekst. Maar ik zie geen echte grote obstakels om dit te kunnen realiseren.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er sowieso een misverstand over de clustering is:

 

- Ik verwachtte dat berichten over hetzelfde thema uit verschillende media bijeen geclusterd waren;

 

- Jij bedoelt echter dat berichten die enigszins thematisch verbonden zijn, bijeen geclusterd zijn. Dus Afghanistan-verkiezingen-vingers. Maar doordat je set data erg breed is en thematisch allerlei berichten bevat, is dat niet/amper te zien dat je actief clustert.

 

Wat de gadget in feite doet is alle meest recente nieuwsberichten van diverse bronnen opsnorren (RSS) en vervolgens deze op inhoud proberen te clusteren. Het is dus een totaaloverzicht. Ik ga wel proberen berichten met gelijkenis op een of andere manier meer te benadrukken.

 

Waarschijnlijk zie je het beter wanneer je bijvoorbeeld alleen berichten over de kredietcrisis hebt, of over Afghanistan. Nu zie ik direct naast elkaar iets over een drugszaak in Mexico, een nieuwe controller van Microsoft, een bericht over Blackwater en een bericht over Noord- en Zuid-Korea. Dat is natuurlijk niet echt een thematisch sterk cluster :)

 

Het kan prima dat berichten die niks met elkaar te maken hebben naast elkaar staan, ze moeten toch ergens een plek krijgen. Het gaat er om dat berichten die wel een gelijkenis hebben in ieder geval in elkaars buurt verschijnen.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je toelichtingen Rob. Ik vind het echt een heel leuke toepassing met ook veel potentie naar mijn idee. Seb geeft daar al een mooi praktisch voorbeeld van.

Ik vind je toepassing een mooi voorbeeld dat me doet denken aan het gebruik van patroon herkenning, neurale netwerken, data mining, factor analyse. Allemaal technieken gericht op het zoeken en expliciteren van samenhang waarbij het altijd weer een heel vraagstuk is hoe de samenhang "zichtbaar" en begrijpelijk te maken.

 

Misschien zou je iets met kleur van de kleine venstertjes van de individuele nieuws items kunnen doen om samenhang manifester te maken. Ik zag dat je de tekst boven de nieuws items al iets laat variëren vanuit wellicht hetzelfde motief.

Of iets met de achtergrond kleur doen en deze verdelen naar gelang en clusters te onderkennen zijn.

 

Zomaar wat ideetjes! :)

 

Mik op de maan, als je mist zit je in ieder geval tussen de sterren!

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee, leuk uitgevoerd. De opmerking over de blijvende beweging en de clustering deel ik. Wanneer ik een bericht van buiten naar het midden sleep vertrekt het langzaam weer naar buiten, terwijl ik dat juist verwacht had dat het in het midden zou blijven.

 

Ik zou wel een about samenews link maken. Dan weten mensen die het een interessant principe vinden waar ze moeten zijn ;)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je toelichtingen Rob. Ik vind het echt een heel leuke toepassing met ook veel potentie naar mijn idee. Seb geeft daar al een mooi praktisch voorbeeld van.

Ik vind je toepassing een mooi voorbeeld dat me doet denken aan het gebruik van patroon herkenning, neurale netwerken, data mining, factor analyse. Allemaal technieken gericht op het zoeken en expliciteren van samenhang waarbij het altijd weer een heel vraagstuk is hoe de samenhang "zichtbaar" en begrijpelijk te maken.

 

Klopt, samenhang tonen in grote hoeveelheden ongestructureerde data is de crux van mijn verhaal.

 

 

Misschien zou je iets met kleur van de kleine venstertjes van de individuele nieuws items kunnen doen om samenhang manifester te maken. Ik zag dat je de tekst boven de nieuws items al iets laat variëren vanuit wellicht hetzelfde motief.

Of iets met de achtergrond kleur doen en deze verdelen naar gelang en clusters te onderkennen zijn.

 

Zomaar wat ideetjes! :)

 

 

Ja prima ideeen, dank je! Ik kan ook een lijntje trekken tussen de items die echt grote overlap hebben om zo de clustering wat explicieter te maken.

 

De kleur van de tekst geeft nu aan hoe recent het bericht is, blauw is relatief oud, wit is heet van de naald.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.