• 0

BTW tarief op beltegoed en Simkaarten

Ik zit met een dilemma.

 

Mijn vorige boekhouder heeft mij verteld dat simkaarten (van prepaid operators) net als het beltegoed van dezelfde operators in het 0% btw tarief vallen.

 

Nu heb ik een nieuwe boekhouder, omdat de vorige het hoekje om is (klinkt een beetje cru, maar zo is het nou eenmaal) Deze vertelt mij dat deze simkaarten gewoon onder het normale tarief vallen. Aangezien ik in de eerste helft van het jaar aardig wat omzet heb gedraaid op deze simkaarten (ongeveer 50K bruto), dus het gaat ook om aardig wat BTW.

 

Weet iemand wat nu de preciese regeling is voor simkaarten en beltegoed?

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Haha. Dat jullie mij niet geloven kan ik nog wel billijken maar Joost zegt precies hetzelfde. En die heb ik zelden kunnen betrappen op een misser.

 

Een telefoon of chipkaart is heel wat anders dan een simkaart. Op de simkaart zit eventueel wel beltegoed met een bepaalde waarde maar dat is geen wettelijke waarde maar een afgesproken waarde. Vaak niet eens in de vorm van geld maar in de vorm van belminuten.

 

Ik schrijf verder dat postzegels BTW vrij zijn als ze door het postkantoor worden verkocht maar je moet over de verzendkosten gewoon BTW aan de klant berekenen. Hier zijn ook al topics over volgeschreven.

 

Flesje wijn Marco? ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

Een telefoon of chipkaart is heel wat anders dan een simkaart. Op de simkaart zit eventueel wel beltegoed met een bepaalde waarde maar dat is geen wettelijke waarde maar een afgesproken waarde. Vaak niet eens in de vorm van geld maar in de vorm van belminuten.

 

Een chip of simkaart waar geld op staat, of waardoor je op een of andere manieren kan zien

of horen dat er geld op staat valt onder de noemer waardepapieren. En wat is volgens jou een wettelijke

waarde? De eindgebruiker betaald uiteindelijk aan de telefoonmaatschappij de BTW en de telefoonmaatschappij

dient deze BTW weer aan de belastingdienst af te dragen Op dat moment dat de eindgebruiker zijn chip of telefoonkaart

gebruikt maakt hij deze aantoonder. Op dat moment neemt hij een dienst af en is hij BTW plichtig

Link naar reactie
  • 0

Een telefoon of chipkaart is heel wat anders dan een simkaart. Op de simkaart zit eventueel wel beltegoed met een bepaalde waarde maar dat is geen wettelijke waarde maar een afgesproken waarde. Vaak niet eens in de vorm van geld maar in de vorm van belminuten.

 

Een chip of simkaart waar geld op staat, of waardoor je op een of andere manieren kan zien

of horen dat er geld op staat valt onder de noemer waardepapieren. En wat is volgens jou een wettelijke

waarde? De eindgebruiker betaald uiteindelijk aan de telefoonmaatschappij de BTW en de telefoonmaatschappij

dient deze BTW weer aan de belastingdienst af te dragen Op dat moment dat de eindgebruiker zijn chip of telefoonkaart

gebruikt maakt hij deze aantoonder. Op dat moment neemt hij een dienst af en is hij BTW plichtig

 

Als dat waar is, dan gaan telefoonmaatschappijen als lebara, lyca, gtmobile etc nog een doffe klap krijgen met hun 10€ kopen 20€ krijgen acties.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

OK hoe maak ik het nu simpel?

 

Stel ik koop een telefoonkaart met 5 Euro beltegoed. Ik stop die in de gleuf van een telefooncel en bel alles op. De KPN noteert in haar boekhouding: Omzet 5 Euro en draagt netjes 19% af aan Wouter Bos.

De telefoonkaart is dus gewoon hetzelfde als een briefje van 5 wat je uit de betaalautomaat haalt en (gelukkig) hoef je daar ook geen BTW over te betalen. Dat is dus hetzelfde als geld (waardepapier)

 

Jaap heeft dus helemaal gelijk dat de waarde op een simkaart niets zegt omdat die afgesproken is. De verkoper moet gewoon 19% over zijn / haar omzet afdragen. Als hij 5 Euro rekent voor 100 Euro beltegoed moet hij van 5 Euro 19% afdragen.

 

PS de fles wijn is natuurlijk een virtuele. We drinken er zeker een glas op bij de volgende HL meeting. ;)

 

He ik zie dat Joost online is. Zal hem even PMM.

Link naar reactie
  • 0

OK hoe maak ik het nu simpel?

 

Stel ik koop een telefoonkaart met 5 Euro beltegoed. Ik stop die in de gleuf van een telefooncel en bel alles op. De KPN noteert in haar boekhouding: Omzet 5 Euro en draagt netjes 19% af aan Wouter Bos.

De telefoonkaart is dus gewoon hetzelfde als een briefje van 5 wat je uit de betaalautomaat haalt en (gelukkig) hoef je daar ook geen BTW over te betalen.

 

Jaap heeft dus helemaal gelijk dat de waarde niets zegt omdat die afgesproken is. De verkoper moet gewoon 19% over zijn / haar omzet afdragen. Als hij 5 Euro rekent voor 100 Euro beltegoed moet hij van 5 Euro 19% afdragen.

 

PS de fles wijn is natuurlijk een virtuele. We drinken er zeker een glas op bij de volgende HL meeting. ;)

 

He ik zie dat Joost online is. Zal hem even PMM.

 

Hans de mobiele provider waar je de telefoonkaart voor in je GSM koop doet exect hetzelfde.

Deze rekent ook het beltegoed netjes incl BTW af. Ik zie eerlijk gezegd hierin geen enkel verschil.

 

En over het afgesproken bedag hier een leuk voorbeeld

Ik ga straks naar de VVV en zeg dat ik een VVV bon wil van 20 Euro.

Hier moet de VVV volgens jou dus 19 % BTW over afdragen omdat ik afgesproken / gezegd heb

dat ik een VVV bon wil kopen van 20 Euro?

 

Nee er hoeft geen BTW over betaald te worden, evemin over belkaarten omdat ze beide gezien worden

als waardepapieren die men later aantoonder kan maken.

 

Als ik straks mijn chipknip ga opladen moet de bank ook BTW betalen volgens jou.

Sterker nog ik heb afgesproken / ingetoetts dat ik er 50 Euro erop wil zetten.

 

Ik denk dat de site van de belastingdienst hier wel duidelijk over is.

 

edit aangepast

Link naar reactie
  • 0

OK hoe maak ik het nu simpel?

Jaap heeft dus helemaal gelijk dat de waarde op een simkaart niets zegt omdat die afgesproken is. De verkoper moet gewoon 19% over zijn / haar omzet afdragen. Als hij 5 Euro rekent voor 100 Euro beltegoed moet hij van 5 Euro 19% afdragen.

 

Hans,

maar nu zeg je toch exact hetzelfde als ik al eerder probeer duidelijk te maken ???

of mis ik nog steeds iets ?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nou, om een einde aan te maken aan alle onduidelijkheid, heb ik even gespit in het Weekblad Fiscaal Recht. Hierin stond een artikel van Drs F.L. Idsinga over de BTW heffing t.a.v. telefoonkaarten, prepaid-beltegoed en het verbruik daarvan.

 

Vooropgesteld: dit is dus geen wetgeving, doch is het beleid in NL. Onderstaande is een praktische toepassing van de regels vanuit de stelling van onze overheid!

 

Ik concludeer hieruit in eerste instantie dat er geen specifieke wettelijke bepaling bestaat over de BTW-behandeling van beltegoed en dat hierover ook geen jurisprudentie bestaat. Waarschijnlijk zal het EU Hof van Justitie hier in de toekomst uitsluitsel over moeten geven. Op beleidsbasis is er echter wel regelgeving.

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen optisch leesbare kaarten, die slechts ten behoeve van telefonie (enkel en alleen een gesprek voeren) worden gebruikt, en chipkaarten, die als betaalmiddel voor diverse doeleinden kunnen worden gebruikt. Let er bij dat laatse geval op dat fiscaal onderscheid gemaakt wordt naar diverse afgeleiden van telefonie. Je zult denken dat bellen naar de tijdsmelding onder telefonie valt, maar dat is juist niet het geval, zo ook niet voicemail luisteren, belspelletjes, sms-en. Ergo: vrijwel alle telefoonkaarten en simkaarten met beltegoed kwalificeren derhalve als multifunctionele chipkaarten.

 

Over de eerste soort (dus kaarten met enkel en alleen zuiver beltegoed) is reeds BTW verschuldigd op het moment dat de kaart wordt verkocht.

 

Over de tweede is dat niet het geval (fungeert als waardepapier). Kaarten van de eerste soort bestaan ook vrijwel niet meer in Nederland. Vrijwel alle kaarten en simkaarten met 'tegoed' kwalificeren als multipurpose voucher (MPV) (zoals de term geldt volgens het EU Hof van Justitie)

 

Voorts onderscheidt hij 3 diensten in het kader van beltegoed op een MPV:

 

1. verkoop van beltegoed door de telecomoperator aan de tussenhandel

2. verkoop van de tussenhandelaar aan de eindgebruiker

3. het 'verbellen' van het tegoed.

 

Ad 1: op dit moment staat niet vast naar welk BTW tarief het tegoed verbruikt gaat worden. Bijv. 0900-nummers zijn BTW vrijgesteld, belspelletjes niet. De levering door de telecomoperator aan de tussenhandel is dus vrij van BTW. De telecomoperator draagt de BTW pas af zodra duidelijk is waarvoor het beltegoed gebruikt is

 

Ad 2: de tussenhandel verkoopt het beltegoed. Ook nu staat niet vast hoeveel BTW er verbruikt gaat worden als het tegoed benut wordt. Wederom BTW vrijstelling

 

Ad 3: door het gebruik wordt duidelijk of er BTW belast tegoed opgenomen wordt. Dat is de BTW die de telecomprovider moet afdragen aan de fiscus. Dus ook de eindgebruiker heeft niets van doen met BTW! Er is namelijk geen toegevoegde waarde gecreeerd in deze ketting!

 

Is de tussenhandelaar er een die louter provisie krijgt van de telecomaanbieder, dan is die provisie ook BTW vrij.

 

 

ERGO: prepaidkaarten en simkaarten met tegoed zijn vrij van BTW. Het is de telecomprovider die de BTW afdracht voor de kiezen krijgt.

 

Let wel: het zou kunnen dat ook deze regeling in de toekomst op de schop gaat omdat er nu wellicht een belastinglek optreedt in de tussenhandel. De telefoonkaarten worden namelijk zelden voor de nominale waarde aan de tussenhandel geleverd. Maar dat is weer een heel ander probleem!

 

Hopelijk zijn we er nu uit:

 

(sim)kaarten met beltegoed zijn vrij van BTW voor de tussenhandel en de eindgebruiker.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu ik het zo langs zie komen zie ik er toch een vreemde situatie in: Als je geen prepaid gebruikt, maar een sim-only variant waarbij je maandelijks een bedrag betaalt dat je kunt gebruiken voor zowel bellen, sms'en, voicemail etc, is er dan de facto geen spake van een identieke situatie?

 

Over een dergelijk abonnement krijg je echter wel een factuur met (19%) btw, terwijl het in feite gelijk staat aan 1x per maand beltegoed kopen.

Link naar reactie
  • 0

Nu ik het zo langs zie komen zie ik er toch een vreemde situatie in: Als je geen prepaid gebruikt, maar een sim-only variant waarbij je maandelijks een bedrag betaalt dat je kunt gebruiken voor zowel bellen, sms'en, voicemail etc, is er dan de facto geen spake van een identieke situatie?

 

Over een dergelijk abonnement krijg je echter wel een factuur met (19%) btw, terwijl het in feite gelijk staat aan 1x per maand beltegoed kopen.

 

Dat komt omdat de btw reeds in het tegoed verrekend wordt. zoals eerder gezegd, zijn 0900 nummers vrijgesteld van BTW en 0909 nummers en sms diensten niet. Deze diensten worden dus voor de prijs +19% van het beltegoed afgehaald, terwijl 0900 bellen gewoon 10ct/m (of whatever) + de reguliere kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon (dat is dan wel weer incl. 19% BTW)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Even de discussie opnieuw aanwakkeren :)

 

Ik krijg vandaag de facturen van de afgelopen maand binnen voor het inkopen van het beltegoed en telefoonkaarten. Deze horen zonder uitzondering allemaal tegen 0% BTW gefactureerd te worden bij mijn groothandel. Toch staan er 2 aanbieders bij die wel btw rekenen (van die louche belkaarten die veel minder geven dan ze eigenlijk beloven, je kent ze wel). Dit is belastingtechnisch natuurlijk niet correct. Wat kan ik het beste doen? Moet ik naar mijn groothandel stappen, of moet ik contact opnemen met de provider? Als ik kaarten verkoop voor 10 euro, die inkoop €9,50 (ex btw) kosten. Zo ga ik natuurlijk behoorlijk het schip in (het gaat om een paarhonderd kaarten) Hoe kan ik dat het beste regelen? Ze niet meer verkopen is even geen optie natuurlijk.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de volgende vraag :

 

Wij hebben een aantal prepaidkaarten gekocht van T-Mobile. Deze komen uit zogenaamde starterspakketten en kosten inkoop 1 euro. Op de factuur staat BTW vermeld . Deze betreft de SIM-kaart/ starterspakket. Niet het tegoed op de kaart. Dat is namelijk 5,00 euro Daarna worden de kaarten aangemeld op het internet en komt er 10 euro tegoed bij.

 

Wij hebben daarna van ons eigen 0900 nummer ( 1,30 ) per gesprek gebruik gemaakt om het tegoed om te zetten in een geldbedrag. Op de de ons ontvangen credit nota van BT ( British Telecom ) staat het uit te keren bedrag inclusief BTW.

Wij hebben toen ( 2005 ) contact opgenomen met de Fiscus en gestelt dat er geen BTW op de credit nota moet staan. In 2009 heeft de Fiscus ons standpunt bevestigd. Wij hebben een onjuiste factuur ontvangen.

 

Op basis van deze uitspraak hebben wij een correctie factuur en een juiste factuur naar de leverancier gestuurd. Daarna de teveel betaalde Omzetbelasting teruggevraagd aan de Belastingdienst.

Helaas , de Belastingdienst stelt dat ik een verklaring moet hebben van mijn leverancier ( BT) dat zij deze nota's accepteren.

Dit om verlies belastinginkomsten te vermijden. BT heeft daar geen zin in want dan zijn zij verplicht om de Omzetbelasting af te dragen. BT moet dan eerst een correctie factuur sturen naar T-Mobile , die ook weer geaccepteerd moet worden.

Zij moeten dan de aangifte corrigeren op basis waarvan zij de afdracht hebben gedaan.

 

Voordat ik dus teruggave Omzetbelasting kan vragen moet de hele keten hiermee akkoord gaan ??? Stel dat een bedrijf inmiddels gestaakt is dan kan ik de teveel betaalde Omzetbelasting nooit meer terugvragen.

 

Inmiddels is er wel overleg geweest met BT om toch de correctie nota's door te voeren. De Belastingdienst stelt nu echter ook als eis dat de onterecht in rekening gebrachte BTW bij uitbetaling terug moet naar de originele kaart.

Dat is natuurlijk niet meer te doen. Na 5 jaar zij alle kaarten door T-Mobile gedeactiveerd en de gevens zijn niet meer op te vragen. Daarbuiten kan vanwege het geringe bedrag dit niet meer leeggebeld worden.

Kunnen zij deze eis stellen ? Het betreffende 0900 nummer is namelijk van ons en wij zijn ook platformhouder. De klant belt dit nummer en wij maken een netto afspraak. Of in sommige gevallen hebben we de kaarten zelf leeggedraait.

 

De Belastingdienst refereert aan : De beleidslijn omtrent "herziening van ten onrechte in rekening gebrachte omzetbelasting" staat in het besluit Administratieve verplichtingen.

 

Wat kan ik hier verder nog mee ? Als u meer info wilt over de uitspraak van de Fiscus dan hoor ik dat nog wel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Andries

 

Je mag het ook wel wat netter vragen hoor ::). Ik werk niet voor HL en ik zie ook echt niet elke vraag die voorbij komt. Maar goed, nu ik toch aan het schrijven ben en ik me wel vereerd voel dat je om mij vraagt ;):

 

het probleem van Jankling heeft niet zoveel meer te maken met de BTW an sich als wel of de fiscus juist handelt in deze. Op zich kan de fiscus eisen stellen die de richtige belastingheffing garanderen. Of daarbij de laatste eis (onterecht betaalde BTW terug naar de oude kaarten) reëel is, betwijfel ik. Het is praktisch niet uitvoerbaar, maar ik begrijp wel dat de fiscus alles hersteld wil zien zodat de BTW keten in tact is.

 

Jankling kan dit beter met de fiscus uitvechten, evt. via de Rechter.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank voor je antwoord. Ik ben bang dat er iets te veel van mijn frustratie in mijn vraag doorklonk. Sterker nog, ik dacht zo hard dat ik het nu gevonden had dat ik het einde niet eens goed gelezen had.

 

Mijn vraag is vooral, klopt het? Moet in deze constructie de 0900 service provider zonder Btw uitbetalen? Hoe toon ik dat aan? Jankling was van 2005 tot 2009 op de belastingdienst wachten tot ze met een uitspraak kwamen, dan doe ik het liever in een keer goed.

 

gr

an3s

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.