Ga naar inhoud

Ontstaan eerste belastingaangifte?

Geplaatst:

Mike-

Goedendag,

 

Ik vroeg mij af.. als ik ingeschreven sta bij de KVK als eenmansbedrijf (vanuit huis) is het dan verplicht om vanaf de datum inschrijving belasting op te geven? Ook als er geen inkomsten zijn (nog)?

 

 

 

 

 

mod edit: titel aangepast

Featured Replies

Geplaatst:

Johan Mulder

Inkomsten is niet het juiste criterium. Als je je op de markt gaat begeven wel, het aangaan van concurrentie, etc.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Geplaatst:

Mike-

  • Auteur

Ik wil mij dus op de markt gaan begeven, inschrijving KVK, BTW nummer etc. Het is een eenmanszaak vanuit huis die met name gericht is op het onderhoud en reparatie van pc's, installaties en het onderhouden ervan. De grote vraag is: moet ik mij gaan druk maken over belastingen e.d of pas op het moment van de eerste ''echte'' facturatie?

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

hoi Mike

 

je krijgt vanzelf de eerste BTW aangifte. Die heeft betrekking op de periode startdatum tm einde kwartaal. Dan kun je je druk gaan maken over de belastingen ;)

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Mike-

  • Auteur

Helder.. bedankt.

 

Ook de investeringen worden in dat ''1e kwartaal'' behandeld neem ik aan?

Geplaatst:

JaapStar

Helder.. bedankt.

 

Ook de investeringen worden in dat ''1e kwartaal'' behandeld neem ik aan?

 

Correct. Behalve dat jouw eerste aanslag het 3e kwartaal zal betreffen (mits je het bedrijf na 1 juli dit jaar hebt opgericht) Hou overigens wel rekening met geleidelijke afschrijving. De BD gelooft niet dat jij al je gereedschap in 3 maanden afragt.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Geplaatst:

Mike-

  • Auteur

Aha.. maar dat geldt niet voor een pc die aangeschaft is voor het onstaan van het bedrijf (die wel voor het bedrijf gebruikt wordt nu) neem ik aan? Alleen voor de bedrijfsmiddelen die aangeschaft zijn in de periode van het begin van onstaan van het bedrijf i.e de inschrijving en aanmelding van? Ook las ik dat ik er alleen recht op heb als ik meer dan € 2.200 investeer in ''2009'' wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn omdat ik alles al binnen handbereik heb alvorens het bedrijf gestart is. Wel zullen er na alle waarschijnlijkheid producten ingekocht worden, boven die waarde maar dat is meer voor ''voorraad'' en verkoop/levering van (maar dat is weer andere koek) lijkt me.

Geplaatst:

henkh

beste Mike,

 

Kijk eens op de site van de belastingdienst met onderstaande link. heel veel info als je een bedrijf gaat starten. het handboek "Ondernemen" is te downloaden maar ook te bestellen via de belastingtelefoon. 185 pagina's met een schat aan informatie over het starten van een onderneming.

 

 

Geplaatst:

JaapStar

Aha.. maar dat geldt niet voor een pc die aangeschaft is voor het onstaan van het bedrijf (die wel voor het bedrijf gebruikt wordt nu) neem ik aan? Alleen voor de bedrijfsmiddelen die aangeschaft zijn in de periode van het begin van onstaan van het bedrijf i.e de inschrijving en aanmelding van? Ook las ik dat ik er alleen recht op heb als ik meer dan € 2.200 investeer in ''2009'' wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn omdat ik alles al binnen handbereik heb alvorens het bedrijf gestart is. Wel zullen er na alle waarschijnlijkheid producten ingekocht worden, boven die waarde maar dat is meer voor ''voorraad'' en verkoop/levering van (maar dat is weer andere koek) lijkt me.

Het is over het algemeen niet slim om in je eerste kwartaal je pc grotendeels af te schrijven. Dat zijn (voor een starter) grote investeringen die aan OB niet in het eerste kwartaal terugverdiend worden (hoeveel orders verwacht je binnen te slepen) Door hem gelijkmatig af te schrijven, kun je die kosten spreiden zodat je de komende 2 jaar ook nog enige OB (BTW) compensatie hebt.

 

(even geen zin om een rekenvoorbeeld te maken)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Geplaatst:

willemj

Het is over het algemeen niet slim om in je eerste kwartaal je pc grotendeels af te schrijven. Dat zijn (voor een starter) grote investeringen die aan OB niet in het eerste kwartaal terugverdiend worden (hoeveel orders verwacht je binnen te slepen) Door hem gelijkmatig af te schrijven, kun je die kosten spreiden zodat je de komende 2 jaar ook nog enige OB (BTW) compensatie hebt.

 

Huh? Afschrijven heeft niets met omzetbelasting te maken. In het tijdvak dat je de computer aanschaft neem je het volledige btw bedrag mee in je aangifte. Vervolgens moet je de pc, aangenomen dat hij meer kost van 450 euro, activeren (op de balans zetten) en afschrijven (in 5 jaar) Als starter heb je dan nog (onder voorwaarden) de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven. Die afschrijvingen hebben effect op je winst wat gevolgen heeft voor je IB (inkomstenbelasting) niet de OB.

 

Een PC die je aangeschaft hebt voor de start van je bedrijf kun je, ook weer onder voorwaarden, inbrengen in je onderneming. Fijne details ken ik niet maar er is vaker over geschreven hier.

 

Die grens van 2200 euro heb je vast gelezen in de context van de investeringsaftrek. Dat is een extra aftrek bovenop de afschrijving van je materiaal. Dat staat inderdaad los van je voorraad.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.