• 0

hoofdelijk aansprakelijk en regresrecht

hallo,

Ik heb samen met mijn broer een bv maar nu blijkt dat we bij een energiebedrijf hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld dus komen ze prive geld halen bij ons.Mijn vraag is wordt die schuld door twee gedeeld en ieder betaald zijn eigen helft ,wat als mijn broer zijn helft niet prive kan betalen moet ik dan meer betalen ??En hoe zit het dan met regresrecht ?kan ik dat geld wat ik dus voor hem betaal dan nog terug vorderen via regresrecht en over hoe lang kan ik dat terug vorderen (10 jaar ,20 jaar ???)Ik hoop snel iets te horen ,alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Als de bv de overeenkomst is aangegaan met het energiebedrijf kan in beginsel alleen de bv worden aangesproken. Als er prive is meegetekend ligt het anders. U bent dan beiden naast de bv aansprakelijk voor schulden. Als er inderdaad sprake is van hoofdelijkheid dan betekent dat dat het energiebedrijf het gehele bedrag kan verhalen op 1 van de partijen. De andere partij kan dan het deel wat voor de ander is betaald terugvorderen, maar daar staat het energiebedrijf buiten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Hallo,

Kunnen jullie me iets meer vertellen over regresrecht,waar kan ik terecht?hoeveel kan ik terug vorderen ?over hoeveel jaar kan ik dat terug vorderen?

De algemene verjaringstermijn voor betaling van een geldsom is vijf jaar. Krijg je - binnen die verjaringstermijn of later, indien je tijdig de verjaring hebt gestuit - een vonnis, dan kan dat gedurende 20 jaar ten uitvoer worden gelegd. Voor een vonnis ga je naar de rechter, heb je meer dan 5000 euro te vorderen, dan heb je daarvoor een advocaat nodig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik zit in een bv samen met mijn broer,in 2008 is er een gascontract veranderd voor 2009 in het nieuwe contract zijn de voorwaarden (waarschijnlijk prive aansprakelijk )hetzelfde gebleven als in 2008 maar wat blijkt nu ik heb geen handtekening gezet onder dat nieuwe contract en mijn broer wel.Als we persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor 2009 (2008 hebben we geen schuld en is gewoon betaalt) is dat dan voor allebei of alleen voor mijn broer.

B.V.D.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marja,

 

Heeft je broer getekend in de hoedanigheid van bestuurder van de BV of als privé-persoon die zich borg stelt?

 

Indien hij getekend heeft in de hoedanigheid van bestuurder, moet je de Statuten er even op nalezen of hij hiertoe bevoegd is.

 

Waarom ben je trouwens bang voor aansprakelijkstelling? Het gasverbruik behoort toch gewoon tot de normale variabele kosten van de BV. Waarom denk je dat de BV dit niet kan betalen?

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Uitgaande van een bestuurdershandtekening:

 

Niet alleen de statuten nalezen, maar ook wat bij de KvK staat geregistreerd. Als daar staat dat de bestuurders ieder zelfstandig bevoegd zijn, kan een statutaire beperking niet worden tegen geworpen aan de gasmaatschappij.

 

Natuurlijk ontstaan er dan wel onderlinge regresrechten tussen de bestuurders etc.

 

Succes,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.