Ga naar inhoud

Uitbouw kantoor aan huis zakelijk betalen?

Geplaatst:

barryp

Wellicht is hierover al een post in het verleden gedaan, maar ik kan mijn situatie niet vinden:

 

- Prive eigendom huis

- Aanbouw voor gebruik zakelijk (kantoor aan huis, eigen ingang en sanitair) van+/- 50.000 euro

 

Kunnen de kosten van deze aanbouw voor rekening van mijn BV komen?

 

Bij voorbaat dank voor reacties!

 

Barry

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Hoi Barry

 

Antwoord is kort en simpel: je hebt privé het eigendom, dus de BV wordt niet ineens de eigenaar hiervan. Dat zal civielrechtelijk via de notaris geregeld moeten worden.

 

Zie ook de boeiende discussie hier:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=25420;start=30#msg248703

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Johan Mulder

Zoals de tijdelijke TBS regeling eruit ziet zal deze casus daarin niet passen. De TBS-regeling zal te laat op de vraagsteller van toepassing zijn.

 

Oplossing kan simpel:

Lever de ondergrond van het bedrijfspand aan de B.V., laat in opdracht van de B.V. daarop het pand/aanbouw bouwen.

Kosten:

- notaris;

- kadaster (uitmetingskosten);

- overdrachtsbelasting over waarde ondergrond.

 

Uitmeten zou ik vooraf laten doen, scheelt een paar honderd euro.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Geplaatst:

Jantax

Aan de BV verhuren kan natuurlijk ook. Het is de vraag wat fiscaal/juridisch/economisch de beste optie is. Maar misschien heb je daar al antwoord op gehad. Om wat voor business gaat het en hoe wil je de ruimte gaan gebruiken?

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Geplaatst:

Johan Mulder

Verhuren kan een optie zijn, maar dan speelt de TBS regeling. Opgeteld bij het overige box 1 inkomen (gebr. loon), zit je al gauw in de 42% schaal.

 

Ik vermoed dat er prive geen mogelijkheid is om de BTW af te trekken van de bouwkosten voor de vraagsteller.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Geplaatst:

Jantax

Uiteraard speelt bij verhuur aan de eigen BV de TBS-regeling, maar het staat niet vooraf vast dat dit altijd de nadeligste optie is. Levering van de grond aan de BV kost immers o.a. 6% overdrachtsbelasting. Ik zou toch altijd een paar situaties doorrekenen.

 

En als de BV prestaties verricht die belast zijn met BTW, kunnen DGA+BV verzoeken om verhuur met BTW. DGA kan de BTW op de bouwkosten dan aftrekken.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

  • 3 years later...
Geplaatst:

ragit

Hallo,

 

ik zag deze post en vroeg me toch iets af.

 

Ik overweeg ook een aanbouw echter heb ik een eenmanszaak.

 

Kan ik de kosten aftrekken en op de balans laten staan?

 

gr,

angelo

 

 

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Als je met je aanbouw een kwalificerende werkruimte creëert (eigen ingang, eigen sanitair, theoretisch verhuurbaar aan derden) kun je dit voor rekening van je onderneming doen. Betekent wel dat eventuele winst bij verkoop ook bij de winst van de onderneming opgeteld wordt (en dus belast wordt), neem dat wel mee in je overweging (maar goed, wie rekent er nog op waardestijging op de woningmarkt >;( )

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

ragit

Is het ook mogelijk om voor een dergelijke investering ook mogelijk om bij een eenmanszaak een reservering te maken.

Het is namelijk wel gemakkelijk om bruto wat opzij te kunnen zetten om de kosten op te vangen.

 

groetjes

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Het is namelijk wel gemakkelijk om bruto wat opzij te kunnen zetten om de kosten op te vangen.

sterker, het is TE makkelijk. En het mag dus niet. Goed koopmansgebruik betekent dat investeringen ná aanschaf afgeschreven worden, zodat de kosten uitgesmeerd worden over de jaren ná de aanschaf.

Reserveren zou inhouden dat je kosten neemt in de jaren vóór de aanschaf, en dat is niet de bedoeling. Enige uitzondering hierop is de kostenegalisatiereserve (KER), maar die is bijvoorbeeld bedoeld voor groot onderhoud, niet voor een investering.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.