• 0

BTW over energie bij eenmanszaak aan huis?

Ik heb een vraag over de BTW van een eenmanszaak aan huis. Er is geen tussenmeter en de energienota wordt voldaan vanaf de priverekening. Naar beste eer en geweten wordt er een deel van de energierekening opgevoerd als kosten voor de eenmanszaak. In mijn boekhouding voor de eenmanszaak is er dus geen separate faktuur voor de energie.

 

Het pand is zakelijk in de eenmanszaak en is een losstaand gebouwtje naast ons woonhuis.

 

Vragen:

* Wat heb ik nodig in mijn zakelijke administratie?

* Mag ik BTW aftrekken over de energie die ik zakelijk reken?

 

Wie weet het?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit in hetzelfde geval en heb geen tussenmeter. Ik heb bij buren gevraagd hoe zij het indelen (en daarbij rekening gehouden in hoeverre je hun met jezelf kan vergelijken, bv bedrijfsruimte groter/kleiner en of zij altijd thuis aan het werk zijn). Ook heb ik op internet gezocht hoeveel je meestal kwijt bent voor bepaalde type woning. Op zo 'n manier kun je bepalen hoeveel procent privé is en hoeveel procent zakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt eventueel ook van het aantal m3 kunnen uitgaan. Het vraagt wel wat rekenwerk maar de uitkomst kun je dan ook voor de komende jaren gebruiken. Pak daarna de jaarafrekening van de energieleverancier en het berekenen is in een mum van tijd gedaan.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt allemaal voor het meedenken, alweer 4 mensen die proberen een medeondernemer te helpen.

 

Vragen:

* Wat heb ik nodig in mijn zakelijke administratie?

* Mag ik BTW aftrekken over de energie die ik zakelijk reken?

 

Heb mijn vraag deels niet helder gesteld, 2e deel van de vraag bedoel ik mee mag ik BTW aftrekken als ik geen specifieke faktuur heb voor het energiedeel van de zaak.

 

Een tussenmeter is niet echt een optie, betreft stadswarmte, daar zijn geen tussenmeters voor te koop. Stroom zou een optie zijn echter ik heb een goed idee hoeveel stroom en warmte er gebrukt wordt dus het opsplitsen van mijn verbruik naar redelijkheid is geen probleem. Daarover wil ik evt wel in overleg met de eventuele inspecteur. Wat ik opvoer is alleszins redelijk.

 

Meest concrete deel van mijn vraag betreft de administratieve verplichting die ik heb om voor BTW aftrek in aanmerking te komen, moet ik bijvoorbeeld de prive faktuur in mijn zakelijke administratie opnemen met daarop aangegeven de splitsing van zakelijk prive?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rembo,

 

Nee hoor, als jij een redelijke schatting maakt, zul je die bij vragen van de fiscus moeten onderbouwen.

Laat op papier zien (tekeningetje met m2 ofzo) hoe je tot je schatting bent gekomen en bewaar dit bij je administratie. Da's genoeg.

 

Vooroverleg met de inspecteur is een goed idee, maar in dit geval niet nodig (tenzij het om tonnen gaat).

 

Ook zonder specifieke factuur voor het aftrekdeel heb je dus aftrekrecht.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

...

 

Meest concrete deel van mijn vraag betreft de administratieve verplichting die ik heb om voor BTW aftrek in aanmerking te komen, moet ik bijvoorbeeld de prive faktuur in mijn zakelijke administratie opnemen met daarop aangegeven de splitsing van zakelijk prive?

 

 

Wat ikzelf doe, is het laten incasseren vanaf mijn zakelijke rekening (zodat het eenvoudig in boekhouding terecht komt). Een bepaalde percentage, bv 50%, doe ik als zakelijk, en van dat bedrag haal ik weer btw af. Dus stel er wordt 200,- geincasseerd, dan zet ik 100 als prive, 84,03 als zakelijk en 15,97 als te vorderen btw. Ik heb me om eerlijk te zijn verder niet verdiept of dat voldoende is qua 'administratieve verplichting'...Ik vroeg aan aantal anderen hoe zij dat doen en heb dat overgenomen....Het maakt wel verschil denk ik of je het laat incasseren vanaf zakelijke rekening waardoor ze meteen de verhnouding kunnen zien, of dat je alleen automatisch per maand geld naar je prive rekening overmaakt waardoor ze moeten controleren of de verhouding wel klopt.

Link naar reactie
  • 0

Je mag alleen de BTW verrekenen als deze op de factuur staat. Binnenkort moet de Hoge Raad een oordeel vellen over de vraag of je ook BTW mag verrekenen over voorschotnota's, indien er geen tussentijdse facturen met BTW worden verstrekt. Het antwoord zal waarschijnlijk negatief zijn.

 

De energienota moet eigenlijk op naam van de zaak staan. Bij een eenmanszaak zal dit in het algemeen niet zo'n probleem zijn, omdat de eigenaar en onderneming met elkaar vereenzelvigd zijn.

 

Wat ik vaak adviseer bij gemengd gebruik van energie, is de energienota's op naam van de zaak te zetten. In de laatste BTW-aangifte van het jaar laat ik de cliënten dan een BTW-correctie maken voor privé gebruik energie. Het privé gebruik energie kan gebaseerd worden op de landbouwnormen, die ook goed te gebruiken zijn in het MKB (te downloaden via de site van de Belastingdienst), maar in voorkomende gevallen kan daar natuurlijk ook van worden afgeweken. In de praktijk heb ik hier nooit geen problemen mee gehad.

 

De gesplitste energiemeter blijft m.i. de beste oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt. Nu krijg ik niet iedere maand een nota van nuon, maar bij de incasso staat wel precies vermeld hoeveel btw het is....dan moet het toch zeker ook zonder problemen kunnen?

 

Formeel mag je de BTW niet verrekenen, omdat er geen sprake is van een op de juiste wijze opgestelde factuur, maar de kans dat de fiscus hier moeilijk over doet, is praktisch nihil. Dus je kunt de BTW zonder problemen verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik werd vandaag gebeld door Oxxio om over te stappen. Medegedeeld werd dat ik alle gas en stroom (levering - producten) kon kopen vanuit mijn eenmanszaak aan huis, dus ook wat ik privé gebruik. Ik moest het zien als een Makro pas. Dan kon ik gebruik maken van de goedkopere zakelijke tarieven. De BTW mocht ik volgens hun niet aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Beste HL leden,

 

Hoe kan ik het beste de voorschotnota's van de energie/ water inboeken?

Direct op het resultaat, of eerst op de balans ( vooruitbetaalde facturen).

Krijg namelijk een overzicht van een deel 2010 en deel 2011. Is een beetje lastig om alles in het juiste jaar te boeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.