• 0

BV oprichten voor lange termijn consultancy..?

L.S.

 

Mij is gevraagd voor een periode van minimaal 2 jaar een cunsultancy/advies rol op me te nemen, voor een Buitenlandse onderneming. Momenteel werk ik nog in loondienst, maar de gedane aanbieding+uitdaging is enorm ;-)

Als volgt :

 

Ik wordt d.m.v. een contract ingehuurd voor een periode van minimaal 2 jaren, met een vaste omschrijving van de diensten die ik dien te leveren. Fee ( uurloon over de periode) is vast, evenals het feit dat ik exclusief voor deze partij werk gedurende minimaal 2 jaar.

Eerste 6 maanden fee wordt op vooruitbetaalde basis voldaan ( bufferinkkomsten/opstartkosten)

Welke rechtsvorm geeft mij het beste rendement en een garantie dat ik na deze job met consultancy verder dan, doordat ik reserves kan opbouwen...?

 

Ik hoop van een van jullie te horen!

 

MVG

 

W.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste W.

 

Die rechtsvorm is er in essentie niet. Wat je omschrijft, is een verkapt dienstverband. Je kunt dit best als ondernemer gaan starten (in de BV kun je reserves opbouwen door niet alle winst als salaris uit te keren), maar je loopt het risico dat de fiscus dit zal aanmerken als inkomsten uit buitenlandse dienstbetrekking.

 

Dan wordt alles gezien als salaris en in de IB belast en heb je de BV voor niets opgericht.

 

Alternatieven zijn er wel, denk aan Uniforce, ZZP OKE of payrolling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

(in de BV kun je reserves opbouwen door niet alle winst als salaris uit te keren)

 

De vraag is in hoeverre de fiscus reserves accepteert in een consultancy BV. Mij is al weer jaren geleden verteld dat de fiscus desnoods het DGA loon omhoogschroeft voor zo'n BV, omdat er geen reserves nodig zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wie weet kan een expert daar iets over zeggen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Voor hoeveel uren per week ga je ingehuurd worden ?

 

Het probleem van verkapt dienstverband gaat in mijn ogen steeds vaker voorkomen. In de IT schijnt het inmiddels mogelijk te zijn om voor langere termijn (+6 maanden) contracten af te sluiten. Meer projectbasis enzo.

Lijkt me dat het tijd word dat dergelijke projectmatige niet laner als dienstverband aangemerkt worden als jij vanuit je eigen onderneming belasting afdraagt zoals elke onderneming dat doet.

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag is in hoeverre de fiscus reserves accepteert in een consultancy BV. Mij is al weer jaren geleden verteld dat de fiscus desnoods het DGA loon omhoogschroeft voor zo'n BV, omdat er geen reserves nodig zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar wie weet kan een expert daar iets over zeggen?

 

De fiscus kan kiezen voor de afroommethode. Dan wordt 70% van de fee als salaris gezien en valt er dus nog steeds geld op te potten in de BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Hartelijk dank alvast voor de opmerkingen en tip's.

 

Het is de bedoeling dat ik voor een volledige werkweek ga draaien, qua uren dus.

De fee is een fixed bedrag, wat niet onderhevig is aan verandering gedurende de overeenkomst.

indien ik inderdaad besluit om ZZP te draaien, dan lijkt mij BV nog steeds interressant, aangezien de inkomsten boven DGA salaris, uitgekeerd kunnen worden in de vorm van divident ( 25% belast)

 

Ik heb nauwelijks kosten, en de kosten die er zijn ( kantoorkosten, lease auto en travel) worden geaccepteerd als aanvullende facturen indien ik deze indien... deze vallen dan ook onder inkomsten voor de BV. kom ik boven een bepaald bedrag bovenop de dga salaris, dan keer ik een gedeelte uit als divident.... is dat niet de beste optie..

 

Overigens volgens mij is de blauwe-enveloppen-brigade happiger op naheffingen als ik bij mijn oude werkgever als consultant ingehuurd wordt, dat is nu niet het geval...

 

Mochten er nog opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag!!!

 

groet

Link naar reactie
  • 0

Het valt me op dat je niet ingaat op het verkapte dienstverband. Ik zou dit zeker niet lichtzinnig opvatten, temeer daar je ook nog eens kosten gaat doorfactureren aan de opdrachtgever.

 

Het DGA salaris is ook zo'n punt van aandacht. Dat is niet zondermeer 40K of 70% van een marktconform loon. Zoals ik al aangaf, zou de fiscis ook kunnen kiezen voor de afroommethode.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

nognaals dank...

 

Misschien inderdaad te snel gereageerd.

Als ik mezelf exclusief verhuur aan 1 onderneming, die toevallig in het buitenland is gesitueerd, maar tevens mijn volledige inkomen uitkeer als DGA salaris, dan moet dat toch geen probleem zijn. Aanmerken als arbeidsovereenkomst...er is geen zicht op een "vaste aanstelling"en geen zekerheid op continuatie van de overeenkomst ( inlenen). Bij een reguliere arbeidsovereenkomst is dat er wel. Dit kan ik op schrift krijgen...

 

Overigens is UniForce ook een goed alternatief....

 

Welke alternatieven heb jij hoog zitten dan... ZZP ? ook zelfde discussie met fiscus, eigenlijk alle rechtsvormen toch..?

 

het gaat niet om schokkende bedragen, maar er is tevens een gerede kans op 80% bonus van de jaarfee... die dacht ik dan in de zaak te laten zitten....

 

enfin, mijn dank is groot voor je reactie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet zozeer om dat je het volledige DGA salaris opneemt, maar ook over de afdracht van sociale premies. Als verkapt dienstverband bewezen wordt, dan volgt die afdrachtplicht alsnog!

 

Een arbeidsovereenkomst kan ook van tijdelijke aard zijn. Uitzicht op een vaste aanstelling is daarin geen enkel criterium. Van een (verkapte) dienstbetrekking is sprake als jij je jegens de opdrachtgever verplicht om gedurende enige tijd arbeid te verrichten en de opdrachtgever jou daarvoor betaalt en jij onder een gezagsverhouding staat van die opdrachtgever. Dat is alles en lijkt mij hier van toepassing.

 

Uniforce tackelt dit inderdaad. Elke andere vorm van ZZP-en loopt op hetzelfde uit, welke rechtsvorm je ook kiest.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Denk ook aan het feit dat een ondernemer risico moet lopen. Ik lees niet in de posten van TS dat hij risico loopt, sterker nog hij krijgt zelfs vooruit betaald.

 

Risico is het feit dat een ondernemer geen zekerheid heeft dat hij zijn geld gaat ontvangen. Of doordat de afnemer gewoon weg niet betaald of doordat de ondernemer werkzaamheden moet verrichten waar hij niet voor betaald krijgt (herstelwerkzaamheden van zijn fouten bijvoorbeeld).

 

Hoe zit het verder met de betalingen naar TS als hij niet werkt maar op vakantie of ziek is?? Een vaste fee houdt daar geen rekening mee.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

In principe zou ik Joost zijn advies zeer terharte nemen. Verkapt dienstverband is echt een groot probleem in de situatie die jij schetst. Je zou namelijk eigenlijk meerdere (liefst 3 of meer) opdrachtgevers moeten hebben. Elk voor een substantieel deel van je inkomsten, dus niet 1 factuurtje. Uitzondering is meestal het eerste jaar van de onderneming...

 

Ik krijg een beejte het idee dat het geld je meer interesseert dan het feit dat je eigenlijk op deze manier de boel aan het oplichten zou zijn (zo zie ik het in elk geval, aangezien het wettelijk niet mag). Maar dat is jouw keuze, ik zou het in elk geval niet zo aanpakken.

 

Verder zou ik me ook afvragen wat je na die 2 jaar gaat doen met je B.V. Ga je er dan mee door of is het puur opportunistisch om nu 1 klus te scoren. Als ik jou was zou ik overwegen om een dienstverband voor bepaalde tijd aan te gaan (2 jaar). Je kunt dan best dividend ontvangen in de prive-sfeer, maar daar wordt wel belasting over betaald.

 

Je zou het allemaal natuurlijk ook eens met een accountant kunnen doorspreken als je het gevoel hebt dat de adviezen hier niet aansluiten bij jouw beleving.

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.