• 0

Pagina 1 Google bereiken: Is Marktplaats.nl te sterke concurrent voor mij?

Ik zoek voortudrend naar zoektermen waar ik tezijnertijd op pagina 1 van Google kan komen. Het liefst bij de eerste 5 reslutaten. Herstel: het liefst nr. 1 van google ;)

 

Nu staan er bij een zoekterm als bijvoorbeeld 'fietsen' websites als een webshop, marktplaats.nl en wkipedia op pagina 1. Ook kom je geregeld bij zoektermen op pagina 1 artikelen tegen van nieuwssites. Op Amerikaanse forums hebben ze het vaak over 'authority' sites die bij Google een streepje voor hebben, maar in Nederland weet ik het nog zo niet.

 

Ik merk als ik net een website heb aangemeld bij goolge maar ook bij Marktplaats dat wanneer ik mijn domeinnaam opzoek alleen de eerste paar dagen Marktplaats als eerste wordt getoond en pas daarna mijnn eigen site. Maar amper een week later of de rollen zijn omgedraaid. Zou zeggen dus dat de autoriteit van Marktplaats.nl niet al te sterk is.

 

Om van sociale netwerksites als Hyves, waar ze in Amerika zo hoog over opgeven, maar te zwijgen. Die laatste ben ik overigens nog nooit op pagina 1 tegengekomen. Wellicht is Hyves helemaal no-follow voor Google.

 

Mijn vraag is: als je op pagina 1 van Google sites aantreft als Marktplaats.nl of Wikipedia.nl is dat nu een teken aan de wand dat die eerste pagina goed te halen is tezijnertijd met je nieuwe site of juist niet?

 

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben al een tijdje aan het doornemen van de posts hier maar nog niks gevonden. Marktplaats net nog ingetypt en jawel, daar kwamen 2 posts naar voren die precies voldeden aan mijn vragen. Bijkt dat het beide mjin eigen vragen zijn, waarvan de eerste bovengenoemde is. ;D

 

Hoe dan ook, ik ga verder zoeken maar als je zo een linkje kan leggen naar het topic waar ik het over heb dan waardeer ik dat ten zeerste.

 

Het gaat mij dus om wat het inhoudt als ik bv. Marktplaats.nl advertentie aantref op de eerste pagina van google. Om duidelijk te zijn: ik wil niet met Marktplaats als advertentiesite concurreren. Begrijp niet dat Google die zo hoog waardeert. Ik heb al meerdere malen gehad dat zo'n ad. op pagina 1 stond, klik je hem aan en dan staat er dat de advertentie niet meer bestaat! Hoe bestaat het dat google zoiets op pagina 1 zet?

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, maar voor zover ik kan zien is dit specifieke onderwerp niet recent behandelt. Misschien staat het in de post van 2003, dat is wel een heel erg lange post geworden en ik denk dat in die 5 jaar Google nog wat meer instructies heeft meegegeven aan zijn googlebot.

 

Ook in de andere berichten kan ik niet zien hoe Google Marktplaats.nl waardeert, behalve dan uit eigen ervaring dat het vaak op pagina 1 voorkomt.

 

Zeker, een aanwijzing dat Marktplaats.nl een sterke speler is. Als ik echter naar andere websites kijk op diezelfde pagina waar Marktplaats.nl ook op wordt getoond, dan valt me op dat het op zich weinig sterke spelers zijn en soms zelfs amateurs die daar vrolijk door Google worden neergezet.

 

Voorbeeld van in mijn ogen een zwakke keuze van Google: Bij het zoekwoord 'Nintendo' wordt zelfs op plaats 5 een Spaanstalige! site gezet en op dezelfde pagina, op pagina 1 van Google wordt er ook een Duitstalige site gezet.

 

Ik weet dat Amerikanen het verschil niet kunnen verstaan tussen Nederlands en Duits, maar dit wordt wel erg gortig.

 

Je verwjist me naar Pagerank algemeen, maar dit heeft meer met de specifieke waardering van Marktplaats en andere authority sites zoals wikipedia te maken. Immers wanneer het echt er toe doet, commercieel gezien, zoals bij zoektermen als 'hypotheek' dan zie je geen enkele authority site op pagina 1. Waarom staat Wikipedia daar dan niet bij als je op 'hypotheek' invult? Of Marktplaats? Zou Google meer kunnen verdienen aan deze sites en ze daarom boven de wiki pagina's zetten?

 

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Heeft voor een gedeelte ook te maken wat de gemiddelde gebruiker van Google wilt vinden bij woorden als "hypotheek" of "fiets".

 

Een hypotheek wil je meestal afsluiten, er zijn weinig mensen die dat woord in de encyclopedie willen opzoeken, vandaar de verschillende hypotheekaanbieders hoog in de resultaten. Een fiets willen de meesten tweedehands kopen, vandaar marktplaats hoog in de resultaten.

 

Je moet meer vanuit de gebruiker van Google denken dan vanuit de aanbieder van de website als het om organische resultaten in Google gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar ben ik het met je eens, maar dan ga je er dus van uit dat Google dat ook daadwerkelijk doet. Immers, ik denk dat ook jij je wel eens verbaasd heb hoe hoog een website in de resultaten van Google staat, terwijl het naar mijn mening duidelijk een site is die weinig informatie heeft voor de bezoeker.

 

Ik kom af en toe sites op pagina 1 tegen die over een bepaald onderwerp slechts 1 regel hebben geschreven. Ik geloof bij het woord cadeau dat ik onlangs nog een site op pagina 1 zag staan die slechts een regel had in de trant van dat de site te koop staat. Ook bij 'navigatiesystemen" kom ik een site tegen die gewoon te koop staat en naar mijn mening weinig heeft te bieden voor de bezoeker.

 

Ik heb in ieder geval Matt Cutts deze begrijpelijke visie nog niet horen onderschrijven. Maar mischien komt dat nog.

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is: als je op pagina 1 van Google sites aantreft als Marktplaats.nl of Wikipedia.nl is dat nu een teken aan de wand dat die eerste pagina goed te halen is tezijnertijd met je nieuwe site of juist niet?

 

Ik denk dat Wikipedia en Marktplaats net wat meer hits krijgen dan jij en net wat meer links van derden hebben, dus die haal je lastig in.

Link naar reactie
  • 0
Ik zoek voortudrend naar zoektermen waar ik tezijnertijd op pagina 1 van Google kan komen. Het liefst bij de eerste 5 reslutaten. Herstel: het liefst nr. 1 van google

 

Grappig. Er zijn meer mensen die daar naar zoeken...

 

Maak je vooral niet druk om marktplaatsen en zo. Natuurlijk scoren die hoog: er worden dagelijks onderwerpen geplaatst met jouw zoekwoord als kern... Vandaag is die advertentie er niet, maar morgen is er weer een andere. Je kunt je maar beter bezighouden met het optimaliseren van je eigen site (en andere seo-tips die zijn hier makkelijk zijn te vinden) dan je blind te staren op dat gegeven. Overigens zijn er volgens mij andere sites die bovenaan staan...

 

fietsen

 

Binnenkort staat HL op plaats 1. ;D

 

Maar even serieus: wat wil je nu eigenlijk? Met een zoekwoord als jij nu geeft kun je misschien wel bovenaan belanden in de zoekmachines, maar wie zoekt daar in vredesnaam op? Misschien moet je dat eerst even onderzoeken. En stel anders een concrete vraag. Jij handelt toch niet in fietsen?

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rene,

 

“ Met een zoekwoord als jij nu geeft kun je misschien wel bovenaan belanden in de zoekmachines, maar wie zoekt daar in vredesnaam op? Misschien moet je dat eerst even onderzoeken.”

 

Bedoel je het woord ‘Nintendo’? Yes sir! In oktober is er 2.740.000 op gezocht.

Op ‘fietsen ’ 11.100.000 op gezocht en ‘Hypotheek’ amper 550.000 keer. En zoekterm ‘Higherlevel’ is het me met Google keywords niet gelukt om dat uit te vinden: die gegevens zijn niet bekend ;).

 

Maar wat ik niet begrijp is waarom je mijn vraag niet concreet vindt. Mijn vraag is: “als je op pagina 1 van Google sites aantreft als Marktplaats.nl of Wikipedia.nl is dat nu een teken aan de wand dat die eerste pagina goed te halen is tezijnertijd met je nieuwe site of juist niet?”

 

Mijn toevoeging op die vraag: Vooral omdat je met andere zoektermen dit soort sites helemaal niet op pagina 1 aantreft.

Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat ik Nintendo van de eerste, of tweede plaats kan krijgen. Daar focus ik namelijk op dit moment mijn aandacht op.

 

Ik heb zelf een Amerikaanse site (geen Nintendo) die nummer 3 staat, vlak achter 2 links naar Amazon.com . Ik weet ook wel dat ik Amazon nooit zal kunnen inhalen, maar ik ga het wel proberen, alleen al voor de grap. Als dat gebeurt bouw ik een feestje en is iedereen van Higherlevel hierbij uitgenodigd. :)

 

Ben het wel eens met Christine over linkpopulariteit. Desalniettemin vind ik het verbazingwekkend dat je soms op de eerste pagina een link aantreft naar een specifieke advertentie op Martkplaats en als je dat aanklikt er vervolgens staat dat die advertentie helaas niet meer bestaat.

 

Daarom kwam ik op het lumineuze idee dat Google misschien Marktplaats erdoorheen gooit op pagina 1, omdat ze van de gekkigheid ook niet meer weet wat ze erop moeten zetten.

 

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik bedoel natuurlijk 'fietsen', daar had je het zelf over...

 

Punt is dat er steeds meer gezocht wordt op woordcombinaties. Want iedereen die op een generiek woord zoekt wordt helemaal gek van de marktplaatsen en de vergelijkingssites. Dus moet je concreter worden. Het is namelijk helemaal niet belangrijk om 'hoog' te scoren op zoiets generieks. Je wilt geen bezoekers, maar klanten. Neem ik maar even aan.

 

Je moet bepalen wat je aanbiedt. En voor wie. Bied je informatie over fietsen? Verkoop je fietsen? Wil je je fietsroutes onder de aandacht brengen?

 

Het is volkomen zinloos om met goed geïndexeerde maar specifieke websites te willen concurreren. Waarom wil je dat? Alleen maar om de kick? Of beoog je er ook nog iets mee dat met zakendoen van doen heeft?

 

Google weet van gekkigheid echt wel wat ze doen. Dat leidt nog niet altijd tot perfecte resultaten, maar het lijkt me helder dat een site als Marktplaats die duizenden keren per dag wordt ververst lekker scoort. Maar dat zie je alleen maar als je op generieke termen zoekt, niet als je de diepte in gaat. En daar ligt de toekomst. Zowel voor de zoekende als voor de zoekmachine.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is toch iets anders hierin. Ook ik ben dagelijks bezig met 'wie scoort het hoogts in Google' en daarbij zijn Ebay en Marktplaats (en een paar concurrenten) mijn tegenstanders.

Als ik een nieuw product binnen heb en dat op mijn webshop zet (en op Ebay en op Marktplaats en in mijn Blog) en dan ga kijken wat er in Google gebeurt zie ik het volgende:

 

Ebay staat er vrijwel direct op.

Marktplaats duurt iets langer, maar binnen 2 uur is 't wel bekend.

Mijn nieuwe blog item is ook binnen het uur 'bekend' bij Google.

 

Dit allemaal op de 1e pagina van de google.nl site.

 

Dan, na een 12 tot 24 uur komt mijn webshop erbij en is het altijd stuivertje wisselen tussen Ebay en mijn site, wie er op 1 staat.

 

Mijn webshop verslaat Marktplaats met gemak. Ebay is wat lastiger. Mijn blog is ook heel sterk, maar mist nog de backlinks op het internet waardoor deze nog niet zo 'goed' scoort. Gelukkig leiden zo'n beetje alle links naar mijn webshop, dus uiteindelijk bevolk ik de hele 1e pagina van Google...

 

En dan hier de kanttekening: Bovenstaand verhaal klopt met specifieke zoekwoorden, dus voor mij zou dat zijn 'Dinky Toys Mercedes 190SL'. Tik je zoiets in dan kom je onherroepelijk bij mij terecht (deze auto verkoop ik overigens niet).

 

Dat leidt mij tot het volgende: zoeken op specifieke kenmerken (zoals in bovenstaand voorbeeld) en zoeken op algemene termen (bv. wasmachine). Zoeken met algemene termen en daar een goed resultaat mee halen, is vele malen moeilijker. Helemaal als je site meertalig is. Merknamen is ook moeilijk (nintendo, playmobil) maar minder moeilijk dan generieke termen die steeds een andere vertaling hebben.

 

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Mooi zeg. Hartelijke dank Henri om je ervaring met mij/ons te delen.

 

Ik heb zelf meer dan 10 websites die zich elk ook richten op meerdere zoektermen. Ik ben met je eens dat het je richten op meerdere zoektermen beter te doen is dan alleen een enkel zoekwoord.

 

Het stuivertje wisselen op Google tussen je eigen site en de advertentie voor mijn site op Marktplaats heb ik ook ontdekt wanneer ik een nieuwe site begin. Eerst staat Marktplaats met mijn eigen advertentie voor mijn site bovenaan. Na een paar dagen staat mijn site echter boven Marktplaats.

 

Conclusie: Er is blijkbaar wat gebeurt bij Google in die tussentijd dat hij toch in de gaten heeft dat de site zelf hoger mag worden gewaardeerd dan een advertentie over dezelfde site geplaatst op Marktplaats.nl

Dat verplaatsen van mijn eigen site van onder Marktplaats.nl naar erboven doet hij dus in slechts enkele dagen zonder dat er iets verder met mijn site is gebeurd .

 

Die ervaring van stuivertje wisselen heeft mij geleid tot de gedachte dat als ik Marktplaats op pagina 1 zie misschien een teken is dat daar nog wat ruimte aan de top is. Vooral als je zo’n Marktplaatslink aanklikt en er staat dat de advertentie helaas niet meer bestaat. Google weet toch ook wel dat niet zakelijke advertenties na een maand van de advertentiesite worden gehaald?

 

Als het om generieke termen gaat en Marktplaats staat er tussen dan lijkt het me ook een stuk moeilijker om daar boven te komen.

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Die ervaring van stuivertje wisselen heeft mij geleid tot de gedachte dat als ik Marktplaats op pagina 1 zie misschien een teken is dat daar nog wat ruimte aan de top is.

Helemaal mee eens, ik heb precies dezelfde ervaring. Als MP op de 1e pagina staat met bepaalde zoektermen, dan kun je daar 'met gemak' boven komen te staan.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk persoonlijk dat als een marktplatas ad in de top5/top10 van de zoekresultaten wordt weergegeven dat er nog wel wat ruimte is om daar zelf met een website hoog in de zoekresultaten te komen. Ik kan zulke voorbeelden echter niet vinden (nintendo, fietsen en nog een paar zoekwoorden geprobeerd). Marktplaats zelf mag dan als belangrijk worden gezien, 1 enkele advertentie lijkt me dat toch niet/nauwelijks. Er wordt namelijk niet gelinkt naar een advertentie en vaak zijn er ook een heleboel advertenties voor 1 product. Welke kiest Google dan uit om zo hoog in de zoekresultaten weer te geven?

 

Als ik trouwens op onze eigen bedrijfsnaam zoek, dan zie ik de ads op marktplaza hoger staan als die van marktplaats. En ook een aantal linkfarms (starpagina's) staan hoger in de zoekresultaten als de marktplaats advertentie.

Link naar reactie
  • 0

 

Bij 'fietsen' staat Marktplaats op nr 5 maar dat is met een groepadvertentie dus dat kan wel gerechtvaardigd zijn.

 

By the way, zie je dat bij 'Nintendo' zelfs een franstalige site op nr 5 wordt gezet en de eerste plaats aan een co.uk adres wordt toebedeeld?

 

De vorige keer toen ik keek was er ook nog een Spaanstalge site bij. Ik wil niet zeggen dat dat zwakke kandidaten zijn, maar de taal lijkt me een probleem. Maar misschien dat Google weet dat Nederlanders Frans, Duits en Engels geen probleem vinden. Waarom geen Japanse site als ze toch bezig zijn?

 

Onlangs klaagden Engelse webeigenaren met een co.uk adres dat ze ineens .com adressen tussen de resultaten van de Britse Google zagen. Ze werden tot dan toe hoger gezet bij de Engelse Google, omdat deze resultaten meer to the poiint zouden zijn.

 

Matt Cutts, die bij Google werkt, verklaarde dat het toelaten van .com extensies bij Britse zoekresultaten kwam omdat nu Google beter in staat was om de content zelf te beoordenen naar relevantie. Dus men keek niet meer naar de domeinnaam extensie, maar Google blijkt nu in staat te zijn om aan de inhoud zelf te zien of dit relevant is voor het Engels publiek of het Amerikaanse.

 

Ben benieuwd of we nu ook meer .be extenses in de Google resultaten gaan zien. Dat zie ik nu al, maar misschien worden het er nog meer. Volgens Google kunnen wij in ieder geval uitstekend Frans, Duits, Engels en Spaans lezen.

 

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.