• 0

Dilemma, uitbreiding..wanneer waag je de stap?

Ja, mijn eerste post op dit forum..

Al een jaar of twee volg ik dit forum en weet altijd een stap verder te komen met jullie idéén en wijze raad.

Nu zit ik echter met een probleem waar ik zelf niet uitkom..

Wellicht dat wat inzicht mij op het juiste spoor zet.

 

Bereid u voor op een aantal regels tekst, op de één of andere manier kan ik dingen niet korter verwoorden.

Wellicht dat ik de roeping van politicus gemist heb.

Echter spreek ik wel de waarheid ;)

 

Ik verkoop hardware en randapparatuur vanuit een stad met ca 17000 inwoners.

3 jaar terug ben ik vanuit huis begonnen met een webwinkel.

Na anderhalf jaar begon mijn privéleven niet erg privé meer te zijn door de hoeveelheid klanten die ook aan huis langs kwamen.

In een vlaag van verstandsverbijstering een pand gevonden in onze binnenstad.

Groot, jaja wel 35 m2!

Contract getekend voor een jaar, met een optie voor nog een jaar.

Dit jaar zit er dus bijna op.

Mei '10 loopt mijn tweede jaar af.

 

Echter loop ik tegen het probleem aan dat ik alleen het werk niet meer aankan.

En dat de capaciteit van het pand veel te klein is om meer productiviteit uit mijn werk te halen.

Ondertussen iemand op een 0 uren contract in dienst die een uur of 70 in de maand voor mij werkt.

 

De kredietcrisis heeft ons echter ook niet ontzien.

De maanden april-augustus waren echt bar slecht.

Soms een klein bedrag onder break even.

 

Echter is het zo dat er in mijn branche een flinke sanering heeft plaatsgevonden.

Een collega onderneming is verplicht met pensioen gegaan.

Deze had een turn-over van ca 2 miljoen per jaar.

He pand is opgedoekt en in een heel kleine vorm is er een heel klein winkeltje voor teruggekomen.

Echter klagen de klanten bij mij over de service en de vakkennis.

Dit ontken noch ontkracht dit niet, ga geen gal spuwen over collega ondernemers.

En nog een aantal ondernemers hebben moeten inkrimpen , of hebben hun activiteiten gestaakt.

 

Nou krijg ik de kans een stap groter te gaan.

Ca 135 m2 vloeroppervlak, wat mijn werk en mijn locatie een stuk beter maakt.

De afgelopen maanden draaien we dubbele omzetten.

En ook nu merk ik dat de aankoop en reparatie loopt als een speer.

 

Echter de capaciteit in ons huidige pand is onvoldoende om daaraan te kunnen voldoen.

De huurprijs van dit pand ligt ca op het dubbele van het huidige pand. ca 1100 euro per maand.

Echter rijzen ook de stookkosten, beveiligingskosten evenredig.

Qua financiele buffer heb ik wel wat achter de hand, maar niet om langdurig bij te leggen.

Ben niet op een bank aangewezen, en mijn ervaringen met banken zijn niet zo positief.

Dus daar blijf ik liever buiten.

 

Aan de ene kant, weet ik dat in maart mijn werknemer full-time bij mij komt werken.

Dan is het pand helemaal te klein.

Ook zal hij wat nieuwe activiteiten op poten gaan zetten, waar ik niet aan toekom.

(balen want heb liever helikopterview), dus wellicht dat dat nog veranderd en dat ik daarmee zelf aan de gang ga.

Ben iemand die zelf heel graag de touwtjes in handen houd, of in ieder geval meer dan gemiddeld overzicht heb.

 

Wat is wijsheid, de stap nemen.. of lekker blijven zitten?

 

Hoe is jullie visie op de toekomst in de detailhandel?

En wat zou jullie keus zijn?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie aandacht en reactie..(en anders in ieder geval voor het lezen!!)

Het gaat er niet om wat het is, maar wat je ervan maken kan!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

samenvattend :

 

- je kunt het werk niet meer aan

- je medewerker moet van 0-uren contract naar full-time omdat je het niet meer aankunt

- je draait nu al dubbele omzetten

- je bent niet afhankelijk van bank of lening, in ieder geval niet direct..

- je concurenten vallen weg, en er onstaat een gat, wat opgevuld kan/moet worden....

 

Even met het reclamespotje mee te praten : "Gewoon doen !"

 

Natuurlijk wel even alle financiële gegevens en gevolgen naast elkaar leggen, maar gezien het bovenstaande : Wat let je ?

 

Eén vraagje : enig idee waarom die ander collega's gestopt / ingekrompen zijn ?

 

Link naar reactie
  • 1

Zoals Marcel al zei; Doen, als het kan zonder financiering dan is de keuze snel gemaakt.

Alleen goed doorrekenen hoe hoog de vaste lasten worden in verhouding met de omzet.

 

En betreffende het delegeren van sommige zaken, ik weet dat dit erg moeilijk is omdat je graag alles zelf in de hand wil houden maar soms is het noodzakelijk sommige zaken te delegeren.

Zorg wel altijd dat je op de hoogte bent van de projecten zodat je, indien nodig, op tijd kan ingrijpen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Bedankt voor je snelle reactie, zoals je ziet het houd ook mij bezig op dit uur.

 

Juist omdat we gezien hebben dat er ook dippen kunnen komen ben ik daar angstig voor.

Juist ook omdat je een aantal stappen tegelijkertijd neemt, en personeel en een groter pand.

Wat betreft de dubbele omzetten is dat gebaseerd op dit pand, dus opde break even formule.

Gebaseerd op een begroting voor dit jaar die volgens mij nog naar beneden bij gesteld kan worden.

Ook zijn er wel een aantal (verantwoorde)besparingen bijgekomen die toch wat drukken in de maandlasten.

Te denken valt aan telecomm, incasso contracten etc.

 

De reden dat de andere gestopt zijn.

Dat kan ik wel aangeven/duiden.

 

Ondernemer 1 had een pand met een maandhuur van ca 4500 euro per maand.

9 personeelsleden in dienst, en tegen pensioen aan.

Ook moest zijn huurcontract met 3 jaar verlengd worden.

De kredietcrisis heeft ook daar ook een grote rol in gespeeld.

 

Ondernemer 2 zat op een industrieterrein en was bepaald geen prijsvechter.

Ook in moeilijke tijden moet je slimmer inkomen om op die manier je marge te behouden.

Niets doen is achteruitgang (dat is mijn visie)..

 

In een internetmarkt (want daar is goedkoop te kopen) hou je je alelen staande door service,service, en nog eens service.

Daar proberen we veel tijd in te stoppen en durf wel te zeggen dat we ook de gezelligste zaak in de omgeving zijn.

 

De markt zoekt inderdaad zijn weg.

Moeilijk is het om uit te filteren wat nu groei van marktaandeel is, en wat nu damn luck is.

 

Wel is het zo dat er steeds meer mensen vanuit buiten de woonplaats komen, en dat we dagelijks mensen binnen krijgen die zeggen..we wisten niet dat je er zat. (ook een reden om te verhuizen)

We zitten nu in de zijstraat van de winkelstraat, wel op een redelijke doorloop.

 

Groetjes,

 

Peter

Het gaat er niet om wat het is, maar wat je ervan maken kan!

Link naar reactie
  • 0

Ik zie een paar punten die in je voor of nadeel kunnen werken.

 

Er ontstaat een gat van 2 - 3 miljoen euro omzet in jouw regio. Dit kan dus ook hèt moment voor je concullega's zijn om een stap te maken.

De verschuiving van de markt betekent dat de partijen die over blijven ook beter kunnen concurreren met jou!

Er lopen 9 mensen zonder baan rond die veel affiniteit hebben met de markt.

 

Reken het helemaal een keer door (zoals hierboven ook gezegd) en kijk ook vooral naar het risico als je omzet maar marginaal zou groeien.

Je doet daarnaast eigenlijk stiekem 3 dingen in 1 keer. Je neemt een werknemer aan (die werkt 2x zoveel uren als de vorige en minder flexibel), je wilt verhuizen EN je gaat nieuwe activiteiten ontplooien.

Reken ook eens alle mogelijkheden door. Hoeveel extra omzet moet de werknemer draaien om zichzelf te bedruipen en hoeveel tijd blijft dan over voor de andere activeiten? En zijn die meteen kostendekkend of is daar nog een investering/looptijd? En loop je dan het risico dat je werknemer eerst hard meewerkt met jouw activiteiten en dat daarna al die activiteiten weer op jouw bordje terecht komen, omdat hij zijn eigen activiteiten draait?

 

Het zijn even een paar simpele ideetjes waar je over na kunt denken.

Ik denk dat je nog even naar de tekentafel moet voor een leuk plannetje om de verhuizing en werving van nieuwe klanten te combineren in een goede actie/promotie. Zet dat allemaal klaar zodat je na de verhuizing meteen aan de slag kunt.

Er liggen een partij mooie kansen, maar zorg dat je ze ook echt pakt, het zou zonde zijn als de concurrent ermee aan de haal gaat. (Kijk ook even of je niet een van de oude werknemers van je concurrent een 0 uren contract kunt aanbieden, dan heb je meteen weer de flexibiliteit terug die je had)

Link naar reactie
  • 0

Beste Breezer4u,

 

welkom op Higherlevel. Ik voorzie een probleem bij het verlaten van de huidige locatie: wat doe je als een concurrent (vestigen ketens zich op vergelijkbare oppervlakten?) dit pand betrekt? Kun je als alternatief geen goedkopere, tweede locatie huren (kantoor en internetmagazijn) die de ruimtebehoefte van de huidige locatie (winkelverkoop) aanvult? Of misschien een medehuurder vinden voor het beoogde pand? Huurvrije maanden zijn tegenwoordig ook bespreekbaar (dan kun je een overlap plannen en beperken dubbele lasten zich tot bijkomende kosten). Ik besef tegelijkertijd dat twee locatie's niet ideaal hoeven te zijn voor een klein team.

 

In hoeverre richten jouw activiteiten zich op de lokale markt? Wat is de verdeling webverkoop/winkelverkoop? Verschuift deze verdeling? En hoe zit of zat dat bij concurrenten? Het directe verzorgingsgebied klinkt niet oneindig groot, maar een vestiging in winkelgebied biedt zichtbaarheid en vertrouwen, ik zou statistische informatie van een branche-organisatie willen trekken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De afgelopen maanden draaien we dubbele omzetten.

 

Ik ken de computer business niet zo goed, maar zou dat niet komen omdat dit 'de tijd' van het jaar is voor dergelijke aankopen? Kijken naar maandomzetten is erg leuk, maar er komen ook weer van die onvermijdelijke 'dalen'. Zoals je ze in het midden van dit jaar had.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Reken het helemaal een keer door (zoals hierboven ook gezegd) en kijk ook vooral naar het risico als je omzet maar marginaal zou groeien.

Je doet daarnaast eigenlijk stiekem 3 dingen in 1 keer. Je neemt een werknemer aan (die werkt 2x zoveel uren als de vorige en minder flexibel), je wilt verhuizen EN je gaat nieuwe activiteiten ontplooien.

Reken ook eens alle mogelijkheden door. Hoeveel extra omzet moet de werknemer draaien om zichzelf te bedruipen en hoeveel tijd blijft dan over voor de andere activeiten? En zijn die meteen kostendekkend of is daar nog een investering/looptijd? En loop je dan het risico dat je werknemer eerst hard meewerkt met jouw activiteiten en dat daarna al die activiteiten weer op jouw bordje terecht komen, omdat hij zijn eigen activiteiten draait?

 

@verhallen Bedankt voor je reactie..

De werknemer zou een omzetstijging van 10% moeten gaan realiseren.

Wat betreft de activiteiten is het zo dat er gemiddeld 5/10 uur per week in gaan zitten.

Het idee is om eerst in de huidige winkel de werkzaamheden te verrichten en het project ernaast te doen.

Op het moment dat dit project loopt heb ik geen werknemer die daar veel uren in heeft zitten.

Zal ongeveer 2 uur per dag zijn.

 

Wel levert hij voldoende rendement om daarmee een extra werknemer aan te trekken.

Dan heb ik dus een werknemer die niet alleen zichzelf van een boterham voorziet, maar genoeg créért om nog een werknemer erbij te nemen. Indien nodig.

 

@Henri

 

Deze locatie is neit gecschikt voor winkelketens op te exploiteren.

Mogelijk heb ik een huurder die dit pand wil overnemen bij verlaten van dit pand.

En gelukkig geen conculega.

 

Bij het huren van een tweede locatie heb je het probleem dat ik, en straks ook de werknemer op één plaats tegelijk kan zijn.

Ook zijn de kosten die daaraan verbonden zijn (dubbel alarm,gas en licht,huur) dat dit eigenlijk niet interresant is en makkelijk de kosten van dit grote pand zouden dekken.

 

Ik ben begonnen als webwinkel.

Toen ik aan zag komen dat grote partijen zich niet alleen als groothandel naar de retailer, maar ook naar de consument toe gingen profileren wist ik dat het tijd was een stap te zetten.

Toen ben ik overgestapt naar de lokale markt.

Naar het zich nu laat aanzien een wijze stap.

Er zijn ondertussen 1001 online computershops.

 

Het verzorgingsgebied beslaat best nog wel een aantal inwoners.

Huidige stad 17.000 inwoners, dorp hiernaast 27.00 inwoners,en zo zijn er nog en aantal dorpen in eens traal van 12 kilometer met een totaal aantal inwoners van ca 30.000.

Wat het aantal winkels betreft zitten we op ca 6 winkels, dixons en aldi niet meegerekend. ;)

 

Het onderscheid bij ons is dat we een echte speciaalzaak zijn.

Dat betekend vooral op het gebied van tweaking,casemodding..

Dus niet alleen voor de gemiddelde gebruiker, maar ook voor de high end gamers.

Het assortiment is daar ook op ingericht, om die markt te voorzien.

En dat is iets wat ik in een straal van 50 km nog niet weet te vinden.

 

Bedankt voor jullie kritische noten, want op die manier kom je mooi de muurtjes tegen waar je je neus lelijk aan kan bezeren!

 

GRoetjes,

 

Peter

Het gaat er niet om wat het is, maar wat je ervan maken kan!

Link naar reactie
  • 0

Ook zijn er wel een aantal (verantwoorde)besparingen bijgekomen die toch wat drukken in de maandlasten.

Te denken valt aan telecomm, incasso contracten etc.

 

Even iets heel anders. Ik lees dat je incasso contracten hebt afgesloten en dat die een besparing opleveren.

Hier maak ik indirect uit op dat je dus nogal wat wanbetalers en/of incasso kosten hebt. Klopt dit?

 

En zo ja, kan je dit dan niet op een andere manier oplossen?

Bijvoorbeeld:

* betere screening van nieuwe (en bestaande) klanten;

* nieuwe klanten eerst vooruit laten betalen voor er op rekening kan worden besteld;

* .........

Link naar reactie
  • 0

Ook zijn er wel een aantal (verantwoorde)besparingen bijgekomen die toch wat drukken in de maandlasten.

Te denken valt aan telecomm, incasso contracten etc.

 

Even iets heel anders. Ik lees dat je incasso contracten hebt afgesloten en dat die een besparing opleveren.

Hier maak ik indirect uit op dat je dus nogal wat wanbetalers en/of incasso kosten hebt. Klopt dit?

 

En zo ja, kan je dit dan niet op een andere manier oplossen?

Bijvoorbeeld:

* betere screening van nieuwe (en bestaande) klanten;

* nieuwe klanten eerst vooruit laten betalen voor er op rekening kan worden besteld;

* .........

 

Dit incassocontract heb ik uit voorzorg afgesloten voor de kredietcrisis.

Voor dit jaar heb ik 1 incassozaak gehad, die succesvol is afgerond.

En dit ging om een relatief klein bedrag.

 

Nu blijkt dus dat dit overbodig is geweest, en gaan we een no cure no pay bedrijf in zee...

 

groetjes,

 

Peter

Het gaat er niet om wat het is, maar wat je ervan maken kan!

Link naar reactie
  • 0

Grootste probleem wat ik lees is omzet schommelingen.

 

Ik lees veel over reparatie en service... De oplossing: een serviceabonnement. x euro per jaar. Jullie komen de pc gratis halen en binnen 2 werkdagen doet ie het weer.*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*maximum 3 x per jaar

 

 

:) Of iets in de trend. Je compenseert de schommelingen in omzet met een inkomstenbron die geleidelijk is.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

OK. Mooi dat je dat al doet. Kosten gaan inderdaad voor de baten uit.

 

Als je dat al doet, kun je dan geen leasemaatschappij worden? PC's leasen aan die toko's? Zorgt ook weer voor maandelijkse revenue... + marges zijn beter dan op de service abo's denk ik. Daarbij kun je wel wat leuke varianten bedenken... Full operational PC leasen. Alleen voor bedrijven binnen een straal van x km. En je kunt je service erbij plakken.

 

Ik zeg hunten die toko's! (Of doe je dat ook al ? :P)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

OK. Mooi dat je dat al doet. Kosten gaan inderdaad voor de baten uit.

 

Als je dat al doet, kun je dan geen leasemaatschappij worden? PC's leasen aan die toko's? Zorgt ook weer voor maandelijkse revenue... + marges zijn beter dan op de service abo's denk ik. Daarbij kun je wel wat leuke varianten bedenken... Full operational PC leasen. Alleen voor bedrijven binnen een straal van x km. En je kunt je service erbij plakken.

 

Ik zeg hunten die toko's! (Of doe je dat ook al ? :P)

 

Die operational lease is nog niet zo'n gek idee!

Daar was ik nog niet opgekomen!

 

Wat betreft het hunten, heb ik helaas te weinig tijd om hieraan veel te doen.

Veel gaat via mom reclame..

 

En dat terwijl ik er zon hekel aan heb om vast te zitten op een locatie.. ;)

 

groetjes,

 

Peter

Het gaat er niet om wat het is, maar wat je ervan maken kan!

Link naar reactie
  • 0

Dan weet je dus wat je moet gaan veranderen als je gaat uitbreiden. JIj gaat op pad en die gasten blijven achter voor de reparatie en het helpen van klanten in de winkel.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ja absoluut waar.

 

Ik neem aan dat de mensen die nu voor je werken en voor je gaan werken nog redelijk jong zijn? De tweakers.net types zijn?

 

Easier said then done inderdaad. Ik heb er wel vertrouwen in. Ik denk dat het erg belangrijk is om naar een hogere maandelijkse vaste inkomstenbron te werken. Dan kun je ook met vertrouwen uitbreiden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.