• 0

Discotheek Kaart

Hello,

 

Ik loop rond met een idee voor de discotheek bezoekers. Ik zou een kaart aanbieden, een soort kredietkaart. Met deze kaart

kunnen zij, in de discotheken die meedoen met het project, "betalen". Dit zou concreet inhouden dat ze iets bestellen om te drinken, daarna hun kaart laten zien aan de ober, waarop de ober het nummer van de kaart op de rekening schrijft en dit laat tekenen door de discotheek bezoeker.

 

Elke maand zou de discotheek bezoeker dan een factuur van ons krijgen, met alle rekeningen van de voorbije maand, om te betalen.

 

Dit is in kort het idee waar ik al tijdje mee rondloop. Voor ik het verder uitwerk had ik graag al eens wat feedback ontvangen.

Enig idee waar ik mijn winst zou kunnen halen? Misschien percentage vragen aan de klant of aan de discotheek per rekening?

 

- Jimmy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een soort creditcard dus.

 

Steeds meer discotheken stappen over op munten om de snelheid bij de bars te houden.

 

Als je iets maakt moet het sneller zijn dat wat het nu is. Nummers opschrijven kost tijd en is fouten zijn snel gemaakt. Dus op zijn minst een soort chipkaart apparaat. Maar de banken bieden deze al gratis aan. Dus je klant zal er niet voor betalen. Misschien de discotheek, maar zie voor hun het voordeel nog niet.

Link naar reactie
  • 0

Dus dan wordt het een soort creditkaart, waarbij je alle gebruikers moet controleren op creditwaardigheid. (Mag iemand zonder bank rechten dit?)

Anders is er een grote kans dat rekeningen niet of laat betaald worden, De misgelopen rente en arbeidstijd die je hieraan kwijt bent moet je wel ergens zien terug te verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Het idee wordt in het buitenland al gebruikt door discotheken, zij het in een iets andere vorm. Een aantal jaar terug was ik in een discotheek in Italië waar men bij de ingang kaarten uitdeelde, waarop vervolgens geld gezet kon worden. Hierbij diende het geld dus vooraf op de kaart geplaatst te worden, waarna de ober de barcode erop kon inscannen wanneer ik iets bestelde. De kaart werd eerst gescand, dus het was duidelijk of ik nog genoeg tegoed op mijn kaart had of niet, daarna kreeg ik pas m'n drankjes.

 

Ik denk dat dit beter werkt dan jouw idee omdat het simpeler is. Je neemt cash geld mee naar een discotheek of pint het bij de ingang, en laadt het direct op. De discotheek geeft je in ruil voor je geld een kaart mee, die je vervolgens leeg mag maken. Hoe wou jij verzekeren dat mensen echt betalen voor wat ze drinken? Als jij je hiervan wilt verzekeren mag je iedereen bij de ingang een contract laten tekenen, en een kopie van een geldig legitimatiebewijs afnemen bij binnenkomst. Erg veel administratieve romslomp dus.

 

Verder denk ik inderdaad wel dat mensen meer zullen drinken wanneer je ze een "no limits" pas geeft, maar aan de andere kant gaan er ook extra kosten voor de discotheek komen. Allereerst zullen er altijd mensen zijn die niet betalen, of waar achteraan gegaan moet worden voordat het geld binnenkomt. Dit kost niet alleen tijd, maar ook geld. Deze manier van factureren brengt natuurlijk allerlei extra administratie met zich mee verder.

 

Misschien is het toch slimmer om te kijken naar de prepaid variant? Jouw toegevoegde waarde zou dan zijn dat je de discotheken van de benodigde software en automatiek kunt voorzien (handheld barcode lezers bijvoorbeeld die de kaarten kunnen opladen), waarvoor je maandelijkse abonnementskosten zou kunnen rekenen.

 

Succes met het concept!

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment stappen steeds meer clubs over op een pasjes systeem, met registratie, om een club binnen te komen. Dit ivm het weren van mensen die problemen veroorzaken, want die kom je maar al te vaak tegen..Je hebt collectieve aanbieders als Gamcards, die een pasjes systeem voor een aantal clubs in en rond Amsterdam hebben.

Wellicht dat er met een dergelijk systeem een koppeling kan worden gemaakt, dan heb je een beveiligssysteem plus betaal systeem. Alleen, ja de investering zal wel fors zijn. En wat Bas zegt is het meest handige, op basis van pre-paid. Want je hebt ook clubs waar je een kaart krijgt, waarop af gekruist moet worden. Maar met alleen een pas, en betalen bij het verlaten van het pand. Ja ik weet niet of het handig is, je hebt geen referentie, wat je hebt uitgegeven. En heb je een borrel op.... Dan weet je wel hoe het gaat..

Link naar reactie
  • 0

wat je dan dus krijgt is dta mensen die rekening telaat of helemaal niet gaan betalen.

Misschienw eten ze niet meer dat ze besteld hebben omdat ze al stomdronken waren.

 

Jij zal dan voor (kleine) facturen weer naar het incasso bureau moeten stappen en in vel gevallen daarna moeten afboeken of naar de kantonrechter.

 

En wat denk je van verloren en gestolen kaarten en het misbruik daarvan?

Of mensen die een valse handtekening zetten en daarna claimen dat het niet hun handtekening is???

en...

 

Ik zie in je idee eigenlijk teveel problemen en gaten om allemaal op te noemen.

 

achteraf betalen in een kroeg/discotheek lijkt me geen goed plan.

Link naar reactie
  • 0

Zaken doen met discotheken is opzich al een hele andere tak van sport dan andere B2B markten. Sowieso is het nu een moeilijk moment, de (grote) nachthoreca in de middelgrote steden hebben beste klappen gekregen door de recessie en het rookverbod. Ze hebben niet het geld om grote investeringen (in bijvoorbeeld hardware) te doen anderzijds wil jij ook geen grote bedragen geld voorfinancieren en het in een maandfee stoppen (heb ik helaas dus wel gedaan).

 

We hebben ook gedacht aan het werken met credit-cards, punt was dat er nogal wat risico's aan zitten. Als jij iemand die krap bij kas zit (dat zitten veel jongeren) even xxx euro gaat incasseren van hun rekening kun je er op wachten dat er best flinke bedragen gestorneerd gaan worden. Aan jou dan de taak om te bewijzen dat het afgeschreven bedrag klopt, en reken maar dat dat erg moeilijk terug te vinden gaat zijn om een kassabon (als dat al kan) er zijn volgens mij ook nogal wat discotheken die hun omzet boeken op de afname van voorraad. We hebben een avondje zitten rekenen wat de hardware en software investeringen zouden zijn voor deze methode, en jezelf indekken voor bovenstaande problemen. Conclusie was gewoonweg dat de omzetverhoging met het achteraf afrekenen op deze manier niet zou opwegen tegenover de kosten.

 

Op de kaarten kunnen we ook een tegoed zetten. Maar veel mensen hadden hier geen zin in, en in deze tijden is iedere (betalende) bezoeker er een, dus wil je geen drempels opleggen (verplichtingen). Nu werken we gewoon weer met munten, je kan wel het aantal aangekochte munten laten registeren, het gedeelte dat men aan 'loayliteits-euro's' krijgt word dan vervolgens wel op de pas gezet, en kan op specifieke data weer worden omgezet in munten.

 

Wat een pas met bijvoorbeeld RFID als grote voordeel heeft zijn statistieken. Zeker als je een loyaliteitssysteem koppelt aan entree en muntverkoop brengt dit een schat aan data mee. Er zijn weinig discotheek-uitbaters wie zo goed op een rij hebben wie de meest trouwe klanten op gebied van bezoek, omzet, en combinatie zijn. De direct-marketing (compleet gepersonaliseerd) die je met deze gegevens kan voeren is de reden dat het de investering in hard en software gerechtvaardigd is.

 

Heel veel succes, ben benieuwd waar je op uit zal komen.

Link naar reactie
  • 0

Ter info.

 

http://www.baja.nl/vipform.aspx

 

met oa

 

Als eerste club in de wereld heeft de B een onderhuidse chip geïntroduceerd, de B VIP Chip. Dit is een onderhuidse B portemonnee, die extra privileges biedt voor de chiphouder, zoals

 

Altijd gratis toegang voor de chiphouder met één introducé

Gratis garderobe service

Speciale uitnodigingen voor B events

De VIP Chip kost €1000,- en bevat een consumptietegoed van €1500,-! Met dit tegoed kan de chiphouder zijn/haar bestelling betalen. Plaats een bestelling, ontvang jouw bestelling en bevestig het totaalbedrag. Onze crew scant daarna met een handheld de chip en het totaalbedrag wordt van het huidige saldo afgeschreven. Indien het tegoed geheel is besteed, dan kan deze simpel opgewaardeerd worden. Betaal contant of met creditcard een bepaald bedrag, onze crew scant de chip en het tegoed staat weer op de chip, zodat je weer weken kunt genieten van de B.

 

Succes maar ik zie een hoop haken en ogen.

Link naar reactie
  • 0

Dit systeem wordt reeds gebruikt bij alle grotere studentenverenigingen in Leiden, Amsterdam en Utrecht.

Bij de ene vereniging betaal je achteraf (creditcard-idee), bij de andere vereniging hangen in de gangen apparaten waar je je kaart kunt opladen (pre-paidsysteem). Als je iets bestelt wordt je kaart er voor je doorheen gehaald (of doe je dit zelf), en klaar.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.